Suora

  • Rallin MM, Turkki, EK 10

"Suljin jo silmät ja ajattelin, että tästä ei selvitä" – Jari-Matti Latvala muistelee Tomin nuoteista -podcastissa rajua ulosajoa, auto rullasi kymmeniä metrejä rotkoon

Jari-Matti Latvala kertoo avoimesti uransa vaiheista uudessa Tomin nuoteista -podcastin jaksossa.

ralliautoilu
Jari-Matti Latvala jäi ilman tehdastallipaikkaa kaudelle 2020. Hän myöntää, että ajouran tulevaisuus on epävarma.
Jari-Matti Latvalalle on sattunut ja tapahtunut paljon MM-ralleissa.Getty Images

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Jari-Matti Latvalan pitkä ammattilaisura sai alkupotkunsa jo 16-vuotiaana, kun Timo Jouhki otti nuoren kuljettajan siipiensä alle. Valintatilaisuus on jäänyt Latvalan mieleen ikimuistoisena kokemuksena.

Kuuntele Tomin nuoteista -podcastin uusin jakso tämän linkin kautta.

– En osannut tehdä nuottia yhtään. Risto Mannisenmäki istui kyydissä ja toisen mutkan jälkeen totesin, että ei tästä tule mitään. Risto auttoi ja teki nuotin siinä vieressä istuen. Timo Hantunen istui sitten myöhemmin kyydissä ja kertoi missä pidetään kaasu pohjassa ja missä ei. Minähän uskoin ja pidin pyydettäessä oikean jalan suorana. Vähän siinä oli sellaista lapsuuden tyhmänrohkeutta mukana.

Timo Jouhki valitsi tilaisuudesta kaksi kuljettajaa. Jari-Matti Latvalan lisäksi Jouhkin talliin pääsi Mikko Hirvonen. Latvalalla ei vielä
tuolloin ollut ajokorttia, joten uraa alettiin rakentaa Englannin rallisarjassa. Latvalalla oli edessään pikainen aikuistuminen.

– Muistan kun vanhemmat veivät minut Seinäjoen lentoasemalle. Isä antoi ohjeita miten lentokentillä vaihdetaan konetta ja kaikkea tällaista. Laukkukin jäi vielä jonnekin välilaskukentälle. Pentti Airikkalan poika Niko oli vastassa lentokentällä ja hän heitti minut majapaikkaan. Kyllä minua jännitti, sillä ikää oli todella vasta kuusitoista, enkä tietenkään ollut tottunut hoitamaan asioita yksin ulkomailla.

Latvala puhuu podcastissa menestyspaineistaan ralliuransa alkuvaiheissa. Ajaminen ei ollut rentoa ja virheitä sattui usein. Vuonna 2008 Latvala sai kuitenkin unelmansa. Ensin tehdassopimuksen ja heti perään helmikuussa ensimmäisen MM-osakilpailuvoiton.

– Ruotsin rallin viimeiselle erikoiskokeelle oli todella vaikea startata, kun voitto oli jo niin lähellä. Muistan vieläkin viimeisen risteyksen,
jonka jälkeen matkaa EK:n maaliin oli vain muutama sata metriä. Voitto oli todella vapauttava tunne. Rikoin samalla idolini Henri Toivosen ennätyksen olemalla nuorin osakilpailuvoittaja.

Toista voittoa saatiin odottaa aina seuraavan kauden Sardinian ralliin asti.

– Siihen asti oli sattunut monessa kisassa typeriä virheitä, joten tunne oli mahtava. Voittamisen halu oli niin iso, että sekin toi mukanaan epäonnistumisia.

Latvala kertoo myös taustat vuoden 2009 Puolan MM-rallissa viimeisellä erikoiskokeella tapahtuneeseen keskeytykseen. Mikko Hirvonen ja Jari-Matti Latvala olivat tuomassa Fordille kaksoisvoiton ja tallipäällikkö Malcolm Wilson halusi näyttävän maaliintulon parilähtönä ajettavan lyhyen erikoiskokeen maalisuoralle. Wilson seurasi erikoiskoetta kuohujuomapullo valmiina käsissään.

– Loeb oli tehnyt virheen siinä kisassa ja me olimme selvässä kaksoisjohdossa ennen tuota pätkää. Hirvonen taisteli mestaruudesta ja minun tehtäväni oli varmistaa sijoitus hänen takanaan. Malcolm tuli sanomaan, että minun pitää hidastaa ennen viimeistä hyppyä, että saadaan hyvät kuvat kaksoisvoitosta. Sanoin, ettei minulle käy, vaan haluan ajaa mies miestä vastaan.

– Malcolm sanoi terävästi, että nyt teet kuten käsken. Koin sen todella epäreiluna, enkä keskittynyt enää kunnolla, vaan ajattelin Malcolmin sanoja, jonka seurauksena osuin hiekkatynnyriin. Kisa päättyi siihen. Nyt tietysti kokeneempana tekisin asiat toisin.

Latvala kuuluu niiden kuljettajien joukkoon, jotka ovat kyenneet ajamaan kotikisan voittoon. Latvala on tehnyt sen jopa kolmeen kertaan. Ensimmäinen ykköstila tuli vuonna 2010, mutta vuoden 2014 voitto on jäänyt mieleen todella ikimuistoisena.

– Johdin kilpailua, mutta kisan lopussa yhdestä nurkasta hävisivät jarrut. Ogier haistoi tilaisuuden ja aloitti todella kovan hyökkäyksen.
Olin varma, etten pysty vastaamaan rikkinäisellä autolla hänen iskuunsa, mutta insinöörini loi uskoa kertomalla, että eräs toinenkin kuljettaja on pystynyt tämän kisan voittoon vastaavassa tilanteessa. Lopulta pystyin pitämään Ogierin takanani. Kisan jälkeen kysyin, että kuka se toinen kuski oli? Insinöörini vastasi, että se olit sinä.

Latvala muistelee podcastissa myös vuoden 2009 ulosajoa Portugalissa. Siellä Latvalan Ford rullasi kymmeniä metrejä alas rotkoon, mutta pahimmalta onneksi vältyttiin.

– Pyörimme ympäri lähes kaksikymmentä kertaa. Turvakaaret painuivat jokaisella iskulla lähemmäksi ja lähemmäksi. Suljin jo silmät ja
ajattelin, että tästä ei selvitä. Oli melkoinen helpotus, kun pyöriminen lopulta päättyi. Miikka (kartanlukija Miikka Anttila) sanoi
rauhallisesti, että näin käy välillä, kun ajetaan voitosta.

Lue myös:

Juha Kankkunen paljastaa ensimmäistä kertaa julkisesti, miten merkittävä Peugeot-sopimus syntyi – "Hetken olin ihan sekaisin, että mitä nyt tapahtuu"

Mikko Hirvonen jäi urallaan ilman mestaruutta, ratkaisuhetkillä mukana oli myös paljon huonoa tuuria – yksi Suomen menestyneimmistä kuskeista Tomin nuoteista -podcastissa

Sanavalmis väriläiskä ja järkkymätön neuvottelija – maailmanmestari Timo Salonen muistelee Tomin nuoteista -podcastissa ralliuraansa: "Revin sen sopimuspaperin ja heitin roskikseen"

Marcus Grönholm sai kokea suomalaiskuskin unelmien täyttymyksen monta kertaa – Tomin nuoteissa -podcastissa muistellaan Jyväskylän MM-rallin hurjia sattumuksia

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat