Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu
  • Hampaanjäljet

Kalle Rovanperä on rajuissa oloissa tyytyväinen vain palkintokorokepaikkaan – Esapekka Lappi tiimipomon ärähdyksestä: “On vaikeaa aina valehdella”

Kalle Rovanperä lähtee Turkin MM-ralliin suurella itseluottamuksella. Teemu Suninen ja Esapekka Lappi odottavat myös Turkista parempia sijoituksia kuin Virosta.

Rallin MM-sarja
Kalle Rovanperä Viron MM-ralli 2020
Katso Turkin MM-rallin ennakkolähetys kuvaa klikkaamalla!

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Toyotan Kalle Rovanperä saa hyvän Viron MM-rallin jälkeen erilaisen haasteen, kun rallin MM-sarja jatkuu Turkin hitailla ja röykkyisillä teillä. Kisaa voi pitää koko MM-rallikauden rajuimpana koitoksena. Rovanperä säväytti koronavirustauon jälkeen ajetussa ensimmäisessä kisassa Virossa. Hän teki nopeilla teillä peräti viisi pohja-aikaa ja nappasi samalla nimiinsä kisan päättäneen Power Stagen voiton.

Lopputuloksissa Rovanperä oli viides. Hän kärsi kisassa yhden rengasrikon ja sai myös minuutin aikasakon kartanlukijansa Jonne Halttusen virheen takia.

– Virossa oli odotettavissa, että vauhti tulee olemaan hyvää. Täällä Turkissa ei ole niin helppo päästä vauhtiin. Minulla on aika paljon vähemmän kokemusta rajuista olosuhteista ja tämä on ensimmäinen kisa WRC-autolla rajuissa olosuhteissa, Rovanperä kertoo Yle Urheilulle.

Rovanperän mukaan vaikeus juontaa kokemuksen puutteeseen. Kovista olosuhteista Rovanperällä on WRC-autolla vain kokemusta Meksikosta, jota ei voi kuitenkaan verrata täysin Turkin poikkeuksellisen rajuihin olosuhteisiin.

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä joutuu olemaan Turkin MM-rallissa aiempaakin tarkempana.AOP/imago sport

Viime vuonna Rovanperällä riitti ohjelmaa Turkissa, kun hän ajoi Skodalla R5-autolla. Kertaalleen auto meni katolleen, ja lisäksi Rovanperä koki useamman rengasrikon.

– Ei WRC-autolla ajaminen ole täällä yhtään vaikeampaa kuin R5-autolla, Rovanperä sanoo ja viittaa siihen, miten esimerkiksi renkaat kestävät WRC-autoissa paremmin kuin alemman luokan R5-autoissa.

– Mutta tulee vaikeaa olla oikeassa vauhdissa. Pitää ajaa ensiksi vähän, että tietää, mitä kyytiä ajaa.

Tämän vuoden kisaan Rovanperällä on takana yksi päivä testiä Kreikassa sekä tällä viikolla tehdyt nuotitukset kisapaikalla.

– Reitti näyttää tänäkin vuonna täällä todella rajulta. Vaikka reitillä on korjattu paikkoja, ei se ole tehnyt reittiä ainakaan hirveän paljon paremmaksi. Jotkut paikat näyttää vähän rajummaltakin (kuin viime vuonna), Rovanperä kuvailee.

Vaikka kisasta ei tule kuskin mielestä helppo, itseluottamus on Rovanperällä silti korkealla.

– Tässäkin kisassa palkintokoroke on ainoa sellainen sijoitus, johon voi olla tyytyväinen. Tämä on kuitenkin kisa, jossa voi tapahtua mitä vaan. Ei riitä, että on nopea tai ajaa edes keskivauhtia, jos tulee rengasrikkoja. Jos pystyisi ajamaan kilpailun ilman mitään isompaa häslinkiä ja aika puhtaalla ajolla läpi, on varmasti aika korkealla ilman jatkuvaa kärkivauhtiakin, Rovanperä sanoo.

– Veikkaan, että vaikeuteni on päästä hyvään vauhtiin heti. Jos se onnistuu, sitten vaan puhdas ajo ja hyvä viikonloppu.

M-Sportin Fordin suomalaiset odottavat parempia tuloksia

M-Sportin Fordin suomalaiset Esapekka Lappi ja Teemu Suninen jäivät Viron MM-rallissa odotetusti kauas muista tiimeistä. Suninen oli kuudes ja Lappi seitsemäs. Koronaviruspandemia on kurittanut yksityistiimin taloutta niin paljon, että tiimi ei ole pystynyt ajamaan lainkaan testejä ennen kisoja.

Virossa Lappi ja Suninen tuskailivat auton suorituskyvyn kanssa. M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener totesi suoraan DirtFish-sivuston haastattelussa (siirryt toiseen palveluun), että tiimissä on liikaa negatiivisuutta. Hän kaipasi suomalaiskuskeiltaan positiivista asennetta.

Kuullaanko suomalaiskuskeilta tänä viikonloppuna vain positiivisia kommentteja?

– Jaa-a. Niinhän se varmaan pitäisi tehdä, mutta pätkän maalissa on vaikea aina valehdella. Pitäisi olla aika korrekti ja antaa poliittisia vastauksia, mutta se ei jotenkin sovi tyyliini. Aina ei viitsisi valehdella. Koitetaan olla positiivisia, Lappi vastaa.

Esapekka Lappi Viron MM-ralli 2020
Esapekka Lappi puhui suoraan sävyyn M-Sportin Fordin tilanteesta Virossa.Jarek Jõepera / Red Bull Content Pool

– Toivottavasti kuullaan positiivisia kommentteja. Viime kisassa oli vähän väärinymmärryksiä, millä periaatteella lähdettiin kilpailuun. Olin itse vähän realistisempi ja ajattelin muiden haastamisen olevan mahdotonta. Samalla luultiin, että meitä ei kiinnosta ajaa täysillä. Mutta fakta on, että meidän suomalaisten pitää voittaa toisemme. Marssivauhti täytyy olla omassa maksimissa. Siihen pystyimme Virossa, Suninen pohtii.

Viime vuonna Turkissa Lappi oli komeasti toinen Citroënin riveissä. Suninen oli puolestaan Fordilla neljäs. Se oli Sunisen kauden toiseksi paras sijoitus Portugalin kolmossijan jälkeen. Kumpikin suomalaiskuljettaja uskoo, että hitaammilla ja teknisemmillä teillä Turkissa on paremmat mahdollisuudet menestyä kuin pari viikkoa sitten Virossa.

– Tähdätään viiden joukkoon. Viime vuosina on ollut täällä hyvä vauhti. Auto on ollut hyvällä tasolla. Kaiken pitää tietysti mennä hyvin. Ei saa olla mitään ongelmia, eikä rengasrikkoja, Suninen huomauttaa.

Teemu Suninen
Teemu Suninen uskoo Fordin pystyvän parempaan Turkissa.Vesa Pöppönen / All Over Press

Myös Lappi havittelee pääsyä viiden parhaan joukkoon. Hän uskoo, että viime vuoden Citroenin huippusuorituksesta on jotakin hyötyä tänäkin vuonna.

– Tietoa rengasvalinnoista voi ainakin yrittää hyödyntää tänä vuonna. Ajetaan kuitenkin aika lailla samoja pätkiä. Lauantai on täysin sama yhtä kilometriä lukuun ottamatta. Väitän myös, että viime vuoden ajotyylini sopii yhtä hyvin tämän vuoden autollekin. Yritetään ajaa samalla lailla, Lappi sanoo.

Turkin MM-ralli käynnistyy perjantaina. Suora lähetys kisan avauserikoiskokeelta alkaa TV2:ssa ja Yle Areenassa kello 17.00. Yle Urheilu seuraa tuttuun tapaan tiivisti kisaa hetki hetkeltä verkkosivuillaan.

Lue lisää:

Niclas Grönholm luottaa vauhtiinsa ruotsalaiskaksikkoa vastaan, kun rallicrossin MM-sarja jatkuu Latviassa – Yle näyttää kanavillaan loppukauden osakilpailut

"Suljin jo silmät ja ajattelin, että tästä ei selvitä" – Jari-Matti Latvala muistelee Tomin nuoteista -podcastissa rajua ulosajoa, auto rullasi kymmeniä metrejä rotkoon

Kalle Rovanperän mykistävä vauhti teki jälleen vaikutuksen, Tommi Mäkisen Toyotalla syytä huoleen – nämä neljä asiaa opimme Viron MM-rallista

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat