"Voi olla hyvinkin liukasta" – Jari-Matti Latvala kertoo, miten Jyväskylän MM-rallin lykkääminen muuttaa kilpailun luonnetta

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan mukaan on tärkeää, että Jyväskylän MM-ralli ylipäänsä ajetaan.

Rallin MM-sarja
Jari-Matti Latvala juttelee Kalle Rovanperän kanssa Rovaniemen MM-rallissa 2021.
Jari-Matti Latvala nimettiin Toyotan tallipäälliköksi viime vuoden joulukuussa. Tomi Hänninen

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Jyväskylän MM-ralli on tarkoitus ajaa tänä vuonna poikkeuksellisesti syys-lokakuun vaiheessa. Suomen MM-rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkiaisen mukaan rallia lykätään kahdella kuukaudella siinä toivossa, että tapahtumaan voisi ottaa yleisöä.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan mukaan kilpailun siirtäminen ei ole ideaalia, mutta tärkeintä on, että ralli ylipäänsä ajetaan.

– Se on meille Suomessa tärkeää, että Jyväskylässä on kilpailu. Se olisi ollut valtava pettymys, jos kilpailua ei olisi pystytty ajamaan. Totta kai tämä ei ole ideaalitilanne, sillä kesä on huippuajankohta. Silloin ihmiset ovat lomalla ja se olisi heille normaalisti paras aika lähteä katsomaan rallia, Latvala tuumii Yle Urheilulle.

Latvalan mukaan rallin siirtäminen aiheuttaa talleille ainoastaan pieniä logistisia haasteita. MM-sarjan kaikki tiimit ovat kuitenkin suhtautuneet ralliin Latvalan mukaan positiivisesti ja ne haluavat ajaa Jyväskylän teillä.

Jyväskylän MM-rallin lykkääminen kahdella kuukaudella muuttanee kilpailun luonnetta ja olosuhteita. Ralli on totutusti ajettu kesäkelissä, mutta nyt sää muuttuu pimeämmäksi ja kylmemmäksi syyskeliksi.

Näin ollen Suomen MM-rallissa voidaan joutua ajamaan valot päällä, mitä ei ole nähty Latvalan mukaan Jyväskylässä sitten 1990-luvun jälkeen. Jyväskylän kilpailua ei ole ylipäätään ajettu koskaan aiemmin lokakuun puolella.

– Lämpotila on merkittävästi alempana, mikä vaikuttaa pitoon ja siihen, miten renkaita saadaan toimimaan. Todennäköisesti on paljon liukkaampaa. Sen lisäksi se on jo sitä aikaa, että voi sataa vettä ja voi olla hyvinkin liukasta. Voi toki olla kuivatkin kelit, mutta lähtökohtaisesti pitää varautua siihen, että ajamme valoilla ja pito ei ole samalla tasolla, Latvala pohtii.

Rallin MM-kalenterissa on tällä hetkellä 12 osakilpailua eli enemmän kuin viime vuonna, jolloin kauden aikana ajettiin koronapandemiasta huolimatta seitsemän kilpailua. Latvalan mukaan onkin tärkeää, että myös kausi saadaan vietyä läpi myös tänä vuonna, sillä ajamattomuus voi vaikuttaa sarjan markkina-arvoon.

– Siinä on se haastavuus, että jos rallia ei ajeta, niin markkina-arvo voi tippua. Toinen asia on se, että maissa, joissa ei ajeta kilpailua, voi olla tulevaisuudessa vaikeampaa järjestää niitä.

– On todella tärkeää, että ralli saadaan pysymään ja pyörimään. Varsinkin, jos haluamme lisää uusia autovalmistajia tähän sarjaan, niin kyllä meidän pitää olla näkyvillä, Latvala tuumii.

Toyota lähtee Kroatiaan voitto mielessä

Latvala on tällä hetkellä tiiminsä Toyotan kanssa valmistautumassa perjantaina Kroatiassa alkavaan MM-ralliin. Kroatian ralli on kauden ensimmäinen asfalttikilpailu, joten Toyota on testeissään keskittynyt seuraamaan asfalttirenkaidensa käyttäytymistä.

– Olemme kuusi päivää ajaneet testejä ja mielestäni kommentit olivat sellaisia, että autoon on oltu todella tyytyväisiä

– Kaikin puolin nyt olemme yrittäneet varautua hyvin ja katsoa, että meillä on vaihtoehtoja säätöjen puolesta eli jos ei ole nyt ihan osunut säädöt kohdilleen testissä, niin pystymme kokeilemaan eri säädöillä kilpailussa, Latvala kommentoi.

Toyota sai edellisestä MM-rallista yhden podium-sijan, kun Kalle Rovanperä kaasutteli niukasti toiseksi ennen Hyundain Thierry Neuvilleä. Tuolloin voittoon ajoi Ott Tänak, joka oli loppuajoissa 17,5 sekuntia Rovanperää edellä.

Tällä kertaa Latvalalla on vain yksi sijoitus mielessään.

– Toivon, että pystyisimme näkemään täällä Toyotan voittajana. Rovaniemellä sitä ei nähty, niin toivottavasti täällä, Latvala päättää.

Kroatian MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot:

Torstai 22.4.

Ennakkolähetys kello 21.00–21.30 TV2

Perjantai 23.4.

EK 1 (6.94 km) kello 09.39
EK 2 (23.76 km) kello 10.32
EK 3 (10.10 km) kello 11.35
EK 4 (9,11 km) kello 12.38

EK 5 (6.94 km) kello 16.01
EK 6 (23.76 km) kello 16.54
EK 7 (10.10 km) kello 17.57
EK 8 (9,11 km) kello 19.00

Perjantain huippuhetket kello 21.00–21.30 TV2

Lauantai 24.4.

EK 9 (20,30 km) kello 09.29
EK 10 (20,77 km) kello 10.17
EK 11 (11.11 km) kello 11.10
EK 12 (8,78 km) kello 12.00–13.00 TV2

EK 13 (20,30 km) kello 15.29
EK 14 (20,77 km) kello 16.17
EK 15 (11.11 km) kello 17.10
EK 16 (8,78 km) kello 18.00–19.00 TV2

Lauantain huippuhetket kello 21.01–21.30 TV2

Sunnuntai 25.4.

EK 17 (25,20 km) kello 08.20
EK 18 (14,09 km) kello 09.30–10.30 – Yle Areena (kello 09.30 alkaen / TV2 (kello 10.00 alkaen)
EK 19 (25,20 km) kello 11.11
EK 20 Power Stage (14,09 km) kello 14.00–15.30 TV2

Maanantai 26.4.

Power Stagen kooste kello 10.45–11.45 TV2

Lue myös:

Historiallinen päätös! Jyväskylän MM-ralli siirtyy kesältä syksylle – kilpailunjohtaja kertoo syyn: "Ilman yleisöä mahdoton toteuttaa"

Rallin MM-sarja ja tallit vihdoin sopuun hybridiautoista – nykyiset tallit allekirjoittivat kolmivuotiset sopimukset

Asiantuntija avaa Hyundain päätöksen merkittävyyttä rallin MM-sarjalle – peli alkaa kuumimpien kuskien osalta

Kirjeikoni

Tilaa Yle Urheilun uutiskirje ja muita uutiskirjeitä!

Saat Ylen parhaat sisällöt suoraan sähköpostiisi! Tilaa niin monta kirjettä kuin haluat!

Siirry tilaamaan

Suosittelemme

Tuoreimmat