Kalle Rovanperän ristiriitainen huippusuoritus, Hyundain terävä vastaisku ja Esapekka Lapin murskaava paluu ratin taakse – nämä viisi asiaa opimme Rovaniemen MM-rallista

Rovaniemen MM-ralli oli kaikin puolin onnistunut tapahtuma, jonka kirkkaimpina suomalaistähtinä loistivat Kalle Rovanperä ja Esapekka Lappi.

Rallin MM-sarja

1

Toyotan Kalle Rovanperä ajoi toiseksi Rovaniemen MM-rallissa 2021.
Tomi Hänninen

Voiko Rovanperän suoritus olla pettymys?

Tuoreimmat ralliuutiset, -videot ja -podcastit sekä tiedot tulevista lähetyksistä löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Toyotan Kalle Rovanperältä odotettiin Rovaniemen kilpailussa jopa uran ensimmäistä voittoa, sillä hän oli ajanut Tunturirallissa Yariksella jo viime vuonna ja Juho Hänninen oli käynyt tekemässä tiimille rengastestiä Tunturissa tammikuussa. Lisäksi Toyotalla on tunnetusti paljon suomalaisosaamista Kaj Lindströmin, Jarmo Lehtisen ja tallipäällikkönä nyt kahdessa kilpailussa toimineen Jari-Matti Latvalan johdolla.

Silti käteen jäi “vain” kakkossija. Rovanperälle Rovaniemen viikonloppu oli arvokas muistutus siitä, kuinka paljon MM-rallin voittaminen vaatii ja kuinka vaikeaa se on. Hän ajoi pääosin loistavasti, nakutti kaksi pohja-aikaa ja vei kaikki lisäpisteet myös Power Stagella. Silti keskimmäinen palkintokorokepaikka ei suoraan sanottuna ollut lähelläkään, niin vakuuttavasti Hyundain Ott Tänak hyödynsi lähtöpaikkansa perjantaina ja karkasi voittoon liki virheettömällä ajollaan.

Rovanperä lipsautti perjantaina hetkeksi penkkaan, ja lisäksi suomalaistähti valitteli auton aliohjautuneen liikaa etenkin nopeissa ja pitkissä, isoilla vaihteilla ajettavissa mutkissa. Vaikeuksista huolimatta hän löi lähtöpaikoistaan perjantaina kärsineet tallitoverinsa Sebastien Ogierin ja Elfyn Evansin selvästi.

Korkealle asetetut odotukset kertovat siitä, miten poikkeuksellinen supertalentti Rovanperä on. Hän on 20 vuoden ja viiden kuukauden iässä MM-sarjan kärkipaikalla kaikkien aikojen nuorimpana kuljettajana, ja toiseksi ajaminen MM-rallissa uran yhdeksännessä WRC-kisassa voi olla monien mielestä pettymys. Sitä se vaikutti olevan ainakin Rovanperälle itselleen, joka ei juuri korvaansa kakkospaikalle lotkauttanut.

Kunhan palikat jossain kisassa loksahtavat kohdalleen, Rovanperä vie potin ja hän tulee voittamaan tulevaisuudessa vielä paljon kisoja. Helpolla ne eivät kuitenkaan tule, eikä niiden pidäkään tulla. Voittoja harvoin annetaan, vaan ne pitää ottaa.

2

Ott Tänak pääsi juhlimaan Rovaniemen MM-rallin voittoa joulupukin kanssa.
Tomi Hänninen

Hyundain vastaisku oli vakuuttava

Jo aiemmin mainituista syistä Toyota oli suosikki viemään nimiinsä Monten kaksoisvoiton tapaan myös Rovaniemen kisan. Tiimi oli testannut tärkeää kisaa varten huolellisesti, mutta Latvala muistutti testitien olleen profiililtaan ja olosuhteiltaan erilainen kuin mitä kisa lopulta tarjoili.

Rovanperä ei ollut tyytyväinen autoonsa perjantaina, ja Yarikseen tehtiin lauantaita varten säätöjä, jotka paransivat ajettavuutta. Ogier ja Evans taas eivät päässeet huippuvauhtiin oikein missään vaiheessa. Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo oli Monten jälkeen pettynyt tiimin suoritukseen, ja Rovaniemelle italialainen oli virittänyt joukkonsa huippuiskuun.

Sijat 1,3 ja 4 kisassa, jonka piti olla Toyotan näytös, on vakuuttava työnäyte ja se nosti Hyundain 11 pisteen päähän Toyotasta valmistajien MM-sarjassa. Hyundai onnistui säästämään ensimmäistä kertaa käytössä olleita Pirellin nastarenkaita Toyotaa hieman taidokkaammin, ja Thierry Neuvillen nerokas rengasstrategia lauantaina tuotti koko kisan upeimman pohja-ajan Siikakämän toisella vedolla. Vaikka kauden ensimmäisen ajovuoronsa saanut Craig Breen hukkasikin hyvän alun jälkeen nopeuttaan kisan edetessä, hän onnistui pitämään Evansin takanaan.

Mitä nopeampia osuuksia ajettiin, sitä paremmin Toyotan ominaisuudet tulivat esiin, mutta Tänak pystyi pitämään vauhtinsa kovana myös nopeilla pätkillä. Toyotalle kisasta jäi paljon pohdittavaa Kroatian huhtikuista mittelöä varten, sillä Rovaniemen kotikentällä sitä jopa hieman nöyryytettiin.

3

Hyundain Oliver Solberg Rovaniemen MM-rallin jälkeen 28.2.2021.
Tomi Hänninen

Oliver Solberg antoi katetta hehkutukselle

Hyundain vahvaa kokonaisuutta täydensi myös ensimmäisen kisansa WRC-autolla ajanut Oliver Solberg, 19 vuotta. Ensimmäisen erikoiskokeen laajalti hehkutettu ruotsalais-norjalainen superlupaus vielä hapuili ja haki vauhtiaan, mutta mitä pidemmälle kisa eteni, sitä vahvemmin hän pääsi hyödyntämään uuden vauhtitykkinsä ominaisuuksia. Solberg ajoi kerran kolmanneksi ja kolmesti neljänneksi nopeimman ajan.

Vierellä oli pikahälytyksellä kisaan hälytetty britti Sebastian Marshall, mutta outo konttorikaverikaan ei hidastanut menoa. Solberg nautti kokemuksesta täysin rinnoin ja sai kisan jälkeen syystäkin lämpimän halauksen Adamolta.

Jari Huttusen WRC-haaveiden kannalta Solbergin osallistuminen ja onnistuminen oli myrkkyä. Huttusen oma kisa päättyi moottoririkkoon jo avauserikoiskokeella Sarriojärvellä, ja samoista paikoista taisteleva tiimikaveri taas onnistui vakuuttamaan ensimmäisessä näyttöpaikassaan.

Maailmanmestari Petter Solbergin poika menetti kuudennen sijansa haettuaan liian kovalla riskillä Power Stagen lisäpisteitä, mutta rajojen etsiminen on sekin osa oppimisprosessia. Hän sanoi halunneensa lyödä Ogierin ja auttaa siten tiimiä, ja se kuulostaa sellaiselta voittajan puheelta, että tätä nuorukaista kannattaa seurata jatkossakin erittäin tarkasti.

Rovanperän ja Solbergin tulevaisuudesta kovimpina mahdollisina kilpakumppaneina toisilleen on puhuttu jo vuosia, ja Solbergin ensiesiintyminen antoi puheille katetta. Jari-Matti Latvala hehkutti kisan jälkeen Solbergin ajoa ja totesi, että nykyään nuoret tähdet pääsevät loistamaan jo aiemmin kuin hänen aikanaan. Tästä kaksikosta voi hyvinkin tulla tulevan vuosikymmenen kuumin taistelupari.

4

Volkswagenin Esapekka Lappi voitti Rovaniemen MM-rallin WRC2-luokan.
Tomi Hänninen

Esapekka Lappi täytyy saada takaisin MM-sarjaan

Rovaniemen kisaviikonloppu osoitti kiistattomasti, että Volkswagenilla WRC2-luokassa ajanut Esapekka Lappi pitäisi saada mahdollisimman nopeasti takaisin MM-sarjaan. Viime kauden päätteeksi ajopaikkansa menettänyt pieksämäkeläinen on vuoden 2016 maailmanmestari WRC2-luokasta, mutta sen jälkeen uralla on tapahtunut paljon.

Toyotalla, Citroenillä ja Fordilla MM-sarjaa kiertäneen Lapin ura näytti joulukuussa olevan umpisolmussa, mutta hän on jatkanut taistelua. Rallisirkuksen pidetyimpiin henkilöihin lukeutuva Lappi tuli Rovaniemelle pitkän ajotauon jälkeen vähäisellä testaamisella, mutta hän oli vähän oudommallakin autolla täysin eri sarjaa muiden kanssa.

Skodan Andreas Mikkelsen oli uhonnut dominoivansa tällä kaudella luokan jokaista kisaa, ja tammikuussa 30 vuotta täyttänyt Lappi sanoi suoraan, että hän halusi näyttää tiimeille muitakin mahdollisia kuskivaihtoehtoja jatkoa ajatellen.

M-Sportilla vuosi oli vaikea, kun tiimin resurssit olivat vähäiset ja auton suorituskyky riittämätön. Nyt selvästi rentoutunut ja vapautunut Lappi nautti ajamisesta hymy huulessa ja löi tauluun pohja-aikoja toisensa perään ilman suurempaa puristamista.

Vaikka Mikkelsenillä on paremmat resurssit, parempi auto ja valmis ohjelma tälle vuodelle, Lappi piti norjalaista pilkkanaan ja vei luokan lähes minuutin erolla. Lapin suoritus oli muille mittatikku siitä, millaista kyytiä WRC-tason ammattimies R5-autolla päästelee.

Lapin tilanne on vaikea, kun tehdastiimejä on vähän ja ajopaikkoja ei ilman omaa rahaa ole, mutta kyvyt riittäisivät helposti.

– Tulimme voittamaan luokan ja lyömään Mikkelsenin, joten teimme mitä pitikin. En tiedä, vaikuttiko tämä konkreettisesti mihinkään. Ehkä siihen enemmän, mikä meidän tasomme Mikkelseniä vastaan on, enkä tiedä, miten tämä nyt muuten olisi auttanut. Vaikea sanoa, kun ei tästä maailmasta tiedä, perheenisä pohti hämärän peitossa olevaa tulevaisuuttaan kisan jälkeen.

5

Japanin Takamoto Katsuta vauhdissa Toyotallaan Rovaniemen MM-rallissa 2021.
Tomi Hänninen

Suomi on maailman paras maa järjestämään ralleja

"Mahtava pätkä", "fantastinen olosuhde", "hienointa ikinä koskaan missään", "upea kisa", "ei tämä tästä parane", "tänne pitää päästä uudestaan" ja sitä rataa. Kuljettajien kommentit kertoivat kaiken. Rovaniemen MM-ralli lyötiin kasaan vain muutamassa viikossa vaikeana korona-aikana, ja järjestelytoimikunta osoitti jälleen, miksi Suomi on maailman paras ja turvallisin maa järjestää ralleja.

Järjestäjästä aina riippumaton sääolosuhde pääosin helli kuljettajia, ja vaikka koronakupla hieman vuotikin viikolla ennen kisaa, järjestelyt vaikuttivat menevän nappiin kaikin puolin. Hyvin suunniteltu oli puoliksi tehty, ja kokenut organisaatio lukuisine innokkaine vapaaehtoisineen lunasti jälleen lupaukset. Satoja, ellei tuhansia rallikisoja elämänsä aikana nähnyt Yle Urheilun asiantuntija Mikko Hirvonen antoi tapahtumalle täyden kympin, eikä siinä ollut tippaakaan kohteliaisuuslisää.

Yleisöllä ei ollut lupaa tulla reitin varrelle, ja pyyntöä noudatettiin pääpiirteittäin esimerkillisesti. Vaikka polte päästä penkalle oli varmasti kova, nöyrä suhtautuminen kertoo maan syvästä rallikulttuurista ja kunnioituksesta niin järjestäjiä kuin kilpailijoitakin kohtaan.

Jari-Matti Latvala kertoi vedonneensa paikalla olleeseen FIA:n puheenjohtajaan Jean Todtiin, jotta Rovaniemellä voitaisiin ajaa joskus uudestaankin. Latvalan ehdotuksessa Ruotsissa ja Rovaniemellä voitaisiin ajaa peräkkäisinä viikonloppuina logistiikkakulujen säästämiseksi, mutta asialla on toki monta puolta. MM-sarja tarvitsee kunnon talvirallin, ja juuri sellainen napapiirillä pystyttäisiin järjestämään jatkossakin.

FIA on nihkeä myöntämään kahta kisaa samaan maahan, ja tulevaisuus näyttää, voidaanko Rovaniemen ihme tehdä vielä joskus uudestaankin. Rallilegenda Hannu Mikkolan, Tunturirallin voittajan vuodelta 1970, kuolema osui samalle viikonlopulle, ja Mikkolaa muisteltiin Rovaniemellä lämmöllä. Suuren suomalaisen lajipioneerin muistoa kunnioitettiin parhaalla mahdollisella tavalla ajamalla kaikin puolin onnistunut, hieno ja rehti rallikisa.

Lue myös:

MM-sarjan uusi kärkimies Rovanperä otti ennätyssuorituksensa rauhallisesti, tallipomo Jari-Matti Latvala hehkutti suojattinsa kykyjä: "Elementit kasvaa maailmanmestariksi"

Valtava loppuveto! Näin Kalle Rovanperä tykitti Rovaniemen historiallisen rallin kakkoseksi ja nousi kaikkien aikojen nuorimpana MM-sarjan kärkeen

Viron Ott Tänak ryöväsi voiton Rovaniemen MM-rallissa, Rovanperä taisteli toiseksi ja nousi MM-sarjan kärkeen – seuraa päätöspäivän tapahtumia hetki hetkeltä

Legendaarinen Ferrari-tallipäällikkö piti yhteyttä Hannu Mikkolaan vielä tämän viimeisinä vuosina: "Hän on yksi ralliautoilun legendoista"

Drone-helikopteri aiheutti vaaratilanteen lentokieltoalueella Rovaniemen MM-rallissa, poliisi puuttui tapahtumiin

Rallilegenda Hannu Mikkola on kuollut

Kansainväliset rallipiirit ällistyivät Rovaniemen MM-rallin järjestäjien tekemästä tempusta – osakilpailulle toivotaan jatkoa, mutta esteitä on useita

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme