Rallin MM-sarjan valmistajilla olisi mahdollisuus kehittää sähköautoja myös kuluttajien tarpeisiin – tutkija tutustui rallin hybridisuunnitelmiin ja pettyi

Rovaniemen MM-ralli ajetaan tulevana viikonloppuna. Minkälainen on rallin merkitys ympäristölle ja mitä autourheilu voisi tehdä omilla sähköautosuunnitelmillaan?

ralliautoilu
Kalle Rovanpera steers a toyota Yaris WRC assisted by Finnish co-driver Jonne Halttunen during the Rally of Sardinia in Budduso
Kalle Rovanperä ja Jonne Halttunen Sardiniassa.Getty Images

Tuoreimmat ralliuutiset, -videot ja -podcastit sekä tiedot tulevista lähetyksistä löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Tomin nuoteista -podcast: Rovaniemen MM-rallin ennakko

Maailmanlaajuisessa mittakaavassa ralliautojen päästömäärät ovat pienet, mutta symbolisesti merkittävää on, että autourheilu ottaa osaa ilmastotalkoisiin. Ralliautot muuttuvat hybridiautoiksi vuonna 2022. Nykyiset WRC-autot korvataan ensi vuoden alussa uusilla Rally1-autoilla, joita tallit kehittävät parhaillaan.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tutkimustiimin päällikkö ja latausratkaisujen asiantuntija Marko Paakkinen tutustui Yle Urheilun pyynnöstä FIA:n suunnitelmiin hybridiautoista. Paakkinen teki erilaisia laskelmia päästöjen ja sähköistymisen suhteen.

Rally1-auton hybridiyksikön toimittaa kaikille talleille yhteisesti sama valmistaja. Kansainvälinen autoliitto FIA on lukinnut tämän päätöksen kolmeksi vuodeksi eteenpäin.

– On se aika hidas aikaväli, jos katsoo, mitä vauhtia sähköiset voimalinjat ovat kehittyneet. Akkujen energiatiheydet ovat kasvaneet ja kustannukset ovat tulleet huimassa vauhdissa alas. Mielestäni se on todella konservatiivinen ja hidas aikataulu, Paakkinen sanoo.

Paakkisen mukaan WRC-autoihin laitettava akku on kapasiteetiltaan pienempi kuin ladattavissa hybridihenkilöautoissa. Perustekniikka on samanlaista ja sellaisia on ollut pitkään jo markkinoilla.

– Kyllähän se kieltämättä oli pettymys. Autoon tulee vajaan neljän kilowattitunnin akku, kyllähän se mitättömän pieni akku on. Eikä tuollaiseen ladattavaan hybridiin ole tarkoitus laittaakaan kovin isoa akkua.

Kalle Rovanperä Monte Carlon MM-rallissa 2021.
WRC-kisoissa on jatkossa tarkoitus ajaa sähköllä huoltoparkissa ja asuttujen alueiden läpi.imago images/PanoramiC/ All Over Press

Teknologiarajoja ei Paakkisen mukaan kehityksessä pusketa, lataustehot ovat pieniä. Autoihin on otettu henkilöautopuolelta tekniikkaa.

– Merkitys ympäristömielessä lähentelee nollaa. Tekniikkamielessä tuo on aika sellaista jo olemassa olevaa tekniikkaa, ainoa mitä niillä voi saada, on akkujen turvallisuutta ja kestävyyttä, kun autot joutuvat aika koville röykytyksessä ja ulosajoissa. Se puoli on ainoa, mikä tuossa voi kehittyä.

WRC-kisoissa suunnitelma on, että sähköllä ajetaan huoltoparkissa ja asuttujen alueiden läpi.

– Tuntuu vähän, että se tulee olemaan luultavasti näytösluontoinen juttu, että yleisöerikoiskokeilla autot tulevat sähköllä ja ajavat pois sähköllä. Kun mennään pitkille varsinaisille ajopäiville, niin siirtymät ajetaan polttomoottorilla.

Autourheilu voisi edistää tekniikkaa

Selvää on se, että päästöjä on vähennettävä maailmanlaajuisesti. Yksi päästövähennystarve on liikenteessä ja fossiilisten polttoaineiden käytön lopettamisessa, siksi sähköistyvä liikenne on tulevaisuutta. Akkuteollisuudessakin on omat ongelmansa ja nyt Euroopan unionissa on tartuttu tähän, tarkoituksena olisi muuttaa akkujen tuotantoa ja kierrätystä kestävään suuntaan. Myös Suomi on julkaissut oman akkustrategiansa. Hallitus haluaa vauhdittaa akkuteollisuuden ja siihen liittyvän liiketoiminnan kasvua, mutta myös tehdä Suomesta kestävän akkuteollisuuden maa.

Kun akkuja tarvitaan koko ajan enemmän, niihin tarvitaan materiaaleja. Suomen kallioperästä löytyy akkumineraaleja joka lähtöön: litiumia, nikkeliä, kobolttia ja grafiittia. Suomi haluaa siis olla akkubisneksen etunenässä. Akkubisnes ei ole ongelmaton ja myös ihmisoikeudet ovat tulleet esille niiden louhinnassa, muun muassa Kongossa koboltin kaivamisessa on käytetty lapsityövoimaa. Myös Suomessa kaivostoiminnalla on huono maine.

Miners pull up a bag of cobalt their colleague is digging underground inside the CDM (Congo DongFang Mining) Kasulo mine.
Tässä kaivetaan kobolttia Kongossa. Ihmisoikeudet ovat olleet esillä akkumineraalien louhinnassa.Getty images

Suomalaista kaivospolitiikkaa on kritisoitu höveliksi, ja esimerkiksi ulkomaalaiset yhtiöt ovat voineet tehdä varauksia luonnonsuojelualueille. Suomen onkin tarkoitus muuttaa akkustrategian lisäksi kaivoslakiaan kuluvan vuoden aikana. Tällä hetkellä varaus tai malminetsintä ei esimerkiksi lain mukaan vaadi maanomistajan suostumusta.

Mitä tekemistä sitten autourheilulla voisi olla tämän kaiken kanssa? Paakkisen mukaan tehtävää kohti kestävää akkuteollisuutta on. Lakien on muututtava Euroopan sisällä. Kaikkien on oltava mukana päästötalkoissa, myös urheilun.

– Jos peilaa siihen, millä tavalla moottoriurheilu voisi vaikuttaa, jos sillä puolella voitaisiin viedä kehitystä nopeammin eteenpäin, kyllä se varmasti vaikuttaisi, Paakkinen sanoo.

– Päästöjen merkitys yksittäisellä kilpailulla on aika mitätön, se ei ole se, millä ensimmäisenä saadaan vaikutusta, vaan iso massa, missä vaikutukset tehdään. Se, että saadaan suomalainen henkilöautokanta muuttumaan vähäpäästöisemmäksi. Sillä on merkitystä liikenteen päästöihin.

Kun vuonna 2025 hybridiautoja on mahdollista kehittää rallisarjassa vapaasti, ollaan jo auttamatta myöhässä: Ladattavien hybridien myynti laskee, kun henkilöautoissa täyssähköautojen osalta ollaan jo menty huimasti eteenpäin. Paakkisen mukaan sähköautojen tekniikassa olisikin nyt kehitettävää ja siinä ammattilaisautoilu sekä autourheiluvalmistajat voisivat näyttää kunnianhimoaan. Esimerkiksi akkujen iskun- ja törmäyksenkestossa, niiden kemiassa ja turvallisuudessa olisi tekemistä. Liikuteltavia lautausasemia ja niihin liittyvää energianhallintaa voisi myös kehittää.

– Jos FIA:lla olisi ollut hiukan enemmän rohkeutta, rinnalle olisi tuotu täyssähköauto ja siellä olisi puskettu tekniikkaa eteenpäin. Täyssähköisessä rallissa haasteet ovat suurempia, jolloin rallipuolen kehitys aidosti palvelisi henkilöautopuolen kehitystä, niin autoissa kuin latausinfrassakin.

– Tämä oli tilaisuus, joka olisi ollut hyvä käyttää. Vaikuttaa, että hybridi on tässä ylivarovainen, ehkä enemmän mainosratkaisu, jolla saadaan mainostettua autonvalmistajien hybridiautoja.

Elfyn Evans and Scott Martin of Great Britain compete with their Toyota Gazoo Racing WRT Toyota Yaris WRC during day four of the FIA World Rally Championship Monte Carlo on January 24, 2021 in Gap, France
Talvi ja lumipeite suojaavat luontoa rallilta.Getty Images

Miten lataus järjestettäisiin sähköautoihin?

Paakkinen arvioi tätä juttua varten Jyväskylän vuoden 2019 MM-rallin taipaleita ja FIA:n hybridisuunnitelmaa. Siirtymätaipaleita on Jyväskylässä yli tuhat kilometriä ja erikoiskokeita 300 kilometriä.

– Jos huoltotauoilla on tarkoitus ladata autoja ja nyt FIA onkin puhunut, että tarkoitus olisi käyttää akkua erikoiskokeilla powerboostiin. Eli jos aina huoltotauoilla ladataan ja käytetään akkua powerboostiin, niin eihän silloin jää siirtymätaipaleelle lainkaan sähköä.

Powerboostilla sähkömoottorista otettaisiin lisätehoa polttomoottorin avuksi joissakin kohdissa erikoiskokeita.

– Siitä saadaan jännittävä juttu katsojille, mutta jos akkua käytetään pelkästään siihen, niin ympäristövaikutus on nolla.

Jos autot sähköistyvät, yhtenä selvänä haasteena tutkija näkee tulevaisuudessa latauksen järjestämisen metsän keskelle tai muihin haastaviin olosuhteisiin.

– Se olisi periaatteessa mahdollista. Tarvittaisiin konttityyppinen ratkaisu, jossa olisi akusto ja kymmenelle autolle nopea yhtäaikainen latausmahdollisuus vähintään 200 kilowatin teholla per auto. Tällöin ralli voitaisiin ajaa siten, että ajettaisiin yksi EK ja pääosa siirtymätaipaleesta, jonka jälkeen pysähdyttäisiin 5-8 minuutiksi lataamaan. Täydellä akulla voisi ajaa taas seuraavan EK:n ja siirtymän.

Lataus voitaisiin järjestää 200–400 kilowattitunnin akustoilla varustetuilla liikuteltavilla pikalatausasemilla, jotka voisivat ladata enintään kymmenen autoa kerralla. Vertailukohtana Paakkinen esittää, että tämä tarkoittaisi esimerkiksi maksimissaan neljää Teslan Model S:n akkua. Pikalatausasemien akustot voisi taas ladata yöllä tai siirtää ne lähimpään sähköliittymään yön ajaksi lataamaan.

Citroen C4 WRC Hybrid von Sebastien Loeb (Frankreich) und Daniel Elena
Yksi iso kysymys on, miten sähköautojen lataus järjestettäisiin haastaviin ralliolosuhteisiin.AOP

Kallis ja painava investointi

Tässä esimerkkinä käytetyn Jyväskylän rallin huoltotaukojen välillä oleville viidelle erikoiskokeelle tarvittaisiin tuolloin neljä pikalatausasemaa. Koko päivän aikana niitä tarvittaisiin kahdeksan, koska lyhyen huoltotauon aikana latausasemia ei ehdittäisi siirtää tai niiden akustoja lataamaan ennen seuraavien erikoiskokeiden alkamista.

– Laskin karkeasti, että yksi tuollainen latausasema maksaisi noin miljoonan, jolloin esimerkiksi Jyväskylän rallin kohdalla tarvittaisiin yhteensä kahdeksan miljoonan investoinnit latausasemiin. Parhaassa tapauksessa nämä voisivat olla FIA:n omistamia, jolloin paikallisille rallijärjestäjille ei tulisi lisäkuluja.

Paakkinen kuvailee, että jos joskus tulevaisuudessa Jyväskylän MM-rallin viisi EK:ta ja siirtymätaipaleet haluttaisiin ajaa putkeen, autoon tarvittaisiin 60 kilowattitunnin eli normaalin täyssähköauton kokoinen akusto, jotta edes siirtymätaipaleet pystyttäisiin ajamaan sähköllä. Isoja kysymysmerkkejä on myöskin autojen painossa. On todennäköistä, että kisoissa tulisi teknisiä ongelmia ja se voi olla yksi tekijä, joka jarruttaa päätöksiä.

– Jos akulla pystyisi ajamaan siirtymät, se leikkaisi päästöjä noin 40 prosenttia. Mutta jos autoon laitettaisiin tuollainen akusto, se painasi 350 kiloa lisää, eihän autonvalmistajat sellaista halua, Paakkinen sanoo.

Rovaniemen MM-rallia seurataan 26.2.–28.2. laajasti Ylen kanavilla.

Korjaus 24.2. klo 15.42: 200 kilowattitunnin teholla muutettu muotoon: 200 kilowatin teholla.

Lue myös:

Kolmella Rovaniemen MM-ralliin osallistuvalla koronatartunta

Kalle Rovanperä suhtautuu Rovaniemen MM-rallin menestysmahdollisuuksiin realistisesti: ”Voittamiseen ei riitä pelkkä sanominen”

Bensaa suonissa! Yle välittää kaiken Rovaniemen MM-rallista – yli puolet erikoiskokeista suorana, legendaarinen Ralliradio pauhaa aamusta iltaan

Esapekka Lappi Volkswagenilla mukaan Rovaniemen MM-ralliin, WRC2-luokassa luvassa kova kisa: ”Tietysti lähden ajamaan voitosta"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme