Suora

  • Uimahyppyjen EM
  • Elävä arkisto esittää

Ylen rallitiimii vahvistuu! Rovaniemen MM-ralliin asiantuntijaksi Mikko Hirvonen – entinen huippukuski kertoo, miten erityisellä tavalla Kalle Rovanperä kuvaa tietä

Mikko Hirvosen mielestä Rovaniemen MM-rallin suurin haaste piilee pitkissä ja nopeissa mutkissa. Ne ovat Rovanperälle jo tuttuja.

ralliautoilu
Mikko Hirvonen kuvattuna vuonna 2014.
Vain neljä kuljettajaa on noussut Mikko Hirvosta useammin MM-palkintokorokkeelle. Vuonna 2014 aktiiviuransa päättänyt Hirvonen vahvistaa Yle Urheilun rallitiimiä Rovaniemen MM-rallissa.EPA

Rovaniemen MM-ralli ajetaan 26.–28.2. Yle Urheilun lähetystiedot kilpailusta löydät osoitteesta yle.fi/mmralli. MM-sarjan pistetilanteen voit katsastaa kätevästi teksti-tv:n sivulta 299.

– Saa nähdä kuinka paljon tulee sitä asiantuntevaa kommentointia vai meneekö ihan höpinöiksi, hyväntuulinen ääni kuuluu Yle Urheilun tuoreelle asiantuntijalle Mikko Hirvoselle.

Tietotaitoa entisellä huippukuljettajalla on ainakin riittämiin. Ylemmäksi rallin korkeakoulutukseksi voidaan lukea Hirvosen 163 MM-osakilpailua ja 69 palkintokorokesijoitusta, neljää MM-hopeaa ja kahta pronssia unohtamatta.

Hirvosen taidoille on tarvetta, sillä Ylen rallilähetysten vakiokasvo Miikka Anttila ahkeroi Rovaniemellä apulaiskilpailunjohtajana.

Hirvonen, 40, päätti aktiiviuransa kauden 2014 jälkeen, mutta työt rallin parissa ovat jatkuneet – tosin omin ehdoin.

– Silloin oli tarkoituskin rauhoittua kaiken reissaamisen jälkeen ja touhuta perheen kanssa. Pojat ovat vielä siinä iässä, että heidän kanssaan voi pelata kiekkoa. On tässä silti tullut ajettua esimerkiksi aavikkoralleja ja testiä rengasvalmistajille, Hirvonen kertoo.

Uransa aikana Hirvonen voitti talvisen Ruotsin MM-rallin kahdesti. Hänellä on selvä näkemys siitä, millainen haaste kuljettajia Rovaniemellä odottaa. Teiden luonne poikkeaa länsinaapurin vastaavista.

– Ruotsiin verrattuna tiet ovat nopeammat, mutta haastavuus tulee ennen kaikkea todella pitkistä ja kovavauhtisista mutkista. Nuoteista on hyvin hankalaa saada niin tarkat, että mutkat uskaltaa ajaa kisatilanteessa kaasu pohjassa, Hirvonen huomauttaa.

Toisen haasteen luo lumi. Vuosi sitten Ruotsissa kuljettajien ei juuri tarvinnut penkoista huolehtia, sillä ralli kärsi lumipulasta. Vastaavaa ongelmaa ei Rovaniemellä ole.

– Virheisiin ei ole varaa. Välillä penkka pelastaa, mutta välillä myös imaisee hangen puolelle. Virhe kun sattuu, niin paras tulos jää saamatta, Hirvonen tiivistää.

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä ajoi vuosi sitten uransa ensimmäisen rallin WRC-autolla juuri Rovaniemellä.Hannu Rainamo / Lehtikuva

Hirvonen on nähnyt Rovanperän työskentelytavat lähietäisyydeltä

Suomalaisittain menestysodotukset ovat Kalle Rovanperän harteilla. Kauden avanneessa Monte Carlon rallissa neljänneksi yltänyt Rovanperä otti heti vauhdillisesti aimo harppauksen eteenpäin edellisvuodesta, jolloin hän ajoi klassikkokisassa ensimmäisen kerran WRC-kalustolla.

Muihin kärkinimiin nähden suomalainen oli silti Montessa kokemukseen peilattuna noviisi. Rovaniemellä osat vaihtuvat, sillä Rovanperä voitti Rovaniemen SM-rallin Toyotan WRC-autolla vuosi takaperin. Muilla huipuilla ei ole vastaavaa kokemusta.

– Kallella on nyt paikka iskeä. Ei ladata liikaa paineita, mutta kaikki on mahdollista. Vauhti riittää ajamaan voitosta, Hirvonen uskoo.

Rovaniemen MM-rallissa ajetaan kymmenen erikoiskoetta, joiden yhteismitta on 251 kilometriä. Heti perjantaina vuorossa on Sarriojärven yli 30 kilometrin erikoiskoe kahteen kertaan. Lauantaina vuorossa on kolmen pikataipaleen lenkki kahteen kertaan. Sunnuntai huipentuu Aittajärven pätkään, jonka jälkimmäinen veto on samalla rallin huipentava Power Stage.

Kalle Rovanperä Monte Carlon MM-rallissa 2021.
Kalle Rovanperä avasi kautensa erinomaisesti, vaikka rengasrikko ja aikasakot pilasivat mahdollisuuden vielä parempaan sijoitukseen. Hirvonen ajoi kilpailussa Rovanperän etuautoa.2021 Getty Images

Kun Rovanperä vuosi sitten ajoi Rovaniemellä, olivat ohjelmassa nimellisesti MM-rallin pikataipaleista Sarrio- ja Aittajärven lisäksi nyt lauantaina ajettavat Kaihuavaara sekä Siikakämä. Pätkät eivät tietenkään ole yksi yhteen tismalleen samoja, mutta Rovanperälle tiet ovat tuttuja – ainakin muihin huippukuskeihin verrattuna.

– Uskon, että Kallella on nuottia valmiina MM-rallia varten. Siitä on etua, että on päässyt ajamaan paikkoja läpi kisavauhdissa. Sitä kuinka suuri tuo etu on, ei voi vielä arvioida. Muutkin ovat ammattijätkiä tekemään nuottia ja he yrittävät kaivaa esiin kaikki tiedot, joita reitiltä vain saa, Hirvonen muistuttaa.

Nuotteja osaa tehdä myös Rovanperä. Tämän tietää Hirvonen, joka on ajanut viimeisen kahden vuoden ajan Rovanperän etuautoa asfalttiralleissa. Esimerkiksi Monte Carlossa etuautot ajoivat reitin läpi aamuyöllä ennen kilpailijoita. Hirvosen tehtävänä oli tehdä Rovanperän nuotteihin viime hetken huomioita muun muassa olosuhteista.

Konkarikuljettaja ihastelee Rovanperän tapaa kuvata tietä. Nuorukaisen nuotissa ei ole mitään turhaa.

– Hän haluaa, että nuotissa on mahdollisimman vähän tavaraa. Se on hyvä tyyli. Kallelle on tärkeää, että jokaiselle olosuhteelle on vain yksi erityinen sana, joka kuvaa sitä parhaiten. Itse sanalla ei ole mitään väliä, sillä tärkeintä on, että me molemmat ymmärrämme, mikä sen tarkoitus on, Hirvonen kuvailee.

– Kallen tyyliä kuvaa parhaiten yksinkertaisuus: mutkaa ei kuvailla kahdella, vaan yhdellä sanalla – on se sitten "jäätä" tai "pikkujäätä". Tätä olemme hiljalleen kehittäneet. Siitä se lähtee, kun sanavarasto kasvaa.

Juho Hänninen
Juho Hänninen vauhdissa tammikuisessa Rovaniemen SM-rallissa. Toyotan testikuljettaja keräsi tallille tärkeää tietoa uusista renkaista.Lehtikuva / Jouni Porsanger

Rovanperä on jo testannut talvista koitosta varten Saarijärven maisemissa Keski-Suomessa. Jari-Matti Latvalan johtamalla Toyotan tallilla on valmistautumisvaiheessa käytössä huomattavasti kilpailijoita enemmän tietoa uuden rengasvalmistajan Pirellin nastarenkaasta.

Tallin testikuljettaja Juho Hänninen ajoi nimittäin tammikuussa WRC-autolla Rovaniemen SM-rallin voittoon. Toyota on näin pystynyt ennakoimaan monia asioita. Uuden renkaan ominaisuudet vaikuttavat nimittäin väistämättä siihen, millaiseksi auto säädettävä, jotta se sopisi täydellisesti kuljettajan ajotyylille.

– Toyota on nyt saanut paljon dataa siitä, miten rengas toimii, miten se kestää ja millaisia rengaspaineiden pitää olla, Hirvonen listaa.

Toyota on valmis onnistumaan Rovaniemellä, vaan niin on tuore asiantuntijakin.

– Parasta tehdään, mihin pystytään, Hirvonen lupaa.

Lue myös:

Rovaniemen MM-rallin reitti ja aikataulu julki – Autoissa pitää olla lapiot ja lämmintä vaatetta

MM-ralli ajetaan Rovaniemellä – kiristyneet maahantulorajoitukset eivät estä rallin järjestämistä

Nämä asiat asiantuntija nostaa esiin Monte Carlon MM-rallista: Rovanperän rauhallisuus teki vaikutuksen, Toyotan menestysviikonlopussa Latvalalla pieni rooli

Kaikki MM-rallikaudesta! Tästä artikkelista löydät kisakalenterin ja lähetysajat – samalla voit esittää oman “Ralli-Mitäh?!” -kysymyksesi!

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat