Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Tupakkarahan virtaaminen F1-talleille on kiihtymässä, vaikka savukkeiden mainostaminen on edelleen kiellettyä

Tupakkajätti Philip Morris on pysynyt Ferrarin sponsorina, vaikka savukkeiden mainonta lajissa kiellettiin jo 2006.

tupakkateollisuus
Lewis Hamilton
Tupakkamaintonta on kiellettyä, mutta sponsorointi ei. Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images

Tupakkayhtiöiden sponsorointipanostukset formula ykkösiin ovat jälleen kasvussa, kertoo keskiviikkona julkaistu alaa tarkkailevien järjestöjen raportti. Tämä siitä huolimatta, että tupakkamainonta on ollut lajissa kiellettyä jo yli kymmenen vuoden ajan.

F1:n talouspuolta seuraavan Formula Moneyn ja tupakkateollisuutta tarkkailevan Stop-järjestön mukaan tupakkayhtiöt sponsoroivat viime vuonna F1-talleja 85 miljoonalla eurolla. Lukema on suurin sitten vuoden 2011. Tänä vuonna lukeman arvioidaan kasvavan 98 miljoonaan euroon.

Summa on suuri, vaikka vain kahdella tallilla on sponsorinaan tupakkayhtiö. Philip Morris on Ferrarin pitkäaikainen sponsori, ja British American Tobacco (BAT) ryhtyi sponsoroimaan McLarenia viime vuonna.

Tupakkabrändien mainostaminen F1:ssä on ollut kielletty jo vuodesta 2006, ja kiellon myötä useimmat tupakkasponsorit kaikkosivatkin lajista. Sitä ennen tupakkayhtiöt olivat olleet keskeinen tulonlähde F1-talleille. Globaali laji tarjosi kätevän mainosalustan tupakkayhtiöille, joilta mainonta alkoi olla kielletty yhä useammassa maassa.

Mainoskiellosta huolimatta Philip Morris on jatkanut Ferrarin sponsorina ja maksanut sille kymmeniä miljoonia euroja vuodessa. Vaikkei yhtiö enää saa mainostaa Marlboro-brändiään F1:ssä, on Ferrari-autojen kyljissä nähty vuosien varrella erilaisia logoviritelmiä, jotka ovat muistuttaneet Marlboron logoa ja saaneet kritiikkiä piilomainonnasta.

Vuodesta 2018 Ferrarin autoissa on ollut näkyvästi esillä Mission Winnow -logo. Mission Winnow on osa Philip Morris -konsernia, ja yhtiö väittää sen edustavan terveitä elämäntapoja. BAT puolestaan on ostanut McLarenin autoista mainostilaa Better Tomorrow -kampanjalleen.

Raportin laskelmien mukaan Philip Morris ja BAT saivat viime vuonna vastinetta sponsorirahoilleen. Mission Winnow sai ainakin 127 miljoonan euron ja BAT ainakin 23 miljoonan euron arvosta medianäkyvyyttä.

Philip Morris: Toimimme sääntöjen mukaan

Tuoreen raportin löydökset huolestuttavat Maailman terveysjärjestö WHO:ta, jonka arvion mukaan tupakka tappaa joka vuosi yli seitsemän miljoonaa ihmistä.

– Emme saa ottaa takapakkia taistelussa tupakkaa vastaan, WHO:n terveydenedistämisjohtaja Rüdiger Krech sanoi.

Philip Morris International (PMI) puolestaan kritisoi raporttia "ideologiseksi hyökkäykseksi."

– Kumppanuuttamme Ferrarin kanssa ei käytetä minkään PMI:n tupakkatuotteen tai nikotiinia sisältävän tuotteen mainostamiseksi. Kumppanuutemme on kaikkien lakien mukainen, PMI:n edustaja Ryan Sparrow.

F1:n kattojärjestö, kansainvälinen autoliitto FIA sanoi pitävänsä kiinni vuonna 2003 antamastaan suosituksesta välttää tupakkasponsoreita. FIA:n mukaan se ei kuitenkaan voi puuttua tallien ja niiden sponsorien välisiin kaupallisiin sopimuksiin. Tupakkamainonta on siis kielletty, mutta sponsorointi ei.

F1-historian aikana tupakkayhtiöt ovat sponsoroineet lajia noin 3,7 miljardilla eurolla.

Lue myös:

Ferrarin puheenjohtaja ei usko, että talli pääsee juhlimaan voittoa ennen kautta 2022: "Automme ei ole kilpailukykyinen"

Formulapomot taipuivat koronan edessä – Yhdysvaltojen, Meksikon, Brasilian ja Kanadan GP-kisat peruttu

Millaisen F1-katastrofin Ferrari on kohdannut? Kaiken nähnyt italialaislegenda arvioi tilannetta Yle Urheilulle ja ottaa kantaa kuumiin huhuihin

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat