Suora

  • Urheiluruutu
  • Digitaalisen rallicrossin MM-sarja 2020: 5. osakilpailu, Hell RX
  • Urheiluruutu

Ujo espoolaispoika tarvitsi uransa alussa poikkeusluvan, jotta sai ajaa F1-kisoissa – nyt rakastetusta Kimi Räikkösestä on tullut historian kokenein kuski: "Ei mitään syytä lopettaa"

Kimi Räikkönen nousi Rubens Barrichellon rinnalle kaikkien aikojen kokeneimmaksi F1-kuskiksi.

Formula 1
Kimi Räikkönen 2001
Kimi Räikkönen Sauberin väreissä vuonna 2001.AOP

Lähes 20 vuotta sitten nuori ja tuntematon suomalainen tarvitsi poikkeusluvan (siirryt toiseen palveluun), jotta sai ajaa uransa ensimmäiset F1-kilpailut Sauber-tallissa. Poikkeusluvalle oli tarvetta, koska 21-vuotiaan Kimi Räikkösen katsottiin olevan liian kokematon kilpa-ajaja kuninkuusluokkaan.

Sunnuntaina Venäjän Sotshissa samainen suomalainen nousi Rubens Barrichellon rinnalle kaikkien aikojen eniten F1-kisoja ajaneeksi kuljettaksi. 322 kisaviikonloppua on valtava luku, joka kasvaa yhä ja voisi olla suurempikin, jos Räikkönen ei olisi pitänyt kahta välivuotta uransa aikana.

Räikkönen ajoi Sauberilla vain yhden kauden ennen kuin McLaren nappasi lupaavan kuskin. Sittemmin Räikkönen on ajanut myös Ferrarilla, Lotuksella, uudestaan Ferrarilla ja nyt Alfa Romeolla. Uran kohokohta on vuoden 2007 maailmanmestaruus, mutta ennen kaikkea Räikkösestä on tullut maailmanlaajuinen urheilijailmiö.

– Tilastot osoittavat pitkäjänteisyyttä ja rakkautta tätä lajia ja ennen kaikkea ajamista kohtaan, Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh kommentoi Räikkösen ennätystä.

Kimi Räikkönen
Unelmien täyttymys: Räikkösestä tuli Ferrarilla maailmanmestari vuonna 2007.AOP / Gero Breloer

Median edessä Räikkönen ei viihdy alkuunkaan eikä tee ennätyksestään numeroa. Mildh uskoo, että sisimmässään Räikkönen arvostaa saavutuksen korkealle.

– Koen, että ennätys on hänelle näyttö siitä, että on pysynyt kilpailukykyisenä näin pitkään näin kovassa lajissa. Kimin aikajaksolla autot ja lajin luonne ovat muuttuneet todella paljon, Mildh sanoo.

Jatkuuko ura ensi vuonna?

40-vuotiaan Räikkösen sopimus Alfa Romeon kanssa loppuu tähän kauteen, mutta sveitsiläismedia Blickin (siirryt toiseen palveluun) mukaan Räikkönen olisi jatkamassa tallissa myös ensi kaudella. Suomalainen itse ei vahvistanut tietoa viikonlopun Venäjän GP:n yhteydessä.

– Ei ole uutisia, tänään ei ole se päivä, Räikkönen kuittasi utelut 14. sijaan päättyneen kilpailun jälkeen.

Kuluvalla kaudella Räikkösen pistetili aukesi kaksi viikkoa sitten Italian Mugellossa, kun suomalainen oli yhdeksäs. Muutoin ilonaiheet ovat olleet radalla vähissä.

– Olisi todella hienoa, jos Kimillä riittää vielä virtaa ensi vuoteen. Hänellä ei varmasti ole mitään syytä kuljettajana tai ihmisenä, että pitäisi lopettaa. Kyse on kärsivällisyydestä, Mildh toteaa.

Kimi Räikkönen
Kimi Räikkönen on ajanut uskomattomat 322 F1-osakilpailua.Getty Images

Kärsivällisyyttä on todella tarvittu Alfa Romeolla, sillä kärkisijoista ei häntäpään autolla taistella. Räikkönen on lähes koko uransa tottunut ajamaan kärjessä tai ainakin sen tuntumassa.

– Uskon, että tallin rakentaminen ja kehittäminen kuuluvat Kimin tahtotiloihin. Toki hän haluaa ajaa paremmista sijoituksista, mutta myöskin viedä asioita eteenpäin ja tehdä mielekästä työtä hyvän porukan kanssa, Mildh arvioi.

Kahden viikon päästä Räikkönen nousee Saksan Nürburgringin radalla yksin kaikkien aikojen kokeneimmaksi kuskiksi. Aika hyvin kuljettajalta, jota ei aluksi oltu uskaltaa päästää mukaan F1-kilpailuihin.

Lue myös:

Voitokas Bottas uskalsi ajaa sopivasti riskillä – Hamilton kitisi rangaistuksestaan, johon hän ei ollut itse syyllinen: "Ihmeellinen moka"

Valtteri Bottas ajoi upeaan voittoon Venäjällä! Tallikaveri Hamiltonin voittotaistelu kaatui erikoiseen virheeseen jo ennen kisaa

Bottas ajoi virheettömän kilpailun ja otti Sotshissa kauden toisen voittonsa – näin Venäjän GP eteni

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat