Mikko Hirvonen jäi urallaan ilman mestaruutta, ratkaisuhetkillä mukana oli myös paljon huonoa tuuria – yksi Suomen menestyneimmistä kuskeista Tomin nuoteista -podcastissa

Uudessa Tomin nuoteista -podcastin jaksossa Mikko Hirvonen muistelee, kuinka lähellä maailmanmestaruus oli vuonna 2009 ja 2011.

Mikko Hirvonen kuvattuna vuonna 2014. Kuva: EPA

Tomin nuoteista -podcastin tuoreimmassa jaksossa Mikko Hirvonen muisteleeMM-ralliuraansa värikkäitä vaiheita.

Yksi Suomen menestyneimmistä ralliautoilijoista on ehdottomasti Mikko Hirvonen, vaikka kirkkain kruunu jäi uran aikana saavuttamatta. Hirvonen oli toinen kahdesta kuljettajasta, jotka manageri Timo Jouhki valitsi suojateikseen vuoden 2001 nuorten kuljettajien testitilaisuudessa. Se toinen oli Jari-Matti Latvala.

Jouhki järjesti Hirvoselle välittömästi rallin ulkomailla. Kisaksi valikoitui asfalttiralli Italiassa etuvetoisella Nissanilla, ja kartanlukijaksi hyppäsi uusi tuttavuus Jarmo Lehtinen. Kansainvälisen uran alku oli näin ollen vähintäänkin värikäs.

– Tapasin Jarmon ensimmäistä kertaa lentokentällä. Siinä sitä oltiin sitten menossa Italiaan asfalttiralliin uudella autolla uuden kartanlukijan kanssa. Kaiken lisäksi Juha Kankkunen ajoi samassa kisassa ja tapasin Juhankin sillä reissulla vasta ensimmäistä kertaa. Siinä oli Kannonkosken poika vähän ihmeissään hetken aikaa, naureskelee Hirvonen kansainvälisen uransa alkua.

Seuraavalla kaudella Hirvonen ajoi kahden kartanlukijan kanssa. Lehtisen lisäksi Miikka Anttila istui Hirvosen vierellä noin puolet kisoista. Seuraavalle kaudella Hirvosen piti kuitenkin tehdä vaikea valinta näiden kahden väliltä. Yhteistyö jatkui Jarmo Lehtisen kanssa uran loppuun asti.

– Kyllä se oli vaikea tilanne soittaa Miikalle ja kertoa, ettei meidän homma jatku seuraavalla kaudella. Vaikea se oli sen takia, että molemmat olivat aivan huippukarttureita. Miikka teki lopulta kuitenkin hienoa uran sitten Jari-Matti Latvalan vierellä, joten ihan hyvin siinä kävi.

Askel kohti ammattilaisuutta tehtiin jo vuonna 2003, vuoden Timo Jouhkin alkuperäistä suunnitelmaa etuajassa. Jouhki vuokrasi paketin Fordilta, joka käsitti MM-sarjan osakilpailut tiimin kolmantena kuskina. Hyvät esitykset johtivat siihen, että Hirvonen sai seuraavalle vuodelle paikan Subarun tehdastiimistä. Vuosi oli kuitenkin vaikea, eikä sopimusta jatkettu kauden jälkeen. Jälkeenpäin Hirvosen on helppo analysoida tilannetta.

– Kaudella 2003 sain olla selkeästi Fordilla kolmoskuski ja harjoitella asioita. Sitten yhtäkkiä huomasin olevani kakkoskuskina Subarulla maailmanmestarin vierellä, ja vielä sellaisessa tiimissä, missä odotetaan tuloksia ja pisteitä. Ei minulla ollut vielä kokemusta siihen tilanteeseen tarpeeksi.

– Se vuosi opetti todella paljon esimerkiksi auton säätämisestä, mutta ei minulla rahkeet riittäneet täyttämään niitä saappaita mitä silloin olisi pitänyt tehdä. Vuosi 2004 opetti eniten sitä, että vielä enemmän piti tehdä töitä, että ansaitsee paikkansa huipputiimissä.

Lähimmäksi mestaruutta Hirvonen pääsi kaudella 2009. Viimeiseen osakilpailuun Hirvonen lähti pisteen johdossa, häviten kuitenkin mestaruuden samalla erolla, eli yhdella vaivaisella pisteellä Sebastien Loebille. Ratkaisukilpailuun mahtui epäonnea.

Näin Mikko Hirvonen tuuletti vuonna 2014. Kuva: AOP

– Meidän ero Loebin kanssa oli vain muutaman sekunnin koko kisan ajan. Viimeisenä päivänä Loebille tuli vielä turbon kanssa ongelmia, mutta meillä petti puolestaan konepellin sokka ja saimme konepellin niin sanotusti silmille. Meidän piti pysähtyä erikoiskokeelle ja Jarmo repi konepellin irti. Se taistelu meni siihen.

Yhtä lähellä mestaruus oli vuonna 2011. Silloin Hirvonen joutui keskeyttämään päätöskisan johtopaikalta konerikon takia, mutta myös Loebille tuli odottamattomia ongelmia. Ranskalainen keskeytti kolariin siiviliauton kanssa siirtymäosuudella.

– Heräsin puheluun sunnuntaiaamuna, jossa minulle kerrottiin asiasta. Ei siinä oikein muuta voinut kuin ottaa asia rauhallisesti. Tietysti mietin, että pelkkä kisan läpi ajaminen olisi periaatteessa riittänyt, mutta näin se vain nyt meni.

Hirvosen ura loppui vuoden 2014 jälkeen. Kahden Citroenilla vietetyn vuoden jälkeen Hirvonen ajoi vielä viimeisen kautensa Fordilla, mutta loppukauden aikana sisäinen liekki alkoi hiipua. Päätös lopettamisesta syntyi lopulta helposti.

– Soitin Timo Jouhkille ja sanoin, ettei tarvitse etsiä ajopaikkaa enää seuraavalle kaudelle. Jotta rallissa menestyy, sen pitää olla tärkein asia elämässä. Omat lapset olivat kasvaneet ja halusin päivä päivältä olla enemmän heidän kanssaan.

Kaikki Tomin nuoteista -podcastit löytyvät täältä.

Rallin MM-sarja palaa tällä viikolla tauolta, kun pisteistä taistellaan Virossa. Viron MM-rallia seurataan tiiviisti Ylen kanavilla. Lähetysajat näet täältä.

Lue myös: