Hyppää sisältöön

Ranskalaismestari Ogier teki historiaa kotikisan voitollaan, upeasti kisan päättänyt Rovanperä neljänneksi – Toyota-pomo Latvala onnensa kukkuloilla: "En voisi olla paremmassa paikassa"

Sebastien Ogier voitti Monte Carlon rallin ennätyksellisesti kahdeksannen kerran. Jari-Matti Latvalan johtama Toyota aloitti kauden kaksoisvoitolla.

Sebastien Ogier Monte Carlon MM-rallissa 2021.

Toyotan Sebastien Ogier ajoi rallin MM-sarjan kauden aloittaneen Monte Carlon osakilpailun voittoon. Tiimin tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sai uudelle uralleen täydellisen alun, kun Ogierin perässä Elfyn Evans ajoi toiseksi ja Kalle Rovanperä oli neljäs. Toyota-kolmikon väliin tunki kolmanneksi ajanut Hyundain Thierry Neuville.

Ogier, 37, oli nopein myös kisan huipentaneella Power Stagella, eli hän nappasi täyden 30 pisteen potin. Rovanperä sai neljä lisäpistettä oltuaan toinen 3,3 sekunnin erolla Ogieriin.

Tällä kaudella Power Stagella jaetaan myös merkkimestaruuspisteitä, joten kun Toyota otti kaksi ensimmäistä paikkaa, se sai myös yhdeksän lisäpistettä Hyundain kolmea vastaan.

Voitto oli seitsenkertaiselle maailmanmestarille kotikisassa jo kahdeksas. Näistä seitsemän on tullut vuosina 2014–2019, kun kisalla on ollut MM-arvo. Lisäksi hänellä on yksi voitto vuodelta 2009, kun kilpailu ei kuulunut MM-sarjaan.

– Ei huono päätös viikonlopulle. Auto on oikea aarre, se on toiminut tosi hyvin ja nyt tuntuu siltä, että on ollut oikea päätös jatkaa vielä vuosi. Tässähän meinaa oikein liikuttua.Jari-Matti, tervetuloa tiimiin voitolla, ei huono, Ogier iloitsi maalissa.

Seitsemän MM-osakilpailun voittoa Montessa on myös toisella ranskalaismestarilla Sebastien Loebilla, joka oli paras Citroenillään 2003–2005, 2007–2008 ja 2012–2013.

Voitto oli samalla Ogierin uran 50, ja hän on tilastossa toisena edellään vain 79 kertaa ykköseksi ajanut Loeb.

Toyota oli voittanut edellisen kerran Monte Carlon kisan vuonna 1998, kun Carlos Sainz ajoi Corollalla voittoon. Edellinen kaksoisvoiton Toyota oli ottanut Saksassa kaudella 2019, kun he nappasivat kolme ensimmäistä sijaa.

Kuljettajan roolista pomon paikalle siirtynyt Jari-Matti Latvala sai huippualun Toyotan tallipäällikkönä. Kuva: Vesa Pöppönen / All Over Press

"Meillä on parhaat kuljettajat"

Latvalan komentoon siirtynyt japanilaistiimi sai siis lentävän lähdön kaudelle, ja se maistui suomalaispomolle.

– Olen todella onnellinen ja ylpeä tiimin työstä, ja heti sijat 1-2-4 ja Takamoto Katsuta oli kuudes. Neljä autoa kuuden joukossa ja kaksoisvoitto. Maksimipisteet Power Stagelta. Uskomatonta työtä koko tiimiltä, enkä voisi olla paremmassa paikassa. Meillä on parhaat kuljettajat, Latvala tunnelmoi WRC:n lähetyksessä.

Rovanperä lähti päivään kolmantena, mutta aamun ensimmäisellä erikoiskokeella sattunut rengasrikko pudotti suomalaisen neljänneksi. Yksi ulosajo, kolme aikasakkoa ja rengasrikko veivät Rovanperältä mahdollisuudet korkeampaan sijoitukseen.

– Ajamisen suhteen ihan kiva viikonloppu, mutta menetimme paremman sijoituksen monien pienten asioiden takia. Vähän pettynyt, koska enemmänkin oli otettavissa. Kiitos tiimille hyvästä työstä. Ralli on p*skaa parhaimmillaankin, Rovanperä veisteli maalissa.

WRC2-luokan voitti norjalainen Skoda-kuski Andreas Mikkelsen.

Päivän tapahtumat voi käydä katsomassa hetki hetkeltä täällä. Koko kisan huippuhetket kerrataan TV2:ssa kello 19.45.

TULOKSET, EK 15/15:

1. Sebastien Ogier Toyota 2.56.33,7

2. Elfyn Evans Toyota +32,6

3. Thierry Neuville Hyundai +1.13,5

4. Kalle Rovanperä Toyota +2.33,6

5. Dani Sordo Hyundai +3.14,2

6. Takamoto Katsuta Toyota +7.01,3

7. Andreas Mikkelsen Skoda +7.23,6 (WRC2)

8. Gus Greensmith M-Sport Ford +8.21,1

9. Adrien Fourmaux M-Sport Ford +9.15,8 (WRC2)

10. Eric Camilli Citroen +10.36,0 (WRC2)

MM-PISTEET 1/12 KILPAILUN JÄLKEEN:

1. Sebastien Ogier Toyota 30

2. Elfyn Evans Toyota 21

3. Thierry Neuville Hyundai 17

4. Kalle Rovanperä Toyota 16

5. Dani Sordo Hyundai 11

6. Takamoto Katsuta Toyota 8

7. Andreas Mikkelsen Skoda 6

8. Gus Greensmith M-Sport Ford

VALMISTAJIEN PISTEET 1/12 KILPAILUN JÄLKEEN:

1. Toyota 52

2. Hyundai 30

3. M-Sport Ford 10

4. Hyundai 2C Competition 8

Lue myös:

.
.