1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. ralliautoilu

"Ouninpohjan metsässä oli aukko vielä vuosienkin jälkeen" – Tomin nuoteista -podcastin vieraana rallin nelinkertainen Suomen mestari Jouko Puhakka

Jouko Puhakan ralliura päättyi vuoden 2002 Nilsiän SM-rallin jälkipyykkiin.

Ralliyleisöä metsässä Jyväskylän MM-rallissa. (Arkistokuva) Kuva: Tomi Hänninen

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Rallin SM-sarjassa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa mestaruuksia ajanut Jouko Puhakka muistelee tuoreessa Tomin nuoteista -podcastin jaksossa uransa pahimpia hetkiä. Mitsubishin maahantuojan tiimissä ajanut Puhakka sai alleen uuden Lancer Evo 2 -mallin vuoden 1994 Jyväskylän Suurajoihin. Kilpailusta oli tulla Puhakalle kohtalokas.

– Näin jälkikäteen on helppo sanoa, että aivan liian kovaa lähdettiin menemään. Ensimmäisen päivän jälkeen olimme koko kisassa N-ryhmän autolla peräti seitsemäntenä. Kävimme kovaa taistelua Jarmo Kytölehtoa vastaan, joka ajoi myös Mitsubishin kotimaan tiimissä.

Toisen päivän toisella erikoiskokeella, Ouninpohjassa, Puhakalla oli tarkoitus ottaa enemmän riskejä ja yrittää pudottaa Kytölehto kyydistä. Toisin kuitenkin kävi.

– Ouninpohjan lähdössä sanoin kartturi Keijo Eerolalle, että nyt vyöt kireälle. Se riski onnistui huonosti. Yhdestä hypystä tulimme toiselle etukulmalle alas ja jotain meni rikki. Sitä ei koskaan saatu selville, että mitä sieltä hajosi. Pudotin tietysti vähän vauhtia, mutta en riittävästi. Todella nopealla osuudella muutuimme täysin matkustajiksi.

Puhakka ja Eerola syöksyivät Mitsubishillään rajusta vauhdista suoraan metsään, katkoen matkalla useamman puun. Auto meni täysin rusinaksi ja Puhakka satutti vakavasti selkänsä.

– Pääsin itse autosta ulos, mutta kipu tuli heti sen jälkeen. Yksi nikama oli murtunut selästä ja edessä oli kuukausien sairausloma. Lääkärit sanoivat halvaantumisen olleen todella lähellä, mutta onneksi jalat toimivat edelleen. Vielä vuosienkin jälkeen metsässä oli melkoinen aukko muistuttamassa tapahtumasta, muistelee Puhakka lähes kolmenkymmenen vuoden jälkeen.

Toisen kerran Puhakalla olivat suojelusenkelit mukana vuonna 2000, vain pari viikkoa ennen RAC-rallin starttia. Sinne hänen oli tarkoitus mennä venäläisen rengastehtaan tiimin kuljettajana.

– Olin tekemässä mökillä syysputsauksia ja menin katolle ottamaan vesikouruista lehtiä pois. Ote lipesi ja putosin alas huonoin seurauksin. Toinen ranne meni täysin silpuiksi, toinen puolestaan murtui pahasti. Sen takia jäi RAC-ralli ajamatta. Se harmitti, sillä sitä kilpailua en koskaan päässyt ajamaan. En ennen tätä tapahtumaa, enkä sen jälkeen.

Samoin kuin Jyväskylän onnettomuudessa, tässäkin rysäyksessä oli onnea.

– Paikka mihin putosin on jyrkkä ja kallioinen. Siinä oli ainoastaan yksi niin sanotusti suotuisa kohta, ja onneksi mätkähdin juuri siihen. Jos olisin pudonnut muutama metri myöhemmin, olisin päätynyt paljon korkeammalta suoraan kivikkoon tai betonirappusille. Voin siis sanoa, että onneakin oli mukana.

Puhakan ralliura päättyi vuoden 2002 Nilsiän SM-rallin jälkipyykkiin. Hän ei koskaan hyväksynyt kokemaansa hylkäystä ja päätti jättää rallipolut taakseen välittömästi. Seuraavat haasteet odottivat moottorikelkkojen puolella.

– Jo ralliuran aikaan kävin sponsoreiden kanssa ajamassa erilaisia kelkkasafareita ja kipinä hommaan lähti siitä. Päätin jo tuolloin, että rallihommien jäädessä alan ajaa niillä laitteilla kilpaa. Vuoden 2003 talvena aloitin kelkkahommat hyvin aktiivisesti.

Puhakka on osallistunut Euroopan pisimpään endurokisaan, Kemijärven Giantiin, peräti yksitoista kertaa. Luokkavoittoja on kertynyt omien sanojen mukaan muutama.

– Kaksi kertaa olen murtanut jalan siinäkin touhussa. Lajissa on isot riskit, varsinkin jos näkyvyys on kelin takia huono.

Nykyisin Puhakka hoitaa kuntoaan hiihtämällä. Siinä lajissa kilpailuviettiä ei enää ole.

– Olen päättänyt, etten pilaa tätä harrastusta kilpailemalla. Toisaalta ei siihen olisi enää edes mahdollisuutta, sillä aloitin hiihdon vasta vanhemmalla iällä. Nautin hiihtämisestä ainoastaan kuntoilun takia. Kilometrejä kertyy talvisin melkoinen määrä.

Jouko Puhakka on nähty viime aikoina jälleen myös rallipoluilla. Alla on ollut tehokas takavetoinen BMW.

– Se on vain hauskanpitoa, ei muuta. Hieno auto se on ajaa, mutta kyllä ikä alkaa jo näkyä niissä hommissa.

Vieläkö kokenutta kuljettajaa kiinnostaisi esimerkiksi Tunturiralli kunnon nelivetoisella autolla, jos mahdollisuus tulisi?

– Sitä pitäisi harkita kaksi kertaa. Voisihan siitä vaikka innostua, mutta en usko sellaista tilaisuutta enää tulevan eteen.

Lue myös:

Miikka Anttila kertoo uudessa Tomin nuoteista -podcastissa vaikeista hetkistään uransa alussa – haaveeksi jäänyt MM-titteli ei enää korpea

Neljälle maailmanmestarille nuotteja lukenut Juha Repo paljastaa Juha Kankkusen kieltäytyneen tallimääräyksestä: "Hän painoi kaasun uudestaan pohjaan"

Jari-Matti Latvalan lähin työtoveri kertoo hetkestä, jolloin kaksikko oli ajautua erilleen – omalaatuinen suhde syveni, kun nuori mies pohti intohimonsa hylkäämistä