Suora

  • Kranjska Gora, naisten suurpujottelu, 2. lasku
  • Kranjska Gora, naisten suurpujottelu, 2. lasku
  • Naisten viesti, Oberhof
  • Naisten viesti, Oberhof
  • Urheilustudio 16.1.
  • Zakopane, miesten joukkuekilpailu
  • Zakopane, miesten joukkuekilpailu
  • Urheilustudio 16.1.
  • Urheiluruutu
  • Zakopane, miesten joukkuekilpailu
  • Urheilustudio 16.1.
  • Hiihdon Ski Classics, Engadin La Diagonela
  • Stefanie Hagelstam ei välittänyt kehon varoituksista - romahti jatkuvan ylirasituksen, pelon ja surun murtamana
  • Urheiluruutu

Asiantuntijalta rohkea povaus Kalle Rovanperän mahdollisuuksista Rovaniemen MM-rallissa – suomalaisnuorukaisella ainutlaatuinen kotikenttäetu puolellaan

Ylen rallitoimittaja Tomi Tuominen sanoo, että kahden osakilpailun järjestäminen samana vuonna kertoo Suomen olevan edelleen maailman paras maa järjestää MM-ralli. Hänen papereissaan Toyotan Kalle Rovanperä on Rovaniemen kisan voittajasuosikki.

Rallin MM-sarja
Kalle Rovanperä, Ruotsin MM-ralli 2020.
Kalle Rovanperä totutteli Toyotan WRC-autoon viime vuoden Tunturirallissa.Micke Fransson / AOP

Tuoreimmat ralliuutiset, -videot ja -podcastit sekä tiedot tulevista lähetyksistä löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Torstainen ilmoitus Rovaniemellä helmikuun viimeisenä viikonloppuna ajettavasta rallin MM-sarjan osakilpailusta ilahdutti Ylen rallitoimittajaa Tomi Tuomista. 17 kertaa Tunturirallissa Rovaniemen ja Kemijärven ympäristöissä kisannut Tuominen sanoo, että kisan toteutuminen on asia, josta on puhuttu jo pitkään.

Kun Ruotsin ralli peruttiin jo joulukuussa, asiat loksahtivat viimein paikalleen epävarmasta koronaviruspandemiatilanteesta huolimatta.

– Joka kerta, kun Ruotsissa ei ole ollut lunta, väistämättä on noussut esiin osittain huumorillakin, että miksei kisaa ajeta Rovaniemellä. Kukaan ei ole tainnut ehkä oikeasti uskoa siihen. Valtavan upea homma, ja lumitilanne, ajankohta sekä muut ennusmerkit huomioiden tästä voi tulla kaikkien aikojen hienoimman näköinen MM-ralli, Tuominen povaa.

Rallin SM-sarja alkaa tulevana viikonloppuna Rovaniemellä, ja vaikkei reittiä ole vielä julkaistu, Tunturirallin reittejä tullaan todennäköisesti hyödyntämään myös myöhemmin MM-osakilpailussa. Kisassa ajetaan 10 erikoiskoetta ja 260 ek-kilometriä, joten pätkän keskipituus on peräti 26 kilometriä. Tuominen lupaa, että kisasta ei tule nykyisillä WRC-tykeillä vauhtia puuttumaan.

– Tunturin pätkät ovat todella nopeita riippumatta siitä, missäpäin ajetaan. Nyky-WRC on niin tehokas, ja aerodynamiikka on niin kova, että keskinopeudet nousevat tosi isoiksi. Nykyisen Tunturirallin pätkät lähellä Kemijärven armeija-aluetta ovat vikkeliä, siellä on pitkiä suoria, vaarojen ylityksiä ja kuutosvaihteella ajaa tosi pitkään.

– Mitään Turkin kaltaista tästä ei tule, että vaihdetaan ykköseltä kolmoselle ja taas takaisin ykköselle.

Kalle Rovanperä Ruotsin MM-rallissa 2020.
Kalle Rovanperä vakuutti ajamalla viime vuonna toisessa WRC-rallissaan Ruotsissa kolmanneksi.AOP

Rovanperä jopa voittajasuosikki?

Rallin MM-sarjan pitäisi alkaa ensi viikolla Monte Carlon kilpailulla, mutta sen järjestäminen on edelleen epävarmaa koronavirustilanteesta johtuen. Rovaniemen kisassakaan ei tulla näkemään yleisöä, sillä lippuja ei tulla todennäköisesti myymään.

Oli yleisöä tai ei, napapiirillä katseet tulevat kääntymään taatusti Toyotan Kalle Rovanperän suuntaan. Viime kaudella rallin MM-sarjassa WRC-autolla debytoinut suomalainen ajoi Ruotsissa sensaatiomaisesti palkintokorokkeelle, ja jo sitä ennen hän kävi hakemassa tuntumaa Yarikseen ajamalla Tunturirallissa. Hänellä on siis merkittävä etu puolellaan muihin kuljettajiin nähden, eikä sitä voi Tuomisen mukaan jättää huomiotta.

– Hän on ainoa, joka on ajanut nyky-WRC:llä Tunturissa. Kaikki ovat niin kovia ammattimiehiä ja rutinoituneita kuskeja, ettei yksi nouse ylitse muiden, mutta Kalle on ajanut paljon tällaisissa olosuhteissa ja hänellä on se kokemus viime vuodelta. Juho Hänninen käy nyt ajamassa viikonloppuna Toyotalle rengastestiä, ja tiimillä on siinä pieni etu. Lisäksi kun otetaan suomalaisuus ja kotikenttä huomioon, laitan Kallen itse ainakin kisan voittajasuosiksi numero yksi, Tuominen lataa.

Vaikka Tommi Mäkinen siirtyikin Toyotan tallipäällikön paikalta moottoriurheiluosaston neuvonantajaksi, tallissa on paljon suomalaisosaamista. Jari-Matti Latvala yllätti kaikki hyppäämällä Mäkisen saappaisiin, ja Kaj Lindström jatkaa urheilutoimenjohtajana. Lisäksi Teemu Suniselle M-Sportilla viime kaudella nuotteja lukenut konkari Jarmo Lehtinen liittyi jälleen tiimiin mukaan.

Tuominen sanoo, että Toyota hyötyy suomalaistaustasta.

– Jos miettii vaikka tuota kolmikkoa, jokaisella on kokemusta, osallistumisia Tunturiin ja he tuntevat talvirallit Suomessa. Tässä on sinivalkoinen aspekti, olosuhteet ja tietty henkinen etu, kun omalla maaperällä ollaan. Suomalaisuus on siis etu, muttei mikään etulyöntiasema varsinaisesti Hyundaita vastaan.

Jari-Matti Latvala.
Jari-Matti Latvala johtaa Toyotan rallitallia ensimmäistä kauttaan.Tomi Hänninen

"Suomi on maailman paras maa järjestää ralli"

Suomalaiset rallifanit joutuivat pettymään viime vuonna, kun Jyväskylän 70-vuotisjuhlakilpailu jouduttiin perumaan koronapandemian takia. Kun vielä Viro sai järjestettyä kisan syyskuussa, skeptisimmät epäilivät Suomen tulevaisuutta kisajärjestäjänä jatkossakaan. Tänä vuonna on kuitenkin tarkoitus nyt ajaa kaksi kilpailua, ja se kertoo Tuomisen mukaan suomalaisten asemasta kansainvälisen rallimaailman silmissä.

– Suomessa valtiolta ei ole tullut samanlaista tukea, jonka esimerkiksi Viron kisa sai viime vuonna. Tunturia on tehty niin sanotulla ralliporukalla, ja siellä on paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät halua nimeään esiin. Rahan eteen on tehty paljon töitä, jotta tämä kisa on nyt saatu Suomeen. Se kertoo suomalaisten valtavan korkeasta moraalista, kun mikä tahansa järjestettävä kisa tehdään tyylikkäästi, Tuominen muistuttaa.

– Kisaa ei olisi viime vuonna pystynyt järjestämään Jyväskylässä, se olisi tuonut tappiota ja kysymysmerkkejä tulevaisuuteen. Nämä kaksi kisaa osoittavat, että Suomi on maailman paras maa järjestämään MM-rallin, ja se on kiistaton fakta. Suomen MM-rallin järjestäjätahot niin Jyväskylässä kuin Lapissakin tietävät, mitä ovat tekemässä ja tälläkin aikataululla saadaan varmasti hieno kisa tehtyä.

Vaikka yleisöä ei saisikaan tulla, markkinointivinkkelistä kisan järjestäminen on myös merkittävä asia. Pohjois-Suomen pitkän linjan rallimiehille, kuten Tunturirallin kilpailunjohtajalle Heikki Poraselle kisan toteutuminen on suuri asia.

– Merkitys on valtavan suuri Rovaniemelle ja myös Kemijärvelle, joka siihen ralliin vahvasti liittyy. Tiedän, että Rovaniemen kaupunki on lähtenyt mukaan tähän, ja nyt kun turismi on vähissä, tämä on hyvää pr:ää. Tunnen Heikin hyvin, ja olen tosi onnellinen hänen puolestaan. Tiedän, että häntä tämä koskee tosi syvältä, sanoo Tuominen.

Lue myös:

Nyt se on varmaa: Rovaniemellä ajetaan helmikuun lopussa Suomen ensimmäinen MM-talviralli – "Haastava ja luminen kisa tulossa"

Huippuluokan työtarjous houkutteli Jarmo Lehtisen Toyotalle – "Ei ole valittamista"

Teemu Suninen nähdään ensi kaudella rallin MM-sarjassa – ei kuitenkaan aja täyttä kautta M-Sportilla

Tunturirallin pitkäaikainen kilpailunjohtaja Heikki Poranen: ”Olivier Hugla oli seikkailija sanan varsinaisessa merkityksessä”

Valtteri Bottas osallistuu jälleen Tunturiralliin

Korona iski myös Tunturiralliin: Kisa ajetaan ilman yleisöä – Rallipomo: "Kyllä tämä harmittaa, mutta pakko on uskoa määräyksiä"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat