Sanavalmis väriläiskä ja järkkymätön neuvottelija – maailmanmestari Timo Salonen muistelee Tomin nuoteista -podcastissa ralliuraansa: "Revin sen sopimuspaperin ja heitin roskikseen"

Jyväskylän voittaminen vuonna 1985 oli unelmien täyttymys, ensi vuonna 70-vuotispäiviään juhliva maailmanmestari Timo Salonen sanoo Tomin nuoteista -podcastissa.

Timo Salonen arkistokuvassa vuonna 2001. Kuva: Markku Ojala / Compic / AOP

Timo ”Löysä” Salonen ajoi mestaruuteen huippukauden 1985 päätteeksi. Siihen vuoteen saakka Salosella ei ollut ollut kaluston puolesta mahdollisuuksia taistella mestaruudesta, mutta unelmasopimus Peugeotin kanssa antoi siihen kaikki avaimet. Ura oli kuitenkin vaakalaudalla vuotta aiemmin.

– Selkäni oli huonossa kunnossa ja se leikattiin Suomessa alkusyksyllä 1984. Samaan aikaan Peugeot tarjosi sopimusta, mutta jouduin sanomaan, etten ole varma ajokunnostani, Salonen kertoo Tomin nuoteista -podcastissa.

– Sieltä tuli viesti, että he tietävät tilanteen tarkalleen. Peugeotin lääkäri oli ollut jo yhteydessä suomalaiseen leikkaavaan lääkäriin, joka kertoi minusta tulevan vielä kuljettaja. Sen jälkeen tehtiin sopimus hyvin nopeasti.

Salonen aloitti kauden 1985 Ari Vatasen tallikaverina. Vatasesta odotettiin maailmanmestaria, ja kauden alku tuki tätä ajatusta. Vatanen voitti Monte Carlon ja Ruotsin osakilpailut, mutta kauden kolmannessa kisassa Portugalissa Salonen nousi ykköseksi.

– Autoon tuli isompi ratti ja harvempi hammastanko. Ei ollut yksinkertaisesti voimaa vääntää rattia ilman ohjaustehostinta. Olin aina erikoiskokeiden alussa nopeampi, mutta voimat loppuivat kesken. Muutosten jälkeen jaksoin sitten ajaa samaa vauhtia ihan perille asti, Salonen naureskelee.

Vatasen taistelu mestaruudesta päättyi Argentiinan ulosajoon ja vakavaan loukkaantumiseen. Salonen varmisti mestaruuden lopulta Jyväskylän voitolla.

– Se oli hieno fiilis. Kaikki oli kunnossa. Oma mestaruus, Peugeotin merkkimestaruus ja kotikisan voitto. Ei sellaista päivää ole sen
jälkeen, eikä sitä ennen ollut. Siitä alkoi melkoinen rumba, mutta tietysti se oli ihan ymmärrettävää.

Salonen tunnettiin kuljettajana, joka oli sopimusneuvotteluissa järkkymätön. Ensimmäistä Datsunin tehdassopimusta tehdessään
palkkasummat oli sovittu, mutta sopimuspaperin tultua allekirjoitettavaksi summat olivat muuttuneet.

– Katsoin paperia ja sanoin, että teillä taitaa olla huono muisti näissä asioissa. Revin sen paperin ja heitin roskiin. Seuraavana päivänä sain Japanissa puhelun, että asia oli korjattu ja uusi paperi odotti allekirjoitusta.

Teltassa hotellin sijaan

Ralliuran jälkeen Salonen yllätti monet siirtymällä aavikkokilpailuihin Citroenin rattiin.

– Ne olivat mukavia ja erilaisia kisoja. Ei tarvinnut ajaa niin hampaat irvessä. Entinen Peugeotin tallipäällikkö Jean Todt minut sinne houkutteli, Salonen kertoo.

– Kyselin ensin, että onhan siellä sitten viiden tähden hotellit, mutta teltassa jouduin usein nukkumaan. Kolme ja puoli vuotta sitä kesti, ja nautin siitä ajasta todella paljon.

Ensi vuonna 70 vuotta täyttävä Salonen syttyy edelleen ralliauton ajamisesta. Viime vuosina hän on päässyt B-ryhmän Peugeotin rattiin muutamassa näytöskisassa.

– Se on kuin polkupyörällä ajaminen. Rentoa nautintoa kestää aina kaksi mutkaa, jonka jälkeen vanha fiilis tulee takaisin. Vauhti ei tietenkään ole enää sama, mutta kyllä sitä ihan yhtä tosiaan aina ottaa. Ei sitä osaa sillä tavalla pelkästään nautiskella.

Kaikki Tomin nuoteista -podcastit löytyvät täältä.

Rallin MM-sarjan on tarkoitus jatkua Virossa syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna, ja kisaa voi seurata Ylen kanavilla. Jyväskylän MM-rallin 70-vuotista taivalta kertaavan ohjelman voi käydä katsomassa täältä, ja Ralliradion erikoisillan Jyväskylän historiasta voi käydä kuuntelemassa uusintana täältä.

Lue myös: