Suora

  • Pernilla Böckermanin tie vastoinkäymisten kautta parrasvaloihin: Selkäkivut, kiusaaminen ja ilkeät kommentit eivät pysäyttäneet - nyt sometähti haluaa huipulle urheilijana
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

F1-kuljettajan karmeasta onnettomuudesta julki järkyttäviä yksityiskohtia – kritisoi aiemmin rajusti keksintöä, joka pelasti nyt hengen

Romain Grosjeanin mieli F1-auton turvakaaresta on muuttunut etenkin Bahrainin rajun tilanteen takia.

Formula 1
Romain Grosjean Bahrain
Romain Grosjeanin Haas-auto ilmileikeissä sunnuntaina.Bryn Lennon/Getty Images

Formula 1 -sarjan Bahrainin GP:ssä nähtiin todella kauhea hetki sunnuntaina, kun Romain Grosjean paiskautui Haas-autollaan läpi ratakaiteen. Auto halkesi kahtia ja se syttyi palamaan.

Ranskalaiskuljettaja selvisi kuitenkin karmeasta tilanteesta vain lievillä palovammoilla käsissään. Onnettomuudesta on julkaistu järkyttäviä yksityiskohtia maanantaina. Auto osui aitaan 221 kilometrin tuntivauhdilla. Törmäyshetkellä Grosjeaniin kohdistui myös 53 G:n voimat eli siis hetkellisesti 53-kertaisesti hänen painonsa verran voimaa (siirryt toiseen palveluun).

Grosjean pysyi häkellyttävästi kovasta osumasta huolimatta tajuissaan. Silti tilanne oli paha: Grosjean oli tulimeressä 28 sekunnin ajan ennen kuin pystyi pelastautumaan palavasta autosta. (siirryt toiseen palveluun)

F1-sarjan moottoriurheilujohtajan Ross Brawnin mukaan F1-auton halo-nimellä tunnettu turvakaari pelasti Grosjeanin hengen.

– Kaiteen halkeaminen oli klassinen ongelma monta vuotta sitten. Normaalisti siitä seuraisi kuolema. Ei ole epäilystäkään, että halo oli päivän pelastanut ratkaiseva tekijä. Se pelasti Romainin, Ross Brawn sanoi Sky Sportsille (siirryt toiseen palveluun).

Halo eli turvakaari auton ohjaamon päälle tuli F1-autoihin kaudelle 2018. Turvakaaren piti tulla F1-autoihin jo kaudelle 2017, mutta liian nopea aikataulu esti suunnitelmat. Lisäksi haloa kritisoitiin rajusti, koska sen ulkonäöstä ei pidetty. Pelättiin myös, että turvakaari estäisi kuljettajien näkyvyyttä. Grosjean itsekin kuului hänen pelastaneen keksinnön kritisoijiin. Grosjean harmitteli Crash-sivuston haastattelussa elokuussa 2017, että halo-turvakari tulee F1-sarjaan. (siirryt toiseen palveluun)Hän piti julkistuspäivää surullisena päivänä F1-sarjan historiassa.

Kuljettajayhdistyksen varapuheenjohtajana toimiva Grosjean oli ollut vielä suorasanaisempi samaisen median haastattelussa samana vuonna heinäkuussa.

– Olen tehnyt mielipiteeni selväksi tästä jo alusta saakka. Emme tarvitse mitään. Olen ollut turvakaarta tai kilpeä (tuulilasimainen vaihtoehto) vastaan. Se ei kuulu F1-sarjaan, Grosjean tilitti reilut kolme vuotta sitten. (siirryt toiseen palveluun)

– Kokeilin turvakaarta viime vuonna. Vihasin sitä. Minulle tuli huono olo. Emme ole löytäneet hyvää ratkaisua.

Grosjean on viimeistään nyt kääntänyt päänsä. 181 F1-kilpailua urallaan ajanut Grosjean hehkutti halo-turvakaarta sunnuntain onnettomuuden jälkeen julkaistussa videoviestissä.

– En tykännyt halo-turvakaaresta muutama vuosi sitten. Mutta mielestäni se on upein asia, joka on tullut F1-sarjaan. Ilman sitä en pystyisi puhumaan teille tänään. Kiitos henkilökunnalle radalla ja sairaalassa, Grosjean sanoi.

F1-kausi jatkuu jo tulevana viikonloppuna uudella kilpailulla Bahrainissa. Grosjeania ei silloin nähdä radalla. Hänet korvaa Haasin vara- ja testikuljettajana tällä kaudella toiminut brasilialainen Pietro Fittipaldi.

Lue lisää:

Grosjean selvisi ilman murtumia Bahrainin rajusta F1-ulosajosta, ensikertalainen Fittipaldi tuuraamaan seuraavaan osakilpailuun

F1-kuskin päreet paloivat täysin Grosjeanin onnettomuuden jälkeen – latoi kovaa kritiikkiä tv-kuvista: "Tämä ei ollut enää viihdettä"

F1-asiantuntija reagoi voimakkaasti järkyttävään kolariin: "Yksi pelottavimmista onnettomuuksista" – nämä asiat pelastivat kuljettajan hengen

Tältä näytti, kun lääkäri auttoi ranskalaiskuskin pois ilmiliekeistä – F1-kuljettajat järkyttyivät rajusta onnettomuudesta

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat