Huippukautta ajavalle rallilahjakkuudelle väläytetty mahdollisuutta kisoihin WRC-autolla – M-Sportin suomalaiset joutuvat vielä odottelemaan sopimuksiaan

Rallin MM-sarjassa sopimustilanteet ovat M-Sportia lukuun ottamatta pitkälti selvillä.

ralliautoilu
Jari Huttunen ralliautossa.
Jari Huttunen on ajanut kuluvalla kaudella valikoituja MM-ralleja Hyundai i20 R5 -autolla.Tomi Hänninen

MM-rallin tuleva kausi alkaa kahden kuukauden kuluttua, mutta osalla talleista kuljettajatilanne on edelleen levällään.

Yksi sopimustilanteen ratkeamista odottava kuljettaja on 26-vuotias Jari Huttunen, joka on säväyttänyt tällä kaudella R5-autolla. Huttunen on ajanut Hyundailla Puolan mestaruussarjaa ja kolme MM-rallia WRC3-luokassa.

Suomalainen voitti tällä kaudella Puolan rallisarjan mestaruuden. Ajamistaan MM-ralleista Huttunen on voittanut kaksi ja sijoittunut kerran toiseksi. Tämä saldo oikeuttaa WRC3-sarjan toiseen sijaan ennen ensi viikon viimeistä osakilpailua Monzassa.

Huippuotteet on huomattu Hyundain tallissa. Huttusen manageri Marcus Grönholm kuitenkin sanoo Yle Urheilulle, ettei kaksikko tiedä ensi kaudesta juuri mitään.

– Hyundailla ollaan erittäin kiinnostuneita kyllä, mutta Jaria ei olla vielä nostamassa tehdastiimiin, mitä kaikki odottavat ja haluaisivat. Siellä on niin hirveä tungos ja monta kuskia. Mutta jalka on hyvin oven välissä.

Adamo sanoi, että he ovat suunnitelleet ainakin yhtä WRC-kisaa Jarille, ehkä enemmänkin.

Marcus Grönholm

Grönholm odottaa, että hänen suojattinsa tilanne ratkeaa viimeistään Monzan kilpailun jälkeen. Yhden positiivisen signaalin Grönholm on saanut Hyundain tallipäälliköltä Andrea Adamolta.

– Kyllä Jarin ensimmäinen WRC-kisa voi olla ensi vuonna. Toivoin, että Jari saisi ajaa jonkin WRC-kilpailun, niin Adamo sanoi, että he ovat suunnitelleet ainakin yhtä WRC-kisaa Jarille, ehkä enemmänkin.

Huttunen itse sanoo, ettei hänellä ole vielä tarkempaa tietoa siitä, missä hän ensi kaudella ajaa.

– Minulla ei ole itsellä oikeastaan mitään tietoa, mitä minä ensi vuonna ajan, mutta sanotaan näin, että jos tämän vuoden tulokset eivät riitä siihen, että saan mitään hommia Hyundailta, ei kai minulla sitten rahkeet parempaan riitä, Huttunen hymähtää.

Vain M-Sportin kuljettajatilanne auki

Rallin WRC-sarjassa Toyota on jo julkaissut kuljettajasopimuksensa ensi vuotta koskien. Hyundai on kertonut kahdesta kuljettajasopimuksestaan. Sen sijaan pääsarjan kolmas talli M-Sport on vasta aloittanut neuvottelut kuljettajien kanssa.

M-Sportin riveissä Fordeilla ovat ajaneet tänä vuonna suomalaisista Teemu Suninen ja Esapekka Lappi.

Sunisen managari Timo Jouhki ei osaa vielä arvioida sitä, kuinka todennäköisesti hänen suojattinsa ensi kaudella WRC-sarjassa nähdään.

– Sitä on hyvin vaikea sanoa, koska ainoa mahdollisuus on M-Sport, sillä Toyotalla ja Huyndailla on jo kuskit. Oli niin tai näin, siihen ei ole väliin tulemista.

Lappi kertoo Yle Urheilulle, että hänen neuvottelunsa alkavat todenteolla vasta joulukuussa Monzan osakilpailun yhteydessä.

– Itselleni sopimustilanne selkiytyy ensi viikolla, mutta se on eri asia, milloin siitä medialle kerrotaan.

M-Sport on aiemminkin venyttänyt tärkeitä päätöksiä myöhäiselle. Esimerkiksi Lapin tämän vuoden sopimuksesta talli kertoi vasta tammikuun alkupäivinä. MM-sarja alkoi Monte Carlosta tammikuun 23. päivänä.

– Jostain syystä tuntuu, että he venyttävät noita päätöksiä niin myöhään kuin mahdollista. Osittain varmaan ymmärrän sen syyn ja osittain en. Olisi kuskeille aika paljon helpompaa, jos tietäisi monta kuukautta ennakkoon, mihin on valmistautumassa, Lappi sanoo.

MM-rallin kausi 2021 alkaa tuttuun tyylliin Monte Carlosta tammikuun 21. päivänä.

"Epäammattimaisuus on huokunut"

M-Sport ei toimi MM-sarjassa Fordin täydellä tuella, vaan kiertää sarjaa yksityistallina. Läpi kauden on kerrottu, että M-Sport on kärsinyt rajuista talousvaikeuksista. Autoja ei esimerkiksi testattu lainkaan Meksikon ja Viron MM-rallien välillä, eli noin puoleen vuoteen.

Sardinian MM-rallin jälkeen sarja on ollut taas tauolla, liki kahden kuukauden ajan.

Esapekka Lappi kertoo, ettei ole tuona aikana päässyt ajamaan lainkaan WRC-autolla. Treenit ovat koostuneet fysiikkaharjoituksista ja simulaattorilla ajamisesta. Harvassa olleet testiajot ovat hankaloittaneet kauden läpiviemistä.

– Aika vaikeaa on arvioida omaa kauttani, kun on vähän koko ajan sellainen fiilis, etten ole päässyt edes näyttämään, mitä sitä osaisin tehdä. En tiedä suoranaisesti, miksi on sellainen fiilis.

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi odottelee vielä sopimusneuvottelujen alkua.AOP

Lappi kritisoi sitä, että talli on ajanut testejä vain yhden päivän ajan ennen Monte Carlon, Ruotsin ja Meksikon MM-ralleja.

– Tuntuu, että on menty vain osallistumisen ilosta kisoihin. Silloin jo lähtökohta on vähän väärä. Varsinkin, kun minulla on ohkainen kokemus tuosta autosta, on menty uusiin olosuhteisiin, eikä ole ajettu valmistavia testejä. Silloin auto ei ole ollut ehkä ihan optimaalinen minulle niissä kisoissa, Lappi sanoo ja jatkaa:

– Jotenkin sellainen epäammattimaisuus on huokunut tässä koronan siivittämänä. Toki ymmärrän tilanteen, että on haastavaa, mutta kun tietää jo lähtökohtaisesti kisaan mennessä, ettei aja voitosta tai ei ole siihen mahdollisuutta ajamalla, niin ei se paras lähtökohta ole. Minä en ole kuitenkaan siellä sen takia, että on siistiä ajaa, vaan haluan pärjätä.

Aiheesta lisää sunnuntaina, jolloin Tomin nuoteista -podcast rantautuu poikkeuksellisesti Yle Puheelle. Erikoisjakso kuullaan kello 14.45 alkaen. Jakso on kuunneltavissa myöhemmin Yle Areenassa.

Lue myös:

MM-rallin sääntömuutokset myöhästyneet rajusti, Tommi Mäkinen pelkää koko sarjan tulevaisuuden puolesta: "Voi aiheuttaa jopa tiimien vetäytymistä"

Suomalainen rallijohtaja Jarmo Mahonen paljastaa Tomin nuoteista -podcastissa: kaksi isoa valmistajaa kiinnostuneita MM-ralliin liittymisestä

Koronapandemia käänsi Ogierin pään – jatkosopimus Toyotalla sai sinetin

Emil Lindholm sai aikaisen ja mieluisan joululahjan – ajaa kauden viimeisessä MM-rallissa

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat