Suora

  • DreamHack Open Fall 2020
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu
  • Digitaalisen rallicrossin MM-sarja 2020: 4. osakilpailu, Iowa

Asiantuntija kiinnitti huomiota Bottaksen kommenttiin tiimiradiossa kisan aikana – "Minulle se viesti, että hän oli todella turhautunut"

Yle Urheilun asiantuntijan Jukka Mildhin mukaan kuljettajalla on iso rooli rengaspäätösten tekemisessä.

Formula 1
Valtteri Bottas.
Valtteri Bottas ja musta ajohaalari.Getty Images

Valtteri Bottaksen kilpailu Barcelonan F1-kisassa kaatui voiton suhteen jo lähdössä. Kakkosruudusta lähtenyt Bottas jäi startissa neljänneksi, kun Max Verstappen ja Lance Stroll saivat erinomaiset lähdöt ja kiihdyttivät suomalaiskuljettajan ohi. Bottas oli lopputuloksissa kolmas Lewis Hamiltonin ja Verstappenin jälkeen.

Bottas ei ollut heti kilpailun jälkeen itsekään varma, mitä lähdössä tapahtui. Hän totesi kuitenkin, että ei saanut samanlaista imua kuin hänen takaansa lähteneet kuljettajat.

– Bottaksen kilpailu epäonnistui startissa ilman muuta. On tärkeää käydä heti läpi, mitä siinä tapahtui. Kuten hän itsekin sanoi, ratkaisevaa oli, että muut saivat imuavun, jota hän ei itse saanut. Ilmakuvistakin näkyi aika selvästi, että esimerkiksi Stroll sai ensin hyvän lähdön ja sitten imuapua, Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh totesi.

– Se liittyy reaktiokykyyn ja siihen, että lähdetään oikeaan aikaan liikkeelle. Ensimmäisessä kaarteessa oli yllättävän ahdasta, joten Bottas jäi sumppuun.

Barcelonan radalla on vaikea nousta jos lähtö ei onnistu.

– Bottas jäi liian kauas kärjestä ja rata on vaikea jos joutuu tuollaiseen sumppuun. Tämä oli aika tyypillinen Barcelonan kilpailu. Hamilton kontrolloi hyvin kilpailua ja teki mestarillisen suorituksen säästäessään renkaita.

Mildh kiinnitti huomiota tilanteeseen, jossa Bottas valitti kesken kilpailun tiimiradiossa mustien ajohaalariensa kuumuutta.

– Mielestäni tuollaiset asiat eivät kuulu kilpailun aikana keskusteltavaksi. Ne ovat debriefing-asioita. Minulle se viesti siitä, että hän oli todella turhautunut ja näkyihän se kilpailun jälkeenkin. Toivottavasti se ei ole merkki siitä, että tilanne luisuu käsistä, koska tässä on hyviä kilpailuja tulossa.

Rengasvalinnat nousivat esille varsinkin kilpailun loppupuolella. Niissä oli mielenkiintoista vaihtelua.

– Pehmeä rengas oli riski kaikille ja kovimmalla renkaalla mikään talli ei onnistunut tekemään hyvää suoritusta. Bottas vaihtoi lopussa pehmeään ja toivoi olevansa selvästi Verstappenia nopeampi. Se oli ainakin ulkopuolisen silmin väärä vaihtoehto, Mildh sanoi.

– Hamilton teki eri ratkaisun ja oli hyvin aktiivinen sen suhteen, että hän haluaa jatkaa medium-renkailla. Herää kysymys jälleen kerran, kuka tekee rengaspäätökset. Kuljettajalla on siinä todella iso rooli. Se on yksi Hamiltonin vahvuus. Hän kertoi, että hän oli tehnyt paljon töitä arvioidakseen renkaita, joten hänellä oli varmuus asian suhteen.

Räikköselle piristävä kilpailu

Kimi Räikkönen oli lauantaina positiivisella mielellä, kun hän pääsi ensimmäisen kerran tällä kaudella aika-ajojen toiseen osioon. Kilpailussa Räikkönen oli 14:s, mikä ei kovin paljon poikkea kauden aiemmasta linjasta. Mildhin mukaan viikonloppu oli kuitenkin Räikköselle positiivinen.

– Tämä oli Kimin osalta piristävä kilpailu. Hän oli selvästi tallikaveriaan nopeampi ja viihtyi selvästi tällä radalla. Auto saatiin heti alusta sellaisiin säätöihin, jotka olivat Kimille hyvät. Toki on harmittavaa, että vieläkään ei päästy lähelle pistesijoja. Tämä oli kuitenkin selkeä parannus siihen. kun aiemmin on lähdetty viimeisestä ruudusta.

Lue myös:

Bottaksen voittotaistelu kariutui heti lähdössä, Hamilton omaa luokkaansa Barcelonassa – "En ole varma mitä siinä tapahtui"

Hamilton voitti ja Bottas oli kolmas, Räikkönen teki ennätyksen – näin eteni Barcelonan F1-kilpailu

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat