Suora

  • VM på skidor, herrarnas backhoppning (svenskt referat)
  • Miesten mäkikilpailu HS 137, 2. kierros
  • Urheilustudio MM-hiihdot 5.3.
  • Inomhus-EM i friidrott, fredag kväll (svenskt referat)
  • Yleisurheilun halli-EM, 2. päivä, iltakilpailut
  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu
  • Yleisurheilun halli-EM

Ota hiihtotekniikat haltuun! Kaisa Mäkäräinen opastaa tasatyöntöön, vuorohiihtoon, kuokkaan ja wassbergiin

Kaisan hiihtokoulussa käydään läpi perinteisen hiihtoa sekä kuokka- ja wassberg-tekniikoita.

liikunta
Kaisa Mäkäräinen poseeraa kameralle sukset kädessään.
Kaisa Mäkäräinen otti alkuvuodesta 2021 SM-hopeaa vapaan 10 kilometriltä.Jami Ivanoff/AOP

Menestyksekkään ampumahiihtouransa alkuvuodesta 2020 päättänyt Kaisa Mäkäräinen antaa vinkkinsä kolmeen eri hiihtotekniikkaan. Katso alla olevilta videoilta esimerkkisuoritukset.

Perinteinen hiihtotapa

Perinteinen hihitotapa on Mäkäräisen helpompi hallita kuin vapaa, jos hiihtotuntumaa ei ole. Mäkäräinen opettaa kaksi perinteisen tekniikkaa: tasatyönnön ja vuorohiihdon.

Tasatyönnössä sauvat on tärkeää pitää lähellä vartaloa, eikä työntöä haeta kaukaa edestä. Työnnössä mukana ovat sekä vatsa että selkä. Hiihtäessä joustetaan polvista ja pidetään painoa päkiöillä.

Vuorohiihdossa työntö lähtee jälleen läheltä vartaloa. Jotta suksi saadaan pitämään, potkun on lähdettävä ajoissa ja edestä. Kannan on hyvä nousta hieman ladusta. Lantiota keikuttamalla hiihtoon saa rentoutta.

Kaisan hiihtokoulun pertsa

Vapaa hiihtotapa

Kuokka-tekniikassa olennaisinta on, että molemmat sukset liukuvat tasapohjalla. Lisäksi pitää muistaa nojata rohkeasti sauvoihin, eikä työntö saa lähteä vain ojentajilla. Työntö on lyhyt ja lähtee liikkeelle läheltä suksien sidettä.

Kaisan hiihtokoulu: kuokka

Wassberg-tekniikassa pitää muistaa, että työntö tulee jokaiselle liu'ulle. Silloin tärkeää on joustaa polvista ja pitää paino päkiöillä. Ole rohkeasti suksen päällä ja vaihda puolta jokaisella työnnöllä.

Kaisan hiihtokoulu: wassberg

Lue myös:

Huipputalvi on saanut suomalaiset hiihtämään – jaa hetkesi ladulta hashtagilla #hiihtokupla ja osallistu yhteiseen hiihtoilmiöön Urheilustudion kanssa!

Haluatko kasvattaa kuntoasi ja voida hyvin? Unohda maksimikestävyys ja ota nämä asiat huomioon

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat