Suora

  • Pernilla Böckermanin tie vastoinkäymisten kautta parrasvaloihin: Selkäkivut, kiusaaminen ja ilkeät kommentit eivät pysäyttäneet - nyt sometähti haluaa huipulle urheilijana
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Suomalainen rallijohtaja Jarmo Mahonen paljastaa Tomin nuoteista -podcastissa: kaksi isoa valmistajaa kiinnostuneita MM-ralliin liittymisestä

Tomin nuoteista -podcastin uusimmassa jaksossa Jarmo Mahonen muistelee myös Jyväskylän MM-rallin ikäviä vuosia 1995 ja 1996.

ralliautoilu
FIA:n rallipomo Jarmo Mahonen haluaa viedä MM-rallisarjan uusien yleisömassojen eteen.
Jarmo Mahonen kuvattuna vuonna 2016.Miika Wuorela

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Autourheilun kansallisen keskusliiton puheenjohtaja Jarmo Mahonen muistelee uudessa Tomin nuoteista -podcastin jaksossa Suomen MM-rallin murroksesta. Rallin MM-sarja alkoi muuttua 90-luvun alkuvuosina ja samassa muutoksessa piti myös Suomen osakilpailun pysyä mukana. Perinteinen Jyväskylän Suurajot oli tullut tiensä päähän 90-luvun alussa. Myös kilpailun järjestelyorganisaatiota piti uudistaa.

– Siihen asti rallin järjestäminen oli Jyväskylän Suurajot ry:n hallussa, mutta heidän osalta taloudellinen tilanne alkoi olla tukala. Velkaa oli kolme miljoonaa markkaa, joten liitto otti kisan järjestelyoikeudet hoitaakseen. Liitto otti velat hoitaakseen ja samassa yhteydessä alkoivat myös neuvottelut Nesteen kanssa isommasta sponsoroinnista. Siitä tulikin todella pitkä suhde, mikä lienee pisin kisan sponsorin välinen koko MM-sarjan historiassa, kertoo Mahonen.

Samassa yhteydessä muuttui myös kilpailun nimi. Perinteinen Jyväskylän Suurajot jäi historiaan, mutta ei pelkästään uuden nimisponsorin takia.

– Jyväskylän Suurajot ry omisti tuon nimen ja olisimme saaneet vuokrata yhdistykseltä sen käyttöömme. Hintapyyntö oli kuitenkin sellainen, ettei meillä siinä vaiheessa ollut varaa vuokrata nimeä. Teimme päätöksen, ettei niillä ehdoilla kannattanut neuvotteluja jatkaa, joten päätimme alkaa rakentaa kokonaan uutta brändiä.

– Taustalla oli tietysti myös se, että ry:n porukka ajatteli meidän tulleen ryöstämään rallin itsellemme, mutta kyllä totuus on se, että taloudellisen tilanteen takia meillä ei välttämättä olisi enää koko MM-rallia Suomessa, jos liitto ei olisi ottanut kisan järjestämisoikeuksia itselleen.

Mahonen muistelee jaksossa myös ikäviä vuosia 1995 ja 1996. Vuonna -95 Bruno Thiry ajoi nolla-autolla erikoiskoetta pitkin kävelleen nuoren naisen päälle. 20-vuotias katsoja sai välittömästi surmansa.

Vuotta myöhemmin tanskalaisen Karsten Richardtin Mitsubishi syöksyi kilpailun avauserikoiskeella Harjulla yleisön sekaan. Turmassa kuoli 45-vuotias belgialainen valokuvaaja, yhdeksän katsojaa loukkaantui vakavasti ja 27 sai lievempiä vammoja.

– Harjun tapauksessa olimme tehneet virheen jo papereiden tarkistuksessa. Tanskalaisparilla ei ollut liikennevakuutus voimassa erikoiskokeilla. Onneksi ilmeni, että Suomessa Liikennevakuutuskeskuksen puolesta vakuutus oli voimassa.

– Taustalla syntyi kuitenkin kina rahasta, sillä Liikennevakuutuskeskus ryhtyi perimään rahaa tanskalaiselta vakuutusyhtiöltä, joka puolestaan alkoi periä rahoja Tanskan autourheiluliitolta. Liitto olisi mennyt tämän myötä konkurssiin. Prosessi oli todella pitkä. Käsittääkseni Tanskan valtio tuli apuun ja asia ratkesi sitä kautta.

Tapauksen jälkeen rallin turvallisuuteen alettiin kiinnittää entistä enemmän huomiota.

Mikko Hirvonen.
Mikko Hirvonen.EPA

– Kävimme tapauksen myötä oikeutta, mutta meillä oli kaikki turva-asiat sen aikaisten määräysten mukaisia, joten syytteitä ei nostettu. Sen jälkeen meillä alkoi sisäisesti isot selvitystyöt, millä saisimme turvallisuutta parannettua. Ikävää on se, että tällaisen piti tapahtua, ennen kuin nykyisinkin voimassa olevat muutokset saatiin aikaan.

Jarmo Mahonen siirtyi kansallisen liiton palveluksesta FIA:n rallipäälliköksi vuonna 2012. Mahosta odotti laji, joka oli kansainvälisen autourheiluliiton listalla vain yksi laji muiden joukossa.

Jean Todt antoi vapaat kädet perustaa FIA:n ralliosaston, joka lähtee kehittämään lajia maailmanlaajuisesti. FIA:lla ei ollut mitään pitkän tähtäimen strategiaa rallin osalta, joten sellainen piti ensimmäisenä kehittää. Alkuun oli otettava fanit huomioon, mitä he haluavat? Se johti siihen, että ehdotin uusia tehokkaita ja näyttäviä autoja.

Ehdotuksen myötä autonvalmistajat istuivat saman pöydän äärelle ja alkoivat pohtia uusia teknisiä sääntöjä.

– Annoin autonvalmistajien teknisille johtajille vapaat kädet sopia asioista keskenään. Siitä syntyi nämä nykyiset säännöt. Ne ovat siis autonvalmistajien itsensä kehittämät, eivät FIA:n.

MM-sarjassa oli tuolloin mukana neljä autonvalmistajaa, mutta Citroenin lähdettyä sarjasta jäljellä on vain kolme.

– Kaksi isoa valmistajaa ovat olleet kiinnostuneita, mutta vielä ei ole sen konkreettisempaa niiden merkkien osalta.

Mitkä ne merkit ovat?

– Sitä en ikävä kyllä voi sanoa.

Uudet Hybridisäännöt tulevat voimaan vuonna 2022. Sarjan nykyiset tiimit eivät vielä ole allekirjoittaneet nimiä alle, mutta Mahosen mukaan kaikki pysyvät sarjassa mukana.

– Asioista on ymmärtääkseni sovittu suullisesti, mutta odotetaan nyt virallista vahvistusta vielä.

Lue myös:

Marcus Grönholm palaa Tomin nuoteissa -ohjelmassa vuoden 1981 kohtalokkaaseen iltaan: "Onneksi en siihen kyytiin päässyt"

Juho Hänninen ei saanut kruunua pitkälle ralliuralleen – nyt hän kertoo Tomin nuoteissa -podcastissa isosta pettymyksestään, kun sopimusta ei enää jatkettu

"Toivottavasti siihen puututtaisiin" – Toyotan suomalaispomo penää sääntömuutosta kovimman kilpakumppanin kuljettajaruletin hillitsemiseksi, asiantuntija eri linjoilla

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat