Kimi Räikköselle ehdottoman tärkeä uutinen Alfa Romeon tulevaisuudesta – samalla kilpailijat käyvät kulissipeliä, joka uhkaa koko F1-sarjan arvostusta

F1-sarjassa käydään kovaa vääntöä kuljettajamarkkinoilla, mutta myös suomalaiskuljettajien tiimien johtoportaista on kuulunut uutisia.

Formula 1

1

Valtteri Bottas (vas.), Toto Wolff (kesk.) ja Lewis Hamilton (oik.)
Valtteri Bottas (vas.), Toto Wolff (kesk.) ja Lewis Hamilton (oik.) ovat olleet Mercedeksen ydinkolmikko nyt neljän kauden ajan.Charles Coates/Getty Images

Valtteri Bottas oudossa tilanteessa

Mercedeksen suomaiskuljettaja Valtteri Bottas on oudossa tilanteessa tiimissään, kun F1-kautta on jäljellä enää viisi kilpailua. Tallin avainhahmoista vain Bottaksella on sopimus ensi kaudeksi.

Bottas teki jatkosopimuksen Mercedeksen kanssa ensi kaudesta jo elokuun alussa. Mutta reilut kaksi kuukautta myöhemmin tallitoveri Lewis Hamiltonilla ja tiimin johtajalla Toto Wolffilla ei ole vieläkään jatkosopimusta.

Wolff kertoi sunnuntaina sopineensa emoyhtiö Daimlerin johtajan Ola Källeniuksen kanssa, että "osapuolten yhteistyö jatkuu".

– Olemme nyt tilanteessa, jossa kaikki haluavat jatkaa yhteistyötä. Teemme Lewiksen kanssa töitä kuin erakot, ja tiimimme on mielestäni erityisen tehokas, Wolff avasi tilannetta uutistoimisto AFP:n mukaan.

Lewis Hamilton kuvaili myös kisaviikonloppuna, että jatkosopimus on todennäköisesti muodollisuus. Hamilton sanoi, että jatkosopimus ei ole ollut nyt prioriteettina.

Britti on halunnut varmistaa ensiksi seitsemännen maailmanmestaruutensa, jolla hän nousee kaikkien aikojen listan kärkeen Michael Schumacherin rinnalle.

– Olen täysin keskittynyt siihen nyt. Kun aika on oikea, pääsemme sopimuksen kimppuun, Hamilton totesi Sky Sportsille.

Hamilton on ajanut Mercedeksellä vuodesta 2013 alkaen. 35-vuotias britti on tehnyt tiimin kanssa aiemmin kaksi- tai kolmevuotisia sopimuksia. Hamilton on epävarma, sitoutuuko hän yhtä pitkäaikaisesti enää Mercedeksen F1-kuljettajaksi.

– En ole tehnyt päätöksiä, Hamilton sanoo.

– Haluan jäädä ja kun istumme alas, normaalisti olemme suunnitelleet kolmen vuoden jaksoja. Mutta nyt elämme tietysti erilaista aikaa. On myös auki, haluanko vielä jatkaa kolmea vuotta.

Koronaviruspandemian lisäksi F1-sarjan tulevaisuuden kuvaa hämärtävät kaudelle 2022 tulevat suuret sääntömuutokset.

– On niin monta kysymystä, joihin ei ole vastausta. Minua tavallaan innostaa myös, mitä vuonna 2022 tapahtuu ja millaisia autoja on, Hamilton sanoo.

Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh uskoo, että Mercedeksen outo tilanne johtuu suuremmasta kuviosta. Taustalla ovat asiantuntijan mukaan suuremmat järjestelyt ja pohdinnat kuin yksittäiset kuljettaja- tai tallipäällikkösopimukset.

F1-sarjaa hallinnut Mercedes oli pitkään vielä keväälläkin suurten huhujen keskipisteenä. Mercedeksen spekuloitiin jättävän paikkansa F1-sarjassa osaltaan emoyhtiö Daimlerin taloudellisten ongelmien takia. Autonvalmistajat ovat kärsineet suuria tappioita koronaviruspandemian aikana.

F1-sarja on ollut muutenkin kuin koronaviruspandemian takia suurten murrosten kourissa. Sarjan toimintaa hyvin pitkälle määrittävä Concorde-sopimus oli umpeutumassa tämän kauden lopuksi.

Uudesta Concorde-sopimuksesta tiimit pääsivät sopuun vasta elokuun puolivälissä eli Bottaksen sopimuksen julkistamisen jälkeen. Uusi sopimus takaa sen, että nykyiset tiimit jatkavat F1-sarjassa vuoden 2025 loppuun asti.

Concorde-sopimus on hyvin tärkeä, sillä siinä määritellään esimerkiksi sarjan kilpailuehdot sekä televisiotulojen ja palkintorahojen jakotapa. Uuden sopimuksen tarkoituksena on muun muassa tasata tulonjakoa, jotta kilpailu tasoittuisi radalla.

– Varmasti Mercedeksen omistajat ja päättäjät ovat olleet kriittisiä, että tiettyjen määrättyjen asioiden pitää tapahtua Concorde-sopimusta tehtäessä. Talouteen, rahanjakoon, sääntömuutoksiin ja tallien sananvaltaan liittyvät asiat piti olla ratkaistuna ennen kuin päästään jatkamaan, Mildh sanoo.

Samalla sarjan suurin tähti Lewis Hamilton on pystynyt miettimään, mihin suuntaan Mercedes on F1-sarjassa menossa. Bottaksen ympärille syntyneeseen outoon tilanteeseen on vaikuttanut Mildhin mukaan siis eniten Concorde-sopimuksen tekemisen kestäminen.

– Hamilton on pystynyt odottamaan rauhassa. Mielestäni hänellä ei silti pitäisi olla pitkässä juoksussa muuta osoitetta kuin Mercedes, Mildh sanoo.

Toto Wolffin rooli Mercedeksen F1-tiimissä on myös mielenkiintoinen, sillä hän omistaa tiimistä 30 prosenttia. Tämän kauden aikana julkisuudessa on myös vahvistettu tieto, että Wolff haluttiin F1-sarjan toimitusjohtajaksi (siirryt toiseen palveluun) Chase Careyn korvaajaksi.

Ferrari on kuitenkin myöntänyt, että he eivät halunneet kilpailijatallin pomon hyppävän suoraan koko sarjan johtoon. Siirto kaatuikin Ferrarin vastustukseen. F1-sarjan uudeksi toimitusjohtajaksi valittiin Stefano Domenicali, joka toimi vuosina 2008–2014 Ferrarin tallipäällikkönä.

– Wolffin kaltainen liikemies pystyy miettimään aika lailla, miten elää omaa elämäänsä. Wolff on erittäin varakas henkilö, vaikka ei tekisi yhtään töitä. Hänellä on suhteellisen nuori perhe. On paljon arvoja, jotka painavat vaakakupissa, Mildh pohtii Wolffin ratkaisun viivästymistä.

2

Kimi Räikkönen, Frederic Vasseur
Frederic Vasseur (oik). on tärkeä palanen Alfa Romeota, kuten myös Kimi Räikkönen (vas.).Yong Teck Lim/Getty Images for Richard Mille

Kimi Räikkösen tallipomo jatkamassa Alfa Romeolla ja se on tärkeä asia

Kimi Räikkösen tulevaisuudesta F1-sarjassa on ehditty spekuloida jälleen kerran jo todella pitkään tänä vuonna. Jo syyskuun lopussa ensimmäiset mediatiedot kertoivat Räikkösen jatkosta Alfa Romeolle. Huhut ja uutiset ovat voimistuneet nyt kuukauden aikana.

Asiantuntija Mildh on myös todennut useaan otteeseen, että uskoo Räikkösen vielä jatkavan F1-uraansa. F1-mediassa on paljon spekuloitu sitä, kuka Ferrari-junioreista on Alfa Romeon toinen kuljettaja ensi vuonna. Vaihtoehtoina spekulaatioissa on ollut niin nykykuljettaja Antonio Giovinazzi kuin myös F2-mestaruudesta kamppailevat Mick Schumacher ja Callum Ilott.

Vähemmälle huomioille on kuitenkin jäänyt, että Alfa Romeon F1-tiimin päällikkö ja toimitusjohtaja Frederic Vasseur ei ole vielä tehnyt sopimusta ensi kaudesta. Ranskalaispomo totesi Portugalissa, että hänellä on sopimus tallin toimintaa pyörittävän Sauberin kanssa kauden loppuun saakka. Hän kommentoi jatkoaan kuitenkin myönteiseen sävyyn.

– Sama juttu oli viime vuonna. Olen todella keskittynyt kehittämään tiimiä ensi kaudelle. En mieti henkilökohtaista tilannettani, Vasseur sanoi viime perjantain lehdistötilaisuudessa.

Jukka Mildh pitää tärkeänä, että Vasseur on ainakin henkisesti valmis jatkamaan Alfa Romeolla.

– Uskon, että tämä on Kimin kohdalla ehdottoman tärkeä asia. Vasseur on myös koko Alfa Romeon kehittymisen kannalta avainhenkilö. Alfa Romeon kehityksen jatkuminen edellyttää sen, että tuollainen kaveri jatkaa tallissa, Mildh sanoo.

– Mutta on jo pitkään puhuttu uhkakuvana, että Ferrari tarvitsisi myös tulevaisuudessa uuden tallipäällikön. Vasseur kuuluu edelleen koviin tallipäälliköihin sekä teknisesti että johtajana. Vasseurilla olisi varmasti ottajia muualla.

Ferrarin kausi on ollut todella heikko. Osa kriitikistä on kohdistunut tallipäällikkö Mattia Binottoon.

3

Alex Albon, Max Verstappen
Näky, jonka Red Bull haluaisi nähdä useammin. Tiimin kaksi kuljettajaa kamppailemassa tasaisesti. Etualalla ajava numero 23 on ollut tällä kaudella jäänyt numeron 33 Max Verstappenin jalkoihin.Armando Franca - Pool/Getty Images

Raaka paikka Max Verstappenin rinnalla auki

Suurta kuohuntaa F1-kuljettajamarkkinoilla on viime aikoina aiheuttanut Red Bullin toisen kuljettajan paikka. Lontoolaissyntyinen thaimaalainen Alex Albon on esiintynyt Max Verstappenin rinnalla hyvin epätasaisesti. Albon on MM-pisteissä vasta kahdeksantena, kun Verstappen on säännöllisesti kyennyt haastamaan kärjessä Mercedeksen kuljettajia.

Portugalin kilpailuviikonloppuna tallipäällikkö Christian Horner totesi, että Albonilla on kaksi kilpailua aikaa näyttää taitonsa ensi kauden kuljettajapaikkaa ajatellen. Portugalissa Albonilta ei kuitenkaan nähty mitään suurta. Hän jäi jopa Kimi Räikkösen taakse 12. sijalle.

Imolassa Albonilla alkaa olla käsillä viimeiset hetket näyttää, että hän saisi jatkaa Red Bullilla myös ensi kaudella. Tilanne Max Verstappenin rinnalla on ollut hyvin tuulinen.

Albon korvasi kesken viime kauden Pierre Gaslyn, joka ei onnistunut kilpailemaan täysverisesti Verstappenin rinnalla. Nyt Albon on ollut ongelmissa ja kakkostalli AlphaTauriin palannut Gasly on ollut yksi kauden suurimmista sensaatioista.

Monzassa peräti voittoa juhlinut Gasly on ennen kauden viittä viimeistä kisaa vain pisteen perässä Albonia.

Hornerin mukaan Albonia ei korvata toisella Red Bullin kasvatilla, vaan he hakevat tarvittaessa paikalle ulkopuolista kuljettajaa. Horner haluaa tasaisemman kuljettajakaksikon, jotta he voivat kamppailla Mercedestä vastaan.

Jukka Mildh on samoilla linjoilla Hornerin kanssa.

– Red Bull tarvitsee Verstappenin rinnalle todella kovan kuljettajan. Täytyy kuitenkin muistaa, että Red Bullin auto on yksi parhaista. Red Bull on tällä hetkellä toiseksi paras talli, Mildh sanoo.

Ensi kaudelle Red Bullille on tyrkyllä monta kokenutta kuljettajaa. Haasilta joutuvat lähtemään kauden päätteksi sekä Romain Grosjean että Kevin Magnussen. Racing Pointilla Sergio Perez joutuu työttömäksi, kun hän väistää Ferrarin Sebastian Vetteliä.

Tällä kaudella Racing Pointilla muutamassa kisassa tuurannut Nico Hülkenberg on noussut myös Red Bull -keskusteluihin mukaan hyvillä otteillaan.

Millainen paikka kuljettajalle on ajaa nuoren ja valovoimaisen supertähden Max Verstappenin kakkoskuljettajana?

– Jos ajatellaan esimerkiksi kuljettajien yhteispeliä, tilanne on todella vaikea. Max Verstappen on kuitenkin tällä hetkellä Red Bullin kuningas. Hänen eteensä tehdään kaikki asiat. Paikka on haluttu, mutta paikka on myös raaka, Mildh muistuttaa.

4

Romain Grosejan,  Kevin Magnussen
Mark Sutton/Pool via Getty Images

Alfa Romeon kilpailijoilla kovaa tuolileikkiä

Viime aikojen tapahtumat F1-kuljettajamarkkinoilla ovat tuoneet esiin taas tutun keskusteluaiheen eli uhkaavatko niin sanotut maksukuljettajat laskea F1-sarjan urheilullista arvoa?

Alfa Romeon kanssa MM-sarjan kahdeksannesta sijasta taistelevan Haasin kuljettajat Romain Grosjean ja Kevin Magnussen ilmoittivat ennen Portugalin kilpailuviikonloppua, että he eivät saa jatkaa tallissa enää ensi kaudella.

Tanskalaisen Magnussenin Jan-isä kritisoi kovin sanoin Haasin päätöstä.

– Talli tarvitsee ilmiselvästi tällä hetkellä enemmän rahaa kuin lahjakkuutta. On harmi, että on menty tähän pisteeseen F1-sarjassa, itsekin entinen F1-kuljettaja Jan Magnussen totesi tanskalaiselle BT:lle. (siirryt toiseen palveluun)

– Tietenkään en pidä tätä reiluna. Tässä päätöksessä ei ollut mitenkään kyse siitä, miten Kevin suoriutuu radalla.

Haasille on F1-spekulaatioiden mukaan tulossa ensi kauden kuljettajiksi venäläinen Nikita Mazepin sekä Ferrari-yhteistyön myötä joko Mick Schumacher tai Callum Ilott. Mazepinin Dmitri-isä on venäläinen miljardööriliikemies, joka olettavasti tuo suuren summan rahaa Haasille, jos hänen poikansa ajaa tallissa. Mazepin on jäänyt tällä kaudella selvästi F2-sarjan mestaruustaistossa Schumacherista ja Ilottista. Hän on ennen kahta viimeistä kilpailua sarjassa kuudentena.

Haasin tallipäällikkö Günther Steiner ei kommentoinut ensi kauden kuljettajakokoonpanoaan Portugalissa. Mutta Steiner myönsi, että kuljettajavaihdoksiin ajoivat taloudelliset syyt.

– Jos löytää vähemmän maksavan tai sponsoreita tuovan kuljettajan, se on fantastista. Tällä hetkellä meidän pitää mielestäni sijoittaa rahamme autoomme. Ensi vuoden auto on hyvin samanlainen kuin tämän vuoden auto, koska joidenkin osien kehitys on jäädytetty. Mutta meidän pitää keskittyä vuoden 2022 muutoksiin. Meidän täytyy investoida autoon ja käyttää rahamme niin hyvin kuin on mahdollista, Steiner sanoi (siirryt toiseen palveluun).

Jukka Mildhin mukaan amerikkalaistalli Haasissa pitääkin tehdä jonkinlaisia muutoksia, jotta autourheilun kuninkuusluokassa on kannattavaa olla mukana.

– Silloin yksi säästettävä asia on kuljettajien palkat. Jos joku tulee omalla rahalla ajamaan, se on yksi vaihtoehto. Mutta Haasilla kuljettajan tason pitää olla kova, jotta he pääsisivät myös tiiminä eteenpäin, Mildh toteaa.

George Russell
George Russell on ollut viikon ajan hämmentävässä tilanteessa Williamsilla.Mario Renzi - Formula 1/Formula 1 via Getty Images

Haasiakin kuumempaa keskustelua on käyty aiheesta toisen tämän kauden Alfa Romeon kovan kilpailijan kohdalla. Vaikka Williams julkisti jo heinäkuussa George Russelin ja Nicholas Latifin jatkavan tallissa, kuljettajatilanne on muuttunut hämäräksi viime aikoina.

Heinäkuun jälkeen talli on saanut uudeksi omistajaksi amerikkalaisen sijoitusyhtiön, kun Williamsin perhe myi perinteikkään tiiminsä Dorilton Capitalille. Italiankielinen Motorsport kertoi puolitoista viikkoa sitten (siirryt toiseen palveluun), että uudet Williamsin omistajat olisivat kiinnostuneita palkkaamaan Racing Pointilta ilman jatkosopimusta jääneen Sergio Perezin. Meksikolainen Perez toisi mediatietojen mukaan Williamsille suuren rahapotin tukijoiltaan. Perez on ajanut myös hyvin tällä kaudella Racing Pointilla.

Perezin tulo Willamsille tarkottaisi sitä, että hänen tieltään saisi siirtyä pois paljon hehkutettu superlahjakkuus George Russell. Nuorta brittikuljettajaa on pidetty yhtenä sarjan suurimmista tulevaisuuden tähdistä Red Bullin Max Verstappenin ja Ferrarin Charles Leclercin rinnalla. Siksi spekulaatio on puhuttanut paljon.

Jos Perez tulisi Williamsille, Mercedes-juniori Russell olisi oletettavasti jäämässä ilman kisakuljettajapaikkaa. Nicholas Latifin Michael-isä nimittäin on antanut Williamsille isoa taloudellista tukea. Michael Latifi on liikemies, joka on rikastunut elintarvikebisneksellä. Siksi tulokaskuljettaja Latifi saisi todennäköisesti myös jatkaa tallissa.

Williamsin väliaikainen tallipäällikkö Simon Roberts heitti perjantaina huhuihin vielä lisää liekkiä, kun hän ei suostunut vahvistamaan Russelin ja Latifin jatkoa tallissa ensi kaudella.

Russell otti voimakkaasti kantaa spekulaatioihin sunnuntain Portugalin GP:n jälkeen. Hän syytti Sergio Perezin leiriä rajusta kulissipelistä.

– Mielestäni tämä kaikki spekulaatio on todennäköisesti syötetty Perezin leiristä. He yrittävät painostaa muita tiimejä, jotta Red Bullilla tehtäisiin päätöksiä, Russell sanoi Autosportin mukaan.

– Se on kantani asiaan. Minulla on sopimus. Minulla ei ole mitään huolehdittavaa. Keskityn vain omaan työhöni.

Russell sanoo keskustelleensa Williamsin uusien omistajien kanssa ja kertoo odottavansa lisäselvyyttä tulevaisuuteensa seuraavan viikon aikana. Russelin mukaan uudet omistajat eivät haluaisi kommentoida sopimusasioita julkisuudessa. Brittikuljettajan mukaan myös Robertsin kommentit otettiin irti kontekstistaan.

– Omistajat kertoivat, että heillä ei ole hajuakaan siitä, mistä huhut ovat lähteneet liikkeelle, Russel vakuutti.

Saksalainen Auto Motor und Sport kertoi (siirryt toiseen palveluun) kuitenkin, että heidän tietojensa mukaan Russelin ja Latifin sopimuksista olisi löydetty porsaanreikiä, joiden avulla ensi kauden kuljettajakokoonpanoa on vielä mahdollista muokata ilman sanktioita. Lehden tietojen mukaan Perez toisi Williamsille kolme miljoonaa euroa sponsorirahaa. Summasta on otettu pois meksikolaisen oma palkka.

Jukka Mildh myöntää, että yllä mainitun kaltaiset peliliikkeet ovat iso uhka F1-sarjan urheilulliselle arvostukselle. Samaan hengenvetoon Mildh muistuttaa, että samanlainen uhka on ollut päällä aiemminkin F1-sarjassa. Aiemminkin sarjan historiassa kuljettajat ovat pystyneet ostamaan tallipaikkoja sponsoriensa tuella.

– F1 on myös liiketoimintaa. Se ei välttämättä aina palvele urheilullisia lähtökohtia, Mildh huomauttaa.

Williamsin tilanne on siinä mielessä mielenkiintoinen, että se kuvastaa Mildhin mukaan tallin suurta muutosta. Williams on aiemmin tullut tutuksi monen nuoren kuljettajan kasvualustana sen jälkeen, kun perhetallin omat mahtivuodet olivat ohi. Sitä kautta talli on myös pystynyt saamaan rahaa, kun heidän kuljettajansa ovat lähteneet muihin talleihin.

Mediatietojen mukaan Williams sai esimerkiksi kymmenen miljoonaa puntaa, kun Mercedes osti Valtteri Bottaksen sopimuksen ulos Williamsilta vuodeksi 2017.

– Williamsilla päätöksenteko tulee uusien omistajien myötä muuttumaan aika lailla. Samalla myös arvot muuttuvat, Mildh toteaa.

Lue lisää:

Kimi Räikkönen laittoi F1-maailman sekaisin ja osoitti arvonsa: "Ihan varmasti on tullut kyselyitä muista tiimeistä" – Bottaksen hyytymisen takana mestarillinen maltti

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme