Suora

  • Urheiluruutu

Juha Kankkunen paljastaa ensimmäistä kertaa julkisesti, miten merkittävä Peugeot-sopimus syntyi – "Hetken olin ihan sekaisin, että mitä nyt tapahtuu"

Uudessa Tomin nuoteista -podcastin jaksossa Juha Kankkunen kertoo, miten maksoi kiitollisuudenvelkansa Toyotan tallipäällikölle Ove Anderssonille, joka päästi hänet lähtemään.

ralliautoilu
Juha Kankkunen hymyilee.
Juha Kankkunen kuvattuna vuonna 2015.Miika Wuorela

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Tomin nuoteista -podcastin tuoreimmassa jaksossa Juha Kankkunen muistelee muun muassa, kuinka hänen auton ilmanottoaukosta löytyi vuonna 1986 sormet.

Juha Kankkusen ensikosketus ralliautoilun huipputasolle tapahtui polvenkorkuisena. Hannu Mikkola ja Timo Mäkinen olivat kuvaamassa mainosfilmiä aivan Kankkusen kotitilan vieressä ja innokas nuorimies pääsi Mäkisen Minin kyytiin.

– Halusin Timon kyytiin, koska hän oli silloin mielestäni kovempi jätkä siihen aikaan. Olin jo ennen tätä ollut valtavan kiinnostunut rallista, mutta Mäkisen kyydin jälkeen päätin, että minustakin tulee rallimies, muistelee Kankkunen.

Tulevan nelinkertaisen maailmanmestarin ensimmäinen ralli oli ulkomailla. Ei niinkään kansainvälisen kokemuksen takia, vaan puhtaasti käytännön syistä. Kilpailu osoitti heti Kankkusen lahjakkuuden.

– Hommasin Escortin vuonna -78, mutta en saanut vielä ajaa Suomessa kilpaa, kun rasitteena oli 80-lätkä. Ruotsissa sai ajaa ja meninkin ajamaan kisan Jyväskylän kummikaupunkiiin Eskilstunaan yhtenä Jyväskylän joukkueen edustajana.

– Olinkin heti nopein meidän jengistä. Vaikka ajoin junioreissa, silti latasin yhdellä pätkällä koko rallin yleiskilpailun pohjat. Silloin ajattelin, että kyllä tästä jotain voi tulla. Rahat olivat tietenkin vähissä, mutta hiljalleen homma lähti kulkemaan eteenpäin.

Juha Kankkunen oli ensimmäisiä kuljettajia, joita manageri Timo Jouhki alkoi tukea. Kankkunen tiesi, ettei sitä tilaisuutta saanut päästään käsistään.

– Kyllä se piti tosissaan ottaa. Siinä tiesi, että näitä mahdollisuuksia on vain yksi, ja jos sen mokaa, ei ne kauaa sellaista touhua katsele. Ne oli hienoja hetkiä, muistan ne vieläkin todella hyvin.

Juha Kankkunen on niitä harvoja suomalaisia kuljettajia, jotka käyttivät englannin kielisiä nuotteja. Tämä auttoi myös siinä, että vuonna 1984 viereen oli helppo kysyä kartturiksi Fred Gallagheria.

– Ihan tarkkaan en muista, miksi aloin tehdä nuotit englanniksi. Mielestäni ne kuitenkin ovat selkeämmät ymmärtää. Samahan se on vaikka nuotit tekisi kiinaksi, kunhan ne ovat loogiset ja ymmärrettävät.

Vuonna 1985 Kankkunen ajoi uransa ensimmäisen MM-rallivoiton Kenian Safari-rallissa. Autona oli takavetoinen Toyota Celica, joka oli suunniteltu juuri niihin olosuhteisiin.

Juha Kankkunen ajoi Fordilla Jyväskylässä vuonna 2010.
Juha Kankkunen ajoi Fordilla Jyväskylässä vuonna 2010.AOP

– Silloin tuli täysi varmuus siitä, mitä isona tekee. Tajusin, että tässä on loppuelämän työ. Voitosta sain kyllä kiittää myös tallikaveri Björn Waldegårdia, joka neuvoi minua todella paljon nuotituksen aikana Safari-rallin erikoisuuksista. Björn neuvoi missä voi ajaa kovempaa ja missä taas on syytä ottaa pois.

Ensimmäisen neljästä maailmanmestaruudestaan Kankkunen ajoi vuonna 1986 Peugeotilla. Siirto takavetoisesta Toyotasta keskimoottoriseen ja nelivetoiseen Peugeotiin oli huima. Sopimus syntyi jo vuoden -85 syksyllä.

Jean Todt soitti minulle ja pyysi tiimiin. Hetken olin ihan sekaisin, että mitä nyt tapahtuu? Kerroin, että minulla on voimassa oleva sopimus Toyotan kanssa, enkä uskalla sanoa yhtään mitään. Pyysin Todtia soittamaan suoraan Toyotan tallipäällikkö Ove Anderssonille.

Ove Anderssonin luonne tuli tiukassa tilanteessa esiin, eikä ruotsalainen asettunut Kankkusen unelmasopimuksen tielle.

– Ove sanoi, että jos olisin sinun housuissasi, en miettisi hetkeäkään. Meillä ei ole tarjota samanlaista voittaja-autoa. Mutta kun tulevaisuudessa taas tarvitsen sinua, tule takaisin. Todt lähetti minulle ensimmäisen luokan liput ja lensin suoraan Norsunluurannikolta Parisiin. Kentällä oli auto vastassa ja siitä mentiin suoraan tekemään sopimusta, muistelee Kankkunen.

Juha Kankkunen
Juha Kankkunen kuvattuna vuonna 1994.AOP

– Tätä Peugeot-sopimuksen syntyhistoriaa en ole koskaan aiemmin kertonut julkisuudesta, mutta nythän tämänkin voi näin jälkikäteen paljastaa. Asia pidettiin visusti salassa vielä pitkään allekirjoituksen jälkeen.

Kankkunen ajoi ensimmäiseen mestaruuteensa Peugeotilla vuonna 1986. Mestaruuksia tuli myöhemmin vielä kolme lisää, yksi niistä Ove Anderssonin johtamassa Toyota-tiimissä. Kiitos oli näin kuitattu takaisin.

Podcastissa muistellaan B-ryhmän viimeistä vuotta 1986. Portugalissa kuljettajat ajoivat käytännössä ihmisten keskellä, eikä nykymaailman kaltaisista turvallisuusasioista ollut vielä tietoakaan.

– Minulta löytyi huollossa kolmannen EK:n jälkeen Peugeotin ilmanottoaukosta sormet. Joku oli yrittänyt koskea autoon. Siinä touhussa ei ollut mitään järkeä.

Lue myös:

Mikko Hirvonen jäi urallaan ilman mestaruutta, ratkaisuhetkillä mukana oli myös paljon huonoa tuuria – yksi Suomen menestyneimmistä kuskeista Tomin nuoteista -podcastissa

Marcus Grönholm sai kokea suomalaiskuskin unelmien täyttymyksen monta kertaa – Tomin nuoteissa -podcastissa muistellaan Jyväskylän MM-rallin hurjia sattumuksia

Sanavalmis väriläiskä ja järkkymätön neuvottelija – maailmanmestari Timo Salonen muistelee Tomin nuoteista -podcastissa ralliuraansa: "Revin sen sopimuspaperin ja heitin roskikseen"

Kokenut Markku Alénin luottokartturi koki rallimaailmassa käytännössä kaiken – Ilkka Kivimäki Tomin nuoteista -podcastin vieraana

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat