Marcus Grönholm palaa Tomin nuoteissa -ohjelmassa vuoden 1981 kohtalokkaaseen iltaan: "Onneksi en siihen kyytiin päässyt"

Tomin nuoteista -podcastin uusimmassa jaksossa palataan muun muassa vuoden 1981 tapahtumiin. Marcus Grönholm oli jo lähdössä isänsä kyytiin, mutta viime hetken päätös muutti suunnitelmat.

ralliautoilu
Marcus Grönholm.
Tomi Hänninen

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm kertoo Tomin nuoteista -podcastin uudessa jaksossa taustaa isänsä Ulf Grönholmin ja hänen kartanlukijansa Bob Rehnströmin kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta. Fiatin maahantuojan autolla Hankiralliin osallistumassa ollut Ulf Grönholm oli lähdössä testaamaan autoa Kirkkonummelle kilpailun aattoiltana. Ulfin poika, tuolloin 13-vuotias Marcus oli lähdössä istumaan isänsä kyytiin, mutta viime hetken päätös muutti suunnitelmat.

– Ehkä mä luulin enemmän, että olin pääsemässä kyytiin. Isä kuitenkin lopulta sanoi, että minun pitää mennä nukkumaan, kun aamulla oli koulua. Enemmänkin se oli minun toiveeni, ei lupaus. Onneksi lopulta sitten en siihen kyytiin päässyt, muistelee Marcus Grönholm kohtalokkaan illan tapahtumia.

Ulf Grönholmin Fiat Mirafiori osui vastakkaisesta suunnasta tulleen aura-auton keulaan. Grönholm ja Bob Rehnström kuolivat välittömästi. Markku Alénin kartanlukija Ilkka Kivimäki muistelee omassa podcast-jaksossaan tapahtumaa näin.

– Autossa oli vielä minun ja Markku Alénin nimet. Ensin onnettomuuspaikalla luultiin, että me olimme autossa. Olimme kuitenkin samaan aikaan Portugalissa. Poliisi soitti tuona yönä minun huoneeseen ja kysyi onko puhelimessa Ilkka Kivimäki? Sen jälkeen hän tiedusteli, että tiedänkö missä on Markku Alén? Kerroin hänen olevan viereisessä huoneessa. Siitä alkoi asia sitten selvitä, kertoo Kivimäki.

Onnettomuus jätti tietysti jälkensä, mutta ei vaikuttanut myöhemmin Marcus Grönholmin uravalintaan.

– Me ajattelimme, että elämä kuitenkin jatkuu. Äiti ei tietenkään ihan sataprosenttisesti tykännyt siitä, että aloin ajaa rallia, mutta ei hän mitenkään sitä kieltänytkään. Itse ajattelin asian niin, että isän onnettomuus oli sattunut yleisellä tiellä, eikä sillä ollut suoraan tekemistä rallin kanssa. Se oli eri asia, sanoo Grönholm.

Salaharjoittelua vai ei?

Grönholmin ralliura alkoi motorcross-harrastuksen loputtua, ja toisaalta myös sen avustuksella. Grönholm loukkasi polvensa pahasti, ja vakuutusyhtiö maksoi pysyvästi vammasta kertakorvauksena viisitoistatuhatta markkaa.

– Niillä rahoilla ostin ensimmäisen ralliauton. Se maksoi seitsemäntuhatta markkaa. Siitä se homma lähti.

Grönholmin ura koki takaiskun vuoden 1992 SM-sarjassa. Silloin valtaosa kisoista oli vielä pimeitä, eli kuljettajat eivät saaneet ennakkotutustua erikoiskokeisiin. Grönholmin ja kartanlukija Ilkka Riipisen hallusta löydettiin kuitenkin tietä kuvaavia muistilappuja, jotka johtivat ensin hylkäykseen ja myöhemmin myös kilpailukieltoon.

– Kaikki luulivat, että olin käynyt salaharjoittelemassa, mutta se ei ollut totta. Sain reitiltä varoituksia pahoista paikoista ja me kirjoitettiin ne jollekin pienelle lapulle. Järjestäjät löysivät ne laput yllätystarkastuksessa. Enemmän niistä taisi olla kuitenkin haittaa kuin hyötyä, sillä ajoin koko ajan varovasti niitä paikkoja odottaen. Mutta rike mikä rike, ei siinä ole selitettävää.

Sopimustarjouksia useista tiimeistä

Grönholmin ammattilaisuus alkoi vuonna 1999. Siihen asti yksityistiimillä hajanaisia MM-ralleja ajaneella kuljettajalla oli yhtäkkiä edessään sopimustarjous peräti viidestä eri tiimistä. Valinta kohdistui lopulta Peugeotiin, vaikka Toyota oli ykkösvaihtoehto.

– Peugeot halusi minut ja heidän kanssaan oli alustavasti jotain sovittu myös, mutta olin silti valmis menemään Toyotalle. Toyota-sopimuksen teko alkoi yhtäkkiä viivästyä. Eräänä päivänä Toyotalta ilmoitettiin, että Didier Auriolille oli löytynyt lisärahaa hänen pyytämäänsä palkkaan ja Toyota oli päätynyt häneen. Peugeot oli myös neuvotellut Auriolin kanssa, mutta tämän jälkeen he halusivat allekirjoittaa minun kanssa sopimuksen loppuun. Näin polkumme Peugeotin kanssa sitten yhdistyivät.

Jälkeenpäin voidaan sanoa, että Toyotan löytämä lisärahoitus Didier Auriolin palkkaan oli Grönholmille onnenpotku.

– Ilman sitä olisin mennyt Toyotalle ja se olisi ollut iso virhe, sillä he lopettivat rallissa pian tuon jälkeen.

Kaikki näytti selvältä, mutta Fordin tallipäällikkö Malcolm Wilson hämmensi vielä vähän sopimussoppaa.

– Malcolm lensi Suomeen tapaamaan minua. Hän löi sopimuspaperin eteen, ja siinä oli isompi palkka kuin Peugeotilla. Olin kuitenkin siinä vaiheessa jo riittävän pitkällä Peugeotin kanssa, joten sanoin Wilsonille "ei kiitos".

Marcus Grönholm lopetti uransa rallin MM-sarjassa kauden 2007 jälkeen. Nykyisin hän toimii vahvasti poikansa Niclaksen taustalla rallicrossin MM-sarjassa.

Lue myös:

Juho Hänninen ei saanut kruunua pitkälle ralliuralleen – nyt hän kertoo Tomin nuoteissa -podcastissa isosta pettymyksestään, kun sopimusta ei enää jatkettu

"Toivottavasti siihen puututtaisiin" – Toyotan suomalaispomo penää sääntömuutosta kovimman kilpakumppanin kuljettajaruletin hillitsemiseksi, asiantuntija eri linjoilla

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat