Suora

  • Yleisurheilun halli-EM, 2. päivä, aamupäiväkilpailut
  • Inomhus-EM i friidrott, fredag morgon (svenskt referat)
  • Yleisurheilun halli-EM
  • Elävä arkisto esittää
  • Urheilustudio MM-hiihdot 5.3.
  • Miesten viestihiihto 4 x 10 km
  • VM på skidor, herrarnas stafett (svenskt referat)
  • Urheilustudio MM-hiihdot 5.3.
  • Världscupen i skidskytte, herrarnas stafett (svenskt referat)
  • Ampumahiihdon MC
  • Urheilustudio MM-hiihdot 5.3.
  • VM på skidor, herrarnas backhoppning (svenskt referat)
  • Miesten mäkikilpailu HS 137, 1. kierros
  • Urheilustudio MM-hiihdot 5.3.

Nämä asiat asiantuntija nostaa esiin Monte Carlon MM-rallista: Rovanperän rauhallisuus teki vaikutuksen, Toyotan menestysviikonlopussa Latvalalla pieni rooli

Kalle Rovanperän suoritus Monte Carlon MM-rallissa jäi Yle Urheilun asiantuntijan Miikka Anttilan mielestä vahvasti plussan puolelle. Voit katsoa kisan huippuhetket uudelleen oheisesta videosta.

Rallin MM-sarja
Kalle Rovanperä Monte Carlon MM-rallissa 2021.

Tuoreimmat ralliuutiset, -videot ja -podcastit sekä tiedot tulevista lähetyksistä löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Rallikauden ensimmäinen MM-osakilpailu Monte Carlossa päättyi sunnuntaina jälleen vuoden tauon jälkeen tuttuihin juhliin, kun Sebastien Ogier nappasi ennätyksellisesti jo kahdeksannen voittonsa kotikisassaan. Seitsemän voitoista on tullut MM-tasolla ja yksi vuonna 2009, kun kisalla ei ollut MM-arvoa ja se kuului IRC-sarjaan.

Toyotan vahvan panoksen täydensi toiseksi ajanut Elfyn Evans ja neljänneksi sijoittunut Kalle Rovanperä, joka päätti viikonlopun Power Stagen kakkossijaan ja neljään lisäpisteeseen Ogierin vanavedessä. Rovanperä pystyi ajamaan tasaisesti kovia aikoja, mutta kimuranttiin kisaan mahtui myös ongelmia, sillä hän sai peräti kolme aikasakkoa, kärsi yhden rengasrikon ja ajoi kertaalleen myös ranskalaiselle pellolle.

Yle Urheilun asiantuntijan Miikka Anttilan mukaan sijoitusta tärkeämpää on katsoa Rovanperän eroa kärkeen.

– Viime vuonna hän oli viides ja hävisi voittaja Thierry Neuvillelle yli neljä minuuttia. Nyt eroa tuli kaksi ja puoli minuuttia, ja niistä jos ottaa sakot ja rengasrikon pois, siihen jää ajamalla puolitoista minuuttia. Se on uran toisessa Montessa WRC:llä todella kova suoritus, ja toki se ulosajo on osa sitä ajamista.

– Edellisestä kerrasta tämä oli ehdottomasti eteenpäin menemistä, varsinkin kun olosuhteet olivat viime vuotta vaikeammat.

Rovanperä epäili kisan jälkeen maalissa, ettei aika riitä kovin korkeisiin pisteisiin Power Stagella, mutta vain Ogier ehti edelle. Lisäksi suomalainen totesi ottaneensa hieman varman päälle, eikä täysi hyökkäys ollut edes päällä.

– Kommentit maalissa kertovat, että kunnianhimoa ja voitontahtoa on riittävästi. Myöskään perjantain ulosajotilanteessa ei mennyt yhtään ylimääräistä aikaa, ja hän otti sen tilanteen rauhallisesti. Hän malttoi hienosti.

Kalle Rovanperä Monte Carlon MM-rallissa 2021.

Jari-Matti Latvalan pesti Toyotalla alkoi erinomaisesti, sillä tiimi sai kaksoisvoiton lisäksi kaikkiaan neljä kuljettajaa kuuden joukkoon. Latvalan pitkäaikainen kartanlukija Anttila muistuttaa, ettei Latvala ole ehtinyt vielä juuri vaikuttaa tiimin toimintaan.

– Hänellä ei ole operatiivista roolia toiminnassa, ja hän on tiimin keulakuva. Ei tuossa ajassa ole ehtinyt tekemään mitään, millä olisi vaikutusta suuntaan tai toiseen. Se alleviivaa sitä hyvää porukkaa, joka Toyotalla on tekemässä.

– Täytyy muistaa, että aiemmin Tommi Mäkinen oli yritysjohtaja ja hän johti omaa yritystään. Nyt Toyota osti tiimin itselleen, ja eri positioihin tarvittiin eri ihmisiä. Jari-Matti otettiin tallipäällikön tehtävään hoitamaan virkaa.

"Enemmän Kankkusen ja Lindströmin asia"

Lauantaina Toyotalla ja Hyundailla pohdittiin rengasvalintaa, kun aamulenkin toisella pätkällä olosuhteet hankaloituivat kesken erikoiskokeen. Ensimmäiset autot hyötyivät lähtöpaikastaan, kun nasta puri vielä paremmin jäähän.

Peräti 42 sekuntia Neuvillelle aamun toisella pikataipaleella hävinnyt Ogier esitti huollossa tiimiä kohtaan pientä kritiikkiä, sillä hän oli pohtinut käytettyjen nastarenkaiden valitsemista uusien sijaan. Käytetyt olisivat voineet toimia pätkällä paremmin, sillä niissä nasta työntyy paremmin esiin. Ranskalainen harmitteli, ettei ollut kuunnellut omaa intuitiotaan.

– Talli halusi ottaa varman päälle, ja sanoin, että okei, tehdään samoin kuin Elfyn. Ei meillä tietenkään ole varaa tehdä tällaisia virheitä ja menettää jatkossa näin isoja aikaeroja, Ogier kuittasi.

Anttilan mukaan samassa tiimissä vuosia ajanut Ogier pohtii esimerkiksi rengasvalintoja todella tarkasti, ja hieman pisteliäs kommentti oli ranskalaiselle hyvin tyypillinen. Anttila ei kuitenkaan nähnyt tilannetta kovin dramaattisena, ja lisäksi kritiikki ei kohdistunut ainakaan Latvalaan.

– On hyvin harvinaista, että käytetyt nastat valittaisiin uusien sijaan, jos uusia on vielä käytettävänä. Lisäksi renkaan valitseminen on kuitenkin ollut enemmän testipäällikkö Timo Kankkusen ja urheilutoimenjohtaja Kaj Lindströmin asia kuin Latvalan.

Toyotasta tuli Peugeotin, Volkswagenin, Fordin ja Citroenin jälkeen jo viides auto, jolla viimeisen kautensa aloittanut Ogier on voittanut Montessa. Ranskalaismestarilla oli pieniä jarrumurheita torstaina, mutta ne eivät hetkauttaneet kokenutta tähteä. Perjantaista lähtien hän näytti, kuka kisaa hallitsee.

– Ei siitä jarrumurheesta tehty mitään numeroa, kun homma lähti toimimaan, hän totesi että on mukavampaa ajaa autolla, jossa jarrut toimivat.

Hyundain kisa oli hankala. Dani Sordo taisteli itseluottamuksensa kanssa etenkin ensimmäisinä päivinä, ja Thierry Neuville haki rytmiään uuden kartanlukijansa Martijn Wydaeghen kanssa. Ott Tänak oli mukana palkintokoroketaistelussa, mutta kaksi peräkkäistä rengasrikkoa lauantain aamupätkillä tuhosi kisan.

Tällä kaudella myös Power Stagelta jaetaan tiimipisteitä, ja Toyota keräsi täydet yhdeksän pistettä Hyundain kolmea vastaan. Ero on Toyotan hyväksi Monten jälkeen 22 pistettä.

– Tänakin ralli kaatui rengasrikkoihin, mutta hänellä oli esimerkiksi tuulilasin huurtumista, mitä oli myös Monzassa viime kuussa. Yleensä Tänakin tuntien tuollaiset asiat tulevat kerralla kuntoon seuraavaan ralliin, jos jotain ongelmia on.

– Jos jotain positiivista tästä jää heille, niin ainakin Tänakilla on hyvä lähtöpaikka Rovaniemen nopeaan ralliin.

Teemu Suninen ajoi ulos Monte Carlon MM-rallissa 2021.

"Monte oli maineensa veroinen"

MM-sarjan rengastoimittaja vaihtui Michelinistä Pirelliin, ja Monten monivaiheisissa olosuhteissa käyty kisa oli italialaismerkin superpehmeille renkaille, lumipyörille ja nastarenkaille heti kova testi. Pätkät tarjosivat märkää asfalttia, jäätä ja lunta sekaisin, ja tielle noussut sora aiheutti kuskeille sekä renkaille ongelmia.

– Ei ollut kovin normaali olosuhde käyttää talvirenkaita, sillä yleensä, kun pitää mennä talvirenkailla, olosuhde on luminen, ei pääse ajamaan kovaa eikä tule leikkauksia. Nyt oli pakko ottaa nasta- tai lumirengas, ja siellä oli osuuksia, joilla piti mennä kovaa. Monte oli taas maineensa veroinen.

– Yllättävää oli se, että nastarenkaissa nastat pysyivät hyvin kiinni. Se on tietysti hyvä merkki.

Seuraavaksi ajetaan Rovaniemellä Suomen historian ensimmäinen MM-talviralli helmikuun viimeisenä viikonloppuna. M-Sportin Teemu Suninen väläytti Montessa vauhtiaan, mutta ajoi ulos jo ensimmäisen erikoiskokeen lopussa.

Alustavan suunnitelman mukaan noin puolet MM-kaudesta brittitiimissä ajava Suninen ei ollut vielä viikonloppuna varma, ajaako hän Rovaniemellä, mutta asia ratkennee lähiaikoina. Anttilan mukaan Sunisen täytyy pystyä näyttämään vauhtiaan.

– Sunisen tilanne alleviivaa sitä, että hänen täytyy kyetä ajamaan kilpailukykyisiä aikoja aina mukana ollessaan. Jos hän pystyy tekemään sen autolla, joka tiedetään altavastaajaksi, se kertoo kuljettajasta ja hänen potentiaalistaan.

– Hän osoitti heti nopeuttaan, mutta tilanne on hankala, kun hän ajaa vain osan kisoista ja vauhtia täytyy pystyä pitämään yllä.

Rovaniemen 260 kilometrin ja 10 erikoiskokeen mittaiseksi suunnitellusta kisasta odotetaan pitkästä aikaa täyttä talvirallia, sillä Ruotsissa olosuhteet eivät ole olleet viime vuosina kovin lumisia. Rovanperä oli viime vuonna Yariksella mukana Tunturirallissa, ja Juho Hänninen oli tämänvuotisessa SM-kisassa testaamassa renkaita MM-osakilpailua varten. Kokemuksesta on Anttilan mukaan Toyotalle etua.

– Näyttää siltä, että lunta tulee olemaan ja kunnon tiepohjat varmistavat todennäköisesti sen, ettei tarvitse pelätä tien menemistä soralle. Toisaalta, kun teitä ei käytetä normaaliliikenteessä, lumi ei polaannu tien pintaan jääksi ja pohjaa ei sillä lailla ole. En tiedä, onko sinne tarkoitus ajaa vettä.

– Toyota on varmasti oppinut aika paljon, ja huomionarvoista on, että siellä on tosi kovat vauhdit. Ruotsissakin on, mutta lämpötila on nollan pinnassa siellä. Nyt mennään todennäköisesti pakkasella tämä ralli, Anttila sanoo.

Lue myös:

Ranskalaismestari Ogier teki historiaa kotikisan voitollaan, upeasti kisan päättänyt Rovanperä neljänneksi – Toyota-pomo Latvala onnensa kukkuloilla: "En voisi olla paremmassa paikassa"

Ogier jyräsi vakuuttavaan ja historialliseen voittoon, Rovanperä taisteli neljänneksi – näin eteni Monte Carlon MM-rallin päätöspäivä hetki hetkeltä

Rengasrikko murskaamassa Rovanperän palkintokorokehaaveet, suomalaistähti manasi tylyä epäonneaan: "Tosi pieni osuma"

Rovanperä lauantain jälkeen kolmantena, päätöspäivälle luvassa hurja palkintokoroketaistelu – Yle seurasi Monte Carlon MM-rallin tapahtumat hetki hetkeltä

Kaksijakoisen päivän ajanut Rovanperä edelleen palkintokoroketaistelussa mukana – käy katsomassa suomalaisen päivää sotkenut ulosajo videolta: "Siinä meni aikaa aika paljon"

Evans kärkipaikalla, Rovanperä neljäntenä – käy katsomassa Monte Carlon MM-rallin tapahtumat hetki hetkeltä ja asiantuntijan vastaukset teidän kysymyksiinne

"Nyt oli from hero to zero hei" – katso videolta, miten Teemu Sunisen unelma-alku Monte Carlossa vaihtui hetkessä rajuun ulosajoon

Ott Tänak johtaa, toisena oleva Kalle Rovanperä vakuuttavassa vireessä – näin eteni Monte Carlon MM-rallin avauspäivä

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat