1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Rallin MM-sarja

Asiantuntija avaa Hyundain päätöksen merkittävyyttä rallin MM-sarjalle – peli alkaa kuumimpien kuskien osalta

Yle Urheilun asiantuntija Miikka Anttila uskoo, ettei kuljettajamarkkinoilla tehdä uusia sopimuksia ennen Ott Tänakin ja Kalle Rovanperän sopimusten julkaisemista.

Kalle Rovanperä on yksi kuljettajamarkkinoiden kuumimmista nimistä. Kuva: Tomi Hänninen

Kansainvälinen autoliitto FIA kertoi keskiviikkona, että kaikki kolme rallin MM-sarjaan osallistuvaa tallia ovat sitoutuneet sarjaan seuraavaksi kolmeksi kaudeksi. M-Sport Ford ja Toyota olivat kertoneet sitoutumisestaan hybridiaikakaudelle jo aiemmin, mutta Hyundain jatko varmistui viimeisimpänä.

Yle Urheilun ralliasiantuntija Miikka Anttilan mukaan Hyundain ilmoitus on merkittävä etenkin sarjan uskottavuuden kannalta.

– Kyllä se tuo uskottavuutta lisää koko sarjalle. Jos siellä olisi ollut vain kaksi merkkiä eli Toyota ja M-Sport Ford mukana, niin se olisi ollut aika laiha sarja. Nyt siellä on kolme autonvalmistajaa. Se on tärkeä asia koko sarjalle ja sarjan tulevaisuudelle, Anttila kommentoi.

Anttila uskoo, että Toyota ja M-Sport olisivat varmasti joutuneet miettimään todella pitkään sarjassa jatkamisen järkevyyttä, jos Hyundai olisi päättänyt toisin.

– Nyt, kun on kolme tallia, niin kolmella autonvalmistajalla on selkeästi kilpailua ja se lisää uskottavuutta.

Kolmen tallin sitoutuminen sarjaan luo painetta myös kuljettajamarkkinoille. Tällä hetkellä yhdelläkään kuljettajalla ei ole vielä virallisesti sopimuksia ensi kaudesta, mutta keskiviikkoinen uutinen avaa pelin myös kuljettajien osalta.

Anttila uskoo, että kuljettajamarkkinoilla nähdään "dominoefekti". Hän viittaa tällä siihen, että kaikkien kuumimpien kuskien sopimukset tehdään ensin, minkä jälkeen myös muille kuskeille sorvataan sopimuksia.

– Sanoisin, että Ott Tänak ja Kalle Rovanperä ovat sellaisia kuljettajia, että ennen heidän sopimuksien julkituloa siellä ei varmastikaan tiedoteta muista sopimuksista, Anttila uskoo.

Uskotko, että Tänak ja Rovanperä voisivat vaihtaa tallia ja tällaisia yllätyksiä voisi tapahtua, kun siirrytään uuteen teknologiaan?

– Tietysti kaikki on aina mahdollista ja niin sanotusti raha ratkaisee. Siinä mielessä kaikki on ihan mahdollista, Anttila pohtii.

Toteutuuko FIA:n vihjailut?

Hybriditeknologiaan siirtymisestä on keskusteltu jo vuodesta 2019 lähtien. Tuolloin Citröen ajoi hybriditeknologiaan siirtymistä, mutta päätti jättää yllättäen sarjan kauden 2019 jälkeen.

Anttilan mukaan tilanteet voivat muuttua tälläkin kertaa nopeasti ja kaikki on mahdollista. Hän kuitenkin samaan hengenvetoon muistuttaa, että nyt asioita on viety jo pidemmälle kuin Citröenin kohdalla.

– Koronapandemian vuoksi eletään niin outoa aikaa, että kaikki on mahdollista, mutta nyt on kuitenkin tiedotettu asioista ja selkästi ilmoitettu tahtotila pitkäaikaisesta sitoutumisesta. Kyllä se on lähtökohta, että näin mennään, Anttila vastaa kysymykseen siitä, voiko MM-sarja tuudittautua keskiviikkoiseen uutiseen tallien sitoutumisesta.

Kansainvälinen autoliitto FIA on vihjaillut viimeisen vuoden sisällä, että myös muut autovalmistajat olisivat kiinnostuneita MM-sarjasta. Anttilan mukaan on positiivista, jos kiinnostusta sarjaa kohden on todella ollut.

– Odotetaan ja toivotaan, että tulisi muitakin uusia autonvalmistajia mukaan. Se toisi uutta ja lisäisi uskottavuutta, kun olisi enemmän kuin kolme merkkiä taistelemassa, Anttila tuumii.

Lue myös:

Rallin MM-sarja ja tallit vihdoin sopuun hybridiautoista – nykyiset tallit allekirjoittivat kolmivuotiset sopimukset

Chilen MM-rallia ei ajeta tänäkään vuonna – tilalle Kreikan ralli

Kommentti: Kalle Rovanperältä uran paras suoritus kaikilla mittareilla – viimeisetkin epäilykset karisivat uuden suomalaistähden ympäriltä

Kuljettajat hehkuttavat Rovaniemen MM-rallia – FIA:n johtohahmo lupasi Jari-Matti Latvalalle pohtia tapahtuman tulevaisuutta sarjassa