MM-rallicrossin mullistus siirtyi, kun tehdastiimit vetäytyivät – Marcus Grönholm syttyi sähköauton testaamisesta

Sähköautot eivät korvaa rallicrossin MM-sarjan supercar-luokkaa vielä ensi kaudella.

moottoriurheilu
Sähköllä toimiva rallicross-auto.
Tomi Tuominen

Sähköautojen piti korvata rallicrossin MM-sarjan supercar-luokka ensi kaudesta alkaen. Tehdastiimien vetäytyminen muutti suunnitelmat, sillä yksityistiimeille sähköautoihin siirtyminen oli tällä aikataululla liian kallista.

Sähköautoja on jo nähty MM-sarjassa, tosin vain muutaman auton verran. Selvää kuitenkin on, että tulevaisuudessa niitä nähdään yhä enemmän, ja jollakin aikavälillä MM-tittelissä mitellään vain ja ainoastaan sähkövoimin.

– Ajatuksena todella mielenkiintoinen. Rallicross on helppo laji sähköistää. Kun radalla on monta autoa, äänen puute ei haittaa, vaan fiilis tulee kovasta kilpailusta. Eikä sitä tiedä, vaikka niihin keksittäisiin jotain ääniä. Onhan siivilipuolellakin keksitty, joten miksei kilpa-autoihin myös, sanoo kolme MM-osakilpailua urallaan voittanut Niclas Grönholm.

– Kyllähän se niin on, että aina kun laittaa kypärän päähän, syttyy kilpailemaan. Mutta tietysti nyt ollaan totuttu näihin supercar-luokan autoihin, jotka ovat todella hienoja laitteita. Mutta sähköautot tuovat sitten tulevaisuudessa taas omat haasteensa. Aika näyttää miten niiden kanssa käy, tämän kauden MM-sarjan kolmantena oleva Grönholm jatkaa.

Kauden kolmannessa osakilpailussa Kouvolassa sensaatiomaisesti toiseksi ajanut Juha Rytkönen uskoo myös sähkön korvaavan perinteiset polttomoottoriautot tulevaisuudessa.

– Kyllä varmasti jossain vaiheessa. Ovathan ne jo tällä hetkellä hienoja autoja, mutta sitä on vaikea sanoa, missä vaiheessa niistä tulee lajin pääluokka, miettii Rytkönen.

Marcus Grönholm.
Marcus Grönholm vihjaa, että voisi vielä syttyä sähköautolla kisaamisesta. (Arkistokuva)Tomi Hänninen

Nelivetoinen rallicross-auto kehittää hevosvoimia kuusisataa ja nollasta sataan auto kiihtyy alle kahdessa sekunnissa. Ominaisuuksista näyttävyys ei siis jää kiinni. Lähes kaikki kilpailijat toivovat autoihin enemmän ääniä, samoin rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm, joka kävi kokeilemassa sähköluokan autoa Hyvinkään radalla.

– Kyllä se on hieno ajaa. Sisällä tulee ihan normaali kilpailufiilis. Auto kulkee ja käyttäytyy hyvin. Ulkopuolelle täytyisi vaan löytää jotain, että tulisi jotain muutakin ääntä, kuin pelkästään renkaan vinkumista, Grönholm arvioi.

– Onhan tulevaisuus sellainen, että kaikissa lajeissa mennään sähköautoihin. Tietysti vanhana bensamiehenä tulee ikävä kaikkea meteliä ja tuoksuja, mutta tämä on tulevaisuus varmasti.

Seuraavan kerran sähköautot nähdään mukana Belgian osakilpailussa marraskuun lopulla. Vieläkö Marcus Grönholm syttyisi ajamaan näillä autoilla kilpaa?

– Ehkä voisin syttyäkin. Kun kaikki ajavat samanlaisilla autoilla, niin silloinhan siitä tulee kilpailu.

Rallicrossin MM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan 17.-18. lokakuuta Barcelonassa. Viikonlopun kisat näytetään Ylen kanavilla.

Lue myös:

Jälleen uusi suomalaisvoittaja digitaalisen rallicrossin MM-sarjassa – Jonne Ollikainen ja Tommi Hallman kaksoisvoittoon Daytonassa

Rallin MM-sarjaan vielä yksi osakilpailu lisää, kausi huipentuu Monzassa joulukuussa – Tommi Mäkiselle uutinen maistui: "Siellä on hyviä asfalttiteitä"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat