Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu
  • Elävä arkisto esittää

Mercedes munasi Silverstonen kilpailun hämmentävästi – asiantuntijan mukaan Verstappenin voiton ytimessä oli tiimiradiossa kuultu viesti: "En aio ajaa kuin mummo!"

Red Bullin Max Verstappen juhli kauden ensimmäistä voittoaan Isossa-Britanniassa.

Formula 1
Max Verstappen tuuletti kauden ensimmäistä voittoaan Silverstonessa.
Max Verstappen ajoi Silverstonessa uransa yhdeksänteen voittoon.Imago sport/AOP

F1-kauden viidennen osakilpailun suurimmasta yllätyksestä vastasi Red Bullin Max Verstappen. Hollantilaiskuljettaja nousi neljännestä lähtöruudusta voittoon. Kyse oli kauden ensimmäisestä kisasta, jossa voittoa ei vienyt Mercedes-kuljettaja.

Etukäteen voittotaistelua pidettiin eturivistä startanneiden Mercedes-kuljettajien Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin välisenä, sillä tallin vauhti on ollut aivan omaa luokkaansa tällä kaudella.

Verstappen näytti kuitenkin heti alussa vaarallisuutensa. Hän lähti ainoana kärkikuljettajista kilpailuun kovalla rengasseoksella ja pystyi venyttämään ensimmäisen varikkopysähdyksensä kisan puoliväliin saakka.

– Tiesin, että kovemmalla rengasseoksella on ehkä hankalaa seurata Mercedes-kaksikkoa ensimmäisillä kierroksilla. Mutta sitten näin, että heillä molemmilla oli hankaluuksia renkaiden kanssa, mikä on aika normaalia, kun alla on pehmeämmät renkaat, Verstappen sanoi lehdistötilaisuudessa ja jatkoi:

– Minulla ei ollut mitään ongelmia varikkopysähdykseeni saakka. Minusta se oli avain voittoon tänään, että pystyin ajamaan niin kauan ennen ensimmäistä pysähdystä.

Rohkeus ratkaisi

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildhin mukaan päivän isoin teema oli riskin ottaminen. Siinä Red Bull onnistui selvästi Mercedestä paremmin.

Mildhin mielestä Mercedes saattoi pelata kisaa liian varman päälle, koska viime viikonloppuna samalla radalla nähtiin peräti kolme rengasrikkoa aivan kisan loppuvaiheessa. Kaksi näistä sattui Mercedes-kuljettajille. Viimeviikkoisen kisan jälkeen rengasvalmistaja selvitti rengasrikkojen johtuneen siitä, että tallit ajoivat liian pitkään samalla rengassetillä.

– Mercedes epäonnistui totaalisesti rengasstrategiassa ja auton ominaisuuksien heikko piste löytyi. Siihen kisa ratkesi. Tänä päivänä edes Mersun ylivoimaisesta nopeudesta ei ollut hyötöä. Se on iso häviö tallille, joka on tottunut olemaan täydellinen, Mildh sanoo.

Viime viikon rengasrikkojen jälkeen Silverstonen toiseen kilpailuun autoihin määrättiin korkeammat rengaspaineet. Toinen viime viikosta muuttunut tekijä oli aiempaa selvästi korkeampi radan lämpötila.

– Red Bull oli hyvin rohkea ja valmis riskeeraamaan aika lailla renkaiden kanssa. Heillä oli hyvä tieto renkaiden kestävyydestä. Olosuhteet olivat muuttuneet, he reagoivat viime viikonlopusta parhaiten kaikista talleista. He saivat auton säädettyä todella optimaalisesti.

Red Bullin riskin ottaminen tiivistyi Verstappenin tiimiradioviestiin kisan alkupuolella. Hollantilaiskuljettajaa pyydettiin ajamaan kauempana Hamiltonista, jotta renkaat kestäisivät pidempään. Tähän Verstappen vastasi:

– Oletteko tosissanne? Meillä on nyt paikka iskeä Mercedestä vastaan, en aio ajaa kuin mummo!

Mildhin mukaan vastauksessa näkyi se, että Verstappen uskoi autoonsa ja oli valmis ottamaan riskejä.

– Hän otti siinä ohjat käsiinsä. Voitto oli hieno suoritus tallilta, mutta kuljettajalta se oli ihan loistosuoritus.

Mercedes epäonnistui simuloinnissa

Molemmat Mercdes-kuljettajat harmittelivat jälkikäteen sitä, että renkaat kuluivat paljon nopeammin kuin Verstappenilla.

Mildhin mukaan tallilla ei ollut kisan aikana juuri mitään tehtävissä renkaiden kulumisen suhteen, sillä auton säätöjä ei ollut saatu kohdilleen vapaissa harjoituksissa. Mercedeksistä kuluivat todella paljon niin vasen etu- kuin takapyöräkin.

– Se viittaa siihen, ettei tlali löytänyt oikeaa säätöä nopeisiin kaarteisiin, Mildh valottaa.

Mildh muistuttaa, että autojen säädöt täytyy tehdä autoihin joka viikonloppu uudelleen, vaikka ajettaisiin samalla radalla.

– Rengaskulmat ja aerodynamiikan säädöt täytyy tehdä aika tavalla eri tavalla, vaikka ajettaisiin samalla radalla. Ne säädetään olosuhteiden pohjtalta. Luulen, että tässä oli se juttu. Mercedes ei onnistunut simuloimaan renkaan kulutusta.

Silverstonen kisan jälkeen Verstappen nousi MM-sarjassa toiseksi. Hamilton johtaa sarjaa 30 pisteellä. Valtteri Bottas on kolmantena, 34 pisteen päässä tallikaveristaan.

F1-kausi jatkuu viikon kuluttua Espanjassa.

Lue myös:

Bottaksen kakkossija tuhoutui yhteen ratkaisuun – asiantuntija kaipaa suomalaiselta tiukempaa otetta tallin kanssa kommunikointiin

Verstappen nousi huipputaktiikalla Silverstonen kisan voittoon – Hamilton ajoi loppuhetkillä toiseksi ohi Bottaksen: "Sijoitus on todella turhauttava"

Verstappen nappasi yllätysvoiton Silverstonesta, Hamilton venytti MM-piste-eroa Bottakseen – näin eteni Ison-Britannian GP

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat