1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. F1

Lähteekö Kimi Räikkönen vieläkään uransa viimeiseen F1-kauteen? Asiantuntijan mukaan vastaus saattaa löytyä tulosliuskojen ulkopuolelta

Alfa Romeo oli yksi Bahrainin F1-testien yllättäjistä. Kimi Räikkönen piti autoa nopeampana kuin kertaakaan viime kaudella, mutta mihin se riittää tiukassa kilpailussa?

Kuva: Getty Images

Kimi Räikkönen täyttää lokakuussa 42 vuotta. Vaikka suomalaiskuski on osoittanut kausi toisensa jälkeen, että syntymäaikaa on turha tuijottaa, tälläkin F1-sesongilla pohditaan samaa kysymystä.

Vieläkö Kimi jatkaa?

– Jos yrittää tulkita sitä tapaa, jolla Kimi tekee päätöksiä, niin kyllä se perustuu siihen, että työ on mielekästä ja pääsee vaikuttamaan, toteaa Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka MIldh.

Viime kaudella Räikkönen antoi välillä tuimaa palautetta Alfa Romeon pilttuuseen, ja tulevalla kaudella edessä on laajoja sääntömuutoksia, jotka tulevat pistämään varsinkin auton aerodynaamiset ominaisuudet uusiksi.

Talli joutui pettymään pahasti, sillä MM-.pisteitä kertyi vain kahdeksan. Kaudella 2019 Fiatin kansikuvaprojekti sentään kahmi yli 50 MM-pistettä.

Räikkösen saldoksi jäi neljä pistettä.

Mildh uskoo, että kausi 2022 voi olla riittävän kiinnostava, jos talli pystyy parantamaan urheilullisesti. Kauden 2022 uudentyyppinen F1-auto voi hyvinkin houkuttaa Räikköstä kehitysprojektiin.

– Sitä pitäisi päästä testaamaan ajoissa ja ymmärtämään, mennäänkö oikeaan suuntaan. Mutta kyllä se voisi olla mielekäs noinkin kokeneelle kuljettajalle, johon niin moni uskoo tallin sisällä ja on ylpeä tehdessään hänen kanssaan töitä.

Rohkaisevat testikilometrit

Alkukauden testeissä Alfa Romeo väläytteli talven aikana saavutettua kehitystä. Kun viime kausi oli tuskailua Ferrarin voimanlähteen kanssa, Bahrainissa Räikkönen ajoi viimeisenä testauspäivänä 166 kierrosta ja kehui ajokkia julkisesti nopeammaksi (siirryt toiseen palveluun)kuin kertaakaan viime vuonna.

– Uskoisin, että olemme nopeampia kuin vuoden 2020 lopussa, mutta pystymmekö hyödyntämään sen kisoissa, se jää nähtäväksi, Räikkönen totesi maltilliseen tapaansa Racefans.net-sivuston mukaan.

Esimerkiksi Williamsin 23-vuotias George Russell nosti Alfa Romeon testien yllättäjäksi (siirryt toiseen palveluun).

Mildhin mukaan ainakin ennen kauden alkua tilanne näyttää viime vuotta valoisammalta.

– Se, että moottori näyttää olevan parempi antaa Alfa Romeolle ja Kimille paremmat lähtökohdat ja antaa odottaa parempaa. Ja se antaa Kimille paremman ja miellyttävämmän työskentely-ympäristön, Mildh sanoo.

Alkukausi tulee määrittelemään tallin suunnan monellakin tavalla. Pisteitä pitäisi haalia, mutta toisaalta tulevan kauden sääntömuutokset vaativat kehitystyötä.

Mildhin mukaan tasapainon pitäminen on erittäin olennaista.

– Kimi on varmasti siinä tilanteessa kuljettajana, että hän ymmärtää hyvin sen, jos talli tekee päätöksiä siirtää kehittämisen painopisteen siirretään seuraavalle kaudelle, Mildh arvioi.

– Jos Alfa Romeo on mielekkäämpi ajaa ja sillä saa tasaisemmin mielekkäämpiä tuloksia, niin se saattaa riittää Kimille. Se liittyy myös tallin tulevaisuuteen, että mitä paremmin tallilla menee, sitä paremmat mahdollisuudet on tässä isossa muutoksessa pysyä mukana.

Viime kaudella Räikkönen väläytteli vauhtiaan yksittäisissä kisoissa, ja tallitoveri Antonio Giovinazzilla on edelleen kova urakka edessään, jos mielii olla edellä kisaviikonloppujen päätteeksi.

Mildh uskoo, että ajotaitojensa puolesta Räikkönen on edelleen Alfa Romeolle oiva kuljettaja.

– Viime kauden hyvät kisat näyttivät, että Kimillä on hyvä ote ajamiseen. Toki siellä näkyi myös turhautuminen, mutta kuljettajat ovat aika herkkiä turhautumaan joka tapauksessa, Mildh arvioi.

Loppujen lopuksi Räikkösen motivaatio jatkaa F1-auton ratissa tulee tulosliuskojen ja sopimuspalkkioiden ulkopuolelta.

– Voisin kuvitella, että hän perheenisänä miettii, että turvallisuus ei saa kärsiä. Viime kauden Romain Grosjeanin paha ulosajo näytti, että autot kyllä kestävät, mutta niitä tilanteita ei saa tulla enempää, Mildh muistuttaa.

– Mutta niin kauan kuin Kimillä on tahtoa ja halua lähteä tuollaiseen isoon projektiin, niin miksei. Kärsivällisyyttä se tulee vaatimaan.

Lue myös:

Red Bull sovitti ennakkosuosikin viittaa F1-testien päätöspäivänä – Räikkönen 4:s, Bottas haki yhä tuntumaa

Mercedes kärsii heti luotettavuusongelmista, Bottaksen testipäivä pilalle

Kimi Räikkönen pääsi testaamaan uutta autoa: "Sanoisin, että askel eteenpäin"