Erikoinen ja poikkeuksellinen rallivuosi päättyy viikonloppuna Monzan ja Bergamon alueilla ajettavaan asfalttiosakilpailuun. Kisassa ajetaan muun muassa Monzan moottoriradan alueella, mutta lauantaina suunnataan myös vuoristoisempiin olosuhteisiin metsäpätkille. Huoltoteillä on myös pieniä soraosuuksia.
Koska ollaan jo joulukuussa, Yle Urheilun asiantuntijan Miikka Anttilan mukaan olosuhteista voi tulla kauden seitsemännessä kisassa haastavat.
– Kahdentyyppistä tiestöä on luvassa. Olen ollut vähän idempänä Pohjois-Italiassa näihin aikoihin vuodesta, ja voi tulla lunta, räntää sekä loskaa. Olosuhde voi olla siis pahimmillaan Monte Carlon kisasta tuttu, ja kun leikataan soraosuuksilla tavaraa tielle, se tulee olemaan iso haaste ja yllätystekijä, Anttila toteaa.
Toyotan Elfyn Evans on maailmanmestaruudessa kiinni, sillä ero toisena olevaan tallikaveriin Sebastien Ogieriin on 14 pistettä. Käytännössä Ogier tarvitsee mestaruuteen voiton, ja Evans saisi olla maksimissaan neljäs. Silloin mestaruus ratkeaisi huimalla tavalla Power Stagella.
– Evansilla on hyvä mahdollisuus mestaruuteen, mutta ei se vaadi kuin yhden teknisen vian ja mestaruus on taas auki. Ogier voi hyvin normisuorituksella ottaa 14 pistettä enemmän, jos toinen ei saa yhtään, joten ei mestaruus ole vielä taputeltu, Anttila uskoo.

Walesilaisen kausi on ollut tasaisen vahva, suoritustaso on pysynyt korkealla ja hän on välttynyt ensimmäisellä Toyota-kaudellaan suurilta virheiltä. Anttila ei usko, että 32-vuotiaan Evansin henkinen kantti pettäisi, vaikka kyseessä onkin ensimmäinen mahdollisuus kuljettajien MM-titteliin.
– Liian varman päälle ei saa tietysti ottaa, mutten usko sen jäävän siitä kiinni, että nyt ajetaan mestaruudesta. Jo ennen kautta oli tiedossa, että Evans on yksi aliarvostetuimmista WRC-kuskeista. Hän on näyttänyt taitonsa ja potentiaalinsa, ja sen perusteella, mitä olen ollut hänen kanssaan tekemisissä, tuntuu että hän on sinut tekemisensä kanssa.
– Tilanne olisi erilainen, jos olisi ajettu pitkä kausi normaalisti ja tultu tähän. Kausi on ollut mitä on, ja erikoisolosuhteita on ollut paljon.
Kova taistelu merkkimestaruudesta
Merkkimestaruuskamppailu on tiukka, sillä Hyundai ohitti Toyotan Sardiniassa ja johtaa ennen päätöskisaa seitsemällä pisteellä. Jos Toyota-kuski voittaa kisan ja toinen sijoittuu kolmanneksi, Tommi Mäkinen jättää tallipäällikön paikan mestarina.
Anttila ei näe, että lähtökohta suosisi todella tasaisessa tilanteessa kumpaakaan.
– Monte on viimeisin ralli, jossa on ajettu asfaltilla. Hyundai oli siellä sangen hyvä, mutta on vaikeaa sanoa, kumpiko olisi edellä tai perässä suorituskykyä ajatellen. Jos ajatellaan, että kuskien ja kartturien mestaruus menisi Britanniaan, merkkimestaruuden ehkä toivoisi Toyotalle ja suomalaisille.

Kalle Rovanperälle Monzan kisa on jälleen hyppy uuteen, sillä 20-vuotiaalla puuppolalaisella ei juuri ole kokemusta asfalttikisoista WRC-autolla, ja tammikuun Monten kisasta on jo pitkä aika. Kun tallikaverit Evans ja Ogier ajavat mestaruudesta kiihkeästi kilpaa, vakuuttavan ja tasaisen debyyttikauden ajanutta Rovanperää tarvitaan etenkin merkkimestaruuspisteiden keräämiseen.
– Kallen tehtävä on varmistaa pisteitä ja pysyä siellä nipussa mukana, jos mestaruudesta ajaville kärkiautoille sattuu jotain. Hänelle on varmasti annettu maltilliset ohjeet.
M-Sportin Teemu Suninen ja Esapekka Lappi eivät ole päässeet taaskaan testaamaan ennen kisaa, ja Anttila näkee sen olevan ratkaisevan merkittävä tasoitus muille. Fiesta on oikeissa olosuhteissa ketterä, mutta kärkisijoista ajaminen tuskin on taaskaan realismia ilman erikoisia tapahtumia.
– Jos soralla leikataan paljon, ja tulee likaa sekä liukkautta tielle, ei ole ihme, vaikka he pärjäisivätkin. Jos testiä ei kuitenkaan ole ajettu, siinä annetaan tasoitusta.
M-Sportin tilanne ensi kautta ajatellen on edelleen hieman hämärän peitossa, eikä suomalaisillakaan ole sopimuksia. Rahaa ensi kauden pyörittämiseen koronavuoden jäljiltä lienee erittäin nihkeästi.
– Julkisuudessa se tuntuu ainakin jonkinlaiselta selviytymistaistelulta. Toivottavasti pojat onnistuisivat ajamaan hyvän tuloksen ja näyttämään päättävän tahon ihmisille, että paikka on MM-sarjassa ja merkki pitäisi pitää mukana sarjassa.

Tarvitseeko Huttunen mestaruutta?
Hyundain Jari Huttunen on ajanut huippukauden, ja hänellä on mahdollisuus varmistaa WRC3-luokan mestaruus Monzassa. Kaksi kolmesta kisastaan voittanut Huttunen on kahden pisteen päässä sarjaa johtavasta, jo neljä kisaa ajaneesta Marco Bulacia Wilkinsonista, joka voi nostaa kauden pistepottiaan enää vain ajamalla palkintokorokkeelle.
WRC3-luokassa mestaruus ratkeaa neljän parhaan tuloksen perusteella, joten Huttusen asetelmat ovat hyvät.
Puolan rallimestaruuden voittanut Huttunen on kiuruveteläisen managerin Marcus Grönholmin mukaan lähellä mahdollisuutta päästä ensi kaudeksi ajamaan ainakin yksi ralli WRC-autolla. Miikka Anttila ei näe luokkamestaruuden voittamista Huttusen kannalta välttämättä olennaisena.
– Ainahan mestari on mestari, mutten usko, että hänen tulevaisuutensa on siitä kiinni. On positiivista, että Hyundai halusi hänet kuitenkin viimeiseen ralliin tavoittelemaan mestaruutta. Hyvä sijoitus pitää ajaa kyllä, mutta ei se merkitse hirveästi ja suunnitelmat on varmasti tehty, tuli mestaruus tai ei.
– Jarin tulokset ovat tältä kaudelta todella hyviä, ja tietääkseni hän on antanut kalustossa tasoitusta niin sanotuille tehdastiimin autoille. Hän on pystynyt ajamaan kovempaa vauhtia ja tehnyt sellaista pyyteetöntä työtä, mitä pitääkin, vaikka auto ei olekaan ollut yhtä hyvä kuin muilla.
Monzan kisaa ennakoidaan tuoreessa Tomin nuoteista -podcastissa. Studiossa ovat Tomi Tuominen ja Micke Suopuro, ja haastattelussa ovat Toyotan urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström, rallimanageri Timo Jouhki, Jari Huttunen, Esapekka Lappi, Marcus Grönholm sekä Kalle Rovanperä.
Yle Urheilun lähetykset Monzan MM-rallista
Torstai 3.12.
EK1 Sottozero The Monza Legacy 4,33 km klo 15 Yle Areena
EK1 Sottozero The Monza Legacy 4,33 km klo 16 TV2
Päiväkooste klo 21 TV2
Perjantai 4.12.
EK4 Citturato 1 16,22 km klo 13.30 TV2
EK5 Citturato 2 16,22 klo 16 TV2
Päiväkooste klo 21 TV2
Lauantai 5.12.
EK8 Gerosa 1 11,09 km klo 10 TV2
EK11 Gerosa 2 11,09 km klo 15.30 TV1
Päiväkooste klo 21 TV2
Sunnuntai 6.12.
EK15 Serraglio 1 14,97 km klo 11 Yle Areena
EK15 Serraglio 1 14,97 km klo 12 TV2
Urheilustudio: Rallin MM klo 13 TV2
EK16 Serraglio 2, Power Stage, 14,97 km klo 13.15 TV2
Kisakooste klo 19 TV2
Lue myös:
Koronapandemia käänsi Ogierin pään – jatkosopimus Toyotalla sai sinetin
Emil Lindholm sai aikaisen ja mieluisan joululahjan – ajaa kauden viimeisessä MM-rallissa
Rallicrosstaituri Niclas Grönholm osallistuu rallin MM-sarjan päätöskilpailuun