Suora

  • Rallin MM, Turkki, EK 10
  • Rallin MM, Turkki, Power Stage live
  • Superpesiksen finaalit

Ari Huusela aikoo purjehtia maailman ympäri alle sadassa päivässä – pystyy nukkumaan kerrallaan maksimissaan 45 minuuttia: "Kun siellä on ollut yhden vuorokauden, sieltä haluaa pois"

Yksinpurjehtija Ari Huusela pääsee marraskuussa toteuttamaan lähes kolmekymmentä vuotta kestäneen haaveensa.

purjehdus
Ari Huusela kuvassa
Ari Huuselan tavoitteena on purjehtia yksin maailman ympäri alle sadassa päivässä. Vendée Globeen on osallistunut kisahistorian aikana vajaat 170 purjehtijaa, joista vain 89 on selviytynyt maaliin asti.Lehtikuva / Mikko Stig

Yksinpurjehtija Ari Huusela, 58, valmistautuu seuraavat kaksi kuukautta Ranskassa elämänsä koitokseen. Huusela on seilannut urallaan viidesti Atlantin yli, mutta nyt edessä on huikea seikkailu maapallon ympäri, mielellään alle sadassa päivässä.

– Vendée Globe -kilpailu on järjestetty vuodesta 1989. Siellä on ollut reilut pari sataa yrittäjää lähtölinjalla ja alle sata on päässyt maaliin. Keskeyttämisprosentti on iso, koska olosuhteet ovat raa´at, Huusela kuvaili Yle Urheilulle ennen lähtöään Helsingistä Ranskaan, missä kilpavenettä huolletaan ennen varsinaista kisastarttia.

Arvostetussa kilpailussa purjehditaan maailman ympäri yksin, pysähtymättä ja ilman ulkopuolista apua.

Finnairilla lentokapteenina työskentelevä Huusela on kisan ainoa amatööri. Huuselan runsaan 1,5 miljoonan euron budjetti kalpenee muiden kipparien rinnalla, sillä ammattilaiset lähtevät jahtaamaan kisan voittoa ja reittiennätystä arviolta 20–30 miljoonan euron arvoisissa projekteissa.

– Vendée Globe -kisan isot tiimit toimivat kuin Formula 1 -tallit. Kipparit ovat palkattuja kuskeja ja tiimi ympärillä huolehtii, että uusi vene on parhaassa kunnossa. On ilo olla mukana ja ponnistaa syrjästä, pidän Suomen lippua ylhäällä. Meillä on hyvä talkoohenki ja oma porukka mukana, Huusela vertaili.

Ari Huusela kuvassa
Vendée Globen kilpaveneessä saa olla vain kahdeksan purjetta, yhtäkään varapurjetta ei sallita.Lehtikuva / Mikko Stig

Kilpailuun starttaa 34 kipparia nopeilla Imoca 60 -luokan veneillä, joiden huippunopeudet ovat yli 30 solmua tunnissa. Tosin Huuselan vene on vuodelta 2007, joten kisan voitosta sillä ei taistella. Ariel II -vene valmistui alunperin britti Denise Caffarille, joka sijoittui 2009 päättyneessä Vendée Globe -kisassa kuudenneksi. Caffari selviytyi silloin maapallon ympäri 99 päivässä.

Sadan päivän alitus on Huuselan tavoite, koska se olisi kova suoritus kisan ensikertalaiselta ja vanhalta veneeltä.

– On se kova tavoite, keskinopeuden pitäisi olla reippaasti toistakymmentä solmua. Matka on pitkä, olosuhteet vaihtelevat, vene ja mies ovat kovilla. Valmistautumisen on onnistuttava.

– Hommista tehdään yli 80 prosenttia ennen kuin kisa starttaa. Kärki menee kovempaa, heillä on kolme sukupolvea uudempia veneitä. Voittaja yrittää päästä alle 70 päivässä maaliin, ja paljon riippuu siitä, millaisia vaurioita matkalla tulee, Huusela pohdiskeli tavoitettaan.

Seikkailun hulluin osuus odottaa Tyynellämerellä

Reittiennätyksen on purjehtinut Ranskan Armel Le Cléac´h, joka voitti edellisen kilpailun 2017. Hän purjehti maaliin 74 päivässä ja reilussa kolmessa tunnissa.

Vendée Globen startti on 8. marraskuuta Les Sables-d´Olonnesta Ranskasta. Mukana on kaikkiaan 19 ensikertalaista.

Vendee Globe purjehdusreitti maailman ympäri.
Vendée Globen reitti kiertää käytännössä Etelämantereen ennen nousua takaisin Atlantille ja kohti maalia, joka sijaitsee Ranskassa.Otso Ritonummi / Yle

Reitti kiertää Atlantin kautta Intian valtamerelle, jonka jälkeen purjehditaan Tyynenmeren rankoissa olosuhteissa Australian ja Uuden-Seelannin alapuolelta kohti Chileä ja Cap Hornia.

Veneet kiertävät käytännössä Etelämannerta ja Tyynimeri tarjoaa seikkailun hulluimman osuuden, joka kestää noin 60 päivää.

– Jännittävintä on Etelelämerellä. En ole siellä koskaan purjehtinut. Purjehtijat ovat kertoneet, että he haaveilevat sinne pääsystä, odottavat reippaita myötätuulia ja hyviä pitkiä surffiaaltoja. Siellä saa purjehtia lujaa. Kuulostaa hyvältä, mutta kun siellä on ollut yhden vuorokauden, sieltä haluaa pois. Osuutta kutsutaan merien erämaaksi, siellä ei ole laivareittejä eikä kalastajia. Vain kilpakumppanit ovat apuna, jos jotakin menee pieleen, Huusela pohjusti kisan rankinta jaksoa.

Kipparit purjehtivat kisan loppupuolella Atlanttia aina Irlannin tasalle, josta he koukkaavat kohti Ranskaa ja maalia. Suorin reitti on arviolta reilut 21 000 merimailia, noin 40 000 kilometriä.

– Käytännössä mittariin kertyy yli 50 000 kilometriä, koska suorin reitti ei ole aina nopein. Näillä veneillä mennään niin lujaa, että voi hakea kovempia tuulia vähän kauempaakin. Samalla pitäisi säilyttää vene ehjänä, vaikka siellä vaanii yllätyksiä. Pinnan alla voi olla nukkuva valas tai merikontti, joka on pudonnut laivasta. Edellisessä kisassa 2016–2017 viisi venettä 29:stä joutui keskeyttämään ja useita vaurioitui pelkästään törmäyksissä meressä kelluvaan roinaan.

Autopilotti veneen tärkein laite, nukahtaminen haastavaa

Vaikka Huusela on suuntaamassa kohti suurta tuntematonta, hän on suunnitellut kisan toteutusta jo vuosikaupalla. Yksinpurjehduksessa veneen tärkein laite on autopilotti, joka ohjaa yli 90 prosenttia matkasta.

Päätökset jäävät aina kipparille, joka kuitenkin häärää kannella ja kajuutassa. Huuselan mukaan kipparin pitäisi hallita purjehduksen lisäksi insinöörin, mekaanikon, lääkärin, kokin, meteorologin ja sisällöntuottajan hommia.

Suomalainen yksinpurjehtija Ari Huusela demonstroi juuri remontoidun Ariel 2 -aluksensa liikkumisen vaikeutta. Polvisuojat ja kovassa merenkäynnissä myös kypärä tulevat tarpeeseen.
Suomalainen yksinpurjehtija Ari Huusela demonstroi liikkumisen vaikeutta Ariel 2 -aluksessaan. Polvisuojat ja kovassa merenkäynnissä myös kypärä tulevat tarpeeseen.Laura Hyyti / Yle

Lisäksi nukahtaminen ja lepo eivät ole itsestäänselvyyksiä rankassa aallokossa, vajaan 40 kilometrin tuntivauhdissa.

– Siellä nukutaan vartista aina 45 minuuttiin kerralla. Pyrin keräämään 4–6 tuntia unta vuorokaudessa, jotta pää pysyisi selkeänä ja voisi tehdä turvallisia päätöksiä. On olennaista, että pitää itsensä terveenä ja veneen ehjänä, Huusela painotti.

Ranska on valtameripurjehduksen luvattu maa ja Vendée Globe suurin ja kaunein yksinpurjehduskilpailu, jonka vaiheita miljoonat fanit seuraavat maissa.

– Olen ollut kaksi kertaa mukana Route du Rhum -kisassa, joka starttaa Ranskasta Saint-Malosta ja päättyy Karibialle. Siellä kisakylässä kävi pari miljoonaa ihmistä, parhaimpana päivänä oli noin 300 000 ihmistä. Lähtöpäivänä merellä oli kaikki kipot, jotka pysyivät pinnalla, kun ihmiset tulivat katsomaan starttia. Massiivinen karnevaali ja yleisöjuhla. He kaikki aistivat ja ymmärtävät, mitä kippari on lähdössä tekemään ja kokemaan, Huusela kertoi.

Edellisessä Vendée Globe -kisassa purjehtijat lähettivät kaikkiaan noin 1 200 tuntia tv-kuvaa, jota näytettiin 97 maassa.

Henkistä kovuutta tarvitaan, mukana kuusi naiskipparia

Ennakkosuosikkina kisaan lähtee Huuselan kilpakumppani, britti Alex Thomson, joka sijoittui 2013 päättyneessä Vendéessä kolmanneksi. Vuonna 2017 hän saapui Armel Le Cléac´hin jälkeen kakkosena maaliin. Thomsonin tavoitteena on voiton lisäksi purjehtia takaisin Ranskaan alle 70 päivässä.

Mukana on myös kuusi naiskipparia. Huuselan mukaan se kertoo paljon siitä, että purjehdus on erittäin tasa-arvoinen urheilulaji.

– Vuonna 2001 britti Ellen MacArthur tuli 24-vuotiaana kisassa toiseksi. Se oli hyvä esimerkki siitä, että tämä on mentaalilaji. Vaatii mielenlujuutta, että jaksaa puurtaa ja olla huolellinen. Ainakin kolmella naisella on kaikki mahdollisuudet yltää palkintokorokkeelle.

Huusela on ensimmäinen pohjoismaalainen, joka on hyväksytty Vendée Globen lähtöviivalle.

– On se mahtavaa saada Suomen värit kisaan. Näytetään maailmalle, että täältä tullaan ja osataan. Vuonna 2018 olin ensimmäisenä pohjoismaalaisena Imoca-veneellä Route du Rhum -kisassa ja selviydyin maaliin. Rivissä oli 20 hienompaa venettä lähtöpaikalla. Vastustajat olivat ammattilaisia ja minulla oli 75-vuotias isä serkkuineen jeesaamassa talkoilla. Viisi venettä keskeytti heti alkupuolella ja olin 11:s siinä kisassa. Saimme nostettua omaa uskottavuutta ja tekemisen laatua.

Suomalainen yksinpurjehtija Ari Huusela demonstroi juuri remontoidun Ariel II -aluksensa keittiötä. Kovassa merenkäynnissä varovaisuus on tarpeen, eikä lämmintä ruokaa ole aina turvallista tehdä, tällöin ruoka valmistetaan kaasukeittimellä.
Ari Huusela esittelee retkikeitintä, jolla ruoka valmistetaan purjehduksen aikana.Laura Hyyti / Yle

Huuselalle Vendée Globe on purjehdusuran ainutlaatuinen kohokohta, jossa toteutuvat 1990-luvulta versonneet unelmat. Kisan jälkeen on aika laittaa vene myyntiin. Hinta-arvio heittelee 600 000–700 000 eurossa.

Tuskin Huusela malttaa yksinpurjehdusta lopettaa. Hän on koukussa nautintoon, jota on tarjolla maailman merillä.

– Pidän itseäni sosiaalisena, mutta tuolla yksin purjehtiessa kokee, tuntee ja näkee, mihin itse pystyy. Siitä saa voimaa muuhun elämään. Aika makea tunne, että pystyy tällaista venettä hallitsemaan.

Kaikkea Huusela ei sentään ole hallinnut veneessään. Amatöörin apujoukot ovat piilottaneet osuvia iskulauseita kaikkialle veneeseen.

Aina kun Huusela kumartuu keittiön puoleiselle seinustalle lämmittämään kuivamuonaansa, hänen silmiinsä osuu teksti:

"Onks mitään jälkkäriä?"

Lue myös:

Tällaisissa oloissa Greta Thunberg purjehtii Atlantin yli ilmastokokoukseen – Veneessä liikutaan konttaamalla, vessana ämpäri

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat