Suora

  • DreamHack Open Fall 2020
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu
  • Digitaalisen rallicrossin MM-sarja 2020: 4. osakilpailu, Iowa

"Tuntui, että petin koko Suomen" – Jari-Matti Latvala paljastaa uutuuskirjassa tähän asti vaiettuja hetkiä MM-ralliuraltaan ja kertoo kuinka mielenterveys oli kovilla jo nuorena lupauksena

Riikka Smolander-Slotten kirjassa Elämän erikoiskoe Jari-Matti Latvala kertoo julkisuudelta salassa pidettyjä yksityiskohtia elämänsä käänteistä niin rallipoluilla kuin sen ulkopuolellakin.

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala on ajanut eniten MM-ralleja koko MM-sarjan historiassa. Kuva Suomen MM-rallista vuodelta 2018.Tomi Hänninen

Suomalainen rallitähti Jari-Matti Latvala kertoo torstaina julkaistavassa kirjassa Elämän erikoiskoe, että ei enää yritä väkisin takaisin kuljettajaksi MM-sarjaan. Kirjan on kirjoittanut Yle Urheilun toimittaja Riikka Smolander-Slotte.

Latvala kertoo kirjassa palavaansa mielellään tositoimiin vielä pariksi vuodeksi, jos joku talli haluaa hänet kehitystyöhön ja tallipaikkoja vapautuisi. Vuoden 2022 sääntöuudistuksissa rallin MM-sarjan autoista on tarkoitus tulla hybridimoottorilla varustettuja, mutta myös vaikeammin ajettavia. Latvalaa kiinnostavat sääntöuudistukset.

Hän viittaa kuitenkin ystävänsä ja uusimman kartanlukijansa Juho Hännisen sanoihin uutuusteoksessa.

– Mutta kuten Juho minulle totesi, tallit tietävät vauhtini ja osaavat ottaa tarvittaessa yhteyttä, Latvala sanoo.

Latvala uskoo myös, että koronaviruksen aiheuttamat vaikutukset näkyvät rallin MM-sarjassa vielä pitkään.

– Laji ei tule olemaan ainakaan hetkeen sillä tasolla, jolla se on ollut. Toivon, että ralli nousee takaisin entisaikojen loistoonsa ja uusia autonvalmistajia löytyy mukaan, Latvala toteaa.

–Jatkossa keskityn yritykseeni, ja ralliurani jatkuu ainakin Historic Rallyn EM-sarjassa. Matkustamista tulee vähemmän, rahaa ei vaadita niin paljon kuin MM-sarjassa, ja pääsen tekemään sitä mistä todella nautin – ajamaan kilpaa.

Latvala kertoo kirjassa, kuinka jääminen ilman kuljettajasopimusta Toyotan kanssa tälle kaudelle oli shokki. Kaikkien aikojen eniten MM-ralleja historiassa ajanut Latvala kertoo kuitenkin palanneensa koronakeväänä perusasioiden pariin. Hän on viettänyt aikaa mökillä ja ollut perheensä kanssa.

– Nautin, kun ei tarvinnut säntäillä paikasta toiseen koko ajan. Vähitellen ymmärsin, että tiukkaan puristettu MM-sirkus ei ehkä ole enää minua varten. En jaksa markkinointityötä ja kaikkea muuta, mikä vie aikaa pääasialta eli ajamiselta, Latvala toteaa.

Taistelua mielen kanssa jo uran alkupuolella

Elämän erikoiskoe -kirjassa käsitellään Latvalan ammattilaisura kattavasti läpi kausi kaudelta. Sen lisäksi kirjassa avataan Latvalan yksityiselämää, kuten perhe- ja parisuhteita.

Latvalan pitkällä uralla julkisuudessa on puhuttu paljon siitä, miten Latvalan pää ei ole kestänyt tiukoissa paikoissa. On puhuttu huonosta paineensietokyvystä. On puhuttu, miten Latvala on aina halunnut voittaa, mutta voitontahtoa on ollut liikaa. Tämä on johtanut Latvalan uralla lukuisiin ulosajoihin.

Kirjassa rallikonkari avaakin henkisiä vaikeuksiaan. Julkisuudessa on ollut jo aiemmin tiedossa, että Latvala sairastui masennukseen kesken kauden 2016. Kirjassa kerrotaan Latvalan tuskasta jo uran alkuvuosina. Latvala debytoi rallin MM-sarjassa vuonna 2002 siihen aikaan historian nuorimpana kuljettajana 17 vuoden iässä. Ura ei kuitenkaan lähtenyt heti rakettimaiseen nousuun.

Heinäkuussa 2003 Latvala ajoi silloisen kartanlukijansa Carl Williamsonin kanssa Britanniassa suoraan kivimuuriin. Williamsonin lonkka murtui. Latvala selvisi ilman suurempia fyysisiä vammoja, mutta henkiset kolaukset olivat suuremmat.

Matkalla Edinburghin sairaalaan Latvalalle tuli huono olo, koska shokkitila iski päälle. Hän sai lisähappea, joka oli aiheuttaa oksennusreaktion. Traumat kolarista jäivät päälle. Samaan aikaan kasvoivat opiskelupaineet. Latvala halusi menestyä lukio-opinnoissaan, vaikka rallin takia tuli paljon poissaoloja.

Kun stressitaso nousi liian korkealle, Latvala alkoi oireilla. Häneltä puuttui kyky käsitellä uudenlaisia painetilanteita.

– Olin alkanut pelätä virheitä, minkä takia tein nuotit todella varovasti. Minulle alkoi tulla pakko-oireista käyttäytymistä. Jyväskylässä minulla oli penkin takana pussi, jonka sisältö oli pakko tarkistaa jokaisen erikoiskokeen jälkeen. Olin varma, että jotain pahaa tapahtuu, jos en tarkista, että pussissa on kaikki tarvittava. Isossa-Britanniassa ajetussa kisassa aloin pelätä vauhtia. Mietin, että jos tässä vauhdissa ajan puuhun, kuolen. Se oli huono juttu. Tilanne paheni vuoden 2003 lopulla ja oli jo katastrofaalinen vuonna 2004.

Vuonna 2004 eli toisella MM-rallikaudellaan Latvala ei päässyt ajamaan WRC-autoja. Hän putosi WRC3-luokkaan.

– Olin äärirajoilla jaksamisen kanssa. Tavoittelin kaikessa täydellisyyttä. Kaivoin Fordin ajopuvun kaapista ja seisoin puku päällä peilin edessä. Olo helpottui hetkeksi, kun näin peilistä rallikuskin. Olin ihan varma, että menetän kaikki edellisen vuoden taitoni. Pyörittelin päässäni kaikenlaisia kauhuskenaarioita enkä osannut rauhoittua. Lopulta tajusin, etten osaa purkaa vyyhtiä yksin, ja pyysin siskolta apua. Hän ymmärsi tilanteen ja passitti minut saman tien Seinäjoelle psykiatrin vastaanotolle.

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala aloitteli MM-ralliuraansa ja halusi samaan aikaan menestyä lukio-opinnoissaan. Yhdistelmä aiheutti paljon stressiä.AOP/imago sport

Mari-siskon mukaan Jari-Matti yritti olla hyvä kaikissa asioissa ja kaikille ihmisille. Psykiatri auttoi Latvalaa ymmärtämään, että liian paljon asioita oli tapahtunut liian nopeasti. Perfektionismiin taipuva huippu-urheilija ei osannut käsitellä paineita tarpeeksi hyvin ja täysi-ikäisyyden kynnyksellä se havaittiin ensimmäisen kerran. Kuormaa oli liikaa.

– Vaihtoehtoina olivat joko säännöllinen psykiatrilla käynti tai lääkitys. En halunnut elämään enää lisää kiireitä, joten valitsin mielialalääkityksen. Jälkikäteen ajatellen apu olisi ollut tarpeen jo vuoden 2003 syksyllä, jolloin oireilu alkoi. Käytin lääkkeitä vuoden 2007 lopulle, jolloin mentaalivalmennuksen osuus lisääntyi. Sain mentaalivalmennuksesta hyvää tukea psyykkiselle puolelle, mutta jouduin ottamaan mielialalääkkeet uudestaan käyttöön vuoden 2016 lopulla, jolloin elämään tuli jälleen liian paljon epävarmuustekijöitä ja stressiä.

Tuolloin Latvala sai tietää, että jäisi tyhjän päälle. MM-sarjaa hallinnut Volkswagen vetäytyi pois rallin MM-sarjasta autonvalmistajan ympärille kehkeytyneen päästöskandaalin takia.

Latvala ei ollut valmis lopettamaan uraansa, eikä tiennyt mitä tehdä. Epätoivo syöksi rallitähden masennukseen. Lääkitys oli nopein apu mielialan kohottamiseen ja stressitilan laskemiseen.

– Tällä luonteella mentaaliapu on tarpeen. Elämä on aikamoista tohottamista, ja stressaan asioista. Energiaa riittää, ja siksi rauhoittumiseen tarvitaan välillä apua, Latvala sanoo.

Ura jatkui, kun Tommi Mäkinen nappasi Latvalan uuteen Toyota-tiimiinsä.

Vaiettu huijaus heti ensimmäisessä MM-rallissa

Kirjassa käsitellään lukuisia sattumuksia ja tapahtumia, mitä "stressaavalle tohottojalle" on käynyt. Moni tapahtuma on tuttu rallifaneille, mutta muutamien tapahtumien taustoista ja yksityiskohdasta Latvala kertoo kirjassaan julkisuuteen uusia taustoja ja yksityiskohtia. Jo Latvalan uran ensimmäisessä MM-rallissa riitti draamaa, jota hän häpeää nykyään.

Latvala kärsi ennen kisaa vatsaongelmista ja oksenteli läpi yön ennen rallin alkua, mutta toisen kisapäivän iltana tapahtui jotain, minkä suomalaiskuljettaja on vuosien varrella halunnut unohtaa. Illan viimeisenä erikoiskokeena ajetulla lyhyellä yleisöerikoiskokeella Latvalan autosta kuului hypyn alalastulon jälkeen kova pamaus.

Latvalan olisi pitänyt ajaa vielä yli sata kilometriä Cardiffista Swansean huoltoon seuraavana päivänä. Muualla kuin huoltoalueella ei saa huoltaa autoa. Latvalan tiimipäällikkö ehdotti kuitenkin sääntöjenvastaista temppua. Latvala suostui, koska ei halunnut keskeyttää uransa ensimmäistä MM-ralliaan.

– Lähdin aamulla normaalisti matkaan, mutta poistuin reitiltä ja kurvasin omistajan neuvomalle teollisuusalueelle. Siellä odottivat mekaanikot, jotka nostivat auton ylös, ja takaperä vaihdettiin uuteen. Vaikka kaikki tapahtui nopeasti, jouduin jatkamaan matkaa hurjalla ylinopeudella, etten myöhästyisi huollosta. Tiimi ajoi edellä tarkkailemassa, tulisiko poliiseja vastaan.

– Sydän pomppasi kurkkuun, kun takaa kaasutti ohitseni kolme moottoripyöräpoliisia. Ylinopeutta oli 40 kilometriä tunnissa, mutta onneksi he eivät olleet kiinnostuneita.

Latvala selitti myöhästymistään kartturinsa huonovointisuudella. Autoon laitetusta GPS-laitteesta oli näkynyt Latvalan todella kova vauhti, mutta laite oli toiminut huonosti viikonloppuna. Harharetki kuitattiin laitehäiriönä. Tuohon aikaan muutenkin liikuttiin enemmän sääntöjen rajamailla ralleissa kuin nykyään. Tänä päivänä kuljettajia pysytään seuraamaan paljon tarkemmin, eikä huijaaminen ole enää samalla lailla mahdollista.

Rehellisenä miehenä tunnettu Latvala sanoo, että ratkaisu tehdä vilppiä ei ollut helppo.

– Tämä on minulle todella herkkä aihe, enkä ole uskaltanut kertoa siitä kenellekään. Epärehellisyys tuntuu edelleen tosi pahalta, mutta joskus on pakko taivuttaa sääntöjä. Enkä suinkaan ole ainoa, joka niin on tehnyt. Olen halunnut unohtaa koko asian, Latvala toteaa kirjassa.

17-vuotias Latvala oli lopulta uransa ensimmäisessä MM-rallissaan 17:s, kun 17 erikoiskokeen kisa päättyi 17. marraskuuta 2002.

Loukkaantumisesta vaikeneminen tuntuu nyt lapselliselta

Toinen tähän päivään saakka vaiettu aihe löytyy Latvalan uran huippuvuosilta. Kun Latvala ajoi ensimmäistä kauttaan huipputalli Volkswagenilla vuonna 2013, hänelle sattui jotain, mistä suomalaiskuljettaja ei ole puhunut julkisuudessa ennen kirjaansa vielä kertaakaan. Latvalan kotipaikalla Tuurissa ajettiin moottorikelkkacrossin MM-osakilpailu.

Latvalaa pyydettiin ajamaan näytösluonteisesti tapahtumassa moottorikelkkaa nettiin kuvattavaa videota varten. Latvala kieltäytyi ensiksi, koska epäili jotain sattuvan. Olihan Latvalalla alla myös leikkausoperaatio poikki menneen solisluun takia. Latvala oli kaatunut vuotta aiemmin hiihtolenkillä. Operaation takia Latvalalta oli jäänyt edellisvuonna Argentiinan ralli väliin. Ennen uutta kautta rautanaulat ja levyt oli poistettu olkapäästä, vaikka lääkäri olikin käskenyt olemaan hätäilemättä.

Kilttinä persoonana Latvala suostui sitkeän suostuttelun jälkeen ajamaan moottorikelkkaa Tuurissa. Latvalalle kävi köpelösti, kun hän lähti ilmavaan hyppyyn rallista tutulla tekniikalla, joka ei toiminut moottorikelkalla. Rallikuljettaja joutui hyppäämään pois kelkan kyydistä ennen aikojaan.

– Lumi antoi vähän periksi, mutta pinta oli kova. Tulin koko painollani aiemmin operoidun käden päälle, jota vihlaisi saman tien. Suurempi tunne oli kuitenkin häpeä. Keräsin äkkiä itseni, käänsin kaatuneen kelkan ja jatkoin ajamista, Latvala kertoo.

– Tiesin heti, että kaikki ei ollut hyvin, kun käteen sattui koko ajan enemmän. Kotona tunnustelin olkapäätä, ja luu vaikutti olevan eri asennossa kuin aiemmin. Laitoin kuvia fysioterapeutilleni, joka oli samaa mieltä. Tutkimuksissa selvisi, että naulojen kohdat eivät olleet luutuneet kunnolla. Solisluu ei ollut onneksi katkennut uudestaan, mutta se oli taipunut eri asentoon. Oli tapahtunut juuri se, mistä lääkäri varoitteli.

Jari-Matti Latvala Volkswagen 2013
Jari-Matti Latvala ajoi kovista kivuista huolimatta Meksikossa 2013.AOP

Latvala ei halunnut kertoa Volkswagenille, mitä oli tapahtunut. Hän piti loukkaantumista omana virheenään, eikä sitä olisi katsottu hyvällä tiimissä. Matka Meksikon MM-ralliin oli kuitenkin haastava.

Olkapäätä ei kannattanut leikata uudestaan, joten sille kehitettiin tukivyö ja paidan alle selkäreppu, joka auttoi pitämään käsivarren oikeassa asennossa.

– Matkalla Meksikoon Jari-Matin reissu oli tyssätä Yhdysvalloissa. Hän joutui lentokentällä hankaluuksiin selkäreppunsa kanssa, koska ei ollut ilmoittanut siitä etukäteen. Reppu piippasi turvatarkastuksessa, ja poliisi tutki Jari-Matin olettaen hänen kantavan jonkinlaista pommiviritelmää. Leikkausarvet onneksi pelastivat rallikuskin, mutta poliisit olivat vihaisia ja varoittelivat Meksikon rajan tiukoista turvatoimista, uutuuskirjassa kerrotaan.

Meksikoon Latvala pääsi kuitenkin ilman ongelmia. Ennen kisaa kuitenkin kivut pahenivat olkapäässä harjoituksissa. Latvala ei uskaltanut kertoa kenellekään omassa tiimissä, mutta soitti salaa luotettavalle Ford-aikaiselle fysioterapeutille. Hän lupasi pysyä hiljaa ja hoidatti Latvalan olkapäätä.

Kisassa Latvalle kävi tietyssä mielessä onni, koska hän keskeytti aikaisessa vaiheessa rengasrikon takia. Vaikka Latvala kisasikin vielä ralli 2 -säännöllä, kaikista pahimmat rasitukset jäivät välistä.

Kirjan mukaan kelkkaepisodin takia Latvalan vasen olkapää jäi lopullisesti vähän oikeaa alemmas. Latvala joutui laskemaan rattia ja muuttamaan ajoasentoaan, koska yläasennossa käsi rasittui liikaa. Seurauksena ovat edelleen jatkuvat niskajumit. Asia on pysynyt salaisuutena tähän asti.

– Jälkikäteen loukkaantumisesta vaikeneminen tuntuu uhkarohkealta ja lapselliselta. Silloin en halunnut vaarantaa ajamistani enkä suututtaa tiimiä. Koko jutun salaaminen tuntui olevan ainoa vaihtoehto, Latvala sanoo nyt kirjassa.

2009 Puolan MM-rallin dramaattiset tapahtumat uran käännekohta

Kirjassa nostetaan myös vuoden 2009 Puolan MM-rallin tapahtumat käännekohdaksi koko Latvalan uralla. Kirjassa Latvala kertoo tuosta dramaattisesta kisastakin uusia yksityiskohtia.

Latvala lähti kauteen 2009 kovin odotuksin kamppailemaan mestaruudesta. Edeltävällä kaudella Latvala oli nimittäin napannut uransa ensimmäisen voiton MM-sarjassa. Hänestä tuli myös samalla 22 vuoden ja 313 päivän iässä kaikkien aikojen nuorin osakilpailuvoittaja MM-sarjassa. Latvala pitää ennätystä yhä hallussaan.

Mutta seuraava kausi alkoi Latvalalta ailahtelevasti. Sardiniassa tulleen voiton jälkeen suunta näytti paremmalta ja varsinkin, kun heti perään Kreikassa oli tullut kolmossija. Latvala ei ollut kuitenkaan se Fordin suomalainen, joka taistelisi mestaruudesta. Mikko Hirvonen oli noussut mestaruustaistoon, kun rallimaailmaa hallinnut Sébastien Loeb oli keskeyttänyt Puolaa edeltäneessä kilpailussa Kreikassa.

Mestarisuosikki numero yksi Loeb keskeytti vielä kaiken lisäksi myös heti perään Puolassa. Mestaruutta himoinnut Hirvonen johti kisaa ja Latvala oli toisena. Kaikki sujui hyvin viimeiselle kisan päättäneelle yleisöerikoiskokeelle asti.

Kaiken piti olla selvää. Reilun kahden kilometrin lyhyellä vedolla kärkikuskit Hirvonen ja Latvala ajaisivat vastakkain ja tulisivat lähes samaan aikaan maaliin. Latvala toisi Fordille tyylikkään kaksoisvoiton. Suomalaiskuski antoikin MTV:lle jo etukäteen haastattelun, jossa hän esiintyi olevansa ollut toinen maalissa. Kaikki kuitenkin muuttui, kun tiimin legendaarinen pomo Malcolm Wilson tuli Latvalan juttusille ennen erikoiskoetta.

– Nyt Jari-Matti ajat niin, että jos olet nopeampi kuin Mikko ja tulet viimeiselle suoralle johdossa, niin jarrutat ja päästät Mikon ohi. Mikon on tultava viimeisestä hypystä kärjessä ja oltava maalissa ensimmäisenä. Se on markkinointimielessä parempi ratkaisu tälle kisalle, koska se näyttää hyvältä kuvissa. Mikko on voittaja joka tapauksessa, Wilson sanoi Latvalalle.

– Silmissäni musteni, kun kiukku kohosi kehooni. Oli vaikea hillitä tunteita. Katsoin Malcolmia ja puristin käteni nyrkkiin. Totesin, että se ei käy. Halusin ajaa viimeisen erikoiskokeen vapaasti, koska olin totellut kiltisti käskyjä koko kisan ajan antaen Mikon olla kärjessä, Latvala sanoi.

Wilson ei taipunut Latvalan vaatimuksiin. Latvala ilmoitti toimivansa tiimipäällikön ohjeiden mukaan, mutta ei hyväksy niitä. Oikeudenmukaisuutta penännyt Latvala hyppäsi tuohtuneena autonsa rattiin.

Latvala ei keskittynyt ajamiseen, vaan täräytti sitten minierikoiskokeella hiekkatynnyriin. Pyörä taittui, eikä auto liikkunut mihinkään. Odotettu kaksoisvoitto suli viime hetkillä. Maalissa Fordin tiimi oli jo odottanut avaavansa samppanjapullot kaksoisvoiton kunniaksi. Tuplajuhlia ei kuitenkaan nähty.

Wilson soitti Latvalalle ja antoi todellisen ripityksen. Hän kysyi Latvalalta, mitä ihmettä teki ja sanoi Latvalan nolannneen kaikki. Hän ei ymmärtänyt, miksi Latvala oli tuhonnut kaiken itsekkyydellään.

– Puhelun jälkeen romahdin auton viereen. Aloin itkeä, koska tajusin yhtäkkiä tilanteen kauheuden. Olin kyykyssä hiekassa enkä tiennyt, kuinka selviäisin. Tiedostin ympärilläni olevat ihmiset enkä halunnut nolata itseäni yhtään enempää. Silmiäni kuivaten nousin ylös, kun samalla kymmenkunta kuvaajaa alkoi taputtaa minulle. He olivat varmoja, että juoksisin pakoon ja karkuun. Sen sijaan kohtasin tilanteen selkä suorana. Minun oli pakko kantaa nöyryytys, johon olin itseni ajanut, Latvala antoi haastattelut rehdisti kisan jälkeen ja myös uudelleen MTV:lle tällä kertaa keskeyttäneen kuljettajan roolissa.

Jari-Matti Latvala Puola 2009
Jari-Matti Latvala pettyi pahasti Puolan MM-rallin viimeisellä erikoiskokeella.Getty Images/Massimo Bertiol

Toilailun takia Ford menetti pitkälti mahdollisuuden valmistajien merkkimestaruuteen tuolla kaudella. Lisäksi myös Loeb pystyi parantamaan tilannettaan Hirvosen nähden, kun hän nousi ralli 2 -säännöstä ja pitkästä takamatkastaan huolimatta tuloslistalla. Citroën käski yksityiskuljettajia päästämään ranskalaismestarin ohitse ja Loeb nousi myös pisteille.

Latvala ilmoitti medialle heti keskeytyksen jälkeen, että ymmärtää potkut tekemänsä virheen takia. Hotellihuoneessa kisan jälkeen Wilson jatkoi vielä avautumistaan. Kokenut rallipomo kehotti tuolloin 24-vuotiasta Latvalaa miettimään, kannattaako enää jatkaa uraa vai lopettaa homma tähän.

– Kukaan tiimissä ei pidä sinusta eikä kukaan halua työskennellä kanssasi, kun asenteesi on tuollainen. Nyt kannattaa miettiä, mitä itse haluat, Wilson oli raivonnut.

"Tuntui, että olen pettänyt koko Suomen"

Mediassa Latvalaa ei luonnollisesti silitelty rajun virheen jälkeen. Yhden lehden kannessa Latvalan kuvan vieressä oli otsikossa “Petturi!” Keskustelusta Wilsonin kanssa ennen erikoiskoetta kukaan ei tiennyt. Latvala tunsi myös itse pettäneensä tiiminsä ja myös koko suomalaisen rallikansan.

– En pystynyt katsomaan ihmisiä silmiin, kun hävetti niin paljon. Tuntui, että olen pettänyt koko Suomen ja kaikki vihaavat minua. Oli vaikea olla kotimaassa, Italiaan lomalle karkuun lähtenyt Latvala taustoittaa kirjassa.

Myös tiimin sisällä kuohui. Tiimin pääinsinööri laati Latvalasta tiimille jakeluun yli kymmensivuisen raportin, jossa käytiin Latvalan virheet läpi koko kauden aikana.

– Pääinsinöörin mukaan Jari-Matti oli epäluotettava kuljettaja, joka aiheutti hirveästi ulosajoja, tuhosi liikaa autoja ja uhkasi hajottaa koko tiimin käytöksellään ja tekemisillään. Koska Jari-Matti pilasi tiimin ilmapiirin, ainoa ratkaisu oli potkaista hänet pois, kirjassa kerrotaan pääinsinöörin ukaasista.

Jari-Matti Latvala Puola 2009
Jari-Matti Latvalan ralli keskeytyi pahimmassa mahdollisessa paikassa: viimeisellä helpolla erikoiskokeella omaan virheeseen.EPA

Wilson näki kuitenkin tilanteen toisin ja kuumaverinen tallipäällikkö pääsi sopuun suomalaiskuljettajansa kanssa. Kirjan mukaan Puolan tapahtumat jättivät kuitenkin Latvalaan ikuisen jäljen ja muuttivat häntä kuljettajana.

– Tilanne oli äärimmäisen vaikea ja nöyryyttävä. Vasta vuosikymmen myöhemmin olen tajunnut, kuinka paljon tapahtumat muuttivat minua ihmisenä ja kuinka jyrkkä olin itselleni, Latvala kertoo kirjassa.

Kirjan mukaan Puolan kisan seurauksena tullut häpeä aiheutti Latvalassa epävarmuutta, joka ei jättänyt häntä koskaan rauhaan.

– Hän pohti liikaa, mitä muut hänestä ajattelevat, ja muutti käytöstään sen perusteella. Puolan kisa määritti pitkälle sen, millainen Jari-Matin ammattilaisurasta tuli, kuinka hän reagoi pettymyksiin ja miten hän kesti paineet ja kilpailutilanteen. Jos hän olisi hyväksynyt Puolan tapahtumat ja ymmärtänyt silloin hakea apua henkiseen ahdinkoonsa, olisi urasta voinut tulla hyvin erinäköinen, kirjassa todetaan.

Jari-Matti Latvala, Malcolm Wilson 2010 Uusi-Seelanti
Jari-Matti Latvala ja Malcolm Wilson Uuden-Seelannin MM-rallissa 2010.Massimo Bettiol/Getty Images

Ammattilaisuran viimeinen vuosi meni kohujulkisuudessa

Latvalan viimeinen ammattilaiskausi rallin MM-sarjassa oli kohujen värittämä. Latvala ajoi Toyotalla seitsemänneksi MM-pisteissä. Se oli hänen uransa heikoin sijoitus täysillä kausilla.

Latvala oli kauden mittaan otsikoissa parisuhdekiemuroidensa ja verottajan kanssa käymän taistelunsa takia. Manageri Timo Jouhki arvioi kirjassa, että henkilökohtaisen elämän murheet toivat kohtuuttomasti taakkaa Latvalalle, mikä vaikutti vuoden 2019 ajosuorituksiin sekä sitä kautta myös uran jatkokuvioihin.

Latvalan ja Maisa Torpan parisuhteen ongelmat tulivat isosti julkisuuteen syksyllä 2019. Kirjassa kerrotaan, että Latvalan ja Torpan parisuhde ei ollut enää voinut hyvin kesän 2017 jälkeen. Pian kihlauksen jälkeen alkoivat vaikeudet.

Vaikka asiat kirjan mukaan saatiin lopulta sovittua näennäisesti, parisuhteeseen jäi kytemään paljon skismaa. Jari-Matti Latvala oli ahdistunut Maisa Torpan ja hänen siskonsa välisestä riidasta sekä siitä edeltäneistä tapahtumista.

Ongelmat kasvoivat, ja Latvala yritti pitää parisuhdettaan kasassa.

– Minun olisi pitänyt osata hakea keskusteluapua tuskaani ja ahdistukseeni mieluiten heti, kun ongelmat alkoivat. Kuten aiemmissa parisuhteissani, olin edelleen huono käsittelemään ja selvittämään asioita. Luulin pystyväni korjaamaan kaiken, mutta paljon jäi sisälle kytemään. Olin suhteessa se, joka yritti enemmän. Virheitä tekivät molemmat. En pystynyt purkamaan asioita, mikä johti ikäviin ratkaisuihin, Latvala totesi.

Verottajan kanssa edessä useamman vuoden taistelu

Parisuhde päättyi viime lokakuussa. Häät peruttiin vain viikko ennen kutsujen lähettämistä. Lisäksi Latvalalle stressiä aiheutti kamppailu verottajan kanssa. Syksyllä 2018 verottaja oli kiinnostunut Latvalan asumisesta ja oli aloittanut tekevänsä yleistä verotarkastustutkimusta.

Nopeasti tutkimus muuttui henkilökohtaiseksi verotarkastukseksi. Helmikuussa 2020 verottaja antoi päätöksensä verotarkastuksesta. He vaativat maksettavaksi verot vuosien 2014–2018 palkoista. Latvalan mielestä hän oli jo maksanut vuoden 2018 verot Suomeen. Viivekoron kera verottajan vaatima summa oli 5,7 miljoonaa euroa.

Verottajan ja Latvalan erimielisyydet juontavat tulkintaan Latvalan asumisesta. Latvala asuu Monacossa, joten hän saa olla Suomessa enintään 180 päivää vuodessa. Verottaja tulkitsee matkustuspäivät Suomessa vietetyksi, joten Latvalalle on tullut 60 päivää lisää vuodessa päiviä Suomessa.

Latvala myöntää, että vuonna 2018 hänelle sattui arviointivirhe ja oli liikaa Suomessa.

– Muilta vuosilta on olemassa kuitit ja tositteet eikä asiassa pitäisi olla mitään epäselvää, Latvala sanoo.

Latvala haki maksuunpanokieltoa, jotta hänen ei tarvitsisi maksaa verottajan haluamaa suurta summaa ennen oikeuden päätöstä. Verottaja antoi päätöksen rajoitetusti, joten asia siirtyi ulosottoon viime huhtikuussa. Latvala ei pystynyt maksamaan vaadittua summaa.

– Maksoin ulosottoon runsaat 800 000 euroa ja annoin autoni, kiinteistöni ja osakesijoitukseni vakuudeksi ulosotolle, jolloin ne menivät hukkaamiskieltoon. Ulosotto oli tyytyväinen tilanteeseen, ja sain pitää pankkitilini. Verottaja haluaa taata saatavan summan arvosta omaisuutta, jos ei pysty tai maksamaan vaadittua kokonaissummaa, Latvala sanoo.

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvalalle vuosi 2019 oli erittäin rankka, mutta hän ylsi Jyväskylän MM-rallissa palkintokorokkeelle..Tomi Hänninen

Latvala teki huhtikuussa oikaisuvaatimuksen verottajan määräämistä maksuista. Sen jälkeen Latvalan mukaan prosessi jatkuu todennäköisesti oikeudessa. Rallikuljettajan mukaan edessä lienee vuosien taistelu.

– Olen valvonut lukemattomia öitä miettien, kuinka tästä selvitään. En ole ainoa suomalainen, joka kamppailee tällaisessa tilanteessa. Olen saanut paljon yhteydenottoja, joissa ihmiset kertovat vaikeuksistaan verottajan kanssa. Monissa tapauksissa verottaja on hakenut valtavaa rahasummaa, joka vuosien vääntämisen ja kamppailun jälkeen on pudonnut kymmenesosaan, Latvala sanoo.

– Haluan oikeudenmukaisuutta enkä voi ymmärtää sitä, että ihmiset ajetaan ensin ahtaalle ja sitten rahaa ja aikaa vieneiden selvitysten jälkeen annetaan periksi. Mielestäni tällainen toiminta on ”pelolla ohjaamista”, joka ei ole enää 2020-lukua. Veroja pitää maksaa, jotta järjestelmä toimii, mutta rahan kerääminen tällä tavoin ei ole oikein.

"Olen ymmärtänyt, että ihmisarvoni ei muutu"

Latvala teki loppuvuonna 2019 isoja ratkaisuja pelastaakseen urheilu-uransa. Mutta viimeinen näytönpaikka jäi antamatta. Australian MM-ralli peruttiin viime hetkellä metsäpalojen takia. Australian kisan jälkeen Toyotan tiimi suuntasi vielä Japaniin markkinointitöihin. Matkan loppupuolella Tommi Mäkinen kertoi, että Latvalan sopimusta ei uusita.

Rajulle vuodelle tuli kunnon pysähdys, kun Latvala pääsi Japanista tyhjään asuntoonsa Helsingissä.

– Maisa oli kerännyt tavaransa ja muuttanut uuden miesystävänsä luokse. Olin esittänyt reipasta Japanissa ja uskotellut itselleni, että olin varautunut tilanteeseen ja kaikki on hyvin. Nyt totuus löi vasten kasvoja ja tuli tyhjyys. Minulla ei ollut enää mitään. Vajosin lattialle ja itkin koko kamalan vuoden kyyneleet kerralla. Olin yksin ja todella yksinäinen, Latvala toteaa.

Vielä tuolloin Latvala puhkui näytönhaluja. Hän sopi vuokraavansa auton Ruotsin ja Sardinian MM-ralleihin. Ruotsin MM-rallissa Latvala ehti kisata ennen koronavirusepidemian puhkeamista. Mutta silloinkin Toyotaan tuli tekninen vika ja kisa jäi kesken ennen aikojaan. Latvala päätti myöhemmin, ettei kisaa lainkaan tällä kaudella. Sardinian MM-ralli olisi kalenterissa koronaviruspandemian aiheuttaman kauden keskeyttämisen takia ensi viikolla.

– En ole enää katkera, vaikka ammattilaisurani päättyi ilman maailmanmestaruutta. Saimme tallikaverini Kris Meeken kanssa yhtä aikaa tiedon Toyota-sopimustemme loppumisesta, johon hän totesi minulle osuvasti: "Mieti Jari-Matti, kuinka onnekkaita me ollaan. Me päästiin ajamaan MM-sarjaa parhaalla aikakaudella, parhailla kalustoilla ja nopeimmilla autoilla. Tästä eteenpäin se on pelkkää alamäkeä!" Kris ei tiennyt koronasta, mutta aavisteli oikein.

Jari-Matti Latvala 2015 Suomen MM-ralli
Jari-Matti Latvala juhli kotirallinsa voittoa Suomessa vuosina 2010, 2014 ja 2015. Kuva vuoden 2014 voitosta, jolloin Latvala vei voiton kovista vaikeuksista ja paineista huolimatta.Tomi Hänninen

Kaikesta kritiikistä huolimatta Latvalan ura on ollut kunnioitettava. Latvala on ajanut rallin MM-sarjan historiassa eniten kilpailuja eli yhteensä 209 kappaletta. Kolme kertaa Latvala oli MM-sarjassa toinen ja kahdesti kolmas. Latvala voitti urallaan kolme kertaa Suomen MM-rallin. Latvala täytti urallaan kolme tavoitettaan neljästä: saavutti tehdaspaikan, voitti MM-osakilpailun ja voitti myös Suomen MM-rallin. Ainoastaan maailmanmestaruus jäi uupumaan listalta.

– Olen ymmärtänyt, että ihmisarvoni ei muutu, vaikka en ole maailmanmestari. Vielä pari vuotta sitten ajattelin toisin. Maailmanmestaruus on tavoiteltava saavutus, mutta ei muuta sitä, millainen olen ihmisenä. Minulla oli ralliurallani neljä haavetta, joista saavutin kolme. Yhdestä olen valmis luopumaan. Ehkä jatkossa unelmoin Euroopan mestaruudesta tai sitten jostain ihan muusta. Jos kerran maailma muuttuu, miksi en minäkin?

Lue myös:

Jari-Matti Latvalan lähin työtoveri kertoo hetkestä, jolloin kaksikko oli ajautua erilleen – omalaatuinen suhde syveni, kun nuori mies pohti intohimonsa hylkäämistä

Kommentti: Lähtöpassit Toyotalta saanut Jari-Matti Latvala on joutunut turhaan maalitauluksi – uskomatonta uraa on syytä kunnioittaa

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat