1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Formula 1

Näky kartingvarikolla käänsi paljon nähneen suomalaisen tallipomon pään – F1-kuski Nikita Mazepinin miljardööri-isä on ollut valmis tekemään poikansa uran eteen kaiken

Tapa, jolla 22-vuotias Nikita Mazepin on tullut formuloiden kuninkuusluokkaan, on suututtanut autourheilufaneja ympäri maailmaa. Yle Urheilu kävi läpi puhutun venäläiskuskin tarinaa.

Formula 1
Nikita Mazepin on opiskellut autourheilu-uran ohessa Moskovan valtionyliopistossa.
Nikita Mazepinin alkukausi Haasilla on ollut vastoinkäymisten sävyttämä. Kritiikkiä on tullut niin heikolle autolle kuin kokemattoman kuljettajan otteille. All Over Press

Ikänsä kartingin parissa toiminut Jussi Kohtala on nähnyt lajissa vuosikymmenten aikana kaikenlaista. Kohtala Sports -tiiminsä kanssa maailmaa kiertänyt tallipäällikkö törmäsi kuitenkin 2010-luvun alussa mieleenpainuvaan näkyyn.

Venäläisen miljardöörin Dmitri Mazepinin poika Nikita otti ensiaskeleitaan autourheilumaailmassa vähemmän vaatimattomalla tavalla. Muut kuljettajat asuivat hotelleissa ja pystyttivät radan läheisyyteen asuntoautoista koostuvia leirintäalueita. Mazepinit toivat kisoihin hulppean rekkaviritelmän.

– En tiedä, asuivatko he siinä vai oliko se joku taukotila, mutta se oli todellakin varikon isoin motorhome. Hienoja rakennelmia on ollut muillakin, mutta tämä rekka nostettavalla takaosalla oli ihan viimeisen päälle, Kohtala, 40, muistelee puhelimitse Yle Urheilulle.

Suomalainen tallipomo ja muut kilpakumppanit näkivät kertaheitolla, että Mazepineilla oli rutkasti rahaa.

– Jos porukka on yötä hotellissa, ei tiedä, kenellä on rahaa ja kenellä ei. Kun joku täräyttää varikolle sellaisen motorhomen, kaikki näkevät, että nyt on kyseessä vähän erilainen tapaus, Kohtala sanoo.

Nikita Mazepinin kartinguran alusta on kulunut kymmenen vuotta, mutta yksi asia ei ole muuttunut. Kun puhutaan debyttikauttaan F1-sarjassa ajavasta 22-vuotiaasta venäläisestä, puhutaan väistämättä rahasta.

Oletus on, että tämä on kohta tosi rikkaiden harrastelaji. On kiva omistaa talli ja pyöritellä sitä, eikä ole niin väliä, jos siinä häviää muutaman miljoonan vuodessa.

Afa Heikkinen

Upporikkaan isän satsaukset yhdysvaltalaiseen Haas-talliin toivat Nikita Mazepinille F1-paikan, jota hän ei olisi monen lajiasiantuntijan mielestä ansainnut. Ilmiö, jossa tallipaikkoja lunastetaan rahalla, ei ole uusi, mutta Mazepinin nousu kuninkuusluokkaan on herättänyt lajin ystävissä poikkeuksellisen voimakkaita tunteita.

Jo alemmissa formulaluokissa huomiota saanut aggressiivinen ajotyyli, yhteenotot kilpakumppaneiden kanssa, paheksuntaa herättäneet sosiaalisen median julkaisut ja heikko F1-debyytti ovat tehneet Mazepinista alkukauden puhutuimman – joidenkin mielestä jopa vihatuimman – kuljettajan.

– Syy, jonka takia Mazepin on formula ykkösissä, on niin selvä. Jos hölmöilee vielä muualla, tulee helposti bensaa liekkeihin. Myöskään Lance Stroll ja Nicholas Latifi eivät ajaisi formula ykkösissä ilman äärettömän rikkaita vanhempiaan. Nämä kuskit ovat kuitenkin menneet sarjaan matalammalla profiililla, legendaarisen suomalaistallin Koiranen GP:n toimitusjohtaja Antti "Afa" Heikkinen sanoo.

Miten kaikki alkoi

Nikita Mazepin oli 7-vuotias, kun hän sai isältään erityisen lahjan. Dmitri Mazepin hankki autourheilusta innostuneelle pojalleen kopion lajilegenda Michael Schumacherin kypärästä. Seitsenkertainen formula ykkösten maailmanmestari oli Nikita-pojan esikuva.

– Michael oli selvästi kilpailijoitaan parempi, mistä tuli minunkin tavoitteeni. Muistelen niitä kisoja edelleen, Mazepin kertoi ennen kuluvan kauden alkua venäläissivusto Sports.ru:lle (siirryt toiseen palveluun).

Mazepin oli innostunut myös kamppailulajeista, mutta valitsi autourheilun, koska ei sanojensa mukaan ollut tarpeeksi lahjakas pärjätäkseen lempilajissaan vapaaottelussa.

Kartingissa kuljettajanalku jäi kilpakumppaneiden mieleen enemmän taloudellisista satsauksista kuin menestyksestään radalla, vaikka saavuttikin Lando Norrisin perässä MM-hopeaa vuonna 2014. Muun muassa Valtteri Bottasta kartingissa luotsannut Jussi Kohtala oppi tunnistamaan pitkän uransa aikana poikkeukselliset lahjakkuudet, mutta Mazepinissa hän ei sellaista nähnyt.

– Toisaalta hän voitti joitain kisoja eli ei hän huonokaan ollut. Rahalla on kuitenkin ollut suurin merkitys, että hänen kohdallaan pystyttiin tekemään asioita niin kuin pitää, Kohtala arvioi.

Nikita Mazepin tunnettiin jo kartingvuosina palavasta voitontahdostaan. Kuva vuodelta 2013, kun Mazepin ajoi arvostetussa italialaistallissa Tony Kartissa.
Nikita Mazepin tunnettiin jo kartingvuosina palavasta voitontahdostaan. Kuva vuodelta 2013, kun Mazepin ajoi arvostetussa italialaistallissa Tony Kartissa.Guillaume Veuve/KSP
Jussi Kohtala, 40, on tehnyt pitkän uran kartingin parissa.
Jussi Kohtala on menestynyt kartingissa niin kuljettajana kuin tallipäällikkönä. Kohtala Sports

– Tunnen hyvin Dino Chiesan, joka ajatti Mazepinia kartingaikoina. Tiedän silloiset budjetit jollain tasolla, mutta ne ovat liikesalaisuuksia. Voin sanoa, että Mazepinien panostus on ollut keskivertokuskiin verrattuna valtava, Koiranen GP:n Afa Heikkinen kertoo.

Mazepin erottui kartingvuosina myös ajotyylillään, jossa mentiin usein sääntöpykäliä uhmaten.

– Mazepin ei ollut ajotyyliltään sievin kaveri, vaan sieltä rajuimmasta päästä. Tuntui, että hän halusi voittaa keinolla millä hyvänsä. Siinä tuli sitten kolareita ja osumia kilpakumppaneihin, kun ängettiin väen väkisin paikkoihin, vaikkei ohitusmahdollisuutta ollut, Kohtala muistelee.

Sääntöjen rajamailla kaasutellut venäläinen ei noussut kuitenkaan samanlaiseksi puheenaiheeksi kuin myöhemmin formulaurallaan. Karting tunnetaan kontaktilajina, jossa osumat, kolarit ja keskeytykset kuuluvat lähes jokaiseen lähtöön. Kohtala muistuttaa, että joukossa oli paljon Mazepinin kaltaisia ja röyhkeämpiäkin junioreita.

– Kartingissa härskiys ei erotu niin paljon joukosta, vaan sitä voidaan pitää joskus ihan hyvänäkin ominaisuutena. Formulat ovat kuitenkin toinen juttu.

Käsistä riistäytynyt voitontahto

Alemmissa formulaluokissa Mazepinin aggressiivisuus radalla ja palava voitontahto herättivät huomattavasti suurempaa huomiota. Myös radan ulkopuolella nähtiin ylilyöntejä, joista surullisin tapahtui Hungaroringin varikkoalueella keväällä 2016. Formula 3 -sarjassa ajanut 16-vuotias Mazepin koki vapaissa harjoituksissa kierroksensa menneen pilalle englantilaiskuski Callum Ilottin vuoksi. Venäläiskuski reagoi tilanteeseen pahoinpitelemällä kilpakumppaninsa harjoitusten jälkeen.

Viime vuoden Sotshin F2-osakilpailussa Mazepin ajoi pitkäksi ja palasi vaarallisesti radalle törmäten Nobuharu Matsushitaan. Japanilaiskuski joutui rajun kolarin jälkeen sairaalaan, mutta säästyi vakavilta vammoilta. Sakhirin GP:ssä venäläinen sai tuomaristolta aikarangaistuksia kiilattuaan Yuki Tsunodan ja Felipe Drugovichin vaarallisesti radalta.

Arvostetun Koiranen GP -tiimin Afa Heikkinen ei ollut henkilökohtaisesti tekemisissä Mazepinin kanssa, mutta sanoo kuulleensa kuskin touhuista kaikenlaisia urbaaneja legendoja.

– Kun on rajattomasti rahaa, käsitys siitä, mitä voi tehdä, on vähän erilainen kuin muilla. Ilmeisesti se on näkynyt jonkun verran siinä toiminnassa. Toisaalta ihan keneen tahansa varmaan vaikuttaisi, jos olet teini-ikäinen poika, jolla paljon enemmän rahaa kuin muilla. Se ei ole välttämättä vain hänen vikansa.

Mazepinien hulppea motorhome käänsi katseita Formula 3 -kisaviikonloppuna Ranskassa vuonna 2016. Motorhomet ovat kilpailupaikoille tuotavia tiloja, joissa tallien kuljettajat ja työntekijät voivat oleskella ja työskennellä kisaviikonloppuina.
Mazepinien hulppea motorhome käänsi katseita Formula 3 -kisaviikonloppuna Ranskassa vuonna 2016. Motorhomet ovat kilpailupaikoille tuotavia tiloja, joissa tallien kuljettajat ja työntekijät voivat oleskella ja työskennellä kisaviikonloppuina. Rebocar/R. de Boer
Nikita Mazepin sijoittui F2-sarjassa viidenneksi kaudella 2020. Siirtyminen kuninkuusluokkaan on ollut kuitenkin vaikea.
Nikita Mazepin voitti viime vuonna F2-sarjassa Silverstonen ja Mugellon osakilpailut. Venäläinen oli kauden kokonaispisteissä viides. Joe Portlock/Getty Images

Ajajana Mazepin jäi pikkuformuloissa Heikkisen mieleen harmaana keskitason kuskina, jonka suorituksia varjostivat aika ajoin äärimmäisen kovat odotukset ja yliyrittäminen. Autourheilumaailman taloudelliset realiteetit erittäin hyvin tunteva Heikkinen aavisti kuitenkin, että Mazepin nähtäisiin vielä kuninkuusluokassa.

– Jollain tapaa tiesin sen, mutten niinkään hänen ajotaitojensa vuoksi. Max Verstappenin ja Yuki Tsunodan kaltaiset superlahjakkuudet jäävät mieleen eri tavalla. Olen tiennyt vuosia, että esimerkiksi Mick Schumacher ajaisi formula ykkösissä – ei välttämättä sen takia, että hän olisi superlahjakas, vaan koska hän on Mick Schumacher. Miljardööriryhmä on tietenkin oma lukunsa. He todennäköisesti ajavat niin kauan kun laji kiinnostaa tai kiehtoo heidän vanhempiaan.

Kiistelty oligarkki-isä

Miljardööri Dmitri Mazepinia autourheilu on kiehtonut jo pitkään. Valko-Venäjällä syntynyt isä-Mazepin, 53, rikastui monen oligarkin tavoin 1990-luvulla Neuvostoliiton romahduksen jälkeen. Nykyään Mazepin vaikuttaa kemianteollisuudessa omistamiensa yhtiöiden Uralchemin ja Uralkalin kautta. Arviot Mazepinin omaisuuden arvosta ovat vaihdelleet 1,1 miljardista 6 miljardiin euroon.

Dmitri Mazepin tunnetaan julkisuutta välttelevänä persoonana, joka on herättänyt liikemaailmassa ristiriitaisia tunteita. Hänen on syytetty raivanneen kilpailijoitaan härskisti tieltään ja saavuttaneen miljardiomaisuuttaan huijausten avulla (siirryt toiseen palveluun). Toisaalta koulutusta suuresti arvostava Mazepin tunnetaan hyväntekeväisyyslahjoituksistaan, joilla on muun muassa tuettu urheilua ja hankittu koulubusseja Venäjän köyhille alueille.

Mazepin ei ole säästellyt rahojaan myöskään satsatessaan poikansa kilpa-autoilu-uraan.

– Isäni suhtautuu uraani todella vakavasti. Kun olin 10-vuotias, autourheilu lakkasi olemasta minulle pelkkä harrastus. Isäni tukee minua paljon, antaa neuvoja ja pitää huolta, ettei missaa yhtään kisaani, Nikita Mazepin kertoi vuonna 2019 Forbes Digestin haastattelussa (siirryt toiseen palveluun).

Nikita Mazepin (vas.) ja hänen isänsä Dmitri Mazepin (toinen vas.) tapasivat presidentti Vladimir Putinin (oik.) Sotshin F1-kilpailun yhteydessä syyskuussa 2018.
Nikita Mazepin (vas.) ja hänen isänsä Dmitri Mazepin (toinen vas.) tapasivat presidentti Vladimir Putinin (oik.) Sotshin F1-kilpailun yhteydessä syyskuussa 2018. Mikhail Klimentyev/Getty Images

Panostukset ovat tuoneet Nikita Mazepinille merkittävää kilpailuetua kilpailijoihin nähden junioriajoista saakka. Pienemmissä formulaluokissa ajaminen vaatii kuskeilta satojen tuhansien eurojen vuosibudjetin. Arvioiden mukaan superrikkaiden panostus voi olla vuodessa miljoonaluokkaa.

– Rahakkaat kuskit pystyvät ajamaan pikkuformuloissa paljon enemmän kuin muut. GP-radan vuokraaminen maksaa esimerkiksi noin 28 000 euroa päivässä. Kun vuokrataan rata ja viedään sinne tiimi ja kalusto, homma maksaa helposti 30 000–40 000 euroa per päivä. Lisäksi varakkaimmat perheet pystyvät hankkimaan talliinsa aina parhaat kuskit antamalla heille esimerkiksi tallipaikan ilmaiseksi. Siten heidän käytössään on paras data, ja heidän poikansa pystyy opettelemaan ajamista parhaan kuskin rinnalla, Afa Heikkinen sanoo.

Vaikka Dmitri Mazepin syyti poikansa tiimeihin paljon rahaa, suomalaiset muistavat varikolla viihtyneen liikemiehen hillittynä persoonana.

– Hän oli ainakin minua kohtaan hymyilevä ja kohtelias. Minulla ei ole hänestä oikein muuta kuvaa. Toki olimme eri leireistä. Teimme Markon (Koirasen) kanssa monta vuotta Venäjälle F4-sarjaa, joka oli Rotenbergin klaanin bisnes. Siellä kaikilla superrikkailla ihmisillä on omat etupiirinsä, Heikkinen kertoo.

– Kartingissa on isiä, jotka tappelevat radalla toisten vanhempien kanssa, mutten ikinä huomannut tällaista Dmitri Mazepinista. Itse asiassa isä-Mazepinista kuului ihan hyvää, hän oli kuulemma ihan ok tyyppi, Jussi Kohtala muistelee.

Myrskyinen F1-taival

Taloudellisten satsausten mittakaava nousi uusiin ulottuvuuksiin ennen kuluvan kauden alkua, kun Dmitri Mazepin alkoi sponsoroida talousvaikeuksiin ajautunutta Haasin F1-tallia. Medialähteiden mukaan Mazepin tuo tänä vuonna Gene Haasin omistamaan yhdysvaltalaistiimiin 20 miljoonaa euroa vastineeksi poikansa F1-paikasta.

Mazepin oli aktiivinen F1-kulisseissa aiemminkin. Vuonna 2018 oligarkki yritti ostaa Force Indian tallin, mutta hävisi kaupan suureksi pettymyksekseen kanadalaismiljardööri Lawrence Strollille. Mazepinin huhuttiin suunnittelevan myös perinteikkään Williams-tallin ostamista vuonna 2019.

Rahoitussopimus Haasin kanssa takasi liikemiehen jälkikasvulle mahdollisuuden testata taitojaan formula ykkösissä. Nikita Mazepinin ensiaskeleet kuninkuusluokassa eivät ole kuitenkaan vakuuttaneet.

Ajovirheiden sävyttämä avausosakilpailu Bahrainissa päättyi ulosajoon avauskierroksella. Kauden toisessa osakilpailussa Imolassa Mazepin pyörähteli harjoituksissa, aiheutti pahennusta aika-ajoissa ja jäi itse kilpailussa maaliin ajaneista viimeiseksi yli minuutin päähän tallikaveristaan Mick Schumacherista. Sama kaava toistui viime viikonloppuna Portugalin GP:ssä.

Arviot 22-vuotiaan tulokaskuskin suorituksista ovat olleet armottomia. Kritiikkiä on satanut niin nykyisiltä kuin entisiltä kuskeilta. Kovimman ryöpytyksen ovat antaneet F1-fanit, jotka ovat tehneet mielipiteensä selväksi muun muassa Mazepinin sosiaalisen median kanavilla.

– Mazepin on tehnyt debyytissään itsestään yleisön vihollisen numeron yksi, BBC:n radiokommentaattori ja entinen F1-kuljettaja Jolyon Palmer sanoi venäläiskuskin rikottua kuljettajien välistä herrasmiessääntöä Bahrainin GP:n aika-ajoissa.

Nikita Mazepinin avausosakilpailu formula ykkösissä päättyi ulosajoon jo avauskierroksella.
Nikita Mazepinin uran ensimmäinen F1-osakilpailu Bahrainissa päättyi jo avauskierroksella pyörähdykseen ja törmäykseen seinään. Lars Baron/Getty Images
Mazepinien sponsorisopimuksen myötä Haasin F1-auto on maalattu Venäjän lipun väreihin. Auton värimaailma on herättänyt ihmetystä, koska Venäjän dopingrangaistuksen vuoksi maan kansallistunnukset ovat kiellettyjä Maailman antidopingtoimiston Wadan alaisissa kilpailuissa. Wada tutki keväällä asiaa, mutta päätti, että yhdysvaltalaistalli saa käyttää värejä autossaan.
Mazepinien sponsorisopimuksen myötä Haasin F1-auto on maalattu Venäjän lipun väreihin. Dan Istitene/Getty Images

– Näyttää, että Mazepin ajaa edelleen kartingmentaliteetilla. Hän on tietyllä tapaa malttamaton. Toisia pitää kunnioittaa kaikkialla, mutta formula ykkösissä muiden kunnioittaminen korostuu entisestään, Yle Urheilun F1-asiantuntija Jukka Mildh sanoo.

Radan tapahtumat eivät ole ainoa syy kritiikkiin. Mazepinin käytös sosiaalisessa mediassa herätti ärsytystä jo ennen loppuvuoden 2020 kourimiskohua (siirryt toiseen palveluun). Kuljettajanalun hulppea elämäntyyli ja vastustajia vähättelevät kommentit ovat maalanneet kuvaa röyhkeästä, ylimielisestäkin persoonasta.

Kohujen keskellä on jäänyt vähemmälle huomiolle, että täydellistä brittienglantia puhuva Mazepin osaa olla myös fiksu urheilija, joka on puhunut paljon esimerkiksi kouluttautumisen tärkeydestä. Hän on opiskellut ajouran ohella Moskovan valtionyliopistossa muun muassa kansainvälisiä poliittisia ja taloudellisia suhteita.

F1-kauden alettua Mazepin on pitänyt sosiaalisen median kanavillaan selvästi matalampaa profiilia ja vakuuttanut oppineensa aiemmista virheistään.

Muun muassa Mika Salon ja Nico Rosbergin managerina toimineen Mildhin mukaan venäläiskuskin ja Haasin olisi oleellista saada yhteistyönsä kuntoon. Tallin auto on suorituskyvyltään selvästi varikon heikoin. Tulokaskuskin pitäisi kantaa kortensa kekoon auton kehittämisessä, jos tulevaisuudessa mielitään paremmille sijoille.

– Mazepinin pitää ymmärtää, ettei yksikään kuski nouse koskaan tallin yläpuolelle. Tiimissä on satoja ihmisiä, jotka tekevät kuskin eteen töitä. Sitä pitää arvostaa.

Nikita Mazepin ja Mick Schumacher muodostavat Haasin kuljettajakaksikon kaudella 2021. Toistaiseksi Schumacher, 22, on ollut tallikaveriaan selvästi parempi.
Nikita Mazepin ja Mick Schumacher muodostavat Haasin kuljettajakaksikon kaudella 2021. Toistaiseksi Schumacher, 22, on ollut tallikaveriaan selvästi parempi. Antonin Vincent/All Over Press

Mildh kokee Haasin olevan Mazepinin kanssa tukalassa paikassa. F1-maailmassa on riitänyt mielipiteitä jakavia persoonia, mutta Mazepinin toiminta on ollut monille yksinkertaisesti liikaa.

– Haas on tehnyt tämän kuljettajarekrytoinnin ihan vain taloudellisten paineiden takia, mikä luo todella vaikean tilanteen. Tallilla pitää olla valtuudet panna kaveri järjestykseen siitä huolimatta, että isä maksaa. Sitä vaativat kaikki – Kansainvälinen autourheiluliitto Fia, kuljettajat ja muiden tallien edustajat, Mildh sanoo.

– Max Verstappenkin oli aikanaan aika villi ja malttamaton kaveri. Niin lähipiiri kuin Red Bull ottivat hänen kanssaan käyttöön kurinalaisen toimintamallin, jolla kuski saatiin pikkuhiljaa järjestykseen. Pelkona kuitenkin on, ettei Haas pysty tekemään vastaavanlaista kurinpalautusta, jota vaadittaisiin nyt todella nopeasti.

Asiantuntija ei halua myöskään lytätä F1-sarjan ensikertalaista parin kilpailun perusteella, etenkin kun takana on ennätyslyhyt testikausi. Kehittyminen on mahdollista, jos motivaatio ja asenne ovat kunnossa.

– Minulle ja uskoakseni monelle muullekin on ollut todellinen yllätys, miten paljon Lance Stroll on kehittynyt. Nyt on tärkeää, että Mazepin tekee itsestään halutumman taitavana kuin maksukykyisenä kuljettajana.

– Jos hän pysyy F1-tasolla pitkään saamatta mitään aikaiseksi, se syö sarjan uskottavuutta.

Miljardöörien pelikenttä?

Miljardöörikerho on jo ehtinyt muuttaa autourheilun luonnetta. Formulat eivät ole koskaan olleet tavallisten pulliaisten kukkarolle sopiva laji, mutta Afa Heikkisen mukaan rahan merkitys on kasvamassa lajissa uusiin sfääreihin.

Heikkisen ja Koirasten veljesten pyörittämä Koirasen talli keräsi 2000-luvulla arvostusta ympäri Eurooppaa. Muun muassa Valtteri Bottas, Carlos Sainz ja George Russell ponnistivat tallin avittamina F1-tasolle. Suomalaistiimin menestystarina päättyi kauteen 2016 GP3:ssa, kun taloudelliset haasteet kävivät ylitsepääsemättömiksi. Saman kohtalon kokivat 2010-luvulla saksalainen Josef Kaufmann Racing ja ranskalainen Tech 1 Racing, jotka niittivät yhtä lailla menestystä alemmissa formulaluokissa.

Afa Heikkinen ja Koirasen talli auttoivat monia tunnettuja nimiä tiellä formula ykkösiin. Kuvassa Heikkinen (vas.) palkintokorokkeella nuorten Carlos Sainzin (toinen vas.) ja Daniil Kvjatin (toinen oik.) kanssa.
Afa Heikkinen ja Koirasen talli auttoivat monia tunnettuja nimiä tiellä formula ykkösiin. Kuvassa Heikkinen (vas.) palkintokorokkeella nuorten Carlos Sainzin (toinen vas.) ja Daniil Kvjatin (toinen oik.) kanssa. Afa Heikkisen kuvat

– F1-tasolla raha on näytellyt aina isoa osaa, mutta junioriluokissa peli muuttui oikeastaan Lawrence Strollin myötä. Sinne tuli ryhmä miljardöörejä, Cirque du Soleil'n perustaja Guy Laliberté ja kaikki muut. Samaan aikaan Mazepinit alkoivat tehdä niin älyttömiä panostuksia kartingista alkaen, että se vei pohjan yrittäjävetoisten kaupallisten tiimien toiminnalta. Meillä ei ollut mitään mahdollisuutta kilpailla heidän rajattomia resurssejaan vastaan, Heikkinen sanoo.

Heikkinen arvioi, että tilanne vähentää junioriluokkien kuljettajamääriä, kun harvemmat pärjäävät taloudellisessa kisassa ökyrikkaita vastaan. Kuskimäärien putoaminen heikentää taas yrittäjävetoisten tallien liiketoimintamahdollisuuksia.

– Oletus on, että tämä on kohta tosi rikkaiden harrastelaji. On kiva omistaa talli ja pyöritellä sitä, eikä ole niin väliä, jos siinä häviää muutaman miljoonan vuodessa.

Absoluuttisella huipulla ei voi kuitenkaan ostaa kaikkea – ainakaan heti. Nikita Mazepinin alkukausi on tästä hyvä esimerkki.

– Näiltä taustavaikuttajilta monesti unohtuu, että rahalla ostaminen loppuu formula ykkösiin. F1-sarjassa sinua verrataan maailman parhaisiin, mikä on aika tyly maailma, Afa Heikkinen sanoo.

– Strollit ostivat oman tiimin ja pyrkivät kehittämään Aston Martinin autoa niin kovilla rahallisilla panoksilla, että sillä voisi ajaa mestaruudesta. Jos samaa halutaan Haasille, edessä on viiden vuoden savotta, johon tarvitaan miljardibudjetteja. Periaatteessa on mahdollista päästä sitäkin kautta palkintopallitason kuskiksi, mutta silloin miljardöörilläkin pitää olla syvät taskut.

Nikita Mazepin ja Haas-talli eivät vastanneet Yle Urheilun lähettämiin haastattelupyyntöihin.

Lue lisää:

F1-kuski joutuu kohtaamaan vihaa miljardööri-isänsä vuoksi, samalla rahan valta kuninkuusluokassa vain kasvaa: “Yleisö ei ole tyhmä”