Suora

  • Urheiluruutu
  • DreamHack Open Fall 2020
  • "Täällä voin olla oma itseni" - Malou löysi turvapaikkansa roller derbystä
  • Urheiluruutu

Kommentti: Valtteri Bottaksen hehkutettu huippumahdollisuus mestaruuteen on sulanut lähes täysin – neljä ongelmaa on noussut esiin

Ylivoimaisella Mercedeksellä ajavan Valtteri Bottaksen jääminen kolmanneksi mestaruustaistossa on huono merkki, kirjoittaa Yle Urheilun Roope Visuri.

Formula 1
Valtteri Bottas
Valtteri Bottas on parina viime viikonloppuna joutunut pettymään pahasti F1-varikolla.Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images

Ennen kuluvaa F1-kautta puheet olivat ennakkoanalyyseissa kovat: Valtteri Bottaksella piti olla kaikkien aikojen paras sauma napata maailmanmestaruus. Bottaksen olisi pitänyt oppia kolmen Mercedes-kauden aikana, miten tallitoveri ja kuusinkertainen maailmanmestari Lewis Hamilton kukistuu.

Puhetta riitti "Bottas 2.0:sta" vielä jalostetummasta versiosta 3.0 ja niin edespäin. Kaiken piti olla kunnossa ratojen sisä- ja ulkopuolella. Suomalaiskuski itsekin sanoi tietävänsä, miten päihittää Hamilton. (siirryt toiseen palveluun)

Kun koronaviruspandemian myöhästyttämästä kaudesta on takana kuusi kilpailua, totuus on jälleen kerran tuttu. Bottas on jäänyt mestaruustaistoa johtavasta tallitoveristaan 43 pistettä. Jopa Red Bullin Max Verstappen on noussut Bottaksen edelle kuuden pisteen turvin, vaikka hän on suomalaisen tapaan jo keskeyttänyt yhden kilpailun.

Bottaksen mahdollisuus mestaruuteen on jo sulanut lähes täysin. Hän puhui ennen kauden alkua paljon tasaisuudesta avainasiana mestaruuskamppailussa. Huipputaso ei ole kuitenkaan säilynyt viikonloppujen sisällä eikä kisaviikonlopusta toiseen.

Viime viikonlopun Barcelonan osakilpailun jälkeen suomalaiskuski myönsi itsekin karun totuuden: mestaruustaisto on karkaamassa. (siirryt toiseen palveluun)

Vielä heinäkuun alussa kaikki näytti hyvältä. Heti kaudenavausviikonloppuna Bottas loisti ajamalla täydellisenä viikonloppuna sekä paalupaikalle että voittoon. Kaksikin rangaistusta kisasunnuntaina saanut Hamilton jäi vasta neljänneksi.

Sen jälkeen Bottaksella ei ole ollut aihetta suuriin juhliin. Häneltä kysyttiin sunnuntaina Barcelonan osakilpailun jälkeen syitä pieleen menneeseen alkukauteen. Suomalaiskuski ei Autosportin mukaan itsekään tiennyt syitä vaikeuksilleen. (siirryt toiseen palveluun)

– Ensimmäistä kisaa lukuunottamatta on ollut aika huono, Bottas myönsi kaudestaan rehellisesti.

Valtteri Bottas
Valtteri Bottas ei juurikaan tuuletellut Barcelonassa kolmossijaansa.Albert Gea/Pool via Getty Images

On kuitenkin kylmä fakta, että Mercedeksen auto on tällä kaudella todella ylivertainen muihin nähden. Jos suomalaisen kyyti ei riitä omaa tallitoveria vastaan, Bottaksen pitäisi olla silti Verstappenin edellä toisena pistetaulukossa. Mitä ihmettä on siis tapahtunut?

Neljä kritiikin kohdetta

Varmasti dramaattisin pistemenetys nähtiin kauden neljäntenä kisaviikonloppuna Silverstonessa, kun Bottaksen Mercedeksen vasen eturengas hajosi viimeisillä kierroksilla. Rengasrikko osui niin pahaan paikkaan, että Bottas putosi täysin varmalta toiselta sijalta suoraan ulos pisteiltä yhdenneksitoista. Tallitoveri Lewis Hamiltonilta hajosi myös rengas hetkeä myöhemmin viimeisellä kierroksella, mutta hän selvisi maaliin.

Suomalaisen epäonnea taivasteltiin laajalti, mutta 43 pisteen ero ei selity pelkästään sillä.

Bottaksen omatkaan otteet eivät ole olleet parhaasta päästä. Kritiikkiä ovat herättäneet etenkin suomalaisen lähdöt. Viime viikonlopusta muodostui suomalaiselle katastrofi heti lähdön takia. Sekä Verstappen että paljon parjattu Racing Pointin Lance Stroll pääsivät kiihdyttämään toisesta ruudusta lähteneen suomalaisen ohi.

Ohitusyrityksiä peittäessään Bottas näytti pohtivan juuri sen verran, että Verstappen ja Stroll ohittivat suomalaisen. Bottas nousi kyllä Strollin ohi kolmanneksi, muttei enää kyennyt haastamaan Verstappenia ja Hamiltonia.

Barcelonan GP:n startti.
Mercedeksen Valtteri Bottas (kesk.) joutui heikon lähdön jälkeen Racing Pointin Lance Strollin (vas.) ja Red Bullin Max Verstappenin (oik.) puristuksiin. Lewis Hamilton pyyhälsi selvästi kärkeen. AOP/imago sport

Aiemmin tällä kaudella Unkarissa Bottas sekoitti rattinsa välkkyvät valot lähtövaloihin. Hän lähti liikkeelle ruudustaan liian ajoissa ja otti lähtönsä uudelleen. Suomalainen putosi peräti seitsemänneksi ja joutui taistelemaan itsensä kolmanneksi Hamiltonin ja Verstappenin taakse.

Heikkojen lähtöjen lisäksi Bottaksen kykyä tehdä omia päätöksiä kesken kisan on kyseenalaistettu. Viime viikonloppuna Barcelonassa Hamilton vaati jatkaa radalla keskikovalla rengasseoksella. Bottas puolestaan luotti kenties liikaa huipputiimin osaamiseen ja meni tiimin valinnan mukaisesti pehmeällä rengasseoksella kisan lopussa.

Ahkerasti renkaita opiskellut Hamilton pystyi kuitenkin sanomaan vastaan tiimin arviolle. Lopulta Hamiltonin valitsema keskikova rengasseos toimi huomattavasti paremmin kuin pehmeä. Bottas ei päässyt haastamaan Verstappenia kakkossijasta.

Samaan teemaan törmättiin jo edeltävänä viikonloppuna Silverstonen toisessa osakilpailussa eli prameasti F1:n 70-vuotisjuhlakisaksi nimetyssä kisassa. Tuolloin Mercedes epäonnistui taktiikassaan, ja Verstappen kaasutti yllätysvoittoon. Paalulta lähtenyt Bottas taipui Verstappenin lisäksi Hamiltonille.

Bottas tuli Hamiltonia huomattavasti aiemmin toiselle varikkopysähdykselle. Britti pääsi Bottaksen ohi venyttämällä aikaansa radalla. Vaikutti siltä, että Hamilton oli itse päättänyt ajaa pidempään kuin Bottas. Kisan jälkeen heräsi kysymys, suostuuko Bottas vain tiimin taktiikkaratkaisuihin vai osallistuuko suomalaiskuski myös itse päätöksentekoon?

Lewis Hamiltonin viimeisin kukistaja eli vuoden 2016 maailmanmestari Nico Rosberg on kritisoinut Bottasta aggressiivisuuden ja kisavauhdin puutteesta (siirryt toiseen palveluun). Rosbergin mukaan aggressiivisuuden puute näkyi esimerkiksi Barcelonan kisan lähdössä, kun Stroll pääsi luikahtamaan sisäkautta Bottaksen ohi.

Aggressiivisuuden puute nousi esille myös Silverstonen surullisenkuuluisassa ensimmäisessä kilpailussa. Bottas ei uskaltanut haastaa Hamiltonia lähdön jälkeen ensimmäiseen mutkaan aivan loppuun saakka. Hamilton sai pitää kärkipaikkansa.

Jos Bottas olisi napannut kärkipaikan lähdössä, hän olisi ehkä voinut kokea Hamiltonin kohtalon. Rengasrikko olisi ehkä tullut paremmassa kohtaa rataa tai ei ollenkaan. Bottaksen ei olisi tarvinnut kärjessä puhtaassa ilmassa kuluttaa renkaitaan niin paljoa kuin Hamiltonin takana likaisemmassa ilmassa.

Barcelonan GP:n palkintojenjako
Tätä kuvaa Valtteri Bottas (oik.) ei halua varmasti enää toistaa. Barcelonan kisan ykkönen Lewis Hamilton (vas.) ja Red Bullin Max Verstappen ruiskuttavat samppanjaa pettyneen Bottaksen päälle.Albert Gea/Pool via Getty Images)

Neljännestä kritiikin kohteesta eli heikosta kisavauhdista Bottasta on puolestaan kritisoitu aiempinakin vuosina. Etenkin suomalaisen kykyyn hallita renkaiden kulumista on kiinnitetty huomiota.

Tällä kaudella Bottaksen kyvystä suojella renkaitaan ei olla enää puhuttu niin paljoa, mutta ero kisavauhdissa verrattuna aika-ajoihin on ollut selvä. Barcelonan kisassa oli mielenkiintoista havaita, ettei Bottas pystynyt missään vaiheessa pääsemään kunnon ohitusetäisyydelle Verstappenista. Nuori hollantilainen pystyi aina vastaamaan, jos Bottas alkoi tykittää nopeampia kierroksia.

Bottaksen tätä kautta onkin leimannut selvä trendi: jos Bottas on taipunut aika-ajoissa tai lähdössä heikompaan asemaan, hän ei ole enää pystynyt kamppailemaan voitoista.

Bottas on tarvinnut rauhallisen aseman radalla, jotta voisi kamppailla voitosta.

Bottaksen onneksi hän on pystynyt kuitenkin kehittymään aika-ajoissa entisestään ja luomaan parempia asetelmia taistoon Hamiltonia vastaan. Silti paalupaikat ovat menneet Hamiltonille 4–2. Tässä kohtaa voi Bottakselle antaa kuitenkin pienen synninpäästön. Lukemat saattaisivat olla tasaisemmat ilman Mercedeksen virheitä.

Suomalaiskuski on kertonut avoimesti tiiminsä mokista kaksissa aika-ajoissa tällä kaudella. (siirryt toiseen palveluun)

Itävallan toisena kisaviikonloppuna Bottas oli sateisissa aika-ajoissa vasta neljäs jääden 1,4 sekuntia loistokierroksen ajaneesta tallitoveristaan. Bottaksen mukaan talli oli tehnyt virheen suomalaisen auton säädöissä. Auto oli liian korkealla.

Unkarin aika-ajoissa Bottaksen autoon oli puolestaan tankattu liikaa bensaa ja suomalainen jäi niukasti toiseksi Hamiltonin taakse.

Bottaksen mestaruus todella epätodennäköinen

F1-sarjassa on ajettu tiukassa rypistyksessä kuusi kisaa seitsemään viikkoon. Kausi jatkuu taas ensi viikolla ja edessä on uusi tiukka kolmen viikon kisarypistys. Ensiksi ajetaan Belgian Spassa, jonka jälkeen karavaani siirtyy Italian Monzaan ja Mugelloon.

Toistaiseksi F1-sarja on julkistanut tälle kaudelle ajettavaksi vielä yhteensä seitsemän kilpailua. On todennäköistä, että Euroopassa ajettavien kisojen päälle kaasutellaan muutama viikonloppu Lähi-idässä Bahrainissa ja Abu Dhabissa.

Bottas totesi Autosportille itse haluavansa, että tällä kaudella ajettaisiin vielä jopa kymmenen kisaa. Siten suomalaisella olisi mahdollisuus vielä ottaa kiinni tallitoveriaan mestaruustaistossa.

Vaikka moottoriurheilussa voi tapahtua mitä vaan, ja koronaviruspandemiakin voi sekoittaa pakkaa, rehellisyyden nimissä Bottaksen on hyvin hankala kiriä enää mestaruustaistossa.

Valtteri Bottas
Valtteri Bottas on todella tiukan paikan edessä loppukaudella, jos hän vielä mielii maailmanmestariksi. Rudy Carezzevoli/Getty Images

Rikkomattomana pidettyjä Michael Schumacherin ennätyksiä jatkuvasti lyövä Hamilton on ajanut taas tällä kaudella häikäisevän kovalla tasolla. 43 pisteen ero tarkoittaa käytännössä sitä, että Hamiltoninkin olisi vähintään kertaalleen jäätävä ulos pisteiltä tällä kaudella.

Yhdestä keskeytyksen ja sen seurauksena parhaimmillaan 26 pisteen kirinkin jälkeen olisi vielä eroa kurottavana todella paljon. Sitä paitsi Hamilton on viime vuosina jäänyt todella harvoin ulos pisteiltä.

Viimeksi brittimestari ei yltänyt pisteille, kun hän keskeytti teknisen vian takia Itävallan GP:ssä yli kaksi vuotta sitten heinäkuussa 2018. Sitä edeltävät kaksi kertaa pisteiden ulkopuolelta löytyvät Hamiltonilta kaudelta 2016, jolloin tekniset murheet häiritsivät lopulta tappiollisessa mestaruustaistossa Nico Rosbergia vastaan.

Hamiltonin kukistaminen mestaruuskamppailussa onkin Bottakselta hyvin epätodennäköistä. Oman mausteensa mestaruuskamppailuun voivat tuoda kuitenkin tälle kaudelle uudet radat. Koronaviruspandemian takia F1-sarjassa on jouduttu perumaan kisoja Euroopan ulkopuolella ja niiden tilalle on kiireessä tuotu uusia kisoja Euroopassa.

Ferrarin kotiradan Mugellon lisäksi on tarkoitus ajaa myös Algarvessa Portugalissa, legendaarisella Nürburgringillä Saksassa sekä myös ikonisessa Imolassa. Myös Turkin osakilpailua Istanbulissa ja Jerezin kisaa Espanjassa ollaan lisäämässä kisakalenteriin.

Näiden uusien ratojen tuomat yllätysmomentit Bottaksen olisi syytä hyödyntää, mikäli hän mielii taistella vielä mestaruudesta. Vähimmäistavoitteena pitäisi olla edes Verstappenin lyöminen ja MM-sarjassa selvän kakkostilan nappaaminen, jos Hamilton karkaa lopullisesti.

Kenties jopa kaikkien aikojen parhaalle F1-kuljettajalle Hamiltonille häviäminen ei ole suuri häpeä. Bottas on myös erinomainen kuljettaja ja täysin oikeutetusti ensi kaudellakin Mercedeksen ratissa. Mutta nykyisellä Mercedeksen dominoinnilla kakkossijaa heikommat tulokset heittävät väkisinkin Bottaksen päälle ikävän tahran.

Lue lisää:

F1 julkisti viime vuosikymmenten nopeimmat kuskit: Kovalainen yllättäen suomalaisten ykkönen – Räikkönen ei mahtunut listalle

Kaikki F1-tallit allekirjoittivat sopimuksen, joka takaa lajin tulevaisuuden – tavoitteena kutistaa eroja radalla ja taloudessa

Bottas syytti mustaa ajohaalaria ja paksua alusasua Espanjan gp:n kolmossijasta

Asiantuntija kiinnitti huomiota Bottaksen kommenttiin tiimiradiossa kisan aikana – "Minulle se viesti, että hän oli todella turhautunut"

Bottaksen voittotaistelu kariutui heti lähdössä, Hamilton omaa luokkaansa Barcelonassa – "En ole varma mitä siinä tapahtui"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat