Hyppää sisältöön

Suomen seuraavaa rallitähteä etsitään videopelin avulla – "Olisimme todella tyhmiä, jos emme olisi mukana"

Nopeimmat rallisimulaattorikuljettajat pääsevät kilpailemaan paikasta FIAn valmennusohjelmaan.

Suomen seuraava rallitähti saattaa löytyä WRC-videopelin avulla. Kuvassa Esapekka Lappi viime kesänä Jyväskylässä ajetussa WRC eChallenge -kilpailussa. Kuva: Markku Ojala / AOP

Seuraava suomalainen ralliautoilutähti saattaa löytyä videopelin avulla.

Autourheilun lajiliitto AKK etsii tulevaisuuden rallilahjakkuuksia WRC 9 -pelillä ajettavien e-urheilukilpailujen kautta. Lajiliitto järjestää helmikuun ja huhtikuun välisenä aikana neljän karsintakilpailun sarjan, joista valikoidaan viisi 17-26 -vuotiasta kuljettajaa mukaan FIA Rally Star -valmennusohjelman Euroopan maanosafinaaleihin kesälle 2021.

Karsintakilpailuja ajetaan lopputalven aikana Oulussa, Jyväskylässä, Tampereella ja Vantaalla. Kaikissa karsintakilpailuissa ajetaan samaa erikoiskoetta identtisillä autoilla, joten kilpailujen tulokset ovat vertailukelpoisia keskenään.

Jokaisella kuljettajalla on kilpailuissa kolme yrityskertaa, joilla kellottaa paras aikansa. Kilpailijat saavat osallistua korkeintaan kahteen karsintakilpailuun ja lopputuloksissa huomioon otetaan erikoiskoeajoista nopein. Neljä nopeimman ajan kellottanutta kuljettajaa ja nopein naispuolinen osallistuja pääsevät mukaan kesällä 2021 Euroopassa ajettaviin maanosafinaaleihin.

Euroopan finaaleissa kuljettajat pääsevät mittelemään taitojaan myös oikean ralliauton ratissa. Maanosafinaalien voittaja pääsee mukaan FIAn valmennusryhmään, jonka kuljettajat jatkavat ralliunelmansa tavoittelua vuonna 2022 M-Sportin uuden Fiesta Rally3 -auton ratissa.

Valmennusryhmän parhaille on FIAn kustannuksella tarjolla paikka rallin junioreiden MM-sarjaan vuodelle 2023, minkä jälkeen kuljettajien on mahdollista jatkaa sarjassa vuonna 2024 ja edetä jopa WRC2-sarjaan vuodelle 2025.

– Olin aluksi hieman skeptinen kuullessani, että kykyohjelman kuljettajia haetaan videopelin kautta. Kun tutustuin ohjelmaan tarkemmin, kävi nopeasti selväksi, että olemme todella tyhmiä jos emme lähde tähän mukaan. FIA laittaa ohjelmaan todella paljon tukea, AKK:n valmennuspäällikkö Tuomo Nikkola toteaa.

Simulaattori koettelee paineensietokykyä

Karsintakilpailuissa osallistujat ajavat Rally Star -ohjelmaa varten räätälöidyllä erikoiskokeella, jota ei löydy peruspelistä. Tasaväkisen kilpailun nimissä osallistujien ei siis ole mahdollista tutustua reittiin tai harjoitella sitä kotonaan jo ennen karsintoja. Myös autojen säädöt on määritelty kaikille karsintakilpailujen osallistujille samoiksi, joten videopeliauton säätöosaaminen ei anna pidempään rallipelejä ajaneille etulyöntiasemaa kilpailussa.

Nikkola uskoo rallisimulaattorilla ajettavien karsintojen mittaavan yhtä tosielämän moottoriurheilunkin kannalta olennaista ominaisuutta.

– Autourheilussa kaikista tärkeintä on paineensietokyky ja tämä karsinta mittaa sitä varmasti. Maanosafinaaleissa ajetaan myös kilpaa oikeilla ralliautoilla, joten pelkkä simulaattoriosaaminen ei riitä voittamiseen, vaan lahjakkaimmat kuljettajat nousevat esille.

WRC-kuljettajat ajoivat viime kesänä Jyväskylässä MM-rallin sijaan simulaattorikilpailussa. Kuva: Markku Ojala / AOP

Nopeimpien virtuaalirallipilottien lisäksi finaalitapahtumaan lähetetään myös yksi alle 27-vuotias kuljettaja rallin SM-sarjan SM4-luokasta. AKK:n rallilupauksia kohti huippua avittanut Tulevaisuuden tähti -ohjelma päättyi viime vuoteen, joten FIAn valmennusohjelma on lupaaville nuorille kuljettajille kenties paras mahdollisuus rakentaa ralliuraa kohtuullisin kustannuksin.

– Meillä on oikeus lähettää yksi kuljettaja mukaan villillä kortilla ja ehdotimme FIAlle, että finaaleihin lähetettäisiin juuri SM4-luokan paras nuori kuljettaja. V1600-autoilla ajettava luokka on SM-luokista kustannuksiltaan edullisin, joten kuljettajia on myös laajalla otannalla. Tätä kautta mahdollisuus päästä mukaan ohjelmaan on myös kuljettajalla, joka ei välttämättä pelaa niin paljoa videopelejä vaan käyttää mieluummin aikaansa autojen ropaamiseen, Nikkola perustelee.

Myös etänä osallistuminen on mahdollista, mutta silloin paikastaan maanosafinaaleihin joutuu kilpailemaan myös muuta Eurooppaa vastaan. 12 osakilpailun mittainen, verkon välityksellä ajettava sarja antaa yhdelle kuljettajalle paikan finaaleissa kansallisten kiintiöiden ulkopuolelta.

Euroopan finaaleissa vastaan tulee kovaa kilpailua. Valmennuspäällikkö Nikkola uskoo kuitenkin, että suomalaisilla on hyvä mahdollisuus voittoon ja paikkaan valmennusryhmässä.

– Joka maasta löytyy varmasti kovia kuljettajia, mutta en näe, miksei voitto voisi tulla Suomeen. Joka tapauksessa toivon, että voittaja olisi potentiaalinen kaveri, joka lähtisi raivaamaan tietä urallaan ylöspäin. Se olisi selkeä näyte siitä, että vastaavia ohjelmia tarvittaisiin jatkossakin, Nikkola sanoo.

Lue myös:

.
.