Suora

  • FIFA 21: Nordic Invitational

Keskosena syntynyt maailmanmestarin poika taisteli hengestään kuukausia – hurmaavasta superlupauksesta povataan Kalle Rovanperän kovinta vastustajaa vuosiksi eteenpäin

Moottoriurheilu vei yrityksistä huolimatta maailmanmestari Petter Solbergin pojan mennessään. 19-vuotias Oliver Solberg debytoi Rovaniemen MM-rallissa WRC-autolla.

Rallin MM-sarja
AOP
Oliver Solbergista odotetaan tulevaisuuden huippukuljettajaa. Rovaniemellä saadaan ensimaistiaiset siitä, mihin hän pystyy Hyundain WRC-autolla.

Tuoreimmat ralliuutiset, -videot ja -podcastit sekä tiedot tulevista lähetyksistä löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Oli sunnuntai, toukokuun 30. päivä 2010 ja Portugalin MM-ralli Farossa oli juuri päättynyt Sebastien Ogierin juhliin. Sebastien Loeb ajoi toisella Citroenillä kakkospaikalle ja Dani Sordo täydensi ranskalaistallin kolmoisvoiton ennen Fordin Mikko Hirvosta ja niin ikään Citroeniä tuohon aikaan kiidättänyttä Petter Solbergia.

Huoltoparkissa pressimuodollisuuksien ja palkintokorokejuhlien sijaan yhdeksänkertaisen maailmanmestarin Loebin ja Solbergin katseet kääntyivät kuitenkin toisaalle. Ruotsissa oli alkamassa crosskart-kisa, jossa oli mukana elämänsä ensimmäisessä kilpailussaan kahdeksan vuoden ikäinen Oliver Solberg.

Hetki oli vuoden 2003 maailmanmestarille erityinen.

– He keskeyttivät kaikki tv-jutut ja lehdistötilaisuudet siksi aikaa, jotta pystyimme Sebastienin kanssa keskittymään striimin katsomiseen livenä. Oliver ajoi kolmanneksi, isä-Solberg on muistellut poikansa debyyttiä ylpeänä.

Jos kaikki olisi mennyt todella kehnosti, kisaa ei olisi tarvinnut jännittää. Oliver Solberg saapui syyskuun 23. päivänä 2001 maailmaan, jota oli vajaata kahta viikkoa aiemmin järkytetty New Yorkin WTC-iskuilla. Laskettu aika oli vasta joulun tienoilla, mutta norjalaisen isän sekä ruotsalaisen äidin Pernilla Walfridsson Solbergin esikoinen näki päivänvalon kolme kuukautta etuajassa syntyneenä keskosena.

Kun Pernilla oli synnyttämässä, seitsemänneksi Uuden-Seelannin MM-rallissa ajanut Solberg oli juuri hyppäämässä lentokoneeseen paluumatkaa varten. Tuore isä joutui tuskailemaan koko pitkän lennon kotiin epätietoisuuden vallassa, olihan synnytyksessä riskinsä.

Äidinrakkaudesta kertoo jotain se, ettei Pernilla poistunut sairaalasta kertaakaan niiden kriittisten kolmen kuukauden aikana, jotka pieni tulokas taisteli tarkkailun alaisena hengestään. Kaikki päättyi kuitenkin hyvin.

– Joidenkin mielestä keskosena syntyminen tarkoitti jo sitä, että minusta tulee täysillä kaiken tekevä persoona. Olen todella energinen, en osaa olla paikoillani ja haluan saada asioita tapahtumaan, Oliver Solberg luonnehtii itseään.

Petter Solbergia kuvaa parhaiten hänen lempinimensä "Mr. Hollywood". Leveästä hymystään tunnettu Oliver on jatkamassa isänsä viitoittamalla tiellä.

Rallin maailmanmestari Petter Solberg vaimonsa Pernillan ja poikansa Oliverin kanssa yhteiskuvassa vuonna 2003.
Vuosi 2003 oli Solbergien perheelle tärkeä. Pernilla ja Petter menivät naimisiin, ja rallikausi huipentui norjalaisen maailmanmestaruuteen Subarulla.All Over Press

“Maailman suurin moottoriurheiluperhe”

Petter Solberg tunnetaan rallin lisäksi myös rallicrossin kaksinkertaisena maailmanmestarina vuosilta 2014 ja 2015, mutta Pernilla-äidin tausta on niin ikään vahvasti rallin sävyttämä.

Pernilla voitti N-ryhmän Norjan mestaruuden vuonna 2000, ja hänen isänsä Per-Inge Walfridsson ajoi myös aktiivisesti etenkin 1970-luvulla.

Petter sai oman kipinänsä moottoriurheiluun hurahtaneilta vanhemmiltaan, ja kun vielä muistetaan, että Petterin isoveljellä Henning Solbergilla on vyöllään 128 MM-rallia ja viisi Norjan mestaruutta, ei ole ihme, että kolmannen polven kuljettajana myös Oliver tarttui rattiin.

Muutakin oli tosin yritetty. Oliveria kuskattiin niin tanssin, jääkiekon, jalkapallon kuin tenniksenkin pariin, mutta moottoriurheilun kutsua ei lopulta voittanut mikään.

Jääkiekkoa hän jaksoi pelata kolme vuotta, mutta 45-kiloisena höyhensarjalaisena hänet sysättiin kaukalossa helposti syrjään. NHL jäi haaveeksi.

– Ei muuta vaihtoehtoa oikein ollut. Isäni on tanssinut kilpaa aikanaan ja hän on kansallinen mestari, joten ei minusta koskaan olisi tullut yhtä hyvää, Solberg on virnuillut.

– Äiti on rauhallinen realisti, ja osittain siksi hän opetti minua ajokorttiani varten. Olemme isän kanssa haaveilijoita, ja äidin pitää palauttaa meidät välillä maan pinnalle.

Perhe asuu Pernillan koti-, ja tunnetun rallikaupungin, Torsbyn lähellä sijaitsevalla maatilalla. Petter Solbergin tallikaverina 2004 Subarulla ajanut Mikko Hirvonen sanoo, että perhe onkin yhtä rallia. Pernilla on Petterin vuonna 2009 perustaman Petter Solberg World Rally Teamin johtaja, ja välit ovat kaikin puolin todella tiiviit.

– Sen mitä olen heidän elämäänsä ja menoa nähnyt, se perhe ja koko suku on todella läheinen. Oliver on kasvanut kiinni moottoriurheiluun ja autolla ajamiseen. Hänellä on ollut aina crosskart tai joku muu, jolla hän on kisannut, Rovaniemen MM-rallissa Ylen asiantuntijana toimiva Hirvonen kuvailee.

– Oliveria ei varmasti ole puskettu tai painostettu, muttei ole jarruteltukaan. Hänen tiensä on ollut luontainen, ja hänellä on ollut pienestä pitäen aikaa ja paikkoja harrastaa. Ralli on Solbergien elämäntapa, ja jotain pörinää on aina pitänyt olla.

Oliver Solberg 9-vuotiaana Jyväskylän MM-rallissa kesällä 2011.
Oliver Solberg on tottunut elämänsä aikana poseeraamaan kameroille huoltoparkissa. Jyväskylässä hän oli mukana 9-vuotiaana kesällä 2011.©Tomi Hänninen. All rights reserved.

Pernilla on todennut miettineensä joskus, pitäisikö elämässä aika keskittää johonkin yleisesti järkevämmäksi koettuun asiaan. Pohdinta johti kuitenkin vain yhteen lopputulokseen.

– Moottoriurheilu on elämämme. Miksi tekisin jotain muuta, kun rakastan tätä ja tällainen minä olen?

Syntymästään lähtien huoltoparkeissa ja ralleissa mukana pyörineen Oliverin mielestä vastaavaa perhettä ei löydy muualta.

– Olemme maailman suurin moottoriurheiluperhe. Isä on aina tukenut minua, ja teemme kaiken yhdessä toki myös äidin kanssa. On väistämätöntä, että kun olemme yhdessä vaikkapa jouluna, keskustelu liittyy vain moottoriurheiluun.

Isää pelotti

Oliver Solberg oppi ajamaan manuaalivaihteisella autolla viisivuotiaana. Ensimmäinen menopeli oli isän Volkswagen Beetle, jonka ykkösvaihteella poika liu’utteli menemään, vaikkei oikein ratin takaa vielä mitään nähnytkään. Kahdeksan vanhana tapahtuneen crosskart-debyytin jälkeen hän jatkoi ajamista täynnä intoa ja voitti lajissa Norjan sekä Pohjoismaiden mestaruuksia.

Rallikokemusta kertyi Ford Escortilla 22 kilometrin mittaisella metsätiellä oman ja kavereiden kodin välillä. Kisoissa auto ei aina pysynyt tiellä. Kaadot seurasivat toisiaan, ja isä oli kauhusta jäykkänä.

– Nyt suhtaudun asiaan jo paremmin, mutta kun hän noin 15-vuotiaana alkoi ajaa ralleja, olin laskea alleni suoraan sanottuna. En mennyt paikan päälle katsomaan kisoja, koska en pystynyt, Petter Solberg totesi vuonna 2019.

– Vasta Yhdysvalloissa menin ensimmäistä kertaa paikalle.

Petter Solberg poikansa Oliverin kanssa norjalaisessa tv-ohjelmassa.
Solbergit ovat olleet paljon esillä Pohjoismaissa. Vuonna 2014 he olivat mukana norjalaisessa tv-ohjelmassa.Stella Pictures

15-vuotiaana myös koulu alkoi kärsiä totisemmaksi muuttuneesta harrastuksesta. Poissaoloja olisi kertynyt liikaa, joten Oliver lähetettiin Ranskaan autourheilu-uralle tähtääville nuorille räätälöityyn Fédération Française du Sport Automobileen opiskelemaan.

Vuonna 1999 ensimmäisessä WRC-kisassaan Keniassa viidenneksi ajanut Petter Solberg oli siirtynyt 188 osakilpailua ja 13 voittoa käsittäneen MM-ralliuransa jälkeen vuonna 2013 rallicrossin puolelle, ja sieltä itsensä löysi myöhemmin myös Oliver. Hän osallistui isänsä Citroenillä vuonna 2017 Pohjoismaiden mestaruussarjaan ja voitti jo kaksi osakilpailua.

Seuraavana vuonna viihdyttävällä ajotyylillä häikäissyt nuorukainen voitti jo kolme kisaa. Supercar-luokan titteli varmistui päätösosakilpailussa historiallisen nuorena vain 17 vuoden ja 14 päivän ikäisenä.

Ralliura alkoi toden teolla myös vuonna 2017, ja suunta oli Kalle Rovanperän tavoin Latvia, jossa ralleihin pääsee osallistumaan myös ennen ajokortin saamista. Solberg ajoi aluksi Peugeotin R2-autolla kartanlukijanaan norjalainen Veronika Engan Gulbäk.

Vuodeksi 2019 hän sai käsiinsä isänsä tallin Volkswagen Polon R5-auton ja menestystä uuden kartturin, irlantilaisen Aaron Johnstonin, kanssa alkoi sataa. Kuten myös Rovanperä, Solberg voitti Latvian kansallisen rallimestaruuden napattuaan uransa ensimmäisen osakilpailuvoiton Rally Liepajassa.

Oliver Solberg
Vuosi 2019 oli nuorelle Solbergille tärkeä. Hän voitti Latvian rallimestaruuden ja vakuutti myös Yhdysvalloissa.AOP/imago sport

Hän vei nuorimpana kuljettajana koskaan Latvian EM-rallin yleiskilpailun nimiinsä ja oli nopein R5-auto myös Jyväskylän MM-rallia edeltäneessä Viron rallissa. Samana vuonna hän ajoi Yhdysvaltojen rallimestaruussarjassa kuusi osakilpailua Subarun tuliterällä WRX STI:llä, joka vastasi väritykseltään isän legendaarista vuoden 2003 mestaruusautoa. Voittoja tuli kolme, ja hän alkoi toden teolla nostaa osakkeitaan tulevia vuosia ajatellen.

Eri maissa eri säännöillä ajaminen selittää myös sen, miksi Solbergin autoissa nimen vieressä on ollut niin Latvian, Ruotsin kuin Norjankin liput. Latviassa hän ajoi maan liiton lisenssillä, ja FIA:n sääntöjen mukaan MM-sarjan ulkopuolisissa kisoissa autossa on oltava silloin lisenssimaan lippu.

Yhdysvalloissa FIA:n säännöt eivät ole voimassa, joten Solberg ajoi Norjan lippu ikkunassaan. Sen sijaan rallin MM-sarjassa kuljettaja edustaa aina passimaataan. Pernilla ja Petter eivät olleet vielä naimisissa pojan syntymän aikaan, joten Oliver sai Ruotsin passin. Pernilla ja Petter menivät naimisiin 2003, ja nykyään Oliverilla on myös Norjan kansalaisuus.

Vastakkain Walesissa

Vuosi 2019 huipentui Walesin MM-ralliin, jossa eräänlaista jäähyväiskiertuettaan viettänyt Petter Solberg ajoi viimeisen kilpailunsa oman tiiminsä Volkswagenilla. Samassa kisassa debytoi myös Oliver samaisella Polon R5-autolla.

Lähellä kuitenkin oli, ettei isän ja pojan välinen ikimuistoinen kisa olisi toteutunutkaan. Oliver reputti ensimmäisen brittiajokorttia varten tarvitun teoriakokeen, mutta onnistui toisella kerralla ja pääsi mukaan kisaan.

Isä-Solberg voitti WRC2-luokan ja oli kaikista R5-autoista toiseksi nopein. Yksi mies oli liikaa, kun WRC2 Pro -luokan voiton vienyt Rovanperä löi Solbergin 45 sekunnilla. Vauhtiaan väläytelleen Oliverin kilpailu päättyi keskeytykseen, mutta ensiaskeleet MM-poluilla oli otettu.

Oliver ja Petter Solberg yhteiskuvassa Walesin MM-rallin jälkeen vuonna 2019.
Toinen aloitti, toinen lopetti. Walesin kilpailu 2019 oli Oliverin debyytti MM-sarjassa ja samalla isä-Petterin jäähyväiskilpailu.PA Wire/PA Images

Oliver Solberg on pitänyt isäänsä yhtenä sankareistaan Colin McRaen ja Ken Blockin ohella, mutta on viime vuosina ymmärtänyt myös isänsä kuolevaisuuden. Petter Solbergilla todettiin kisassa vuonna 2017 sattuneen onnettomuuden jälkeen liiasta kehon raudantuotannosta johtunut vakava keuhkosairaus, joka aiheutti pahoja oireita ja vei rallimestarin useasti sairaalaan.

– Näin isäni lapsena supersankarina siinä mielessä, että hän teki töitä niin kovasti, mutten niin, että hän olisi ollut voittamaton. Emme tienneet hänen sairaudestaan, ja kun se selvisi, pelkäsimme hänen kuolevan. Olimme onnekkaita, että se löytyi ajoissa, Oliver Solberg on pohtinut.

– Sairastettuani pari vuotta ymmärsin, että meidän tarinamme on aika nyt kertoa Oliverista, nyt 46-vuotias Petter Solberg on muotoillut.

Viime vuonna Solberg ajoi niin EM-ralleja kuin MM-osakilpailujakin Skodalla ja Volkswagenilla. Virossa hän vei WRC3-luokan nimiinsä ja Monzassa Solberg ajoi toiseksi. Samoissa kisoissa yleiskilpailun sijoitukset olivat yhdeksäs ja seitsemäs.

Täksi vuodeksi Hyundai kiinnitti hänet kakkostiimiinsä WRC2-luokkaan, ja Rovaniemen lumilla nähdään jo debyytti WRC:ssä.

Puuttuuko sisältö?

Ylen artikkeleiden yhteydessä voidaan näyttää sosiaalisessa mediassa julkaistuja sisältöjä. Tarkistamalla evästeasetuksesi alta olevasta linkistä voit vaikuttaa näkemääsi sisältöön sivuillamme.

Katso sisältö Twitterissä

Kalle ja Oliver

Mikko Hirvonen on ollut yllättynyt siitä, miten nopeasti Solberg on kehittynyt huippukuljettajaksi. Rovanperä on ollut edellä kehityksessään, eikä tulevien vuosien superkaksikkoa ole vielä nähty samoilla autoilla samoissa kisoissa.

– En ehkä odottanut hänen olevan noin kova rattimies tähän ikään mennessä. En ole pitänyt häntä aivan niin lahjakkaana luonnonlapsena kuin Kallea, mutta ei hän ole kaukana siitäkään, Hirvonen näkee.

– Hänellä ei ole kokemusta samalla tavalla, mutta näen, että Oliverilla on mahdollisuudet päästä WRC-tasolle vakituiseksi kuskiksi kiusaamaan Kallea.

Asetelma Rovanperän ja Solbergin välillä on herkullinen. Kaksi nuorta pohjoismaista huippukuljettajaa, joiden isät ovat jo kilpailleet aikanaan WRC-tasolla vastakkain. Hirvonen uskoo, että nuoret herrat saavat toisistaan kovat kilpakumppanit tulevaisuudessa.

– Kallella on raaka nopeus astetta kovempi, eikä heistä ehkä ihan vielä voi odottaa sellaista taisteluparia. Oliver kasvaa parin-kolmen vuoden sisällä siihen, ja he tulevat taistelemaan samoissa ralleissa voitoista, Hirvonen uumoilee.

Petter Solberg on nähdään usein kisapaikalla Oliveria auttamassa. Myös Harri Rovanperä on tuttu näky huoltoparkissa tänäkin päivänä. Jälkikasvuaan tukevien ralli-isien joukkoon lukeutuu myös Elfyn Evansin isä Gwyndaf, jokaon ajanut asfalttiralleissa poikansa etuautoa.

Solberg kertoi Yle Urheilulle Walesin jäähyväiskisansa yhteydessä 2019, että juuri Harri Rovanperän ansiosta Solbergitkin päätyivät Latviaan kisailemaan jo vuonna 2017.

Harri Rovanperä ja Petter Solberg palkintokorokkeella Kyproksen MM-rallin jälkeen 2003.
Harri Rovanperä ja Petter Solberg ovat tuttuja toisilleen jo pitkältä ajalta. Kyproksen MM-rallissa 2003 suomalainen oli Risto Pietiläisen kanssa toinen, ja norjalainen ajoi voittoon Phil Millsin kanssa.

Rovanperän tapaan Solberg on vakuutellut haastatteluissa, että poika tekee oman uransa, eikä hän aio puuttua siihen. Lähtökohta on joka tapauksessa se, että maailmanmestarin jälkikasvua seurataan erityisen tiheällä kammalla.

– On hänen asiansa, millaisen uran hän tekee. Haluan hänen olevan onnellinen ja tykkään siitä hymystä, joka hänellä on ajaessaan. Mielestäni monilla nuorilla eri lajeissa touhu menee liian vakavaksi liian varhain. Unohdamme hymyillä ja unohdamme sen, miksi teemme tätä.

– Oliver on kilpailuhenkisempi kuin minä ja nopeampi kuin olin hänen iässään. Ei ole helppoa olla maailmanmestarin poika, ja hänen täytyy kerryttää kokemusta. Hän on nopea, mutta WRC-auton kanssa on paljon opittavaa. Tie on pitkä, Petter Solberg on muistuttanut.

Poika itse kokee, että isän neuvoista on totta kai hyötyä. Nyt kun Petter Solberg on lopettanut uransa, hänellä on enemmän aikaa auttaa poikaansa.

– Hänellä on niin paljon kokemusta, että olisi hullua olla hyödyntämättä sitä. Nyt hänellä on aikaa työskennellä läheisemmin kanssani ja suunnitella esimerkiksi autojen säätöjä. Hän opetti nuotituksen perusteet, ja katsomme videolta jälkikäteen, miten olen onnistunut niiden kanssa, Solberg kertoi esimerkin yhteistyöstä viime kesäkuussa.

Mikko Hirvonen toteaa, ettei ole seurannut kaksikon työskentelyä niin läheltä, että osaisi arvioida, tuoko isän läsnäolo kisoissa pojalle paineita. 15 MM-osakilpailua voittanut Hirvonen muistuttaa, että pojalle täytyy jättää joka tapauksessa oma tila kehittyä.

– Oliverin pitää osata ottaa itse hajurakoa ja tehdä päätöksiä. Voi olla, että hän niin osaakin jo tehdä. En tiedä, että siinä mitään ongelmaa välttämättä olisi. Varmaankin Petter yrittää auttaa ja pitääkin auttaa, mutta hän ymmärtää, ettei voi koko aikaa neuvoa.

Kalle Rovanperä Monte Carlon MM-rallissa 2021.
Kalle Rovanperä on 11 kuukautta Oliver Solbergia vanhempi, ja hän on ollut muutenkin edellä urallaan. Suomalaiselle kuluva kausi on WRC-autolla jo toinen.imago images/PanoramiC/ All Over Press

Kaikki kilometrit talteen

Solberg kävi tammikuussa ajamassa Hyundain R5-autolla Rovaniemen SM-rallin. Hirvonen uskoo, että tuntuma on vierailun ansiosta hieman parempi. Silti siirtyminen 2C Competition -tiimin WRC-tykkiin on muutos, joka vaatii sopeutumista ja totuttelua.

Tallipäällikkö Andrea Adamo toivoo Solbergin ravistelevan ja herättelevän alavireisesti kautensa aloittaneeseen tiimiä, mutta Hirvonen muistuttaa, ettei ruotsalais-norjalaiselta lupaukselta voi odottaa vielä ihmeitä.

– Onhan siinä haastetta ja paljon uutta opettelemista. Auto on erilainen, ja kaikki tapahtuu paljon nopeammin. Paras tie eteenpäin on ajaa kilometrit puhtaasti läpi ilman suuria odotuksia. Ei Oliverilla ole tarvetta näyttää yhtään mitään, ja vaatii muutaman kilpailun totuttelua, että WRC:stä saa kaiken irti.

– Kuinka hän käsittelee tilanteen, kun tiimissä kaikki eivät puhukaan hänen kanssaan samaa kieltä? Kuinka hän käsittelee sen, kun hän on yksin hotellihuoneessaan ja on omillaan joka ilta? Nyt hänen kohdallaan alkaa ihan erilainen elokuva, Adamo pohdiskeli kilpailun alla.

Lisähaastetta Solbergille tuo kilpailuun tieto kartturin vaihtumisesta aivan kisan alla. Johnstonin kerrottiin saaneen positiivisen tuloksen koronatestissä, joten Solbergin rinnalle hälytettiin muun muassa Hayden Paddonin ja viimeksi Kris Meeken kyydistä tuttu britti Sebastian Marshall.

Oliver Solberg Monte Carlon MM-rallissa 2021.
Oliver Solbergin kausi 2021 alkoi Monte Carlossa keskeytyksellä. imago images/Eibner/ All Over Press

Hirvonen ei koe, että muutos olisi merkittävä.

– Onneksi se tuli nyt alkuviikosta, ja hän pääsee tekemään nuotin Marshallin kanssa. Hän pystyy kokeneena kartturina varmasti hoitamaan työn kunnialla, ja hän on ollut WRC:n kyydissä aiemminkin. En usko, että vaihdos tulee Oliveria juuri jarruttelemaan.

Oliver Solbergilla on kaksivuotinen sopimus Hyundain kanssa, mutta edelleen on varmistamatta se, onko talli mukana ensi vuonna alkavalla hybridiaikakaudella. Solberg on varmuudella mukana yhtenä kandidaattina taistelemassa tulevaisuuden tehdastiimipaikoista, mutta Hirvosen mukaan on liian aikaista arvioida vielä sitä, mikä Solbergin näkymä esimerkiksi ensi kautta ajatellen on.

– Sellainen murrosvaihe tässä on käynnissä. Uusien autojen säännöt ovat vielä vähän sekaisin ja on epäselvää, ketkä tulevat jatkamaan ja jatkaako esimerkiksi Ogier vielä. Vaikea sanoa, onko Oliverin hetki ensi vuonna vai vasta tulevina.

– Mukana on useita kuskeja, jotka pystyvät jatkamaan vielä useamman vuoden. Ei siellä ihan heti ole penkkejä vapautumassa.

Rovanperän ja Solbergin varhainen mukaantulo WRC-maailmaan kuitenkin muistuttaa siitä, että jos olet tarpeeksi hyvä, saat mahdollisuuden iästä riippumatta. Aiemmin varsin varhain debytoineita ovat olleet myös muun muassa Jari-Matti Latvala, Andreas Mikkelsen ja Mads Östberg, mutta fakta on se, että Colin McRae on edelleen lajin nuorin maailmanmestari voitettuaan tittelin 27-vuotiaana.

– Kallen ja Oliverin myötä tuntuu siltä, että nuorempana ja nuorempana voidaan päästä WRC:n rattiin. Kyllä siinä kuitenkin vuosia ja kilometrejä tarvitsee paljon. Oikoteitä onneen ei ole, Hirvonen sanoo.

Rovaniemen MM-ralli alkaa perjantaina, ja kisaa seurataan viikonlopun aikana alusta loppuun tiiviisti Ylen kanavilla.

Lue myös:

Rallin MM-sarjan valmistajilla olisi mahdollisuus kehittää sähköautoja myös kuluttajien tarpeisiin – tutkija tutustui rallin hybridisuunnitelmiin ja pettyi

Bensaa suonissa! Yle välittää kaiken Rovaniemen MM-rallista – yli puolet erikoiskokeista suorana, legendaarinen Ralliradio pauhaa aamusta iltaan

"Emme pysty valvomaan aikuisten ihmisten liikkeitä vuorokauden ympäri" – Rovaniemen MM-rallin järjestäjät tuskailevat vuotavan koronakuplan kanssa

Osa Rovaniemen MM-rallitiimien jäsenistä rikkonut koronakuplaa – infektioylilääkäri muistuttaa: "Ei voi lähteä kuplan ulkopuolelle ravintoloihin"

Rovaniemen MM-rallissa nähdään todella kova kattaus nimimiehiä – Tomin nuoteista -podcastissa ennakoidaan historiallista kilpailua

Kalle Rovanperä suhtautuu Rovaniemen MM-rallin menestysmahdollisuuksiin realistisesti: ”Voittamiseen ei riitä pelkkä sanominen”

Jari Huttusen ohjelma varmistui vihdoin – ajaa Hyundailla WRC2-sarjassa: "Tavoitteena päästä MM-ralliin WRC-autolla"

Jättipotti tulossa? Suomalaiset ajavat Rovaniemen lumilla voitosta kaikissa luokissa – MM-rallissa mukana 56 autokuntaa 24 eri maasta

Lähteet: roadandtrack.com, dirtfish.com, motorauthority.com, motorsportmagazine.com, volkswagen-motorsport.com

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat