Hyppää sisältöön

E-urheilun tähtipelaaja Miikka Kemppi kertoo nyt lajin vaietusta puolesta – miljoonavoittojen hintana omien rajojen ylitys ja uupumus

E-urheilu on miljoonabisnestä, mutta pelaajien hyvinvointi on vaakalaudalla. Yhä useampi huippupelaaja on kokenut uupumuksen.

Miikka "suNny" Kemppi kertoo avoimesti e-urheiluammattilaisuuden raskaista puolista. Kuva: Jussi Jääskeläinen / ENCE

– Kesäloman jälkeen tajusin, että olen ollut tänä vuonna aivan rikki. Siinä hetkessä sitä ei tietenkään huomaa, kun kilpailuvietti on kova ja sitä haluaa aina suoriutua parhaalla mahdollisella tasolla.

26-vuotias Miikka Kemppi puhuu e-urheiluammattilaisuuden vaativuudesta avoimesti. Vaikka suuren yleisön huomio kiinnittyy helposti lajin jopa valtaviksi nouseviin palkintosummiin, on tilipäivän eteen tehtävä valtavasti töitä kovassa kansainvälisessä kilpailussa pärjätäkseen. Kolikon kääntöpuolella voi vaania uupumus.

– Olin vuonna 2018 yli puolet vuodesta reissussa. Turnausten vuoksi se ei ole pelkkää Euroopassa reissaamista, vaan mukaan sekoitetaan Amerikkaa ja Aasiaa, Kemppi toteaa.

– Rytmit menevät jatkuvasti sekaisin ja aikaeroväsymys iskee todella rajusti. Aika nopeasti sellaisessa rumbassa menee burnoutiin.

Kemppi on yksi ensimmäisistä suomalaisista e-urheilijoista, jotka etenivät urallaan täysammattilaisiksi. Vuodesta 2016 lähtien ammatikseen pelannut Kemppi on ehtinyt pelata Counter-Strike: Global Offensive -peliä maailman kovimmalla kärkitasolla jo lähes viiden vuoden ajan.

Ensimmäiset oireet uupumuksesta iskivät Kemppiin vuonna 2018. Nuori vantaalainen oli noussut saksalaisen Mousesports-joukkueen kanssa lähelle maailman huippua, mutta Kemppi huomasi nukkuvansa huonosti ja keskittymiskykynsä kärsineen.

– Ajatukset pyörivät jatkuvasti pelissä, vaikka en olisi edes koskenut tietokoneeseen. Halusin jatkuvasti pelata paremmin, mutta jokainen vastoinkäyminen tai epäonnistuminen pelissä tuntui maailman pahimmalta asialta eikä pelaaminen tuntunut hyvältä, Kemppi kertoo.

Kemppi pelasi saksalaisen Mousesportsin riveissä elokuusta 2017 maaliskuuhun 2019. Kuva: Rapa Media

– Kun en pelannut, ajattelin, että minun pitäisi pelata. Ajatukset pyörivät jatkuvasti samaa kehää, mutta lepäämään ei päässyt, kun piti kiertää turnauksesta toiseen.

Kempin päivittäinen tekeminen muuttui paikallaan junnaamiseksi. Kun peli ei kulkenut eikä joukkueella ollut aikaa pitää lepohetkiä tai harjoitella riittävästi, tuli peli jo uniinkin. Joukkueen tulokset alkoivat heikentyä harjoittelun jäädessä ottelurumbassa taka-alalle.

– Puskin itse aika pitkään vain laput silmillä eteenpäin. Mousesports oli minulle ensimmäinen huippujoukkue, jossa pelasin, joten halusin vain lisää ja lisää otteluvoittoja. En vielä ymmärtänyt, että lepo ja palautuminen on A ja O siihen, että otteluissa jaksaa.

Tilanteensa tajuttuaan Kemppi ehdotti joukkuekavereilleen, että he voisivat jatkossa valikoida turnausosallistumisensa tarkemmin ja pelata vähemmän otteluita. Toiveissa oli harjoitteluun panostaminen, jotta joukkueen tulokset kääntyisivät toiseen suuntaan.

– Syystä tai toisesta se ei sitten onnistunut. Organisaatio linjasi, että turnauksia on sovittu pelattavan tämä määrä ja niihin on osallistuttava. Joukkueen toiminnassa ei kunnioitettu riittävästi sitä, mitä mieltä me pelaajat olimme pelimääristä, Kemppi sanoo.

– Pelaaminen aiheutti minulle enemmän stressiä kuin mitään muuta. Tilanne meni lopulta niin pahaksi, että lähdin sitten vain pois ja olin mieluummin 8 kuukautta pelaamatta. Minulle tuli sellainen pakokauhu, että oli parempi vain lopettaa. Sanoin, että en vain jaksa enää.

Yhä useampi huippupelaaja uupunut

Tutkimusyhtiö Sponsor Insight kertoi viime vuonna e-urheilun nousseen Suomessa jo nuorten miesten silmissä kiinnostavimmaksi urheilulajiksi ohi jääkiekon. Videopelien pelaaminen ammatikseen kuulostaa varmasti myös monien mielestä houkuttelevalta uravaihtoehdolta.

Työn mukavien puolien, kuten menestyksen ja vuodessa jopa satoja tuhansia euroja yksittäisille pelaajille tuovien turnausvoittojen vastapainona pelaajat voivat uupua ja kokea muita terveysongelmia. Normaalioloissa peliturnauksia pelataan tiukoilla aikatauluilla viikosta toiseen – huippupelaajien arki on käytännössä jatkuvaa hotellielämää ja mannertenvälisiä lentoja.

E-urheiluammattilaisen arki ei ole mitään jet set -elämää, Kemppi muistuttaa. Maailman kiertäminen turnausten perässä käy pidemmän päälle raskaaksi ja uuvuttaa pelaajia.

Kemppi ei ole ainoa pelaaja, joka on kokenut uupumuksen.

Uutisia pelaajien sairauslomista on tänä vuonna kuulunut enemmän kuin aikaisemmin. Esimerkiksi CS:GO-maailmaa viime vuosina hallinneen tanskalaisen Astralis-joukkueen pelaajista kaksi, Lukas Rossander ja Andreas Højsleth jättäytyivät kesän kynnyksellä burnoutin vuoksi pois tanskalaisjoukkueen pelaavasta kokoonpanosta.

Andreas "xyp9x" Højsleth (keskellä) ja Lukas "gla1ve" Rossander (3. oikealta) jättäytyivät tänä vuonna useiksi kuukausiksi pois joukkueestaan burnoutin vuoksi. Kuva: FACEIT

Kemppi itse uskoo e-urheilijoiden uupumisen olevan laajempi ilmiö kuin miltä se esille tulleiden tapausten valossa vaikuttaa. Monet stressin kanssa kamppailevat pelaajat pyrkivät korjaamaan tilannetta kaikessa hiljaisuudessa. Apuna voi olla esimerkiksi psykologi, joka antaa pelaajalle työkaluja tilanteen käsittelyyn.

– Psykologin kanssa jutellessa on ollut helpottavaa kuulla, että en ole tuntemusteni kanssa yksin. Ei ole myöskään kyse siitä, että vain CS:GO-pelin pelaajat uupuisivat, vaan samaa ongelmaa on myös muissa peleissä.

Avaimet ongelman ratkaisuun eivät ole pelaajien käsissä, Kemppi arvioi. Turnausjärjestäjiltä ja joukkueiden taustaorganisaatioilta vaadittaisiin ratkaisuja uupumisten kitkemiseksi lajista esimerkiksi ottelukuormaa keventämällä.

Jaksamisen kannalta hyvänä kehityksenä Kemppi mainitsee kaikille avointen turnausten muuttumisen liigoiksi, joihin osallistuvilla joukkueilla on sopimukset liigajärjestäjän kanssa. Pelaajille jää enemmän aikaa harjoitteluun ja palautumiseen, kun huipputasoa lähentelevien joukkueiden ei tarvitse enää osallistua karsintaturnauksiin päästäkseen mukaan koviin peleihin. Samalla myös otteluiden rytmitys pysyy tasaisempana, joten pelaajat voivat rakentaa arkensa otteluiden ympärille.

“Ei sieltä enää ollut mitään reittiä ylös”

Miikka Kempin ei ollut tarkoitus tehdä pelitauostaan aivan kahdeksan kuukauden mittaista. Koska hänen pelaajasopimuksensa Mousesportsin kanssa oli kuitenkin yhä voimassa, oli organisaatiolla oikeus päättää, mihin hintaan Kemppi olisi ostettavissa toisen joukkueen riveihin.

Pelitauon aikana Kemppi panosti perusasioiden laittamiseen oikealle tolalle.

– Tajusin, että juuri tätä olen tarvinnut. Opin silloin ymmärtämään, kuinka suuria asioita uupumus, stressi ja lepo lopulta ovat ihmiselle.

Elokuussa 2019 Kemppi siirtyi lopulta suomalaiseen ENCEen eli organisaatioon, jonka riveissä hänen ammattilaisuransa alkoi vuonna 2016. Kempin paluu kasvattajaseuraansa hämmästytti joukkueen fanit.

Kemppi palasi syksyllä 2019 takaisin suomalaisen ENCEn riveihin. Kuva: StarLadder

Kemppi astui ENCEssä joukkueen kantavana voimana pidetyn Aleksi "Aleksib" Virolaisen paikalle sen jälkeen, kun Virolainen oli fanien yllätykseksi siirretty pois pelaavasta kokoonpanosta. Pelinsisäisenä johtajana toiminut Virolainen oli rooliltaan ja pelityyliltään hyvin erilainen pelaaja kuin Kemppi, joten pelaajavaihdos ei sujunut kivuttomasti.

– Heti, kun tulin ENCEen, huomasin olevani ihan väärä pelaaja tähän joukkueeseen. Ei minulla ollut mitään mahdollisuutta pelata niin, kuin haluaisin sitä itse pelata ja missä tiedän olevani hyvä. Se ei ollut kenenkään joukkueen yksittäisen pelaajan vika, kokonaisuus ei vain toiminut, Kemppi toteaa.

Kemppi hyppäsi joukkueen mukaan heti Virolaisen viimeisen, puolivälieräpettymykseen päättyneen Berliinin major-turnauksen jälkeen. Joukkueella oli edessään kolme turnausta alle kuukauden sisällä huonolla valmistautumisella.

Tulos ei ollut hyvä. Kahdeksan kuukauden ottelutauon jäljiltä Kemppi oli itse viimein takaisin pelikunnossa, mutta hän huomasi huolestuttavia merkkejä joukkuekavereissaan.

– Muilla pelaajilla oli jo siinä vaiheessa takanaan todella rankka vuosi ja se näkyi jätkistä. Pelasimme heti alkuvaiheessa kolme tapahtumaa käytännössä peräkkäin ilman mitään harjoittelua. Hirveän paineen ja muun sellaisen vuoksi joukkue vaan vajosi niin pohjalle, ettei sieltä nousta ylös.

ENCEn sukeltaminen turnaus toisensa perään iski kovaa myös joukkueen intohimoisiin faneihin, jotka purkivat pettymystään pelaajavaihdokseen. Monelle viimeinen niitti oli Jani "Aerial" Jussilan julkisuuteen antama haastattelu, jossa Jussila kertoi joukkueen halunneen Kempin Virolaisen tilalle tämän mukanaan tuoman tulivoiman vuoksi.

Sosiaalisessa mediassa Kemppi sai osakseen rajua palautetta.

– Se koko homma oli aivan älytön, kun kyse oli kuitenkin vain siitä, että minut pyydettiin joukkueeseen pelaamaan toisen pelaajan tilalle. Kestän kyllä kritiikkiä enkä anna sen hetkauttaa minua, mutta minulle paha juttu oli se, kun perhettäni vastaan alettiin hyökkäämään sosiaalisessa mediassa.

Samalla myös Kempin jaksaminen oli jälleen koetuksella. Vaikka vantaalainen oli taas innoissaan pelaamisesta, iski joukkueen matalaliito myös uusimpaan vahvistukseen.

– Oma tekeminen oli kunnossa, mutta hommat eivät menneet muista syistä kunnolla ja aloin huomata taas samanlaisia ongelmia kuin aiemmin. Päätin silloin vähentää pelaamista ja keskittyä lepoon, liikuntaan ja syömiseen entistä enemmän.

Kuva: StarLadder

Paine pelaajien harteilla kasvoi, kun menestystä ei alkanut kuulua. Kemppi myöntää, että joukkueen olisi pitänyt puhaltaa pilliin siinä vaiheessa, kun pelaajat alkoivat väsyä. Kuormitus oli selkeästi liikaa.

– Tähän vuoteen lähdettiin lopulta niin, että meillä oli neljän päivän joululoma. Vuosi 2019 oli yhtä vuoristorataa eikä pelaajilla ollut yhtään taukoa missään vaiheessa. Vaikka jengissä pelaisi viisi s1mpleä, se olisi vain liikaa, Kemppi toteaa viitaten maailman ykköspelaajaksikin valittuun Aleksandr "s1mple" Kostylieviin.

Jäljellä menestyksen savuavat rauniot

ENCE yritti vielä alkuvuonna korjata joukkueen ongelmia. Kempistä tehtiin joukkueen pelinsisäinen johtaja ja pelaajille annettiin paremmat mahdollisuudet pelata sellaista peliä, jossa he loistavat. Vaikka joukkueella kulki muutosten myötä paremmin, totesivat pelaajat päätyneensä umpikujaan.

– Kyseisen viisikon osalta toivo oli jo menetetty sen pohjakosketuksen takia. Ei sieltä enää ollut mitään reittiä ylös.

Pohjakosketuksen jälkeen koko joukkue on murentunut Kempin ympäriltä. Keväällä 2019 sensaatiomaisesti Katowicen major-turnauksessa hopeaa juhlineesta viisikosta on jäljellä enää vain yksi pelaaja, Aleksi "allu" Jalli.

Lista reilun vuoden aikana tehdyistä pelaajavaihdoksista on lähes uuvuttavaa luettavaa: Aleksi Virolainen vaihtui Kemppiin, Sami "xseveN" Laasanen Elias "Jamppi" Olkkoseen, sairauslomalle lokakuussa jäänyt Jani "Aerial" Jussila korvattiin Joonas "doto" Forssilla ja tällä viikolla motivaatio-ongelmien vuoksi pois jättäytyneen Jere "sergej" Salon paikka tilkittiin ainakin tilapäisesti Tuomas "SADDYX" Louhimaalla.

Lopulta vaikuttaa siltä, että menestyksestä maksettiin kovaa hintaa.

Henkilökohtaiselta kantilta Kempillä menee paremmin kuin pitkään aikaan. Hyvinvoinnin eteen tehty työ kantaa hedelmää.

– Nyt minulla on taas pitkästä aikaa olo, että jaksaminen on kunnossa. Pystyn taas pelaamaan riittävästi.

Lue myös: