Suora

  • Pernilla Böckermanin tie vastoinkäymisten kautta parrasvaloihin: Selkäkivut, kiusaaminen ja ilkeät kommentit eivät pysäyttäneet - nyt sometähti haluaa huipulle urheilijana

F1-asiantuntija reagoi voimakkaasti järkyttävään kolariin: "Yksi pelottavimmista onnettomuuksista" – nämä asiat pelastivat kuljettajan hengen

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh antaa kritiikkiä Bahrainin ratakaiteelle.

Formula 1
Romain Grosjeanin auto leimahti välittömästi liekkeihin.
Romain Grosjeanin auto leimahti välittömästi liekkeihin.AOP

Ammatillisesti jo lähes 30 vuotta F1-sarjaa seurannut Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh reagoi todella voimakkaasti, kun Romain Grosjeanin auto törmäsi kovassa vauhdissa rajusti radan kaiteeseen.

– Se oli yksi pelottavimmista F1-onnettomuuksista, mitä olen ikinä nähnyt urallani. Se tilanne todellakin pysäytti. Onneksi hän selvisi tilanteesta säikähdyksellä ja toivottavasti vain pienin vammoin, Mildh tiivisti ensimmäisiä ajatuksiaan.

Grosjeanin auto leimahti ilmiliekkeihin, mutta kuljettaja pystyi nousemaan itse autostaan. Mildhin mukaan tilanne kuitenkin todistaa sen, että laji on edelleen todella vaarallinen, vaikka F1 on kehittynyt sarjana viime vuosina turvallisemmaksi.

– Kolarin vakavuus yllätti sikäli, että turvakaide antoi periksi noin paljon. Se oli tässä tilanteessa varmastikin hyvä asia, mutta auto meni kuitenkin läpi siitä kaiteesta. Tämä tulee varmasti vaikuttamaan paljon siihen, mitä kansainvälinen autoliitto FIA nyt tekee liittyen ratavalleihin ja kaiteisiin.

Mildhin mukaan on ylipäätään hurjaa, että tällainen onnettomuus pääsi tapahtumaan. Onnettomuus todisti asiantuntijan mukaan sen, kuinka paljon ja yllättäen autot voivat muuttaa suuntaansa kilpailutilanteissa.

– Tässä tilanteessa auto vielä muutti suuntaansa tilanteessa, jossa oli aika kova veto päällä eli takapyörissä oli voimaa pitkälle. Iskutilanteessa vauhtia oli varmasti yli 200 kilometriä tunnissa, Mildh laskeskelee.

tulipalo formula
Auto leimahti törmäyksen vuoksi ilmiliekkeihin.Getty Images

Grosjean pysyi tajuissaan

Formuloissa on nähty vuosikymmenien varrella muitakin rajuja onnettomuuksia, joissa kuljettaja on jopa menettänyt henkensä. Grosjeanin onnettomuudesta Mildhille tuli ensimmäisenä mieleen Robert Kubican onnettomuus vuodelta 2007 Kanadan GP:ssä. Tuolloin Kubica osui Toyota-kuski Jarno Trullin perään, mutta selvisi kuin ihmeen kaupalla, vaikka auto pyörähti useita kertoja ympäri.

Mildhin mukaan Kubican ja Grosjeanin tilannetta yhdistääkin se, että kuljettajat selvisivät hengissä auton turvatoimien ansiosta.

Grosjeanin tapauksessa halo-turvakaari oli onnettomuuden jälkeen käytännössä vahingoittumaton. Myös turvavyöllä ja niskatuella oli tärkeä rooli selviytymisen kannalta.

– Hän ei ollut lyönyt päätään mihinkään ja menettänyt tajuntaansa. Hän pystyi tekemään päätöksiä muutamissa sekunneissa, vaikka autossa oli kuuma. Myöskään raajat eivät vahingoittuneet. Auto kesti kokonaiskun niin hyvin, että kuljettaja selvisi lähes vahingoittumana. Onhan se suuri edistymisen merkki sarjan turvallisuudessa, Mildh tiivistää.

– Oli selvä asia, että tällaisessa tilanteessa oltiin todella lähellä hengenlähtöä. Onni onnettomuudessa oli se, että kaikki elementit, jotka on suunniteltu suojaavan kuljettajaa, toimivat täydellisesti.

formulagrosjean
Kuljettajan pään päällä oleva Halo-kaari ei vahingoittunut tilanteessa.Getty Images

Kritiikkiä saa sen sijaan Bahrainin radan kaideratkaisu.

– Miten tuollainen kaideratkaisu on mennyt läpi FIA:lta? Tätä joudutaan todella kriittisesti tarkastelemaan. Nyt tulee varmasti muutoksia ja myös muilla radoilla tarkkaillaan, miten kaideratkaisut on tehty.

– Eri vaihtoehtoja varmasti tutkitaan, mutta valitettavasti aina käy niin, että näihin loppupeleissä ainakin näkyvästi reagoidaan vasta sitten, kun tapahtuu oikein pahasti.

Raaka F1-maailma

Grosjeanin onnettomuus nähtiin jo kilpailun ensimmäisen kierroksen alussa. Tilanteessa autot ajoivat hyvin lähekkäin toisiaan, minkä vuoksi moni joutui hidastamaan vauhtia ja valitsemaan uusia ajolinjoja nopealla reagoinnilla.

Mildhin mukana onnettomuus johtui juuri Grosjeanin omasta arviointivirheestä. Daniil Kvjat osui Grosjeanin autoon sen jälkeen, kun ranskalaiskuski oli etsinyt tilaa itselleen radan oikealta laidalta.

– Hän teki mielestäni arviointivirheen, kun siinä ajettiin kuitenkin täysillä kilpaa koko ajan. Eihän siinä kilpakaveri myöskään halunnut antaa periksi. Hän arvioi väärin ja osui (Kvjatin) renkaisiin.

f1
Grosjeanin auto katkesi onnettomuudessa kahtia.Getty Images

Onnettomuuden takia kilpailu keskeytettiin, ja kuljettajat saapuivat varikolle odottamaan kilpailun jatkumista. Kuljettajat joutuivat odottamaan reilun tunnin ajan ja katsomaan samaan aikaan useita uusintoja tilanteesta varikon tv-näytöiltä.

Mildh nostaakin esille F1-maailman kovuuden. Onnettomuuksien jälkeen kilpailuja ei lopeta kesken kovin helposti, sillä moottoriurheilu on autonvalmistajille raakaa bisnestä, ja tallit saavat menestymisestä omat bonuksensa.

– Se, että joudut odottamaan noin kauan ja näet saman tien kuvat tilanteesta, pistää ihmiset miettimään. Siinä täytyy todella kovettaa itsensä ja katsoa rationaalisesti kilpailua. Mutta kyllä sen näki Hamiltonista ja kaikista muista, että hiljaiseksi veti.

grosjean talutetaan
Grosjean talutettiin onnettomuuspaikalta.Getty Images
F1
Grosjean vietiin ambulanssilla sairaalaan jatkotutkimuksiin.Getty Images

Lue myös:

Tältä näytti, kun lääkäri auttoi ranskalaiskuskin pois ilmiliekeistä – F1-kuljettajat järkyttyivät rajusta onnettomuudesta

F1-kuljettaja Romain Grosjean selvisi hengissä rajuun tulipaloon päättyneestä kolarista – Haas: Grosjeanilla palovammoja

Järkyttävä onnettomuus, Bottaksella ja Räikkösellä vaikeuksia – näin Bahrainin osakilpailu eteni

Hamilton voitti dramaattisen Bahrainin GP:n – Bottaksella jälleen ongelmia

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat