Suora

  • Lumilautailun parisuurpujottelu
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Monte Carlon legendaarinen MM-ralli ajetaan poikkeuksellisella tavalla – asiantuntija muistuttaa erikoisen aikataulun vaikutuksista olosuhteisiin: "Voi tulla yllätyksiä"

Ranskassa on ulkonaliikkumiskielto, joka vaikuttaa Monte Carlon perinteikkään MM-rallin aikatauluihin.

Rallin MM-sarja
Sébastien Ogier Monte Carlon MM-ralli
Sebastien Ogier on voittanut Monte Carlon kisan seitsemän kertaa, ja hallitseva maailmanmestari on suosikki tälläkin kerralla.Massimo Bettiol/Getty Images

Tuoreimmat ralliuutiset, -videot ja -podcastit sekä tiedot tulevista lähetyksistä löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Monte Carlo on rallimaailman legendaarinen osakilpailu, joka potkaisee MM-sarjan tutusti käyntiin kasinon nurkilta mahtipontisin menoin. Myöhäisillan erikoiskokeet pilkkopimeässä haastavat kuljettajat, ja olosuhteiden mahdollinen sekamelska erottaa jyvät akanoista. Tällä kerralla perinteisestä kattauksesta jäljellä on vain vähän, ja viime viikolle saakka oli epäselvää, ajetaanko jo vuonna 1911 ensimmäisen kerran ajettua kisaa lainkaan.

Vuosi sitten koronaviruspandemia ei ollut vielä ehtinyt Eurooppaan, ja kausi alkoi Hyundain Thierry Neuvillen voittojuhlilla. Nyt sangen erilaisessa kisassa ajetaan 15 erikoiskoetta, jotka on ripoteltu neljälle eri päivälle. Ranskassa tartuntoja on ollut jo lähes kolme miljoonaa, ja virukseen liittyviä koronakuolemia on kirjattu yli 70 000.

Tilanne maassa on huono, ja voimassa olevan ulkonaliikkumiskiellon takia aamu- ja iltakuuden välinen aika on rauhoitettu. Poikkeuksiakin on tehty, jotta autokunnat pääsevät tarpeeksi ajoissa liikkeelle aamun erikoiskokeille. Esimerkiksi perjantaina ensimmäinen pikataival alkaa paikallista aikaa jo 6.10, ja iltapäivällä viimeinen lähtee liikkeelle 14.38.

Ravintolat on suljettu, ja katsojia ei oteta paikalle, mutta huoltoparkki suljettiin vasta tiistaina ennen kuin kaikkien koronatestitulokset oli saatu. Testejä otettiin huoltoparkissa maanantai-iltapäivään saakka, eli täysin aukottomasta kuplasta ei Gapin rallikeskuksessa ole kyse.

Erilainen ajorytmi vaikuttaa myös olosuhteisiin vuorilla, sillä kun aiemmin aurinko on ehtinyt lämmittää valoisia kohtia iltapäivän lenkille, nyt pätkät ajetaan jo niin varhain, että tiet saattavat olla jopa aamuhämärää pahemmassa jäässä toisella ajokerralla. Kun aurinko nousee, lämpötila tilapäisesti jopa laskee. Yle Urheilun asiantuntija Miikka Anttila arvioi, että yllätyspaikkoja voi löytyä.

– Etuautojen aikaan ei välttämättä ole vielä jäätä, mutta kun aamu alkaa valjeta, yllätyksiä voi tulla. Nuotituksessa saattaa pystyä arvioimaan kylmempiä varjon kohtia, ja ne ovat sellaisia potentiaalisia paikkoja. Aiemmin noissa olosuhteissa lumi on tullut usein yöllä, ja iltapäivällä toistamiseen ajettaessa on jo ollut pitävä sohjoura lumisella tiellä. Nyt ei ehditä mennä sohjon puolelle, jos yöllä tulee lunta.

– Lauantaina siellä on lumisateen uhka ja on mahdollista, että tulee jopa 15 senttiä lunta. Se muuttaa taas paljon, jos niin käy.

Ensikertalainen kovassa paikassa

MM-sarjan rengasvalmistaja vaihtui Michelinistä Pirelliin, ja esimerkiksi Teemu Suninen kertoi, että hän on joutunut tekemään merkittäviä säätöjä autoonsa ja ajotyyliinsä erilaisen pyörän takia. Anttila sanoo, että renkaat ovat merkittävä tekijä kokonaisuutta.

– Rengas on yksi osa jousitusta. Pirellin renkaasta on sanottu, että se on selkeästi pehmeämpi rungoltaan ja se joustaa enemmän. Jos halutaan sama kokonaisjousitus, pitää kiristää jostain muualta. Siinä on voinut tulla yllätyksiä.

– Varsinkin jos on ollut riittävästi säätövaraa iskunvaimentimissa, jousituksissa ja komponenteissa, renkaan on saanut paremmin kuntoon kuin taas jos on joutunut hakemaan kompromisseja.

Toyotan Kalle Rovanperä oli viime vuonna WRC-debyytissään Monte Carlossa viides, ja Anttila muistuttaa, että sijoitusta enemmän kannattaa katsoa erikoiskoeaikoja.

– Toki kokemuksella on merkitystä, mutta Monte on sellainen ralli, että kannattaa katsoa, paljonko kärkeen tulee eroa. Kallella on paljon enemmän WRC-kilometrejä alla kuin vuosi sitten, ja kaikki niistä auttavat. Kalle on myös lahjakas kuljettaja, ja jos mennään Suomen kaltaisiin lumisiin olosuhteisiin, Kalle voi olla siellä vahvoilla.

Thierry Neuville
Viime vuonna Thierry Neuville juhli voittoa, mutta nyt pikahälytyksellä hankitun kartanlukijan kanssa voi olla hankalampaa.LEHTIKUVA/AFP/Valery Hache

Eräs Monte Carlossa kisassa kiinnostava yksityiskohta on myös Hyundain belgialaistähden Neuvillenyllättävä kartturivaihdos. Neuville, 32, voitti maanmiehensä Nicolas Gilsoulin kanssa 10 vuoden aikana 13 rallia, ja vielä viime viikon alussa kaksikko testasi kauden avauskisaa varten.

Jotain kuitenkin tapahtui, ja Gilsoul kertoi, ettei yhteisymmärrystä alkavasta kaudesta ole ilmeisesti taloudellisista asioista löydetty. Näin Neuvillen vierellä istuu ainakin ensimmäisessä kisassa 28-vuotias belgialainen Martijn Wydaeghe.

MM-sarjan kokenein kartanlukija ja pitkän uran Jari-Matti Latvalan vierellä tehnyt Anttila sanoo suoraan, että Wydaeghe on todella kovassa paikassa.

– On se todella hankala tilanne, vaikka lähtisi uuden kartturin kanssa mihin tahansa MM-ralliin. Nyt on kyseessä vielä Monte, jossa on muuttuvia olosuhteita, etuautojen nuottien kopioimista omaan vihkoon ja ensikertalaisella paljon stressitekijöitä. Ei ole helppoa.

Kotoisissa Gapin maisemissa jälleen kisaava Sebastien Ogier on kisan suurin voittajasuosikki myös Anttilan mielestä. Vielä kauden verran uraansa jatkava ranskalainen on voittanut Monte Carlossa seitsemän kertaa, ja nyt alla on vielä viime vuotta tutumpi Toyota.

– Vuosi sitten hän oli vielä uudessa tiimissä uudessa autossa, mutta nyt nostan hänet vahvimmaksi voittajaehdokkaaksi.

Yle Urheilun lähetykset Monte Carlon MM-rallista

Torstai 21.1.

EK1 Saint-Disdier - Corps 20,58 km TV1 klo 15

Ennakkotunnelmat ja päivän huippuhetket TV2 klo 21

Perjantai 22.1.

EK7 Chalancon - Gumiane 2 21,62 km TV1 klo 14.30

Päivän huippuhetket TV2 klo 20.30

Lauantai 23.1.

EK11 La Bréole - Selonnet 2 18,31 km TV1 klo 13

Päivän huippuhetket TV2 klo 20

Sunnuntai 24.1.

EK13 Brianconnet - Entrevaux 1 14,31 km Yle Areena klo 11

EK15 Brianconnet - Entrevaux 2 14,31 km Power Stage TV2 klo 13

Kisan huippuhetket TV2 klo 19.45

Lue myös:

Kaikki MM-rallikaudesta! Tästä artikkelista löydät kisakalenterin ja lähetysajat – samalla voit esittää oman “Ralli-Mitäh?!” -kysymyksesi!

"En oikein vieläkään osaa sisäistää sitä", Jari-Matti Latvalan haasteet alkavat heti – poimi tästä suurimmat puheenaiheet poikkeuksellisen rallikauden kynnyksellä

Teemu Sunisen haastava valmistautuminen rallikauteen on vaatinut nopeita liikkeitä, Jari Huttusen WRC-haave Hyundailla vastatuulessa: "Sinne väliin on vaikeaa tunkea"

Kalle Rovanperän toinen kausi MM-sarjassa on yhä osittain opettelua, tallipomo Latvalan odotukset Monte Carloon maltillisia: "Kolkuttelemaan palkintokorokkeen ovia"

Nyt se on varmaa: Rovaniemellä ajetaan helmikuun lopussa Suomen ensimmäinen MM-talviralli – "Haastava ja luminen kisa tulossa"

Valtteri Bottas selvittää mahdollisuutta ajaa historiallisessa MM-rallissa Rovaniemellä – "Olisi hienoa olla mukana"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat