Suora

  • Urheiluruutu
  • Hampaanjäljet

Tässäkö ratkaisu F1-kisoja vaivaavaan ikuisuusongelmaan? Mugellon sekamelska osoitti, että ratavalinnoilla on merkitystä – "Selvästi muuttaa kuljettajien tekemistä"

Yle Urheilun asiantuntijan Jukka Mildhin mukaan Mugellon rata ansaitsisi paikkansa F1-kalenterissa jatkossakin.

Formula 1
Mugello kolari F1
Sunnuntain F1-osakilpailusta Mugellossa tuli todellinen romuralli.AOP

Mugellon rata Firenzen lähellä Pohjois-Italiassa kuuluu moottoriurheilun klassikoihin, mutta F1-autot kurvailivat nopean radan mutkissa kisatilanteessa ensimmäistä kertaa vasta nyt. Syy on koronaviruksessa, joka on muovannut kuluvan kauden kalenterin uusiksi.

Esimerkiksi ratamoottoripyöräilyn MM-sarjasta tunnettu rata oli kuljettajien mieleen, jos haastatteluista voi tehdä päätelmiä. Värikkään kisan voittanut Lewis Hamilton kuvasi rataa "ilmiömäiseksi".

– Ehdottomasti Mugello kuuluisi F1-kalenteriin ainakin tämän perusteella. Se on aina tunnettu hienona ratana. Mugellossa ei ole sellaista hidasta köröttelyä. Jos ajetaan 120 kilometrin tuntivauhdilla kaarteessa, niin se voi F1-kuljettajasta tuntua köröttelyltä, Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh naurahtaa.

Sunnuntain kilpailussa sattui ja tapahtui, ja lopulta vain 12 autoa pääsi maaliin asti. Mildhin mukaan radan luonne pääsi yllättämään talleja, jotka eivät voineet valmistautua kilpailuun samoin kuin tutummilla radoilla.

– Kisa ajettiin erittäin nopealla radalla, jossa ei ole lepohetkiä. Nykystandardien mukaan siellä on aika ahdastakin. Aikamoinen sekamelska saatiin aikaiseksi.

bottas mugello
Valtteri Bottas pääsi ajamaan Mugellossa henkeäsalpaavissa maisemissa.Getty Images

Paluu vanhaan?

Mercedes on hallinnut F1-sarjaa viime vuosina mielin määrin, ja useat kisat ovat olleet yleisön mielestä tylsiä. Ilmoilla on ollut jopa ehdotus käännetyssä järjestyksessä ajetuista kilpailuista.

Kahdessa edellisessä osakilpailussa tapahtumia on riittänyt mielin määrin. Viikko ennen Mugellon kisaa Monzassa nähtiin värikäs GP, jonka voittajaksi nousi AlphaTaurin yllättäjä Pierre Gasly.

Mugellon kapea ja vauhdikas rata on siinäkin mielessä perinteinen, ettei radalla ole asfalttisia turva-alueita. Uudemmilla F1-näyttämöillä asfalttialueet antavat ajovirheistä paljon anteeksi perinteisiin hiekka-alueisiin verrattuna.

– Ehkä F1-päättäjien pitäisi muuta ajattelumallia niin, että parantaakseen show'ta kisapaikat pitäisi valita ratojen suhteen. Tämä on käytännössä mahdotonta, koska kaupallisesti on tärkeää saada eri maihin kisoja. Jotenkin radan profiileissa pitäisi palata taaksepäin, Mildh pohtii.

Mildh nostaa perinteisistä F1-radoista Mugellon kaltaiseksi Brasilian Interlagosin radan, jonne kaavailtu kilpailu on peruttu tältä vuodelta.

– Brasiliassa on lyhyt, mutta vanhan kaltainen rata. Selvästi muuttaa kuljettajien tekemistä, kun rata kapenee ja kaarrevauhdit kiihtyvät. Silloin alkaa tapahtua ja väitän, että kuljettajat nauttivat nimenomaan näistä radoista.

F1-kausi jatkuu kahden viikon päästä Venäjän Sotshissa.

Lue myös:

Lewis Hamilton on enää voiton päässä Michael Schumacherin ennätyksestä – asiantuntija pani sekasortoisessa kisassa merkille seikan, joka kuvaa britin suuruutta

Mugellon F1-kisasta kehkeytyi klassikko: Lewis Hamilton voitti kahden uusintalähdön ja lukuisten kolarien värittämän kilpailun – Kimi Räikkönen sai pistetilinsä auki

Bottas epäonnistui toisessa uusintalähdössä, Hamilton karkasi voittoon: Räikkönen avasi pistetilinsä aikasakosta huolimatta – näin huima Toscanan GP eteni

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat