Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu
  • Hampaanjäljet

Sparrausta kelloa vastaan ja mustikoita välipalaksi – Yle Urheilu seurasi Roni Kytösen ja Eero Remeksen valmistautumista enduron MM-kauteen: "Eihän endurokuskikaan aina aja"

Endurolupaus Roni Kytönen tähyää tulevalla kaudella junioreiden maailmanmestaruutta. 20-vuotiaalle neuvoja jakaa itsekin entisiltä mestarikuskeilta oppeja aikanaan saanut maailmanmestari Eero Remes.

urheilu
Enduro Roni Kytönen (vas.) ja Eero Remes mustikkahetki
Endurokuskit Eero Remes (vas.) ja Roni Kytönen ovat harjoitelleet tiiviisti yhdessä viime vuodesta lähtien.Jussi Jäkälä / Yle

Jämsäläistä sorakuoppaa ympäröivän metsän siimeksestä kuuluu hiljalleen voimistuva moottorin murina. Sitten pusikon takaa singahtaa esiin punainen enduropyörä ja sekuntikellossa vilisevät numerot pysähtyvät.

Tuokion verran ilmassa leijailee pöly ja sitten metsässä pärisee taas. Kellomies valpastuu uudestaan.

Tällä kertaa pusikosta karauttaa esiin sinistä enduropyörää käskevä kuski. Pölyä pureva kellomies kirjaa ajat ruutupaperille omiin sarakkeisiinsa. Vasemman sarakkeen päällä lukee ”Ermo Lenkko” ja oikean ”Rolle”.

Jälkimmäinen lempinimi kuuluu endurolupaus Roni Kytöselle.

– Puoli sekkaa oli Eero nopeampi, toteaa kellomies viereensä körötelleille kuljettajille.

Roni Kytönen pyörittelee päätään, mutta pieni hymynkare kypärän sisällä paljastaa, että ei välttämättä pelkästä harmituksesta. Harjoituskaveri ”Ermo Lenkko”, eli Eero Remes on kolminkertaisena maailmanmestarina kovan tason vauhtimittari.

Asian vahvistaa kellomiehenä toimiva Kytösen isä Vesa Kytönen.

– Tämä on lajin perinteiden kannalta tosi hyvä juttu, että Eero vuorollaan jakaa osaamistaan nuoremmille. Näen tärkeimpänä asiana ylipäätään kuitenkin sen, että pojat harjoittelevat yhdessä. Siinä on koko ajan vauhtimittari läsnä ja esimerkiksi jonkin pyörän säätömuutoksen vaikutuksen näkee heti, Vesa Kytönen sanoo.

– Se ei johda mihinkään, jos täällä metsässä pyörii itsekseen. Yhdessä harjoittelu nostaa molempien tasoa. Eerolla on kokemuksen myötä melkoinen venymiskyky. Tarpeen vaatiessa hän kyllä pistää kaasua ja laittaa pojat ojennukseen, hän naurahtaa.

Enduro Eero Remes (34), Roni Kytönen (91) ja Vesa Kytönen
Itse enduron maailmanmestaruuden vuonna 1999 voittanut Vesa Kytönen (oik.) kellotti poikansa Ronin (91) ja Eero Remeksen harjoituslenkkejä.Jussi Jäkälä / Yle

Enduro läsnä syntymästä lähtien

Roni Kytönen on toisen polven endurokuljettaja, jonka lajivalinnan syytä ei tarvitse arvuutella. Esikuvia 20-vuotiaalla jämsäläisellä on riittänyt kirjaimellisesti alusta asti, sillä Vesa-isä voitti enduron maailmanmestaruuden Ronin syntymävuonna 1999.

– Vaikka isä on maailmanmestari, niin ihan itse tässä on kuitenkin joutunut opetella ajamaan. Ei se lahjaksi ole tullut. Isä on näyttänyt aikanaan paljon mallia, mutta nythän hän ei siihen enää pystyisikään, Roni Kytönen naurahtaa.

Kytönen alkoi treenata Remeksen kanssa yhdessä enemmän viime vuonna.

– Eeron vauhti on sen verran kovaa, että se puskee itseänikin koko ajan eteenpäin. Olen saanut tietynlaista rohkeutta lisää ja se näkyy myös sekuntikellossa.

Kaksikko kiersi myös kisoja yhdessä.

– Sain hyvän kuvan siitä, kuinka ammattilainen hoitaa nämä hommat. Se antoi itselleni hyvää ”lisäbuustia”, Roni Kytönen kertoo.

Tähän kauteen asti Kytönen ajoi isänsä omistamassa Kytönen Motorsport –tallissa ja saavutti endurossa EM-titteleitä sekä ylsi viime kaudella myös junioreiden MM-sarjan osakilpailuvoittoon.

Roni Kytönen
Roni Kytönen tähtää menestykseen enduron junioreiden MM-sarjassa.Jussi Jäkälä / Yle

Tällä kaudella nuori jämsäläinen edustaa italialaista Redmoto Honda –tallia ja tähtäin on puhtaasti MM-tasolla. Tulevaisuuden tavoitteet ovat korkealla, mutta uraa luodaan maltilla.

Kytönen ajaa MM-sarjassa vielä junioriluokassa.

– Harppaus EM-tasolta MM-sarjaan on selkeä. Junioreidenkin MM-sarjassa kuljettajien taso on korkeampi ja tasoerot pienempiä. Tavoitteena on silti ajaa jo tällä kaudella mestaruudesta.

– Jos niin käy, siirryn aikuisten puolelle automaattisesti, mutta muussa tapauksessa jatkan mahdollisesti junioreissa vielä ensi kaudenkin. Lähden kisaamaan tosissaan, mutta rennolla fiiliksellä.

Edellisten mestarikuljettajien opit siirtyvät taas uusille sukupolville

Kun kellomiehen roolissa poikansa harjoituksia tiiviisti seuraava Vesa Kytönen poistuu paikalta, kuljettajat vaihtavat toisenlaiseen harjoitusmaastoon. Enää ei vertailla sekunteja sorapintaisella lenkillä, vaan kehitetään ajosilmää ja pyörän hallintaa kallioisessa männikössä.

Kytönen ja Remes kaasuttelevat jyrkän kalliokinkaman päälle vuorotellen ensin muutaman kerran ja pysähtyvät sitten pohtimaan, voisiko paikasta myös hypätä edessä olevien kivien yli.

– Jos laitat tuolla notkossa liikaa hanaa, niin laitteet menee äkkiä poikittain, ”mestari” Remes muistuttaa ”oppipoikaansa”.

Pienen neuvonpidon jälkeen pyörät pärähtävät käyntiin ja molemmat kuskit hyppäävät kivien yli – onnistuneesti. Sivusta katsottuna touhu näyttää toisaalta hurjalta, toisaalta helpolta.

Ja niinhän se menee, kun asialla ovat ammattilaiset.

– Olen huomannut, että Eero näkee monet hankalat kohdat maastokokeilla eri tavoin kuin minä. Hän pystyy hahmottamaan esimerkiksi jonkin alamäen jälkeisen mutkan haastavuuden nopeasti. Itseltäni puuttuu vielä näkemystä siitä, mihin pyörä kääntyy ja mihin ei. Uskon, että sellainen kehittyy vain toistojen kautta, Kytönen pohtii.

Enduro Roni Kytönen (91) ja Eero Remes (34)
Jussi Jäkälä / Yle

Remeksen MM-endurouran alkuvuosina hänen suurimpana haasteenaan olivat kilpailujen extreme-testit, jotka osin keinotekoisine esteineen muistuttavat välillä jopa trialia.

– Näkisin, että Ronin kohdalla suurin kehityskohde liittyy myös extreme-testeihin. Se johtuu varmaan paljolti siitä, että olemme molemmat tulleet enduroon motocrossin kautta. Sellaista trial-tyyppistä harjoittelua emme kumpikaan junnuaikoina ole paljoakaan tehneet, Remes sanoo.

– Yhdessä harjoittelu kehittää molempia. Roni saa minulta vinkkejä ja vastaavasti itse saatan poimia häneltä jotain uusia kikkoja. Kilpailuissa olemme kävelleet maastokokeita yhdessä ja miettineet erilaisia ajolinjoja ja yksityiskohtia. Neuvoja ja vinkkejä olen antanut ehkä enemmän juuri siellä kisapaikoilla.

Näin edellisten mestarikuljettajien opit siirtyvät jälleen eteenpäin: Remes sai uransa alkuvuosina oppeja Juha Salmiselta, Samuli Arolta ja Marko Tarkkalalta.

"Isolla pyörällä latu ei meinannut riittää"

Jos koronapandemia ei olisi sekoittanut kilpailukalenteria, Remes olisi joutunut aloittamaan tämän kauden pahasti toipilaana.

Ensimmäiset MM-osakilpailut oli määrä ajaa huhtikuussa Portugalissa ja Espanjassa, mutta Remes pääsi nousemaan pyörän selkään vasta maalis-huhtikuun vaihteessa joulukuussa tehtyjen polvi- ja olkapääoperaatioiden vuoksi.

Kausien 2015 ja 2016 E1-luokan ja kauden 2018 E2-luokan maailmanmestarin viime kausi oli loukkaantumisten sävyttämä ja MM-loppusijoitus vasta kuudes.

Kolhut eivät kuitenkaan kerro koko kuvaa.

KTM- ja TM-talleissa tehdaskuljettajana vuosikymmenen verran ajanut Remes kilpaili viime kaudella ruotsalaisen Johansson MPE –tallin Yamahalla ja hyppäsi ensi kertaa MM-urallaan 450-kuutioisen nelitahtipyörän selkään. Yhteistä säveltä ison pyörän kanssa ei kuitenkaan tuntunut löytyvän.

Kauden päättäneessä Six Days –kilpailussa Remes palasi pienempään pyörään ja monen asiantuntijan silmin hänen vanha tuttu menovaihteensa näytti löytyneen saman tien.

– Tietysti tällä tasolla pitäisi pystyä sopeutumaan kaiken kokoisiin pyöriin, ja itsehän isomman pyörän puikkoihin viime kaudelle halusinkin. Motocrossia olin joskus aikanaan 450-kuutioisella ajanut, mutta enduroa vain joko 250- tai 300-kuutioisilla, Remes sanoo.

– Toki pyörä oli fyysisestikin vähän painavampi, mutta suurin vaikutus oli varmaan moottorin luonteella. Pienempää pyörää ajetaan aggressiivisesti ja enemmän kaasulla. Ajaessani isolla pyörällä samalla tyylillä ei oikein latu meinannut riittää. En pystynyt toteuttamaan omaa ajotyyliäni kunnolla.

Enduro Eero Remes hyppy
Eero Remes tavoittelee alkavalta enduron tynkäkaudelta neljättä maailmanmestaruuttaan.Jussi Jäkälä / Yle

Vesijuoksun ja porraskävelyn kautta kohti MM-avausta

Neljään osakilpailuun typistetyn Enduron MM-sarjan on määrä startata 18.-20.9. ajettavalla Ranskan osakilpailulla. Sen jälkeen kilpaillaan Italiassa ja kaksi viimeistä osakilpailua ajetaan Portugalissa.

Perinteisen näkemyksen mukaan MM-sarjassa menestyminen edellyttää myös harjoittelua nimenomaan Etelä- Euroopassa. Kytösen kohdalla kauteen valmistautuminen sujuikin oikeissa olosuhteissa koronapandemian alkuun asti.

Sen jälkeen Bergamon lähellä sijaitsevan tiimin päämajalle ei ollut asiaa pitkään aikaan.

Harjoitustunteja kotimaisemissa sen sijaan kertyi, mutta peräkkäiset murtumat ranteissa toivat pientä takapakkia. Kesällä jämsäläinen pääsi kuitenkin hakemaan tuntumaa Etelä-Euroopan maastoihin ajamissaan kahdessa Italian mestaruussarjan osakilpailussa.

E1-luokkaan palaavan Remeksen valmistautuminen kauteen sen sijaan on tapahtunut kokonaan kotimaan kamaralla vesijuoksun ja porraskävelyn kautta ajoharjoitteluun siirtyen.

– En usko Suomessa harjoittelun haittaavan, koska olen kuitenkin harjoitellut viimeisen kymmenen vuoden aikana ulkomailla hyvinkin paljon. Tiedän aika hyvin, mitä sieltä on tulossa. Ja nyt ukkokin on kunnossa. Olen ihan luottavaisella mielellä ja maailmanmestaruus tavoitteena, 35-vuotias Remes tuumii rauhallisen itsevarmasti.

Kun endurokaksikko on aikansa tahkonnut kivikkoista metsäpolkua ylös ja alas, on vitamiinitankkauksen aika.

– Eihän endurokuskikaan aina aja. Välillä se syö mustikoita, Remes virnistää kypäränsä sisältä.

– Tosi makeita ovat, huutaa Kytönen hieman sivummalla.

Vaikka kaasuvaijeri on kireällä, harjoitusmaaston apajat eivät ole jääneet huomaamatta.

Lue myös:

Roni Kytösestä Jämsän Vuoden urheilija

Päijänteen ympäriajo peruuntui ensi kertaa yli 70 vuoteen – MM-sarjaan valmistautunut Roni Kytönen karanteenissa

Eero Remekselle kolmas maailmanmestaruus! – maailman nopein enduronainen tulee Suomesta

Kylmää, lunta ja pimeää – Päijänteen ympäriajon 700 kilometriä vie mehut MM-kilpailijoilta

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat