Suora

  • Urheiluruutu
  • Urheiluruutu

Neljälle maailmanmestarille nuotteja lukenut Juha Repo paljastaa Juha Kankkusen kieltäytyneen tallimääräyksestä: "Hän painoi kaasun uudestaan pohjaan"

Legendaarinen kartanlukija Juha Repo vieraili Tomin nuoteista -podcastissa.

ralliautoilu
juha repo
Juha Kannkunen ja Juha Repo Jyväskylän MM-rallissa vuonna 2010. imago sport / AOP

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Uudessa Tomin nuoteista -podastin jaksossa vieraana on kartanlukija Juha Repo. Kokenut kartanlukija Repo pääsi täysammattilaiseksi vasta uransa loppupuolella, kun Juha Kankkunen pyysi hänet kartturikseen. Kaikkiaan Repo osallistui urallaan Suomen MM-ralliin kaksikymmentä kertaa.

Vuonna 1999 hän sai kokea kaikkien suomalaisten ralliautoilijoiden unelman, kotimaan MM-rallin voiton juuri Kankkusen kanssa. Sitä ennen Repo oli jo saanut maistaa voittoa Argentiinassa samana vuonna.

– Subaru yritti Argentiinassa nostaa Richard Burnsin meidän edelle, mutta Juha ei lopulta suostunut siihen. Meille näytettiin viimeisellä erikoiskokeella jopa ero Burnsiin, jotta olisimme hiljentäneet. Juha nosti kerran kaasua ja sanoi, että paskat, ja painoi kaasun uudestaan pohjaan. Subarulla ei ollut enää pokkaa käskeä meitä ottamaan aikarangaistusta, Repo sanoo.

– Jyväskylä oli todella tiukka kisa, jonka pystyimme kääntämään eduksemme. Hienoksi voiton teki se, että Subarun omistajan Fuji Heavy Industries -yhtiön pääjohtaja oli elämänsä ensimmäistä kertaa katsomassa rallia, ja merkki saavutti vielä kaksoisvoiton.

Juha Revon ensimmäinen MM-ralli oli vuoden 1982 Jyväskylän Suurajot. Kuljettajana toimi myöhemmin MM-tason kartanlukijaksi siirtynyt Voitto Silander. Periaatteessa rallia vasta muutaman kuukauden harrastaneella Revolla ei ollut edes oikeutta osallistua tuohon kilpailuun, mutta hyvät suhteet pelastivat tilanteen.

– Minulle puhuttiin yleisen luokan lisenssi sillä perusteella, että olin ajanut moottoripyörällä trialia pitkään. Se katsottiin riittäväksi moottoriurheilutaustaksi.

Revon uralla tapahtui iso käännekohta jo vuoden 1988 lopulla. Ammattilaisuuden portteja kolkutellut Mikael Sundström tarvitsi vierelleen uuden kartanlukijan, sillä pitkäaikainen kartturi Silander siirtyi Timo Salosen rinnalle MM-sarjaan.

– Hyppäsin penkille, jossa oli istunut ensimmäisen MM-rallini kuljettaja. Tuossa vaiheessa oli tiedossa, että Sundström saa ison tupakkayhtiön sponsorin ja ohjelmaan kuului seuraavana vuonna paljon EM-sarjan osakilpailuja. Se oli minulle todella opettavaista aikaa, suorastaan korkeakoulu.

– Normaalin kartturihomman lisäksi minun piti tehdä kaikenlaisia papereita tullille, että tavarat saatiin vieraaseen maahan. Siihen aikaan vielä huoltosuunnitelmatkin kuuluivat kartturille, kun ei ollut kiinteitä huoltoparkkeja.

Mikael Sundströmin ura ei koskaan vienyt täyteen ralliammattilaisuuteen asti. Omassa tiimissään jopa tehtaan Mazdoja nopeampia autoja rakentaneen Sundströmin uskottiin pääsevän jossain vaiheessa myös tehdas-Mazdojen ratin taakse. Toisin kuitenkin kävi.

– Siinä oli politiikkaa ja vähän kateuttakin mukana. Tiimiä johdettiin Belgiasta käsin, ja heille oli kova paikka, että Sundströmin autot olivat niin hyviä. Siellä alettiin pantata joitain osia, esimerkiksi uutta vaihdelaatikkoa.

– Se oli XTracin valmistama, ja Mazdan tehdastiimi oli tehnyt niistä sopimuksen, ettei kukaan muu saanut niitä ostaa. Mikolle tuli tämän myötä vähän turhiakin keskeytyksiä, kun tekniikka ei kestänyt. Lopulta uusi Mazdan mallikin oli alitehoinen, joten homma vähän kuivui siihen.

Juha Repo on maailman ainoa kartanlukija, joka on istunut MM-rallissa neljän eri maailmanmestarin vieressä. Juha Kankkunen, Ari Vatanen, Tommi Mäkinen ja Marcus Grönholm ovat saaneet nauttia Revon nuotinluvusta. Näistä Mäkinen ja Grönholm ennen mestaruuksiaan.

– Marcuksen kanssa ajoimme yhden Jyväskylän. En ollut vielä koskaan siihen mennessä ollut kaatuvassa ralliautossa, mutta se asia tuli korjatuksi sillä reissulla. Bossella oli hauskaa, kun mentiin ensimmäisen kerran nurin, niin avasin liian nopeasti vyöt ja mätkähdin pää edellä katolle makaamaan.

Myös Ari Vatasen ja Tommi Mäkisen kanssa Repo on ajanut vain yhden MM-rallin. Mäkisen vierellä Repo tuurasi selkänsä loukannutta Seppo Harjannetta, Vatasen kanssa kaksikko ajoi puolestaan vuoden 1981 maailmanmestarin 50-vuotisjuhlakilpailun Jyväskylässä.

Aktiivisen pikataival-ralliuran jälkeen Revolla oli edessään uudet haasteet. Nopearytmiset pikataipaleet vaihtuivat aavikkokisoihin. Ensin kuljettajana toimi yhdessä Paris-Dakar -kilpailussa Vatanen.

– Vatasen kanssa Dakarissa koin vähän pelottavan tilanteen, kun jäimme matkan varrelle odottamaan huoltoautoa. Paikalle saapui paikallisia sotilaita konekivääri lava-autoon pultattuna. Ase osoitti meitä kohti ja he kysyivät passimme aika inhottavalla sävyllä. Lopulta kuitenkin meistä tuli kavereita heidän kanssa ja söimme jopa illallista yhdessä.

– Meidän Dakar päättyi lopulta siihen, että Vatasen löysi Mauritanian ainoan puun, joka tuli aika huolella auton keulasta sisään.

Vatasen kanssa ajetun Dakarin jälkeen Repo ajoi aavikkokisoja Juha Kankkusen kanssa.

– Se ei oikein ollut minun mieleeni. Ensimmäistä kertaa koin, että touhu oli vähän jopa vaarallista. Mukavia muistoja niistä kuitenkin jäi.

Kaikkiaan Revolle kirjattiin 74 starttia MM-ralleissa. Viimeinen MM-ralli oli vuoden 2010 Jyväskylä Vatasen kanssa.

Uutista päivitetty 4.3. klo 17.55: päivitetty ja tarkennettu otsikkoa.

Lue myös:

Kommentti: Kalle Rovanperältä uran paras suoritus kaikilla mittareilla – viimeisetkin epäilykset karisivat uuden suomalaistähden ympäriltä

Kuljettajat hehkuttavat Rovaniemen MM-rallia – FIA:n johtohahmo lupasi Jari-Matti Latvalalle pohtia tapahtuman tulevaisuutta sarjassa

Kalle Rovanperän ristiriitainen huippusuoritus, Hyundain terävä vastaisku ja Esapekka Lapin murskaava paluu ratin taakse – nämä viisi asiaa opimme Rovaniemen MM-rallista

MM-sarjan uusi kärkimies Rovanperä otti ennätyssuorituksensa rauhallisesti, tallipomo Jari-Matti Latvala hehkutti suojattinsa kykyjä: "Elementit kasvaa maailmanmestariksi"

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat