Toyotan Kalle Rovanperän parhaat hetket perjantaina Monte Carlon rallissa osuivat alkuun sekä loppuun. Päivän avauspätkällä Rovanperä nousi kisan kärkipaikalle ohi Ott Tänakin, ja viimeisellä pikataipaleella hän onnistui nousemaan takaisin neljänneksi Thierry Neuvillen edelle. Molemmilla kerroilla hän oli kolmanneksi nopein.
Siinä välissä oli vaikeampaa. Rovanperä sai 10 sekunnin aikasakon myöhästyttyään aikatarkastusasemalta ennen päivän toisen erikoiskokeen lähtöä, ja kisan kuudennen pätkän alussa suomalaisen Yaris lipsahti ulos pellolle heti 600 metrin ajon jälkeen.
Voit katsoa videon tilanteesta ylempää.
Päivän päätteeksi hän on neljäntenä 53 sekunnin päässä kisaa johtavasta tallikaverista Elfyn Evansista. Yle Urheilun asiantuntija Miikka Anttila sanoo, että Pirellin uudet lumipyörät pääsivät yllättämään Rovanperän.
– Päivän viimeinen pätkä oli hyvä, ja aloitus oli tosi hyvä. Merkittävä negatiivinen asia oli se pellolle ajaminen. Hän sanoi hyvin haastattelussa, ettei ollut ajanut niillä uusilla talvirenkailla asfaltilla aiemmin. Hän meni liian lujaa niillä, ja tuli pikkuvirhe, josta hän onneksi selvisi aika pienellä.
– Viimeinen erikoiskoe osoitti, että hän puhui totta ja kun hän oppi renkaan, se toi myös paremman ajan.
Rovanperä itse oli WRC:n lähetyksessä pettynyt virheeseensä, mutta se ja aikasakko pois lukien päivä oli hyvä.
– Lähdin kokeilemaan ensimmäistä kertaa kunnon mutaan lumipyörällä, ja odotin enemmän pitoa. Spinnasin leikkauksessa, ja siinä meni aikaa aika paljon, mutta onneksi ei käynyt mitään. Toisella pätkällä pääsimme hyvään vauhtiin ja alkoi löytyä tuntuma tällaisellekin kelille.
Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoi, että aikasakkotilanteessa Rovanperän auton kojelaudassa oli syttynyt varoitusvalo, jonka syttymissyytä Rovanperä ja kartturi Jonne Halttunen ryhtyivät tutkimaan. Valo lähti lopulta pois sammuttamalla auto ja käynnistämällä se uudestaan, mutta aikaa kului sen verran, että he myöhästyivät minuutin at-asemalta.
– Power cycle tarkoittaa sitä, että virrat otetaan pois ja laitetaan päälle. Se on yleensä ensimmäinen asia, jonka tiimi sanoo, kun asiaa ryhdytään tutkimaan. Ennen at-asemalle menoa halutaan tietää, mikä ongelma mahdollisesti on. Yleensä jäädään odottelemaan kauemmas at-asemasta ja yritetään päästä sinne lämpimällä autolla, Latvalan entinen kartanlukija Anttila avaa.
– Tuollainen ongelma voi mennä buuttaamalla ohi, mutta tietokoneen heräämiseen menee noin 10 sekuntia ja siinä pitää hetki odottaa, että järjestelmät saadaan taas ylös. Meillä Jari-Matin kanssa esimerkiksi 2017 Ouninpohjassa ongelma oli todellinen.

Lumisade saattaisi olla Rovanperän etu
Monte Carlo on perinteisesti erittäin tapahtumarikas ralli, jossa olosuhteet vaihtelevat yhden erikoiskokeenkin sisällä paljon. Perjantaiaamun avauspätkän lopussa oli erittäin jäinen osuus, joka haastoi kuljettajat sekarenkaineen. Kolme erikoiskoetta sisältävälle lauantaille on ennustettu jopa 15 sentin kerrosta lunta, ja se taas voi muuttaa asetelmia täysin.
53 sekunnin ero kärkeen kisan puolivälissä ei ole Anttilan mukaan vielä mitään.
– Kallen podiumhaave on vielä ihan täysin elossa. On hyvin tyypillistä Montea, että käänteitä riittää. Jos sataa lunta, ei se nyt perinteisesti pohjoismaalaiselle mikään huono juttu olisi.
– Mitään sijoituksia ei ole jaettu, tosin Dani Sordo on jo melkein kaksi minuuttia kärjestä. Sieltä tuskin enää palkintokorokkeelle tullaan. Lauantaina voi tapahtua ihan mitä tahansa, ja kun Kalle hävisi viime vuonna viidentenä yli neljä minuuttia kärjelle, ero on nyt murto-osa siitä.
Toyotalla oli päivällä kolmoisjohto, mutta Tänak on onnistunut rikkomaan japanilaistiimin rintaman kolmannella paikallaan. Tänak kärsi muun muassa huurtuneesta tuulilasista, ja myöskään uuden kartanlukijan kanssa opetteleva Thierry Neuville tai itseluottamuksensa kanssa taistellut Sordo eivät ole olleet iskussa.
Anttila on ollut pettynyt Hyundain antiin toistaiseksi.
– Olisin odottanut, että he ovat paljon paremmin Toyotan mukana. Tänakilla oli sama ongelma jo Monzassa viime kuussa, ja hän varmasti odottaa, että asiat korjataan nopeammin.
Toyotan tallipäällikkö Latvala on ollut tyytyväinen suojatteihinsa. Rengasrikon kärsineen Sebastien Ogierin neljä pohja-aikaa ovat tehneet vaikutuksen vanhaan tallikaveriin.
– "Sebillä" oli rengasrikko, ja tunnen hänen luonteensa. Hän hieman sisuuntui ja hänellä on kyky muuttaa se positiiviseksi energiaksi. Sen näimme viimeisellä pätkällä ja hän teki hienon ajan. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen kuskien tekemiseen, oli hyvä päivä. Kallella oli pieni ongelma, mutta hän tuli hienosti takaisin peliin viimeisellä pätkällä.
– Kaj Lindström on urheilutoimenjohtaja ja hän päättää taktiikoista, minun tehtäväni on pitää kuskit hyvällä fiiliksellä. Kaikki kuskit tekevät töitä toistensa kanssa, he ovat ystäviä keskenään ja se tekee kaikesta helpompaa.
Päivän tapahtumat hetki hetkeltä voi käydä kertaamassa tästä jutusta. Perjantain huippuhetket kerrataan TV2:ssa kello 20.30.
TILANNE 7/15 EK:N JÄLKEEN:
1. Elfyn Evans Toyota 1.33.57,5
2. Sebastien Ogier Toyota +7,4
3. Ott Tänak Hyundai +25,3
4. Kalle Rovanperä Toyota +53,1
5. Thierry Neuville Hyundai +59,1
6. Dani Sordo Hyundai +2.04,3
7. Andreas Mikkelsen Skoda +3.50,8 (WRC2)
8. Takamoto Katsuta Toyota +4.05,0
9. Adrien Fourmaux M-Sport Ford +4.37,9 (WRC2)
10. Gus Greensmith M-Sport Ford +5.10,8
Uutista ja otsikkoa päivitetty kello 18.26: lisätty Rovanperän ulosajosta video.
Lue myös: