Suora

  • Monza, EK 4 - live
  • Monza, EK 5 - live
  • Mäkihypyn MC: Nizhni Tagil, karsinta
  • Nizhni Tagil, miesten karsinta
  • Ruka, hypyt
  • Urheiluruutu
  • Monza, päiväkooste
  • Urheiluruutu

Kalle Rovanperän mykistävä vauhti teki jälleen vaikutuksen, Tommi Mäkisen Toyotalla syytä huoleen – nämä neljä asiaa opimme Viron MM-rallista

Kalle Rovanperän suoritus Viron MM-rallissa antoi osviittaa siitä, mitä on luvassa, kun kaikki osuu kohdalleen. Toyotalle jäi pohdittavaa, sillä Hyundai pääsi juhlimaan Tommi Mäkisen tiimin “kotikisassa”. Kuvan videota klikkaamalla voit katsoa uusintana kisakoosteen viikonlopun tapahtumista.

Rallin MM-sarja
Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen testierikoiskokeella Viron MM-rallissa.

1. Kalle Rovanperä on täysin valmis voittamaan kisoja

Toyotan Kalle Rovanperän MM-ralli Virossa kaatui kahteen, pitkälti hänestä riippumattomaan hetkeen. Mystinen rengasrikko jo kisan kolmannella erikoiskokeella vei lähes puoli minuuttia, ja kartanlukija Jonne Halttusen virhe lauantai-iltana AT-alueella toi minuutin aikasakon.

On toki väärin ynnätä suoraan, että säästämällä nuo puolitoista minuuttia hän olisi voittanut kisan. Silti Puuppolan pölyt jaloistaan karistanut ja Tallinnan kotoisaan kaupunkiasumiseen vaihtanut Rovanperä oli viikonlopun nopein Toyota, ja hän ajoi peräti viisi pohja-aikaa.

Ilman ongelmia hän olisi ollut taistelemassa kärkipaikasta Ott Tänakin kanssa. Virolainen teki muutaman kovan nykäisyn, ja se riitti voittoon kotikisassa.

Tänakin ja Rovanperän kihelmöivää kaksintaistelua voitosta loppuun saakka ei nähty ainakaan vielä, mutta niitä lienee luvassa vielä tulevaisuudessa.

Koska Meksikossa Power Stage jäi maaliskuussa ajamatta, Viron Power oli vasta kauden kolmas – ja Rovanperä otti jo toisen voittonsa jälleen täysin vastustamattomalla suorituksella. 5,1 sekuntia suomalaiselle hävinneen Elfyn Evansin rehdit kommentit maalihaastattelussa kertoivat kaiken.

– Ajoin mielestäni ihan hyvin, mutta Kalle on tullut todella hienosti, Evans hämmästeli.

Kalle Rovanperä Viron MM-rallissa 2020.
Viron MM-ralli jätti Kalle Rovanperälle nälkää. Ajaminen sujui, mutta epäonni ja Jonne Halttusen huolimattomuus maksoivat sijoituksia.Jarek Jõepera

Kaikkien aikojen parhaan Power Stage -kuskin Sebastien Ogierin lyöminen jo toistamiseen pelottomalla ajolla haastavissa olosuhteissa oli vakuuttava suoritus, ja lisäpisteiden kerääminen on sellainen taito, jolla voi olla vielä suuri merkitys tulevaisuudessa.

Vasta neljä WRC-osakilpailua ajanut Rovanperä ei välttämättä voita vielä MM-osakilpailua tällä kaudella, mutta näillä otteilla podiumin keskipalli on vain ajan kysymys – niin uskomattomasta lahjakkuudesta ralliauton ratissa 19-vuotiaan nuorukaisen tapauksessa on kyse.

2. Tommi Mäkisen Toyotalle jäi pohdittavaa

Vaikka Rovanperä olikin epäonnekas, ja ilman murheita hän olisi ollut voittotaistelussa, isossa kuvassa Toyota jäi silti Hyundaille viikonloppuna. Pahoin urautuneilla teillä ja teknisillä osuuksilla korealais-saksalainen i20 käyttäytyi sulavammin ja jouhevammin.

Virossa toimintaansa nykyään pyörittävällä Toyotalla on yhä valttinsa nopeilla osuuksilla, mutta Hyundai pystyi kesyttämään olosuhteet japanilaisia paremmin. Tallipäällikkö Tommi Mäkinen selitti ongelmia sillä, että tiimi oli testannut autoa liian nopeissa olosuhteissa verrattuna siihen, mitä Viron tiet lopulta tarjosivat.

Kakkoseksi Tänakin perässä ajanut Craig Breen oli tallipomo Andrea Adamon jokerikortti, joka onnistui täydellisesti. Kun Thierry Neuville ajoi ulos ja joutui jäämään jälleen ilman pisteitä, sympaattinen irlantilainen teki oman osuutensa vailla moitteen sijaa tunkeutumalla Tänakin ja Toyota-kolmikon väliin.

Toyotan tilanne tuskin helpottuu Turkissakaan. Marmariksen kupeessa ajettava kisa on tunnetusti autoille todella raskas, ja tekniset tiet laittavat WRC-tykit hurjaan röykytykseen. Kun vielä Toyotalla oli viikonloppuna ongelmia erikoisten rengasrikkojen kanssa, Turkissa Hyundain asetelmat vaikuttavat etukäteen ajateltuna selvästi paremmilta.

Tommi Mäkinen ja Sebastien Ogier Viron MM-rallissa 2020.
Tommi Mäkinen ja Sebastien Ogier juonivat parin seuraavan viikon aikana Toyotan iskukykyä paremmaksi Turkin rallia varten.Jarek Jõepera

Viime vuonna Toyotalla vielä ajanut Tänak joutui keskeyttämään, ja paras Yaris oli kuudenneksi sijoittunut Jari-Matti Latvala. Turkin myllytys on aiheuttanut harmaita hiuksia Toyotan väelle joka kerta. Toisaalta sillä on nyt riveissään Ogier, joka juhli Turkin kisan voittoa Citroenillä viime vuonna.

Oma osuutensa Hyundain iskukyvyssä soraralleissa on varmasti myös Tänakin liittymisessä tiimiin. Virolaisella on paljon kokemusta auton säätämisestä Suomen ja Viron kaltaisille teille.

Toyota on valmistajien sarjassa vielä edellä viiden pisteen verran, mutta mikään yllätys ei olisi, jos asetelmat olisivat Turkin jälkeen kääntyneet päälaelleen.

3. M-Sportin tuska tuskin helpottaa jatkossakaan

Teemu Sunisen ja Esapekka Lapin viikonlopusta odotettiin hankalaa, ja sellainen siitä totisesti myös tuli. Talousvaikeuksissa rypenyt tiimi ei päässyt testaamaan lainkaan ennen Viron kisaa, eikä testimahdollisuuksia tule myöskään ennen Turkkia.

Suninen totesi saaneensa ajamisesta kiinni paremmin ja paremmin kisan edetessä, mutta kun suorituskyky muihin verrattuna on vajaa, ei ajosuorituksilla pysty kuromaan eroja kiinni. Lapin tuska kasvoi kisan edetessä, ja vaikka hän teki paljon muutoksia autoonsa, ei vauhtia löytynyt mistään lisää.

Esapekka Lappi ja Janne Ferm Viron MM-rallin testierikoiskokeella.
Esapekka Lappi oli Viron MM-rallissa seitsemäs, ja sijoitus on sama myös kokonaispistetaulukossa.Raigo Pajula / AFP / Lehtikuva

Lappi ajoi Citroenillä viime vuonna toiseksi, mutta manasi rankkaa kilpailua ja kertoi sen olevan kuin “jatkuvaa neulomista ykkös- ja kakkosvaihteella”. M-Sportin nykytilanteessa hidasvauhtinen neulominen sopii paremmin kuin Viron nopea kisa, sillä moottorin suoritusero ei ole niin merkittävässä roolissa Turkissa.

Silti Lappi ja Suninen voivat varautua siihen, ettei kuohujuomaa tarvitse suihkutella tulevissakaan kisoissa ilman muiden epäonnea.

Jatkuva takkiin ottaminen vaatii sisua ja luonnetta, ja se testaa molempien kunnianhimoisten kuskien motivaatiota. Silti nöyrä työ on nyt ainoa keino mennä eteenpäin, eikä asia parane kiukuttelemalla suuntaan tai toiseen.

4. Mestarikandidaatteja riittää

Ennen kauden alkua mietittiin, mahtuuko Hyundain kanalaan kaksi kukkoa. Kausi alkoikin juuri Neuvillen haluamalla tavalla, kun hän nappasi voiton Monte Carlossa. Tänakin ura Hyundailla alkoi karmealla ulosajolla, mutta kauden edetessä asetelmat ovat kääntyneet.

Siinä missä Tänak on pystynyt nousemaan palkintokorokkeelle kolmesti putkeen ja voittamaan Virossa, Neuville on jäänyt kahdesti putkeen ilman pisteitä. Tämäkään kausi ei tuo MM-titteliä viidesti toiseksi sijoittuneelle belgille, ja Adamo on löytänyt viimeistään nyt tallinsa selkeän ykköstykin.

Thierry Neuville lähikuvassa.
Thierry Neuvillen vitsit ovat vähissä tälläkin kaudella, ja mestaruushaave on karannut jo kauas.Getty Images

Maailmanmestaruuden uusijaksi virolaista ei silti voi todellakaan vielä kuuluttaa. Kautta on ajettu nyt neljä osakilpailua, joista jokaisella on ollut eri voittaja. Viimeksi kausi on alkanut neljällä eri voittajalla vuonna 2017, kun ensimmäiset neljä voittoa menivät Ogierille, Latvalalle, Kris Meekelle ja Neuvillelle.

MM-sarjassa on tarkoitus ajaa vielä kolme kisaa Turkissa, Italiassa ja Belgiassa. Ogier johtaa sarjaa 79 pisteellä, mutta Evans vaanii yhdeksän ja Tänak 13 pisteen päässä. Jokaisella kolmikosta on omat vahvat osa-alueensa, ja merkitystä on totta kai myös sillä, millaiseen iskuun Toyota ja Hyundai autonsa saavat tuleviin kisoihin.

Loppukaudellakin nähdään taatusti mielenkiintoisia kisoja – toivottavasti ne nyt vain edes päästään lopulta ajamaan.

Lue myös:

Ott Tänak jyräsi odotettuun voittoon Viron MM-rallissa, Rovanperä uskomattomalla ajolla Power Stagen ykköseksi: "Oli siinä yritystä päällä"

Tommi Mäkisellä aavistus siitä, miksi Toyota taipui Hyundaille Viron MM-rallissa – tallipomolle maistuisivat jatkossakin lyhennetyt kisaviikonloput: "Aivan hyvin voisi leikata yhden päivän pois"

Tommi Mäkisen suojatti rysäytti rajusti ulos Viron MM-rallissa – katso video volteista: "Opin tästä ja tulen takaisin vahvempana"

Katso tallenne: Viron MM-rallissa Ott Tänakin voittojuhlat, Rovanperältä ilmiömäinen lopetus – Yle Urheilu seurasi päätöspäivän tapahtumia hetki hetkeltä

Rovanperä sai minuutin aikasakon kartanlukijan virheen takia ja putosi kauas palkintokorokekamppailusta: "Epäilen, ettei hänelle käy enää jatkossa noin"

Lauantai oli Hyundain juhlaa, Rovanperä nousi mukaan palkintokoroketaisteluun – Yle seurasi historiallisen Viron MM-rallin tapahtumia hetki hetkeltä

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat