Suora

  • Pernilla Böckermanin tie vastoinkäymisten kautta parrasvaloihin: Selkäkivut, kiusaaminen ja ilkeät kommentit eivät pysäyttäneet - nyt sometähti haluaa huipulle urheilijana
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Rallin MM-sarjan poikkeusvuosi huipentuu Monzan erikoisissa olosuhteissa – Toyotan suomalaispomo kertoo Tomin nuoteista -podcastissa, miten merkkimestaruus voitetaan

Rallin MM-sarjan päätösosakilpailu ajetaan viikonloppuna Italian Monzassa. Tomin nuoteista -podcastissa ennakoidaan päätösosakilpailua sekä kerrataan rikkonaisen kauden antia.

Rallin MM-sarja
Kaj Lindström, Toyotan urheilutoimenjohtaja.
Kaj Lindström luottaa tallinsa mahdollisuuksiin Monzan päätöskisassa.Tomi Hänninen

Tuoreimmat ralliuutiset, -videot ja -podcastit sekä tiedot tulevista lähetyksistä löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Rallin MM-sarjan päätöskilpailu Italian Monzassa on aiemmin tuttu ainoastaan näytösmielessä ajetuista kilpailuista. Nyt ei kuitenkaan ajeta näytöstyylisesti, eikä kierretä pelkästään tynnyreitä. Kahden moottoriratapäivän lisäksi reitti kulkee lauantain ajan lähialueen niin sanotuilla normaaleilla erikoiskokeilla, jotka ovat tuttuja Italian kansallisista kilpailuista.

Mestaruustaistelu on vielä avoin kuljettajien lisäksi myös merkkien puolella. Hyundai johtaa puolella seitsemän pisteen erolla Toyotaan, ja Toyotan urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström kertoo Tomin nuoteista -podcastin uudessa jaksossa, mitä mestaruuteen tarvitaan.

– Aika nappisuorituksen se meiltä vaatii. Ykkönen ja kolmonen jos ollaan, niin se riittää. Onnistua pitää, mutta samahan se on kaikissa ralleissa, Lindström muistuttaa.

Kuskien puolella Elfyn Evans lähtee varmistamaan uransa ensimmäistä mestaruutta, mutta helpolla sekään ei tule. Sebastien Ogier tarvitsee kuitenkin käytännössä voiton noustakseen pisteissä ohi. Ero Evansiin on neljätoista pistettä.

– Taktiikkapalaverit pidetään vasta kisan alla, mutta kyllä minä luulen, että Evans lähtee ajamaan enemmän mestaruudesta kuin kisan voitosta. Jos hän ajaa omaa ajoansa ja teknisesti kaikki toimii, niin kyllä sen pitäisi sieltä tulla. Mitä vaan voi tietysti vielä sattua, Lindström pohtii.

Toyotalla myös ensi kaudella jatkavan Kalle Rovanperän ensimmäinen WRC-kausi on ollut onnistunut, joten Monzaan toisen polven rallitähti lähtee avoimin mielin.

– On kyllä mielenkiintoista nähdä, minkälainen kisa siitä tulee. Olen ollut kerran aiemmin ajamassa siellä sen show-kisan, mutta siitäkin on jo muutama vuosi aikaa. Vielä en osaa sanoa kisasta yhtään sen enempää. Jotain pyörityksiä siellä radalla ajetaan ja lisäksi huoltoteitä, Rovanperä toteaa.

– Varmasti tulee vaikeaa, sillä tämä on minulle ensimmäinen kunnon asfalttikisa WRC-autolla. Muutama testi alle ja sitten kisaan, joten haastetta riittää.

Toyota Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperällä on vielä vähän kokemusta asfalttikisoista WRC-autolla.Toyota Gazoo Racing WRT

Korona sotki kauden

Kausi 2020 on ollut koronaviruspandemian takia erittäin poikkeuksellinen. Kisoja on jouduttu perumaan, ja uusia on tullut tilalle. Rovanperän ja Teemu Sunisen sopimusasioita hoitava Timo Jouhki kertoo, että kaudella nähdyt ratkaisut ovat olleet ymmärrettäviä.

– Korona sotki koko vuoden, sen takia jouduttiin ottamaan uusia kisoja mukaan ja lisäksi sarja typistyi aika paljon. Kyllä seitsemälläkin kisalla mestaruudet saadaan kuitenkin selville. Esimerkiksi vuonna 1995 ajettiin vain kahdeksan kisaa. Viime vuosina ollaan totuttu suurempaan määrään, joten tuntuuhan tämä oudolta, kertoo Jouhki.

Rikkonaisen kauden jälkeen kaikki odottavat ensi vuodesta ehjempää kilpailukalenterin suhteen. Runko on jo olemassa, mutta silti mihinkään ei voida vielä luottaa sataprosenttisesti. Toyotan Kaj Lindströmin ajatukset tulevasta kaudesta ovat vielä arvelevia.

– Toivottavasti ensi vuonna päästäisiin ajamaan enemmän kisoja ja ehjempi sarja. Korona on kuitenkin iso kysymysmerkki. Ensimmäinen osa on tarkoitus ajaa Euroopassa, joten virustilanne on siinäkin mielessä meidän silmin mielenkiintoinen.

Tomin nuoteista -podcastissa studiossa on Tomi Tuomisen kanssa Micke Suopuro. Puhelinyhteydellä ääneen pääsevät Lindströmin, Rovanperän ja Jouhkin lisäksi myös Marcus Grönholm, Esapekka Lappi sekä Jari Huttunen. Monzan MM-rallia seurataan tuttuun tapaan Yle Urheilun verkkosivuilla hetki hetkeltä.

Yle Urheilun lähetykset Monzan MM-rallista

Torstai 3.12.

EK1 Sottozero The Monza Legacy 4,33 km klo 15 Yle Areena

EK1 Sottozero The Monza Legacy 4,33 km klo 16 TV2

Päiväkooste klo 21 TV2

Perjantai 4.12.

EK4 Citturato 1 16,22 km klo 13.30 TV2

EK5 Citturato 2 16,22 klo 16 TV2

Päiväkooste klo 21 TV2

Lauantai 5.12.

EK8 Gerosa 1 11,09 km klo 10 TV2

EK11 Gerosa 2 11,09 km klo 15.30 TV1

Päiväkooste klo 21 TV2

Sunnuntai 6.12.

EK15 Serraglio 1 14,97 km klo 11 Yle Areena

EK15 Serraglio 1 14,97 km klo 12 TV2

Urheilustudio: Rallin MM klo 13 TV2

EK16 Serraglio 2, Power Stage, 14,97 km klo 13.15 TV2

Kisakooste klo 19 TV2

Lue myös:

Suomalainen rallijohtaja Jarmo Mahonen paljastaa Tomin nuoteista -podcastissa: kaksi isoa valmistajaa kiinnostuneita MM-ralliin liittymisestä

Emil Lindholm sai aikaisen ja mieluisan joululahjan – ajaa kauden viimeisessä MM-rallissa

Huippukautta ajavalle rallilahjakkuudelle väläytetty mahdollisuutta kisoihin WRC-autolla – M-Sportin suomalaiset joutuvat vielä odottelemaan sopimuksiaan

Marcus Grönholm hämmästyi, kun Italiasta soitettiin – ei odota ihmeitä Niclas-poikansa MM-rallidebyytistä

Rallicrosstaituri Niclas Grönholm osallistuu rallin MM-sarjan päätöskilpailuun

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat