1. yle.fi
  2. Urheilu
  3. Rallin MM-sarja

Kalle Rovanperän ulosajo oli Toyotalle myös onnenpotku – voisiko Sebastien Ogier saada Jari-Matti Latvalan tiimin vaihtamaan tulevaisuudessa taktiikkaa?

Kalle Rovanperän ulosajossa Kroatian MM-rallissa oli myös hyvä puolensa, kun suomalainen sai Portugalin kisaan erinomaisen lähtöpaikan. Mikäli Sebastien Ogier ajaisi ilmaisemansa toiveen mukaisesti Toyotalla ensi vuonna vain osan kaudesta, Toyotallakin olisi mahdollisuus muuttaa kuskipolitiikkaansa Hyundain suuntaan.

Rallin MM-sarja
Jari-Matti Latvala ja Kalle Rovanperä juttelevat Rovaniemen MM-rallissa 2021.
Kalle Rovanperän kanssa Rovaniemellä keskustellut Jari-Matti Latvala on saanut hienon alun Toyotan tallipäällikkönä. Tomi Hänninen

Tuoreimmat rallipodcastit ja -videot sekä -uutiset löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Toyotan Kalle Rovanperä joutui pettymään viikonloppuna Kroatian MM-rallissa, kun Yaris karkasi tieltä rajusti jo perjantain avauserikoiskokeella. Pistetaulukon kärkipaikalta viidenneksi pudonneelle suomalaiselle sekä Toyotalle tiiminä tilanteessa oli myös hyvä puolensa seuraavaa Portugalin kilpailua ajatellen, Rovanperä kun pääsee kisaan erinomaiselta lähtöpaikalta.

– Portugali on yksi parhaista ja pahimmista kisoista osoittamaan sen, miten suuri ero lähtöpaikoilla voi olla. Kalle voi ajaa voitosta ihan hyvin koko rallin tuolta lähtöpaikalta, Yle Urheilun asiantuntija Miikka Anttila vahvistaa.

Toyota on tottunut käyttämään kolmea samaa tehdaskuljettajaa läpi kauden, mutta pahimmalla kilpailijalla Hyundailla taktiikka on erilainen. Se on vaihdellut kolmatta kuljettajaa, joka on saanut aina kisoihin paremman lähtöpaikan takajoukoissa. Etenkin sorakisoissa lähtöpaikalla on iso merkitys.

– Kalle on nyt vähän kuin tällainen "vahinko-kolmoskuski", joka pääsee lähtemään hyvältä lähtöpaikalta, Anttila toteaa.

Sebastien Ogier Kroatian MM-rallissa 2021.

Viime kaudella erilaiset järjestelyt aiheuttivat myös hieman parranpärinää, kun Toyotan urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström kritisoi Hyundain tyyliä ja vaati sääntömuutoksia.

– Mielestäni tiimillä on kolme kuljettajaa, jotka ajavat pisteistä. Meillä on vahva kolmikko, ja tapa jota me käytämme on sellainen, jolla haluamme mennä. Ehkä siinä on sellainen asia, jota pitäisi säännöissä miettiä, että voiko sitä kolmatta kuskia vaihtaa ja aina saada sitä hyötyä lähtöpaikasta etenkin näissä liukkaissa ralleissa, Lindström pohti Sardinian kisan jälkeen lokakuussa.

Anttila muistuttaa, että asiassa on monta puolta.

– Hyundain tyylillä tarjotaan useammalle kuljettajalle töitä, ja siinä mielessä olen sen kannalla. Molemmat tiimit tulkitsevat omalla tavallaan.

Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo Rovaniemen MM-rallissa 2021.
Hyundai-pomo Andrea Adamon tapa on ollut kierrättää kuljettajia. Se ei ole Toyotaa aina miellyttänyt. Tomi Hänninen

Ogierista Toyotan jokerikortti?

Kroatiassakin voittoa juhlinut seitsenkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier on kertonut lopettavansa maineikkaan uransa tähän kauteen. Toyota-pomo Jari-Matti Latvala kuitenkin kertoi perjantaina Yle Urheilulle Ogierin ilmoittaneen halustaan ajaa kenties puolikas kausi vielä ensi vuonna, kun rallin MM-sarjassa ollaan siirtymässä hybridiaikakauteen.

Toyota-kuljettajilla ei ole julkistettuja sopimuksia ensi kaudelle, mutta Latvala kertoi, että tiimi haluaa lähtökohtaisesti pitää kiinni kolmikostaan Ogier–Elfyn Evans–Rovanperä. Voisiko Ogierista tulevaisuudessa olla Toyotan jokeriksi, joka ajaisi vain osan kisoista? Ainakin se vapauttaisi taas tehdastiimissä työpaikkoja Takamoto Katsutalle tai jollekin muulle kuljettajalle.

– Jos ajatellaan tiimien välistä taistelua, Ogier olisi varmasti melkoinen pistelinko tietyissä ralleissa. Luulen, että Toyota voisi nimenomaan Ogierin kohdalla olla kiinnostunut sellaisesta järjestelystä, jossa hän ajaisi osan kisoista, Anttila näkee.

– Toisaalta mietin, mikä Ogierin motivaatio olisi ajaa vajaata sarjaa, jos hän ei voi voittaa mestaruutta? Ehkä se olisi sen kautta, että hän nimenomaan ajaisi sellaisia ralleja, joissa voisi siltä paremmalta lähtöpaikalta ajaa voitosta. Tämä on kuitenkin vielä kaikin tavoin epävarma tieto, MM-sarjan kokenein kartanlukija muistuttaa.

Lue myös:

Jari-Matti Latvalan Toyota hallitsi Kroatian MM-rallin olosuhteet - asiantuntija hämmästeli Hyundain ratkaisevaa rengassekoilua: “Ei nyt kovin kovaa asiantuntemusta vaadi”

Hurja sekuntitaistelu! Sebastien Ogier nousi dramaattisesti Kroatian MM-rallin voittoon – Elfyn Evans taipui katkerasti kuudella kymmenyksellä

Sebastien Ogier kolaroi Kroatian MM-rallissa siviiliauton kanssa ja pakeni onnettomuuspaikalta poliisin estelystä huolimatta – katso videot erikoisista tilanteista

Ogier nousi Kroatian MM-rallin ykköseksi, Evansin virhe lopussa maksoi voiton – Jari-Matti Latvalan Toyotalle kauden toinen kaksoisvoitto

Ogier kärkipaikalta Kroatian MM-rallin päätöspäivään, Toyota kiinni kaksoisvoitossa – näin lauantaipäivä eteni hetki hetkeltä

Rajusti metsään! Tähän avauserikoiskokeen ulosajoon hupenivat Kalle Rovanperän menestyshaaveet Kroatian MM-rallissa: "Ihan oma virhe se oli"

Jari-Matti Latvalalta yllätyspaljastus – Sebastien Ogier on esittänyt poikkeuksellisen toiveen uransa jatkosta