Suora

  • Elävä arkisto esittää
  • Urheiluruutu

Jari-Matti Latvala avasi Ylelle, miten voisi palata vielä rallin MM-sarjaan: “En haluaisi mennä perustyöhön”

Jari-Matti Latvalalla ei ole enää pakonomaista tarvetta päästä ajamaan rallin MM-sarjassa. Hän avasi Ylen haastattelussa reunaehdot paluulleen.

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala haluaa saada veroasiat ratkaistuksi ennen kuin pääsee suunnittelmaan muuta elämää.Tomi Hänninen

Jari-Matti Latvalan ammattilaisura rallin MM-sarjassa on todennäköisesti ohi.

– Ammattilaisuran loppumista oli vaikea hyväksyä viime syksynä. Mutta ymmärsin tämän vuoden aikana, että elämässä on muitakin asioita. Olen toiminut yrittäjänä ja laitoin osakeyhtiön pystyyn viime vuoden lopulla. Rakennamme vanhoja historic-ralliautoja ja teemme osia niihin, Latvala toteaa Ylen haastattelussa yrityksestään kotipaikkakunnallaan Tuurissa.

Ammattilaisuran todennäköisestä päättymisestä huolimatta Latvala haluaa jatkaa vielä ajamista.

– Olen haaveillut historicin EM-sarjasta. Mikäli tulee vielä mahdollisuuksia, olen aina kiinnostunut testityötä tekemään ja olla MM-ralleissa mukana, jos sellainen tarjous tulee, Latvala toteaa.

Ensi kauden MM-ralleista Latvalaa kiinnostaa ajaa vielä yksityiskuljettajana Suomessa ja Ruotsissa. Myös kaudelle 2022 tulevien sääntömuutosten vaikutukset kiehtovat häntä.

– Autot muuttuvat yksinkertaisemmaksi. Jos pääsisi tekemään kehitystyötä uusien autojen pariin ja tulisi vielä tarjous lähteä ajamaan, siihen voisin tarttua ja lähteä ajamaan vuodeksi tai kahdeksi, 35-vuotias Latvala sanoo.

– Ei ole pakonomaista tarvetta enää päästä ajamaan. Jos ovi avautuu, se olisi mahtava juttu. Mutta enää ei laiteta kaikkea peliin sen vuoksi.

Vielä viime kauden lopussa Latvala oli valmis panostamaan suuria summia, että voisi ajaa MM-ralleissa. Koronaviruksen aiheuttamien peruutusten takia lopulta vain ajaminen Ruotsissa toteutui. Sielläkin Latvalaan vuokraamaan Toyotaan iski tekninen vika ja kisa jäi kesken.

Latvala tiedostaa myös, että paluu MM-sarjan kuljettajaksi ei koronaviruspandemian aiheuttamassa tilanteessa ole helppoa.

– Nyt on erittäin kova ajanjakso käynnissä autonvalmistajien kannalta. Autojen myyntilukemat ovat pudonneet. Kun tulee kovaa tappioita, kuluja pitää karsia. Mielestäni nykyisten tiimien pysyminen on tärkein asia rallin MM-sarjassa, Latvala toteaa.

Latvala haluaisi auttaa muita kuljettajia

Jos Latvala ei enää ole kuljettajana rallin MM-sarjassa, mitä valtavalla tietotaidolla varustettu tuurilainen voisi tehdä?

– En haluaisi mennä perustyöhön, Latvala sanoo.

–Haluan olla mukana sellaisessa hommassa, jossa pystyn itse vaikuttamaan johonkin. Se on tavoitteeni. Kun kuljettajana katsoo muiden tekemistä, haluaisi olla sitten vähän mukana siinä, Latvala sanoo.

Latvala haluaisikin työlle suuremman merkityksen.

– Jos voisi käydä ajamassa erikoiskokeita läpi insinöörien kanssa ennen rallia ja merkitä kiviä. Voisi välittää tietoa kuljettajille. Olisi kiinnostavaa joku sen tyyppinen homma, jossa olisi kuljettajien kanssa tekemisissä. Haluaisin välittää oman kokemukseni ajamisesta muille, Latvala toteaa.

Jari-Matti Latvala Ruotsi 2020
Jari-Matti Latvala hankki Toyotan WRC-auton tämän vuoden Ruotsin ralliin.EPA

Latvalan vanhassa tiimissä Toyotalla eletään nyt murrosaikaa. Tommi Mäkinen siirtyy tallipäällikön tehtävistä Toyotalla isompiin kuvioihin, kun hänestä tulee moottoriurheilupuolen neuvonantaja tämän kauden jälkeen. Mäkisen korvaaja tallipäälliköksi on vielä auki, mutta spekulaatioissa on ollut vahvoilla nykyinen tiimin urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström.

Kiinnostavatko sitten Latvalaa johtotehtävät MM-rallitiimissä?

Latvala uskoo, että hän tarvitsisi rallitallin johtotehtäviin vielä enemmän johtamiskokemusta.

– Tietysti jonkun oman tiimin vetäminen jonain päivänä voisi olla hieno juttu, Latvala pohtii.

Ennen tämän kaltaisia unelmia Latvala unelmoi täysin toisenlaisesta asiasta.

– Haluaisin, että veroasiat saataisiin ratkaistua. Haluaisin, että paine siitä putoaisi pois päältä. Pääsisin suunnittelemaan, mitä voisi elämässä tehdä. Tällä hetkellä mennään koko ajan tämän asian ehdoilla, Latvala totesi.

Verottaja vaatii Latvalalta maksettavaksi verot vuosien 2014–2018 palkoista. Latvalan mielestä hän oli jo maksanut vuoden 2018 verot Suomeen. Viivekoron kera verottajan vaatima summa oli 5,7 miljoonaa euroa.

Verottajan ja Latvalan erimielisyydet juontavat tulkintaan Latvalan asumisesta. Latvala asuu Monacossa, joten hän saa olla Suomessa enintään 180 päivää vuodessa. Verottaja ja Latvala tulkitsevat eri lailla määritelmää sijainnista matkustuspäivinä. Tästä syystä Latvalalle on tullut 60 päivää lisää vuodessa päiviä Suomessa. Latvala myönsi torstaina julkaistussa Elämän erikoiskoke -kirjassa, että vuonna 2018 hänelle sattui arviointivirhe ja hän oli liikaa Suomessa.

– Muilta vuosilta on olemassa kuitit ja tositteet eikä asiassa pitäisi olla mitään epäselvää, Latvala sanoi kirjassa.

Lue lisää:

"Tuntui, että petin koko Suomen" – Jari-Matti Latvala paljastaa uutuuskirjassa tähän asti vaiettuja hetkiä MM-ralliuraltaan ja kertoo kuinka mielenterveys oli kovilla jo nuorena lupauksena

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat