Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Kommentti: Miksi ihmeessä Kimi Räikkönen haluaa jatkaa uraansa katastrofikauden jälkeen? Rähjääminen peitti alleen F1-sarjan ennätysmiehen asenteen

Kimi Räikkösen jatkosopimusta on odotettu jo pitkään, mutta sitä voi pitää keskikesän kommenttien jälkeen pienenä yllätyksenä, kirjoittaa Yle Urheilun Roope Visuri.

Formula 1
Kimi Räikkönen
Kimi Räikkönen jatkaa ennätyksellistä uraansa ensi kaudelle.AOP/imago sport

Alfa Romeo tiedotti jo pitkään huhutusta uutisesta, kun Kimi Räikkönen jatkaa tiimissä myös ensi kaudella.

Asiasta uutisoi jo Venäjän GP-viikonlopun yhteydessä kuukausi sitten sveitsiläislehti Blick, joka on hyvin perillä Alfa Romeon asioista. Uutinen jatkosopimuksesta ei ollut siinä mielessä mikään yllätys.

On myös jo pitkään tiedetty, että Räikkönen voi jatkaa Alfa Romeolla, jos hän vain itse sitä haluaa. Tahtoon jatkaa on taas liitetty merkittävänä asiana ajamisen mielekkyys. Siinä piileekin jatkosopimuksen pieni yllätys. Kun Räikkönen solmi reilut kaksi vuotta sitten silloisen Sauberin kanssa kahden vuoden sopimuksen, tiimin tilanne näytti lupaavalta ja kehityskelpoiselta.

Myös viime kauden alku sujui hyvin, kun Räikkönen nappasi Alfa Romeon nimen saaneessa tiimissä heti neljässä ensimmäisessä kisassa pisteitä. Loppua kohden meno odotetusti hyytyi, kun sveitsiläistiimin resurssit tulivat vastaan.

.

Kimi Räikkönen
Kimi Räikkönen on hypännyt tänä vuonna autoon, jolla ei ole pystynyt saavuttamaan samanlaista tulosta kuin viime vuonna.AOP/imago sport

Tämä kausi on ollut puolestaan kokonaisuudessaan Alfa Romeolta katastrofi. Räikkönen on joutunut aika-ajoissa useamman kerran viimeiseen lähtöruutuun puhtaasti ajamalla. Ennen tätä kautta suomalaiskonkari ei ollut nöyrtynyt viimeiseen lähtöruutuun kertaakaan ilman jonkinlaista teknistä vikaa. Räikkönen on vain kertaalleen yltänyt pisteille: kaaottisessa Toscanan GP:ssä Mugellon radalla.

Auton heikon suorituskyvyn lisäksi otsikoihin ovat nousseet tiimin selvät virheet. Koko kausi lähti Räikkösen osalta tyrmäävästi liikkeelle, kun heikosti kiinnitetty rengas irtosi kovassa vauhdissa Itävallassa. Seurauksena oli vaarallinen keskeytys. Ei varmasti jäänyt turvallisinta oloa ajaa F1-autoa.

Lisäksi kauden aikana ovat nousseet pintaan Räikkösen ja Alfa Romeon väliset ongelmat keskinäisessä viestinnässä. Unkarissa Räikkönen ajoi osittain tiimin heikon kommunikaation takia väärään lähtöruutuun ja sai aikasakon.

Silverstonessa Räikkönen puolestaan menetti täysin hermonsa. Räikkönen rähjäsi tiimiradiossa rajuun äänensävyyn tiimilleen. Otsikoihin nousi Räikkösen kiroilu, kun Alfa Romeo sääti Räikkösen varikkopysähdyksen ajankohdan kanssa. Räikkösen ihmettelyt tiiminsä toiminnasta ovat nousseet useana kisaviikonloppuna F1-sarjan tiimiradiokoosteisiin.

Alaspäin ei voi enää mennä

Ei ole ole kovin imartelevaa Alfa Romeon kannalta, että tällä kaudella F1-sarjan ennätysmieheksi ajettujen osakilpailujen määrässä noussut Räikkönen antaa tiimilleen palautetta jatkuvasti kaikenlaisista kummallisuuksista.

Vuoden 2007 maailmanmestarin avautuminen tiimin epäloogisesta toiminnasta ei ole missään nimessä parasta mainosta eikä varmasti Räikkösellekään nautinnollisin tapa ajaa.

Miksi ihmeessä Räikkönen haluaa jatkaa uraansa yhdessä tämän kauden pahimmista flopeista?

Ensinnäkin, Alfa Romeo näyttää päässeen yli pahimmista ongelmistaan. Suomalaiskuljettajan kommentit ovatkin olleet huomattavan paljon positiivisempia viime kisoissa kuin katastrofaalisella alkukaudella. Sensaatiomaisesti Portugalissa avauskierroksella kymmenen sijaa omilla ajotaidoillaan ja sopivalla rengasvalinnallaan noussut Räikkönen jakeli kisan jälkeen kommentteja huomattavasti letkeämmällä tuulella kuin aiemmin tällä kaudella.

Kimi Räikkönen
KImi Räikkönen on antanut suorasukaista palautetta tänä vuonna tiimilleen.Peter Fox/Getty Images

Mutta silti Alfa Romeo ei ole kuitenkaan vieläkään tasaisesti pisteille yltävä tiimi. Portugalissakaan Räikköselle ei jäänyt omien sanojensa mukaisesti "mitään käteen", kun lopputuloksena oli jääminen pisteiltä. Alfa Romeon kehitys on ollut vielä kaiken lisäksi pitkän aikaa pysähdyksissä tai kehitysaskeleet eivät ole ainakaan olleet silmäänpistäviä.

Ajelu kaukana pisteistä ei voi olla Räikköselle mielekästä ilman selvää tilannekuvaa paremmasta tulevaisuudesta. Räikkösen onkin täytynyt saada vakuudet siitä, että Alfa Romeon toiminta kehittyy jatkossa. Tällä kaudella nähty kehityksen totaalinen pysähtyminen ja alkukaudesta jopa raju sukeltaminen ei voi enää olla jatkossa suuntana.

Huonoon suorituskykyyn on johtanut Ferrarin surkea moottori tälle kaudelle, mutta Räikkönen on todennut Alfa Romeon epäonnistuneen myös autonsa suunnittelussa. (siirryt toiseen palveluun) Kenties Räikkönen on saanut jotain lupauksia siitä, että tällaisia asioita voidaan korjata ensi kaudelle.

Alfa Romeolle Räikkösen kaltaisen kokeneen tähden apu ja samalla vetovoima ovat ensiarvoisen tärkeitä, jotta tiimin projektilla pysyy myös tietynlainen uskottavuus. Siksi myös Alfa Romeo lienee tehnyt kaikkensa, että Räikkösen kiinnostus tiimin projektia kohtaan kestää.

Peruspalikat yhä kohdallaan

Rajut avautumiset tiimiradiossa ja pettymystä huokuneet kommentit piilottivat myös merkittävän seikan. Heikosta kaudestaan huolimatta Alfa Romeon peruspalikat ovat yhä kohdallaan. Siksi myös Räikkönen voinee myös yhä nauttia ajamisesta, vaikka toki ulkopuolelta suomalaiskonkarin pään sisään on vaikea mennä.

Mutta tiimipäällikkönä toimii edelleen Räikkösen kanssa samanlaisella asenteella operoiva Frederic Vasseur. Tiimissä on taustalla muitakin kovia asiantuntijoita, vaikka tämä kausi on mennyt pieleen. Tiimin managerina toimii yhä Räikkösen luottohenkilö Beat Zehnder, joka oli Sauberin nimellä kulkeneessa tiimissä töissä suomalaisen debyyttikaudella 2001. Alfa Romeon tiimihenkeä on myös kehuttu erittäin hyväksi huolimatta heikoista tuloksista.

Sveitsissä asuvan suomalaisen on myös itse helppo toimia tallissa. Tiimin tehtaalle on Räikkösellä yhä puolen tunnin ajomatka. Suomalainen siis ehtii viettää aikaa myös perheensä parissa.

Kimi Räikkönen, Frederic Vasseur
Kimi Räikkönen (vas.) ja Frederic Vasseur (oik.) ovat hengenheimolaisia.AOP/imago sport

Räikkönen on myös useaan otteeseen itse todennut, että ei pidä tiimiradiokeskustelujen julkaisemisesta. Hänen mielestään ne eivät anna oikeaa kuvaa tilanteista kisoissa, koska pätkät on Räikkösen mielestä usein leikattu dramaattisemmiksi kuin ovatkaan. Lisäksi Räikkösen mukaan tiimiradioon täytyy usein huutaa, koska F1-auton sisällä on niin kova meteli.

Joka tapauksessa Räikkösen jatkosopimus on mielenkiintoinen osoitus suomalaiskonkarin pitkäjänteisyydestä ja kärsivällisyydestä, jota ei vielä keskikesän kommenttien perusteella pystynyt täysin päättelemään. Mutta Räikkönen onkin tämän syksyn aikana kertonut Autosportin laajassa haastattelussa, että hän pitää ajamisen lisäksi myös autojen kanssa toimimisesta. Räikkönen kuvaili intoaan korjata autojen ongelmia ja etsiä ratkaisuja suorituskyvyn parantamiseen.

Tälläkin saralla on uusia haasteita konkarille luvassa. Räikkönen päässee nyt myös osalliseksi suurta muutosta eli vuonna 2022 odottavia suuria sääntömullistuksia F1-sarjassa. Ensi kauden aikana muutoksiin alettaneen jo valmistautua myös Alfa Romeolla.

Samaan aikaan on silti hyvä muistaa, että Räikkösen ja Alfa Romeon kaudesta tuskin tulee myöskään ensi vuonna mitään riemumarssia. Suurta hyppyä kohti kärkeä on tuskin luvassa.

Koronaviruspandemia lienee nimittäin rokottanut myös omalta osaltaan Alfa Romeota. Sveitsiläistiimissä jouduttaneenkin tekemään kovia päätöksiä siitä, missä kohtaa ensi kauden auton kehitys jää kakkoseksi verrattuna sääntömullistuksiin valmistautumiseen. Se osaltaan vaikuttanee myös Alfa Romeon kykyyn tehdä tulosta ensi kaudellakin. Pistesijat ovat yhtä tiukassa jatkossakin. Ilmeisesti se ei kuitenkaan Räikköstä tässä vaiheessa uraa enää juurikaan paina.

Lue myös:

41-vuotias Kimi Räikkönen jatkaa yhä F1-uraansa Alfa Romeolla – perusteli ainutlaatuisella ilmapiirillä: "Tämä on kuin toinen perhe"

Kimi Räikköselle ehdottoman tärkeä uutinen Alfa Romeon tulevaisuudesta – samalla kilpailijat käyvät kulissipeliä, joka uhkaa koko F1-sarjan arvostusta

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat