Suora

  • Urheiluruutu
  • DreamHack Open Fall 2020
  • "Täällä voin olla oma itseni" - Malou löysi turvapaikkansa roller derbystä
  • Urheiluruutu

Rallin MM-sarjan supertähdet raivostuivat tutusta aiheesta, Ylen asiantuntijakaan ei ymmärtänyt ratkaisua – Kalle Rovanperä paljasti myös rohkaisevan tiedon kärkikamppailuun

Yle Urheilu avaa Turkin MM-rallin avauspäivän kovimmat puheenaiheet.

Rallin MM-sarja

1

Thierry Neuville Belgian MM-ralli 2020
Thierry Neuville harmitteli pölypilviä Turkin rallin MM-avauspäivänä. Tässä hänen oma autonsa jättää suuren pölypilven.Jaanus Ree/Red Bull Content Poo

Rallin supertähdet tulistuivat – asiantuntija komppasi: "En ymmärrä"

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

'Turkin MM-rallin avauspäivänä nähtiin suurta draamaa päivän päättäneellä erikoiskokeella. Kisan avauserikoiskokeen jälkeen vielä Hyundailla oli kolmoisjohto, mutta toisella erikoiskokeella tilanne muuttui.

Hallitseva maailmanmestari Ott Tänak putosi pahimmin tuloslistalla. Hän oli avauserikoiskokeen jälkeen kolmas, mutta päivän päätteeksi seitsemäs.

Tänak nosti syyksi muiden autojen nostattaman pölyn Turkin sorateillä. Putoaminen seitsemänneksi oli siinä mielessä kirvelevä, että Tänak joutuu lähtemään reitille lauantaina kärkipäässä. Myöhemmin lähtevät pääsevät puhtaammille teille. Tänak arvosteli etenkin liian lyhyttä lähtöväliä kuljettajien välillä. Siitä johtuivat takaa tuleville isot pölypilvet.

Autojen lähtövälit olivat tämän vuoden Turkin MM-rallissa kolme minuuttia. Viime vuonna ajettiin Tänakin mukaan neljän minuutin ajovälein. Silloin Tänak oli MM-sarjan kärkinimenä ensimmäisenä autona radalla. Nyt samassa roolissa oli Toyotan Sébastien Ogier, joka pääsi kellottamaan erikoiskokeen pohja-ajan.

– Kyllähän tämä maistuu vähän kuraa. Viime vuonna olin ensimmäisenä reitillä ja lähtöväli oli neljä minuuttia. Nyt ranskalainen avaa ja lähtöväli on kolme minuuttia, Tänak sanoo.

– En tiedä, mitä ihmiset ajattelevat. Promoottori sanoo yrittävänsä kaiken, mutta sitten FIA tekee tämän, päivän pettynein kuski Tänak ihmetteli.

– Ilmeisesti jotain pahaa pitää tapahtua ennen kuin mielet muuttuvat, Tänak tylytti.

Thierry Neuville avautui pölystä rajusti jo erikoiskokeen maalialueella. Neuville menetti erikoiskokeella johtoasemansa Sébastien Loebille. Tallitoverin johto on 1,2 sekuntia. Ogier kiri myös vain 0,1 sekunnin päähän Neuvillesta, kun avauserikoiskokeen jälkeen ero oli yli viisi sekuntia.

– Samaa kuraa joka vuosi. Kukaan ei halua kuunnella, vaikka tämä on samaa kuraa joka vuosi, Neuville avautui.

Neuville kävi Tänakin tapaan kuumana myös huoltoparkissa.

– Tätä keskustelua käydään aina muissakin kuin Turkin rallissa. Kärkipään kuljettajat haluavat pidemmän lähtövälin, että tulisi tasa-arvoa kuljettajien välille. Kukaan ei halua kuunnella, Neuville sanoo.

Viisinkertainen MM-hopeamitalisti Neuville nosti esiin turvallisuusongelman tilanteessa.

– Teemme todella kalliita autoja, jotta ne olisivat mahdollisimman turvallisia. Sitten meidät lähetetään tuonne kaasu pohjassa, Neuville hämmästeli.

Thierry Neuville
Thierry Neuville latoi tulista tekstiä Turkissa.AOP/imago sport

Neuville ajoi viime vuonna Turkissa ulos, koska ei nähnyt mitään pölypilvessä.

– En ymmärrä tätä. Hävisin pölyssä samanlaisessa tilanteessa viime vuonna mestaruuden, Neuville harmitteli nyt.

WRC All Liven lähetyksessä kerrottiin, että lähtöväli tullaan pidentämään neljään minuuttiin lauantaille. Ogier ymmärsi Hyundai-kuskien kritiikin.

– En koskaan toivo muille pölyä. Olen samaa mieltä muiden kanssa, Ogier sanoi.

Ogierin mukaan pölyä nousee aikaisin aamulla tai myöhään illalla Turkin ralliteillä, jos lähtöväli ei ole neljää minuuttia.

– Neljä minuuttia oli viime vuonna jo ihan ok, mutta silti joissain osissa oli pölyä. Mutta mielestäni tämä askel neljään minuuttiin voidaan tehdä helposti. Tämä antaa mahdollisuuden kaikille ajaa vähän turvallisemmin.

Yle Urheilun asiantuntija Miikka Anttila muistuttaa myös, että pöly ei ole mikään uusi asia Turkin kaltaisissa hitaissa ralleissa.

– Pölyongelma on joka vuosi. Siihen ei ole vaan kovin yksinkertaisia ratkaisuvaihtoehtoja. Nyt kolmen minuutin lähtövälit eivät riittäneet, Anttila sanoi.

Olisiko auttanut laittaa lähtöväli heti neljään minuuttiin?

–Olisi se varmaan vähän auttanut. Loppujen lopuksi on kuitenkin arpapeliä, mikä on riittävä lähtöväli. En kuitenkaan oikeastaan ymmärrä, miksi tällaisessa rallissa ei lisätty yhtä minuuttia lähtöväliin. Se ei ole mikään ongelma, koska oli niin vähän lähtijöitä. Mutta varmaan sille on jotkut perusteet, Anttila totesi.

Anttila kuitenkin muistuttaa, että turhautuminen pölystäkään ei auta.

– Kun pöly rupeaa harmittamaan ja sen antaa mennä tunteisiin, pöly häiritsee vielä enemmän, Anttila sanoo.

2

Sebastien Loeb Turkin MM-ralli 2020
Sebastien Loeb johtaa Turkin MM-rallia avauspäivän jälkene.Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Loeb yllättäen kärjessä

Turkin MM-rallia johtaa siis yllättäen yhdeksänkertainen maailmanmestari Sébastien Loeb. 46-vuotiaasta Loebista tuli kaikkien aikojen vanhin MM-sarjan niin sanottua normaalia osakilpailua johtanut kuljettaja. Hän vei ennätyksen suomalaislegenda Hannu Mikkolalta. Kisa on Loebille vasta kauden toinen Monte Carlon avauskisan jälkeen.

Mikkola johti MM-rallia vuonna 1988 Britanniassa RAC-rallissa 23 päivää nuorempana kuin Loeb nyt Turkissa. Varsinainen ennätys kuuluu Björn Waldegårdille. Hän johti Safari-rallia aikanaan, mutta kyseisessä kisassa ei ollut erikoiskokeita. Safari-rallisa oli vain aikatarkastusalueita. Mutta jakaessa myös aikatarkastusalueet erikoiskokeiksi, Waldegård on ennätysmies.

Vaikka Loeb hyötyikin perjantaina hyvästä lähtöpaikasta viimeisten WRC-kuskien joukossa, Anttilakin yllättyi ranskalaismestarin kärkipaikasta.

– Olin valmistautunut nostamaan enemmän nuoriso-osaston suorituksia. Mutta vanhimman kuljettajan nouseminen esiin tuli ihan täytenä yllätyksenä, Anttila toteaa.

Päivitetty 19.9. klo 10.06. Täsmennetty tietoa Loebin ennätyksestä ja lisätty Waldegårdin johtopaikka Safari-rallissa.

3

Kalle Rovanperä Turkki 2020
Kalle Rovanperältä nähtiin lupaava suoritus Turkin MM-rallin avauspäivänä.Mustafa Ciftci/Anadolu Agency via Getty Images

Kalle Rovanperältä iloinen uutinen

Nuoriso-osastolta aiemmin tänä vuonna Virossa historian nuorimpana MM-sarjan kisaa johtanut Kalle Rovanperä aloitti vahvasti myös Turkissa. Rovanperä on avauspäivän jälkeen viidentenä. Hän lähtee 2,7 sekuntia Loebia perässä lauantaihin.

– Kallella on täydet mahdollisuudet palkintokorokkeelle tai peräti rallin voittoonkin. Kallella on hyvä lähtöpaikka lauantaina. Lähtöpaikka paranee, koska perjantaina hän oli neljäs auto tiellä. Lauantaina Kalle on kuudes auto tiellä, Anttila sanoo.

Rovanperä kertoi myös Yle Urheilun tv-haastattelussa päätöspäivän jälkeen rohkaisevia tietoja loppukisaa ajatellen. Ennen kisaa Rovanperä ennakoi, että hänelle Turkissa olisi vaikeaa löytää heti WRC-autolla sopiva vauhti. Perjantaina Rovanperä löysi kuitenkin hyvän vauhdin toisella erikoiskokeella, jossa hän oli kolmas Ogierin ja Loebin jälkeen.

– Ensimmäinen pätkä piti odottaa vähän katselllen, miten rengas kuluu ja millaista vauhtia piti ajaa. Mutta yhden pätkän aikana sain jo fiiliksen, mitä vauhtia pitää ajaa. Se oli hyvä juttu. Saimme hyvän lähtöpaikan huomiselle.

Lauantaina Turkin MM-ralli pääsee toden teolla vauhtiin, kun ajetaan kuusi erikoiskoetta. Heti aamulla on luvassa ensimmäiseksi tiukka Çetibelin erikoiskoe, jolla on mittaa yli 31 kilometriä. Muutenkin tiet ovat Turkissa kivikkoiset, joten rengasrikkojen mahdollisuudet ovat suuret.

– Lauantaista tulee todella pitkä ja raju päivä. Tulee isommat erot kuin tänään. Pitää vain selviytyä enemmän, Rovanperä sanoo.

4

Teemu Suninen
Teemu Suninen oli Fordillaan (kuvassa) oli parempi kuin Ott Tänak perjantain päätteeksi.AOP/imago sport

Suninen sävytti – rengasvalinta puhutti

M-Sportin suomalaisista Teemu Suninen oli myös päivän positivisia yllätyksiä. Suninen kiilasi avausillan toisella erikoiskokeen jälkeen tuloslistalla myös Ott Tänakin eteen. Eroa Rovanperään on 1,5 sekuntia ja kärkimies Loebiin 4,2 sekuntia.

– Oli hienoa palata huoltoparkkiin. Oli nautinto päästä kilpailemaan kunnolla. Vieläkin pääsee muutamia sekunteja kovempaa, Suninen sanoo.

M-Sport herätti perjantaina huomiota, kun tiimin kuljettajilla oli perjantaina autoissa kovat renkaat. Toyota ja Hyundai kisasivat medium-renkailla.

– Vertasimme viime vuoden dataan. Piti olla fifty-fifty, kumpi on nopeampi. Viime vuonna ajoimme koko kisan läpi kovilla renkailla. Niihin oli luottamus. Kovat renkaat myös toimivat nyt. Vaikea sanoa, kumpi olisi ollut parempi, Suninen sanoo.

Esapekka Lappi on avauspäivän jälkeen kahdeksantena. Eroa tallitoveri Suniseen kertyi 2,4 sekuntia. Matkaa kärkeen on 6,6 sekuntia.

– Yllätyin, että ei jääty tuon enempää. Ajo sujui hyvin. Auto pelasi ihan hienosti. Toisella pätkällä tuli hirveä isku keulaan. Luulin, että rengas meni puhki. Mutta iskunvaimennin varmaan meni hetkeksi pimeäksi ja pehmeäksi, Lappi sanoo.

Lappi harmitteli kuitenkin hiukan, että lähtöpaikka on lauantaille heikko. Hänen edeltään WRC-kuskeja lähtevät reitille vain selvästi muita hitaammat Hyundain Pierre-Louis Loubet ja M-Sport Fordin Gus Greensmith.

– Yritetään taistella. Kaikkea voi tapahtua, Lappi sanoo.

Lapin mielestä oli myös vaikea sanoa, oliko rengasvalinta väärä vai oikea.

– Pätkien alussa valinta oli varmaan väärä, kun ne ovat vähän viileät. Loppua kohden kovien renkaiden pitäisi olla paremmat. Ajoimme shakedownin pehmeämmällä renkaalla. Ne renkaat kuluivat niin rajusti, että otimme kovat renkaat, Lappi pohti.

Kalle Rovanperä Turkki 2020
Katso Turkin MM-rallin päiväkooste kuvaa klikkaamalla!

Rali jatkuu lauantaina kello 8.45. Yle Urheilu seuraa kisan tapahtumia hetki hetkeltä verkkosivuillaan. Päivän toinen erikoiskoe nähdään TV2:ssa suorana kello 10 alkaen.

Kaikki lähetysajat löydät täältä.

Lue myös:

Yle seurasi hetki hetkeltä Turkin MM-rallin avauspäivää: Kalle Rovanperä kiri kärkitaistossa iskuasemiin – kovimman vastustajan kuskeilta tulista tekstiä: "Joka vuosi samaa kuraa"

Ylen uusi ralliasiantuntija kertoo, missä kohuttu virhe Kalle Rovanperän kartturille kävi – nostaa suomalaistähden jopa voittotaisteluun Turkin MM-rallissa

Katso, miten suomalaisten tallitoveri ajoi heti Turkin testierikoiskokeella pusikkoon – Teemu Suninen äimisteli rajua alkua: "Vähän oli shokki"

Kalle Rovanperä on rajuissa oloissa tyytyväinen vain palkintokorokepaikkaan – Esapekka Lappi tiimipomon ärähdyksestä: “On vaikeaa aina valehdella”

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme