1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Formula 1

Ylen F1-asiantuntija näki yksityiskohdan, joka voi ratkaista Valtteri Bottaksen ongelman mestaruustaistossa – katso selvä ero Kimi Räikkösen autoon

Yle Urheilun asiantuntija Jukka Mildh perkaa Valtteri Bottaksen asetelmat tulevalle F1-kaudelle.

Valtteri Bottas (vas.) ja Lewis Hamilton (oik.) katselivat Bahrainin testeissä muiden autojen pohjaratkaisuja tarkalla silmällä. Kuva: Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images

Valtteri Bottaksella on edessä jo viides kausi F1-sarjaa dominoineen Mercedeksen ratissa. 31-vuotiaalla suomalaiskuljettajalla on jälleen tuttu tilanne, kun kausi starttaa tänä viikonloppuna Bahrainissa. Bottas yrittää haastaa seitsenkertaista maailmanmestaria ja tallitoveriaan Lewis Hamiltonia mestaruuskamppailussa.

Bottas on useaan otteeseen aloittanut kauden vahvasti, mutta viimeistään loppukaudesta on tullut pieniä romahduksia tuloslistoilla. Mestaruustaistelusta on jääty sivuun jo ennen kauden viimeisiä kilpailuja.

Bottaksen heikkoudeksi on aiemmilla kausilla nostettu renkaiden käyttö verrattuna Hamiltoniin. Esimerkiksi viime kaudella useampaan otteeseen Bottas kuluttti renkaansa nopeammin kuin Hamilton. Näin britti sai etulyöntiaseman, vaikka suomalainen olisikin alkuun ollut kilpailussa edellä. Bottaksella on muutenkin ollut ajoittain vaikeuksia saada toimimaan renkaat halutulla tavalla.

Tälle kaudelle piti tulla jo merkittäviä sääntömuutoksia, mutta niitä lykättiin suurimmaksi osaksi koronaviruspandemian takia ensi kauteen. Tämän kauden F1-autoihin ei olekaan tullut paljoa muutoksia. Yksi näkyvä sääntömuutos on silti tullut: auton pohjalevyn pinta-alaa on pienennetty ja muotoa viilattu.

Sääntömuutoksen takana on auton pitovoiman vähentäminen. Sillä haetaan parempaa renkaiden kestävyyttä, eikä haluta enää nähdä viime vuoden Silverstonen kilpailun kaltaisia lukuisia rengasrikkoja. Lisäksi pitovoiman vähentämisellä halutaan, että F1-autojen olisi helpompi seurata toisiaan. Eli F1-autoilla olisi helpompi ohittaa.

F1-tiimien insinöörit ovat kuitenkin yrittäneet saada hankittua pitovoimaa takaisin erilaisilla pohjamuotoiluilla. Mercedes hämmästytti kaksi viikkoa sitten testeissä omalla ratkaisullaan, joka oli montaa muuta tiimiä aggressiivisempi.

Kyse on jällleen kerran siitä, kuinka F1-sarjassa haetaan erilaisilla tavoilla kilpailuetua. Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh näki muutoksessa pienen yksityiskohdan, joka saattaa ratkaista Bottaksen aiempien vuosien ongelmat.

– Auton pohjaan on tehty muutoksia, jotka vaikuttavat takarenkaisiin. Bottas on ollut Hamiltonia jäljessä juuri hyvin paljon renkaiden käytössä. Tämän asian pitäisi olla ehkä nyt kunnossa, Mildh povaa.

Mercedeksen F1-testit
Alfa Romeo F1 testit 2021
Mercedeksen ja Alfa Romeon autoissa näkee selvät erot, miten eri tavalla F1-tallit ovat muotoilleet auton pohjalevynsä. Kimi Räikkösen Alfa Romeon muotoilu on paljon yksinkertaisempi. Mercedeksen pohjalevyn reuna on esimerkiksi paljon aaltoilevampi.

Bottas korosti Yle Urheilun haastattelussa kehittäneensä henkistä hyvinvointiaan kausien välissä, jotta suorituksiin löytyisi paljon puhuttua tasaisuutta. Myös Mildh pitää erittäin tärkeänä, että lataus löytyy.

– Mestaruustaistelussa on hirveästi kiinni siitä, miten kausi lähtee käyntiin, Mildh toteaa.

Aika-ajoissa kirittävää

Bottaksen on kehuttu kehittyneen aika-ajoissa. Viime vuosi oli kuitenkin puhtaasti numeroiden pohjalta karua kertomaa: Bottas hävisi Hamiltonille keskimäärin aika-ajoissa 0,240 sekuntia. Paaluaikatkin menivät tylysti Hamiltonille numeroin 10–5. Kaudella 2019 Bottaksen ja Hamiltonin keskimääräinen ero aika-ajoissa oli britin eduksi 0,121 sekuntia. Paalupaikat menivät tasan 5–5.

Ero ei näkynyt tuloslistoilla ehkä kenties niin selvästi, koska Mercedes oli niin ylivertainen muihin talleihin nähden. Bottaksen keskimääräinen lähtöruudukkosijoitus oli selvästi uran paras eli toinen. Aiemmilla kausilla Bottas on ollut lähtöruudukossa keskimäärin joko kolmas tai neljäs.

Toki aivan suoria johtopäätöksiä ei numeroista voi vetää, koska olosuhteet ovat erilaiset. Osviittaa suomalaisen tilanteesta ne kuitenkin kertovat.

– Tuo 0,240 sekuntia on liikaa keskimääräisenä erona. Sen eron pitäisi olla sadasosissa. Sitä se on ollut parhaimmillaan molempiin suuntiin. Aika-ajot ovat merkittävä asia, koska Mercedes toimii perinteisesti parhaimmillaan, kun kukaan ei aja edessä, Mildh sanoo.

Valtteri Bottaksen pitää onnistua Bahrainin viikonloppuna heti myös aika-ajoissa. Kuva: Clive Mason/Getty Images

. Viime viikkoina on uutisoitu paljon F1-sarjan halusta kokeilla sprinttikisoja kolmena eri kilpailuviikonloppuna. Autosport uutisoi torstaina, että tiimit neuvottelevat vielä sprinttikisan aiheuttamista lisäkustannuksista. (siirryt toiseen palveluun) Suunnitelmien mukaan sprinttikisaa kokeiltaisiin Britannian, Italian ja Brasilian GP:ssä. Sillloin perjantaina ajettaisiin harjoitukset ja aika-ajo. Lauantaina lähdettäisiin lyhyeen kilpailuun perjantain aika-ajotulosten pohjalta. Sunnuntaina ajettiin varsinainen kilpailu. Lähtöruudukko muodostuisi lauantain kilpailun pohjalta.

– Aika-ajojen merkitys on iso. Yksi voiton avaimista on päästä paalupaikalle. Joillain radoilla kolmossija on parempi, mutta kaiken kaikkiaan aika-ajoissa onnistuminen on tärkeää, Mildh korostaa.

Mercedeksellä ongelmia testeissä

Asiantuntijan mukaan Bottaksen pitää onnistua tulevalla kaudella myös paljon paremmin starteissa.

– Viime kaudella oli epäonnistuneita startteja. Syitä ei kerrottu julkisuuteen. Kuinka paljon oli kyse inhmillisestä virheestä ja kuinka paljon teknisestä asiasta? Hamilton on aika kova starteissa, vaikka hän välillä epäonnistuu. Hän korjaa asian heti, Mildh vertailee.

Valtteri Bottaksen Bahrainin testit eivät onnistuneet parhaalla mahdollisella tavalla. Kuva: Joe Portlock - Formula 1/Formula 1 via Getty Images

Ennen viikonloppuna Bahrainissa alkavaa kautta on spekuloitu paljon Mercedeksen ylivoiman mahdollisella murenemisella. Kauteen oli ennätyksellisen lyhyt valmistautuminen, kun testejä ajettiin vain kolme päivää Bahrainissa. Yhdelle kuljettajalle tuli valmistautumisaikaa siis vain puolitoista päivää. Tästäkään Bottas ei pystynyt hyödyntämään kaikkea, koska hänen ajovuoronsa perjantaina tuhraantui lähes kokonaan teknisiin vikoihin.

Bottas myönsi Yle Urheilulle, että ei ole vielä ennen ensimmäistä kilpailuviikonloppua sinut auton kanssa.

– Totta kai tilanne on aina hankala, kun menettää kolmanneksen rata-ajasta. Tilanne ei ole heikko, mutta se on vaikea. Luotettavuusongelmat ovat lähtökohtaisesti aina huono merkki. Voi olla, että ratkaisut ovat kuitenkin yksinkertaiset. Uskon myös, että Mersun tavalla löydetään kyllä ratkaisut, Jukka Mildh sanoo.

Red Bull on todellinen haastaja

Mildhin mukaan Mercedes on silti yhä voittaja-auto. Mercedeksen vaikeuksien kanssa samaan aikaan Red Bull oli kuitenkin erinomainen testeissä. Max Verstappen ja tallin uusi kuljetttaja Sergio Perez näyttivät olevan iskussa. Mildh uskoo, että Red Bull on tällä kaudella todellinen Mercedeksen haastaja.

– Heidän nopeutensa kehittyi jo viime vuonna aika paljon. Red Bull pystyy kehittämään autoa kauden aikana merkittävästi. Red Bull on perinteisesti lähtenyt kauteen liian varmaan päälle. Nyt näyttää siltä, että auto toimii paremmin, Mildh sanoo.

Max Verstapen ja Sergio Perez ovat uhkaamassa Mercedestä. Kuva: Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)

Viime vuosina Red Bullin suuri kompastuskivi on ollut varteenotettavan kakkoskuljettajan puute. Max Verstappen on pystynyt haastamaan Mercedes-kuljettajia, mutta hänen vierellään pyörähtäneet Red Bull -juniorit eivät ole onnistuneet. Nyt Verstappenin vieressä on kokenut meksikolaiskuljettaja Perez, joka säväytti viime vuonna Racing Pointilla ja otti myös uransa ensimmäisen F1-voiton.

– Uskon Perezin olevan niin kokenut, voitontahtoinen ja kuumaverinen kuljettaja, että ei tule täydellistä harmoniaa. Varmasti tallille tulee kuitenkin tasaisempia suorituksia. Se tulee vaikeuttamaan Mercedeksen tekemistä hyvin paljon, Mildh toteaa.

Mercedes vaatii parempia suorituksia

Joka tapauksessa Bottaksella on edessään todella kriittinen kausi myös F1-tulevaisuuden kannalta. Superlahjakkuus George Russell säväytti viime joulukuussa juuri Bahrainissa, kun hän loisti Lewis Hamiltonin tuurajana Mercedeksen ratissa. Russell ja johti selvästi kilpailua ennen Mercedeksen varikkotöppäystä.

Russelin suoritus käynnisti joulukuussa välittömästi spekulaatiot Bottaksen mahdollisesta korvaamisesta alkavan kauden jälkeen.

Mildhin mukaan Bottaksen täytyykin suoriutua viime kautta paremmin, jos suomalainen mielii pitää paikkansa F1-sarjan huipputallissa.

– Ilman muuta Mercedes vaatii parempia suorituksia kuin aiemmin. Tämä on todella kylmää peliä siinä mielessä, että Mercedes pystyy hyvin objektiivisesti katsomaan heille oikean ratkaisun, Mildh sanoo.

Valtteri Bottakselta vaaditaan huippusuorituksia, sillä hänen paikkaansa vaanii superlahjakkuus George Russell. Kuva: Joe Portlock/Getty Images

Valtavien tulevien sääntömuutosten ja muun muassa tiukemman kulukaton takia moni F1-talli rakentaa tällä hetkellä pidempiaikaista strategiaa. Mildh nostaa esimerkiksi Ferrarin, joka on nuorentanut kuljettajakaksikkoansa reippaasti. Ratissa ovat jo supertähtiasemaan noussut 23-vuotias Charles Leclerc sekä Sebastian Vettelin korvannut 26-vuotias Carlos Sainz.

– He ovat Ferrarille historiallisen nuoria kuljettajia. Tämä vaikuttaa todella paljon Mercedeksen ratkaisuihin, Mildh sanoo.

Mildhin mukaan Mercedeksellä on itsellään myös paljon pohdittavaa ihan yhtiötasolla saakka.

– Mikään ei ole itsestäänselvää. Sen takia on ehdottoman tärkeää, että Valtterin kausi menee hyvin ja saadaan turvattua sopimus ensi kaudeksi, Mildh alleviivaa.

Lue lisää:

Valtteri Bottas myöntää Ylelle harmittavan faktan ennen F1-kauden alkua – avaa, miten omasta päästä löytyy aseita Lewis Hamiltonia vastaan

Lähteekö Kimi Räikkönen vieläkään uransa viimeiseen F1-kauteen? Asiantuntijan mukaan vastaus saattaa löytyä tulosliuskojen ulkopuolelta