Suora

  • Suunnistuksen EM
  • Urheiluruutu
  • Digital Racing eSM 2021
  • Navetta on Kristiina Mäkelälle henkireikä: "Lehmät ovat kuin psykologeja"
  • Urheiluruutu

Kalle Rovanperälle täydellinen arvosana erikoisesta debyyttikaudesta – asiantuntija kehui myös Juha Kankkusen rinnalle noussutta ranskalaismestaria: "Sympaattinen ja hieno herrasmies"

Rallin MM-sarjan poikkeuksellinen kausi päättyi eilen Monzan erikoiseen ja vaiherikkaaseen kilpailuun. Kuvan videota klikkaamalla voit katsoa vielä uusinnan sunnuntain päiväkoosteesta.

urheilu

1

Kalle Rovanperä testierikoiskokeella Ruotsin MM-rallissa 2020.
Micke Fransson / AOP

1. Poikkeuksia, perumisia ja erikoisia olosuhteita

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Kun kausi käynnistyi Monte Carlossa tammikuussa, kaikki näytti vielä normaalilta. Ensimmäiset enteet erikoisemmasta kaudesta saatiin Ruotsissa, kun lumen puute lyhensi kisan tyngäksi. Maaliskuussa Meksikon kisa keskeytettiin toisena ajopäivänä koronaviruspandemian puhjettua globaalisti.

Muun muassa Jyväskylän 70-vuotisjuhlakilpailu jäi kesällä ajamatta, ja loppukaudelle ohjelmaan lisättiin Viron ja Belgian rallit. Virossa, Turkissa ja Sardiniassa päästiin ajamaan, mutta koronatilanne pakotti perumaan Belgian kisan. Joulukuun alkuun kalenteriin lisättiin Belgian perumisuhan takia myös eilen päättynyt Monzan kisa.

Sekava ja erikoinen kausi saatiin vietyä lopulta läpi seitsemällä kisalla, joista viimeinen Monzan viikonloppu oli kuin kausi pienoiskoossa. Erikoisia sääolosuhteita, peruttuja erikoiskokeita ja yllätyksellisiä käänteitä. Mestaruudet saatiin kuitenkin ratkottua, ja seitsemässä kilpailussa nähtiin tasaisella kaudella peräti viisi eri voittajaa.

– Ennalta-arvaamaton loppu oli, vähän kuin koko kausi. Ilman olosuhteitakin Monzan kisa olisi ollut erikoinen, kun ei tällaisia keinotekoisia pätkiä ole koskaan ajettu. Lauantaina ajettiin normaalimpia erikoiskokeita vuoristossa, mutta ei niitäkään ole käytetty kuin kansallisissa kisoissa. Hieno ja vaikea päätös kaudelle, Yle Urheilun asiantuntija Miikka Anttila summaa.

Seuraavan MM-kauden pitäisi alkaa Monte Carlossa jo seitsemän viikon kuluttua, mutta sekin on vielä esimerkiksi auki, onko M-Sport mukana. Lisäksi koronaviruspandemian kehittyminen on luonnollisesti täysi mysteeri.

2

Kalle Rovanperä nousi ensimmäistä kertaa palkintokorokkeelle Ruotsissa.
Micke Fransson / AOP

2. Kalle Rovanperä häikäisi tasaisuudellaan

Ennen kauden alkua pohdittiin, pystyisikö Toyotalla ensimmäistä WRC-kauttaan ajava Kalle Rovanperä taistelemaan kärkisijoista vähäisellä kokemuksellaan jo heti avausvuonna. 20-vuotias suomalainen osoitti heti avauskisassa Monte Carlossa kilpailukykyistä vauhtiaan kurittamalla muun muassa yhdeksänkertaista maailmanmestaria Sebastien Loebia, ja Ruotsissa pamahti jo jättipotti, kun hän teki rallihistoriaa noustuaan 19 vuoden iässä nuorimpana kuljettajana koskaan MM-sarjassa palkintokorokkeelle.

Power Stagen mykistävä voittoajo ja nousu kolmanneksi on ehdolla vuoden sykähdyttävimmäksi urheiluhetkeksi, eikä syyttä. Viidenneksi MM-sarjassa sijoittunut Rovanperä on ajanut tasaisen kauden, ja hänen kannaltaan oli harmi, että kisoja peruttiin, eikä hän päässyt kerryttämään kokemusta kaikista mahdollisista kisoista jatkoa ajatellen.

Rovanperä ajoi kerran podiumille, kerran neljänneksi ja neljästi viidenneksi. Kahden selkeän Power Stagen voiton lisäksi hän ajoi jo seitsemät erikoiskoepohjatkin.

Vuoden huonoin kisa sattui lokakuussa Sardiniaan, jossa hän teki virheen jo testierikoiskokeella. Kilpailu päättyi ulosajoon, ja oppimista on edelleen myös tulevia vuosia ajatellen. Silti ensi vuonna odotetaan jo enemmän, ja esimerkiksi Ruotsissa hän voi kaiken mennessä nappiin olla mukana jo voittotaistelussa.

Anttilan mukaan Rovanperälle voi antaa kaudesta täyden kympin.

– Kalle ei pystynyt tässä viimeisessä kisassa tuomaan riittävää määrää merkkipisteitä, ja se olisi ollut hieno päätös hienolle kaudelle. Hänelle voi kuitenkin antaa kymmenen pistettä kymmenestä, sillä koko kausi tuli lähes virheittä Sardinian ajovirhettä lukuun ottamatta.

– Tässä viimeisessäkään rallissa ei näkynyt mitään varmistelua, ja Kalle on ollut kilpailukykyinen koko kauden. Ennakko-odotus ehkä oli, että hän vain ajaa ralleja läpi viimeisenä WRC-autona. Hän voitti Ruotsissa toisessa tehdastiimin WRC-rallissa Power Stagen, ja se oli hatunnoston arvoinen teko.

3

Teemu Suninen ja Esapekka Lappi
AOP

3. Mitä tekee M-Sport?

Huoltoparkkihuhujen mukaan Toyota, Hyundai ja M-Sport ovat sitoutuneet jo kaudelle 2022 ja uuteen hybriditeknologia-aikakauteen, mutta ensi kaudesta koronaviruspandemian aiheuttamien talousvaikeuksien kourissa kärvistellyt brittitalli ei ole kertonut vielä mitään varmaa.

Tallin suomalaiskuljettajat Teemu Suninen ja Esapekka Lappi tuskailivat pitkin kautta tiimin ongelmia ja muun muassa testaamattomuutta. Meksikon kisan jälkeen kuskit eivät ajaneet päivääkään testiä, ja kisoihin mahtui myös monenlaisia teknisiä murheita.

Ennen Monzan kisaa Lappi oli todella pessimistinen sen suhteen, jatkuuko ura brittitallissa. Kisan jälkeen hän vahvisti, että tällä tietoa häntä ei nähdä ensi kaudella MM-sarjassa.

Lappi voitti Toyotalla Jyväskylän MM-rallin kesällä 2017, ja tulevaisuus näytti kirkkaalta. Nyt hän on kuitenkin Citroen- ja M-Sport -kausien jälkeen 29-vuotiaana tilanteessa, jossa ajopaikkaa tehdastiimissä ei enää ole.

Moottorivikaan jo perjantaina keskeyttänyt Suninen totesi, ettei kukaan tiedä vastausta kysymykseen ensi kaudesta. Miikka Anttila arvioi, että rallimanageri Timo Jouhki saisi hoidettua Suniselle jatkoa tiimissä. Toisaalta ensi kaudesta ei ole vielä mitään takeita, ja Anttila näkee onnistumisena, että M-Sport ylipäätään ajoi kauden loppuun saakka.

– He olivat kaikissa ralleissa kuitenkin jokseenkin kilpailukykyisiä, ja Esapekan sekä Jannen (kartanlukija Ferm) nelossija viimeisessä rallissa vaikeissa olosuhteissa oli hieno saavutus tiimille.

– Kyllähän koko ajan on selkeästi alleviivattu sitä, että yrityksen liiketoiminnan pitäisi olla tervettä. Sitä se ei ole ollut koronan takia, ja sellaisia resursseja ei ole ollut käytössä, mitä normaalisti on. Se on ymmärrettävää.

4

Thierry Neuville, Sebastien Loeb, Ott Tänak
AOP/imago sport

4. Hyundai vei taas merkkimestaruuden, mutta tähdet jäivät nuolemaan näppejään

Ennen kautta pohdittiin, miten Toyotalta maailmanmestaruuden jälkeen siirtynyt Ott Tänak ja Hyundain pitkäaikainen ykkösmies Thierry Neuville istuvat samaan tiimiin. Tänakin kausi uudessa tallissa alkoi karmealla ulosajolla Montessa, eikä hän pystynyt kuin yhteen voittoon kotikisassaan Virossa.

Neuville aloitti kauden erinomaisesti voitolla Monte Carlossa, mutta se jäi kauden ainoaksi ja belgi sortui jälleen virheisiin, jotka veivät MM-hopeisiin tottuneen miehen mestaruushaaveet.

Tallipomo Andrea Adamon iloksi Dani Sordo ja Craig Breen onnistuivat kolmannella autolla hienosti ja toivat merkkimestaruuden kannalta tärkeitä pisteitä.

Toyota ja Hyundai ovat käyttäneet erilaisia strategioita kuljettajavalinnoissaan, ja se myös puhutti kauden mittaan. Hyundain kokeneemmat kolmoskuljettajat onnistuivat tuomaan monissa kisoissa esimerkiksi Rovanperää parempia pisteitä, kun jompikumpi kärkikuljettajista epäonnistui.

Anttilan mukaan vaikka kuljettajamestaruus meni jälleen Toyotalle, toinen peräkkäinen valmistajatitteli varmasti maistuu Adamon tiimille.

– Vaihtamalla kuskeja haettiin parempia lähtöpaikkoja, ja kolmannet kuljettajat tekivät juuri sitä työtä, johon heidät hankittiinkin. Neuville ja Tänak olivat mestarikandidaatteja, mutta Tänakilla oli Montessa raju ulosajo, eikä ole ihme, jos se on jättänyt alkuvuoteen pientä suorituskyvyn puutetta.

– Tänak onnistui voittamaan kisan Virossa, ja niin teki myös Neuville Montessa. Kummallakaan ei ollut kuitenkaan sellaista varmuutta, joka olisi riittänyt kuljettajien mestaruuteen.

5

Tommi Mäkinen Jyväskylässä 2019.
Tomi Hänninen

5. Toyotalla hyvät eväät jatkaa Tommi Mäkisen tekemää työtä

Toyotan kuskikolmikko pysyy ensi kaudella samana, kun Sebastien Ogier halusi ajaa uransa päätteeksi vielä yhden ehjän vuoden. Ogier nappasi kauden päätteeksi uransa seitsemännen mestaruuden, kun Elfyn Evansin kauden merkittävin virhe sattui pahimmassa mahdollisessa paikassa.

Ikävä lipsautus maksoi kovan hinnan myös koko tiimille, kun Hyundai piti ykköspaikkansa myös viimeisen kisan jälkeen. Tommi Mäkinen jättää nyt tallipäällikön paikan ja siirtyy Toyotan neuvonantajaksi. Toyotalla kolme vuotta Jari-Matti Latvalan kartanlukijana työskennellyt Anttila sanoo, että Mäkinen jättää taakseen hyvin toimivan ja luotettavan tiimin.

– Tommi on rakentanut Suomeen äärimmäisen hienon tiimin, jolla on hyvät mahdollisuudet jatkaa samalla tiellä, vaikka toiminta siirtyykin Tommi Mäkinen Racingilta toiselle toimijalle. Sama porukka kuitenkin jatkaa ymmärtääkseni töitä samoissa positioissa.

– Jos ei mennä sotkemaan liikaa ja toteutetaan samaa vanhaa kaavaa, he ovat ihan yhtä kilpailukykyisiä kuin ennenkin.

Ogierissa Toyotalla on kuljettaja, josta Mäkisen mukaan koko tiimi pitää. Anttilan mukaan ranskalainen on uskomattoman kunnianhimoinen kuljettaja, joka osaa heittää myös vapaalle kisojen ulkopuolella.

– Kukaan muu kuin Juha Kankkunen ei ollut onnistunut voittamaan mestaruutta kolmella eri autolla. "Seb" on äärimmäisen kova kuljettaja, ja sen kertovat tilastotkin. Kun ei ajeta, hän on sympaattinen ja hieno herrasmies.

– Lajille olisi ollut tärkeää, että britti olisi voittanut mestaruuden, mutta Evans teki Monzassa yhden virheen, joka tapahtui väärässä paikassa.

Lue myös:

Sebastien Ogierille seitsemäs rallin maailmanmestaruus, Jari Huttunen vei potin WRC3-luokassa – Tommi Mäkisen Toyota joutui taipumaan Hyundaille valmistajien taistelussa

Esapekka Lappi vahvisti: ura rallin MM-sarjassa toistaiseksi ohi – "Kiitos kaikille, jotka ovat tukeneet uran varrella"

Tommi Mäkisen ranskalaistähti nousi suomalaislegendan rinnalle mestaruudellaan, Lappi päätti kauden neljänteen sijaan – Yle seurasi Monzan MM-rallin päätöspäivän tapahtumia hetki hetkeltä

Uskomatonta draamaa Monzan arvaamattomissa olosuhteissa – Tommi Mäkinen mykistyi pettymyksestä, kun MM-sarjan kärkimies ajoi ulos: "Ei ole sanoja, halusimme vain uuden mestarin"

Rajut ulosajot keskeyttivät erikoiskokeen Monzan MM-rallissa – katso videolta, miten luminen ja liukas asfaltti yllätti kokemattomat kuljettajat

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme