Hyppää sisältöön

MM-sarjan uusi kärkimies Rovanperä otti ennätyssuorituksensa rauhallisesti, tallipomo Jari-Matti Latvala hehkutti suojattinsa kykyjä: "Elementit kasvaa maailmanmestariksi"

Kalle Rovanperä ei riehaantunut Rovaniemen MM-rallin kakkospaikastaan. Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoi suojattinsa tehneen sen, mitä oli tehtävissä. Katso Rovanperän upea Power Stage -voitto uusintana oheiselta videolta.

Jari-Matti Latvala juttelee Kalle Rovanperän kanssa Rovaniemen MM-rallissa 2021.

Toyotan Kalle Rovanperän toinen sija Rovaniemen MM-rallissa ei saanut kuljettajaa itseään tai tiimin päällikköä Jari-Matti Latvalaa riehaantumaan kisan jälkeen. Tavoite oli ajaa voitosta, mutta Hyundai oli vahvempi, kun Ott Tänak oli nopein, Thierry Neuville sijoittui kolmanneksi ja kautensa Lapissa avannut Craig Breen neljäs.

– Voisi tuntua paremmaltakin. Tämä oli maksimisuoritus tälle viikonlopulle, ei pystytty parempaan ja tällainen tästä tuli. Kai se sarjan kärkipaikka joltain kuitenkin tuntuu, kahdesta kisasta 39 pistettä kerännyt Rovanperä sanoi.

Rovanperä lipsautti perjantaina Sarriojärven erikoiskokeella hetkellisesti penkkaan, ja hän valitteli muutenkin auton aliohjaamista etenkin pitkissä ja nopeissa mutkissa. Yarikseen tehtiin muutoksia viikonlopun aikana, ja kaksi pohja-aikaa kisassa ajanut suomalainen sanoi muutosten auttaneen.

Tarkoitus kuitenkin olisi, ettei kisassa enää tarvitsisi tehdä muutoksia.

– Samanlaista kokemusta tästä tuli kuten muistakin kisoista. Kisassa tuli auton säätämistä ja siitä sai kokemusta, mitä tehdä, kun kaikki ei mene putkeen. Tilannetta yritettiin paikata, mutta aina siihen ei pysty. Perjantain jälkeen saatiin autoa parempaan suuntaan kuitenkin. Testiteillä ei ollut ihan samanlainen profiili, ja aina sillä joku vaikutus on.

– Kyllähän se siltä näyttää, että kaikki Hyundait olivat tosi vahvoja. Emme pystyneet täydellisesti haastamaan heitä, ja se tarkoittaa sitä, että pitää löytää lisää vauhtia. Uskon, että se onnistuu, mutta sellaisia kisoja ei saisi tulla, että joudutaan säätämään kesken kisan. Toinen sija oli ihan hyvä siihen nähden.

Monte Carlon kisassa Rovanperä oli Power Stagen toinen ja tänään hän onnistui nappaamaan täydet lisäpisteet. Onnistumiset ovat tärkeitä ja kertovat hyvästä paineensietokyvystä.

– Kyllä me ollaan aika hyviä silloin, kun on tarvinnut puristaa Power Stagella. Siihen voi olla ihan tyytyväinen.

Rovanperä isä Harri Rovanperä ajoi 20 vuotta sitten uransa ainoaan voittoon Ruotsissa, ja nyt poika ylsi uransa parhaaseen sijoitukseen ajamalla toiseksi Lapin lumilla. Vertailu isään ei juuri herättänyt tunteita.

– Se ajoi 20 vuotta sitten vähän paremmin, kun se voitti, Rovanperä murjaisi.

Kalle Rovanperä harmitteli, että etenkään pitkissä ja nopeissa mutkissa Toyota ei käyttäytynyt halutulla tavalla. Kuva: Tomi Hänninen

"Elementit kasvaa maailmanmestariksi"

Montessa ilman pisteitä jääneen Tänakin lähtöpaikka oli erinomainen, ja hän hyödynsi sen perjantaina nykäisemällä lopulta ratkaisevan eron. Tallipäällikkö Latvala oli tyytyväinen Rovanperän huippuajoon lopussa.

– Kalle teki huikean suorituksen, ja olen todella iloinen nähdessäni, miten hän hallitsi paineet, piti toisen paikan ja otti powerin voiton. Hän on kaikkien aikojen nuorin kuljettaja MM-sarjan johdossa, Latvala hehkutti.

Latvala korostaa, että on mestarin merkki pystyä ottamaan iso kasa pisteitä myös silloin, kun auto ei tunnu aivan täydelliseltä. Rovanperä ei päässyt täysin sinuiksi autonsa kanssa, ja olosuhteet eivät olleet sellaiset kuin testeissä.

– Kun on vaikea viikonloppu, pystyt pelastamaan sen ottamalla kovan sijan toisena tai kolmantena. Jos taso on se, silloin on elementit kasvaa maailmanmestariksi.

– Kalle teki sen, mihin pystyi ja parhaimmillaan olisi ollut enemmän reservissä. Nyt oli vähän lämpimämpi kuin mitä testeissä oli.

Monte oli Hyundain juhlaa, ja korealais-saksalaisen tiimin pomo Andrea Adamo totesi viikonlopun aikana useaan otteeseen, että kisa meni heiltä kuukausi sitten pieleen. Vastaisku oli väkevä, kun myös 19-vuotias Oliver Solberg onnistui ajamaan WRC-debyytissään seitsemänneksi.

– Täytyy myöntää, että Oliver Solberg ajoi huikean suorituksen nuorena kuljettajana, ja seuraavat tähtikuljettajat tulevat nuorempana rallimaailmaan kuin silloin, kun minä aloitin. Tässä kisassa meillä oli paljon hyvää, mutta oli myös vaikeita jaksoja, joita täytyy pystyä jatkossa parantamaan Hyundaita vastaan, Latvala päätti.

Päätöspäivää seurattiin hetki hetkeltä täällä.

LOPPUTULOKSET, EK 10/10:

1. Ott Tänak Hyundai 2.03.49,6

2. Kalle Rovanperä Toyota +17,5

3. Thierry Neuville Hyundai +19,8

4. Craig Breen Hyundai +52,6

5. Elfyn Evans Toyota +1.01,5

6. Takamoto Katsuta Toyota +1.37,8

7. Oliver Solberg Hyundai +1.39,0

8. Teemu Suninen M-Sport Ford +2.09,0

9. Gus Greensmith M-Sport Ford +3.39,4

10. Esapekka Lappi Volkswagen +6.07,0 (WRC2)

11. Andreas Mikkelsen Skoda +6.54,7 (WRC2)

12. Nikolai Grjazin Volkswagen +7.37,3 (WRC2)

13. Teemu Asunmaa Skoda +8.05,7 (WRC3)

14. Egon Kaur Volkswagen +8.09,9 (WRC3)

15. Eyvind Brynildsen Skoda +8.51,9 (WRC2)

MM-SARJAN PISTETILANNE:

1. Kalle Rovanperä Toyota 39

2. Thierry Neuville Hyundai 35

3. Sebastien Ogier Toyota 32

4. Elfyn Evans Toyota 31

5. Ott Tänak Hyundai 27

6. Craig Breen Hyundai 16

7. Takamoto Katsuta Toyota 16

8. Dani Sordo Hyundai 11

VALMISTAJIEN PISTETILANNE:

1. Toyota 88

2. Hyundai 77

3. M-Sport Ford 24

4. Hyundai 2C Competition 22

Lue myös:

.
.