Suora

  • Elävä arkisto esittää
  • eEuro 2021 -karsinnat

Voittotaisteluun ennakoitu Kalle Rovanperä yllättyi Rovaniemen MM-rallin reitistä – kaikille oudot talvirenkaat voivat nousta merkittävään rooliin: "Toivottavasti ei tulisi ongelmaa"

Toyotan Kalle Rovanperä ei ole varma, sopiiko hieman odotettua teknisempi reitti hänelle Rovaniemen MM-rallissa. Voit käydä katsomassa kisan ennakkolähetyksen uusintana oheisesta videosta.

Rallin MM-sarja
Kalle Rovanperä Monte Carlon MM-rallissa 2021.

Tuoreimmat ralliuutiset, -videot ja -podcastit sekä tiedot tulevista lähetyksistä löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Toyotan Kalle Rovanperä on viikonloppuna ajettavan Rovaniemen MM-rallin seuratuin kuljettaja. 20-vuotias suomalainen lähtee kisaan yhtenä suurimmista voittajasuosikeista, mutta itse hän sanoo odotetun kilpailun aattona tavoitteen olevan edelleen sama kuin ennen nuotitustakin: ajaa puhtaasti omaa kisaa ja yrittää päästä palkintokorokevauhtiin mukaan.

– Toivottavasti pystytään ajamaan siitä kärkisijastakin, Rovanperä totesi torstaina huoltoparkissa.

Rovaniemen kisasta on povattu keskinopeudeltaan yhtä kovavauhtisimmista MM-ralleista koskaan. Pohjois-Suomen teillä ajetaan 251 erikoiskoekilometriä, ja lyhyimmälläkin pätkällä on mittaa lähes 20 kilometriä.

Rovanperä sanoi kuitenkin yllättyneensä reitin teknisyydestä.

– Reitti näyttää hyvältä, ja aika paljon siellä on teknistä ja hidasta osuutta tänä vuonna. Nopeitakin osuuksia on, ja niistä tykkään etenkin. Enemmän kuitenkin on teknistä, mitä odotin. Katsotaan, miten se sopii sitten itselleni kisassa.

– Näyttäisi siltä, että nuotit ovat hyvät ja nuotituksesta jäi hyvä fiilis. Katsotaan, päästäänkö hyvään vauhtiin kaikilla osuuksilla. Itselleni sopisi parhaiten sellainen tie, jossa voisi mennä kaasu pohjassa mutkasta toiseen tanssien.

Toyota-kuski ajoi vuosi sitten Ruotsin rallissa sensaatiomaisesti kolmanneksi, ja vaikka kisassa ei lunta juuri ollutkaan, Lapin tiestöä voi verrata Ruotsin kisaan.

– Aika samantyylistä on kuin Ruotsissakin. Nopeat paikat ovat täällä vähän nopeampia kuin siellä, ja teknisiä osuuksia on enemmän. Jonkin verran käytetään pikkuteitä ja sellaisia teitä, mitä ei ole aiemmin käytettykään. Pätkänopeudet eivät varmastikaan tule olemaan mitään ihan älyttömiä.

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala sai Toyotan tallipäällikön pestiinsä lentävän lähdön, kun tiimi otta Monte Carlon kisassa heti kaksoisvoiton.AOP

"Voitto tulee, kun sen aika on"

Tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on voittanut nuorimpana MM-osakilpailun, kun hän ajoi 22-vuotiaana Ruotsin kisan voittoon vuonna 2008. Rovanperä tekisi siis Rovaniemen voitollaan historiaa, mutta Toyotan pomoksi täksi kaudeksi siirtynyt Latvala ei halua heittää paineita suojattinsa niskaan.

– Kallella on kaikki elementit ajaa rallin voitosta ja voittaa. Kuten tiedämme, laji on sellainen, että siinä pitää loksahtaa kaikki asiat kohdalleen, eikä voittaminen ole aina välttämättä itsestä kiinni.

– Sanoisin näin, että voitto tulee, kun sen aika on. Onko se jo täällä, sitä en osaa sanoa, mutta olen erittäin vakuuttunut, että Kalle voittaa tänä vuonna jonkun kisan.

Kisa alkaa perjantaina Sarriojärven 31 kilometrin mittaisella pikataipaleella, joka ajetaan kertaalleen päivänvalossa ja toistamiseen pimeällä. Alun teknistä osuutta seuraa isomman tien osuus, kunnes taas siirrytään teknisemmälle tielle.

Viime vuonna Yariksella Tunturirallissa ajanut Rovanperä uskoo, että avauspäivänä voi tehdä jo eroja.

– Tykkään siitä kyllä. Alku on itselleni uutta, ja se ajettiin viime vuonna eri suuntaan. Alussa on teknisiä paikkoja ja ylityksiä paljon enemmän kuin muualla. Toisen teknisen osuuden alku on vähän nopeampi, ja siitä tykkään itse. Loppu taas on teknistä ja tosi hidastakin, Rovanperä kuvailee.

– Pimeällä ajaminen täytyy ottaa huomioon. En merkinnyt sen takia hirveästi mitään ylimääräistä, mutta kaikki sellaiset, mitä luultavasti tarvitsee. Toivottavasti kaikki patit ja nyppylät on merkitty, ja kyllä niitä joutuu merkkaamaan, jos pimeällä tietää ajavansa.

Pirellin uudet talvirenkaat saavat Rovaniemellä nyt ensimmäisen kosketuksensa MM-ralleihin. Tallit ovat testanneet pyöriä, joita saa käyttää kisassa 24 kappaletta. Rovanperä uskoo, että rengaskulumalla voi olla suuri merkitys kisan etenemisen kannalta, ja valintoja täytyy tehdä.

– Se voi olla aika haastavakin juttu. Täällä ajetaan kansallisesta rallista tuttuja samoja lenkkejä, ja ensimmäisellä ajokerralla voi olla jo soraa näkyvissä. Kun ajetaan toistamiseen, tiellä voi olla soraspooria. Näyttäisi siltä, että tie syö tuon Pirellin renkaan aika nopeasti.

– Voi olla, että joutuu vaihtamaan ja pyörittämään renkaita auton alla, jotta ne saisi pysymään hyvinä. Toivottavasti siitä ei tulisi ongelmaa, sillä ei olisi kiva alkaa säästää rengasta. Toivottavasti voidaan vetää ihan täysillä, Rovanperä pohti.

Rovaniemen MM-rallia seurataan perjantaiaamun testierikoiskokeesta lähtien Ylen kanavilla tiiviisti. Ralliradion lähetys alkaa kello 8.32. Tarkat lähetystiedot löytää täältä.

Lue myös:

Bensaa suonissa! Yle välittää kaiken Rovaniemen MM-rallista – yli puolet erikoiskokeista suorana, legendaarinen Ralliradio pauhaa aamusta iltaan

Keskosena syntynyt maailmanmestarin poika taisteli hengestään kuukausia – hurmaavasta superlupauksesta povataan Kalle Rovanperän kovinta vastustajaa vuosiksi eteenpäin

"Emme pysty valvomaan aikuisten ihmisten liikkeitä vuorokauden ympäri" – Rovaniemen MM-rallin järjestäjät tuskailevat vuotavan koronakuplan kanssa

Rovaniemen MM-rallissa nähdään todella kova kattaus nimimiehiä – Tomin nuoteista -podcastissa ennakoidaan historiallista kilpailua

Jättipotti tulossa? Suomalaiset ajavat Rovaniemen lumilla voitosta kaikissa luokissa – MM-rallissa mukana 56 autokuntaa 24 eri maasta

Lapin MM-rallissa ajetaan lumilapiot takakontissa – moottorikelkkapartiot valvovat, ettei reitin varrelle tule yleisöä

Asiantuntijalta rohkea povaus Kalle Rovanperän mahdollisuuksista Rovaniemen MM-rallissa – suomalaisnuorukaisella ainutlaatuinen kotikenttäetu puolellaan

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat